Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom ben je minder gaan werken?

<<

Pitty

Bericht 01 Mrt 2016 17:33

Waarom ben je minder gaan werken?

Vraag/discussie, maar het is naar aanleiding van een gesprek wat ik had met een vriendin. Zij werkt nu op maandagochtend en vrijdagochtend in het basisonderwijs. Ze heeft drie kinderen en ze wil graag een schoonmaakster, omdat ze bijv niet toekomt aan grondig de badkamer poetsen. Haar man vindt dat onzin, want ze was immers minder gaan werken zodat ze ook meer huishoudelijke taken kon doen.

Wat vinden jullie?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 01 Mrt 2016 17:35

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Als je maar 2 ochtenden in de week werkt, vind ik het eerlijk gezegd ook een beetje onzin..
Ik geloof gelijk dat het met 3 kinderen heel druk is hoor, maar zijn die alle 3 de hele dag thuis? Als er bv 2 naar school gaan en ze heeft er 1 thuis, kun je dat best combineren met schoonmaken volgens mij.

Nou moet ik wel zeggen dat een schoonmaakster me echt heerlijk lijkt, maar dat vooral omdat ik gewoon een hekel heb aan schoonmaken, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem315

Bericht 01 Mrt 2016 17:36

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Wat ik vind? Ik vind dat heel raar. Ze werkt (in mijn ogen) nauwelijks, dus je zou zeggen tijd zat en bovendien zonde voor het verdiende geld. Of is ze heel rijk ofzo?
<<

Anoniem304

Bericht 01 Mrt 2016 17:37

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Pitty schreef:Vraag/discussie, maar het is naar aanleiding van een gesprek wat ik had met een vriendin. Zij werkt nu op maandagochtend en vrijdagochtend in het basisonderwijs. Ze heeft drie kinderen en ze wil graag een schoonmaakster, omdat ze bijv niet toekomt aan grondig de badkamer poetsen. Haar man vindt dat onzin, want ze was immers minder gaan werken zodat ze ook meer huishoudelijke taken kon doen.

Wat vinden jullie?

Ze werkt twee dagdelen en dan wil ze nog een schoonmaakster? :eyes:
Eens met haar man.
<<

Pitty

Bericht 01 Mrt 2016 17:39

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Heel snel, ik ga zo koken. Ik weet niet wat ik vind. De oudsten zijn idd op school, eentje nog thuis (is 2,5). Maar vinden jullie het dan niet een ongeëmancipeerde opmerking van haar man? Op vrije dagen doet ze ook genoeg voor haar werk (basisonderwijs) en daarnaast ook vrijwillig voor de kerk en ze heeft natuurlijk ook de kids thuis die naar zwemles en sport ed moeten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Mrt 2016 17:41

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vind dat als ze het daar samen over eens zijn, ze dat lekker moeten doen. Maar als haar man er blijkbaar anders over denkt, zou ik toch wel kritisch kijken naar wat ze de hele dag doet. Is ze echt super intensief met de kinderen bezig, oké. Maar zitten de kinderen de helft van de tijd op school, dan kan je je vraagtekens er bij zetten of ze niet zelf wat kan doen in t huishouden. Los van of het te betalen is of niet.

Nou moet ik het niet te hard roepen want ik zie die situatie ook nog wel bij mij ontstaan wanneer wij kinderen hebben en ik minder dan wel niet werk. Of de schoonmaakster dan blijft weet ik niet dus wie weet doen wij dat dan ook wel zo.
En ik zou in eerste instantie minder werken om voor een kind te zorgen én het huishouden draaiende te houden. Huishoudelijke taken horen daar mijn inziens wel bij. Anderzijds snap ik t ook dat een schoonmaakster wel heel fijn is.

Maar ik zou in het geval van die vriendin gewoon vragen aan die man en vriendin, wat allebei hun verwachtingen zijn van haar taken en of die allebei realistisch zijn. Ergens lijkt me dat daar een communicatie kink zit.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 01 Mrt 2016 17:42

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Oh ik vind 2 ochtenden wel heel weinig, om dan te beweren dat je een schoonmaakster nodig hebt.. Anderzijds weet ik niet hoe haar leven eruit ziet. 3 kinderen lijkt me ook heel druk, maar als je minder gaat werken om dat huishouden bij te kunnen houden en 't dan niet redt, wat doe je dan wel met je tijd? Heb je 't wel ingeschat of onderschat of ben je gewoon te lang bezig met theeleuten of zo..

Ik ga een dag minder werken en op de zaterdag een paar uur minder. Voornamelijk vanwege de opvang... Maar ook omdat ik 't leuk vind een dagje extra bij m'n zoon te zijn straks. Ik wil niet dat-ie continue in de opvang zit of bij familie of dat we niet als een gezin een dag delen, omdat we alles opgeven om opvang te voorkomen zeg maar.

Huishouden moet ook lukken, prioriteiten stellen, discipline tonen enz. Oh en samenwerken, ook niet geheel onbelangrijk.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Mrt 2016 17:44

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Daar kan ik niet over oordelen. Als ze drie kinderen van onder de vier heeft dan kan ik me best voorstellen dat ze niet aan die badkamer toekomt, zeker als ze op wisselende tijden slapen. Als ze die schoonmaakster kunnen betalen en het geeft wat meer rust thuis dan zou ik zeggen: waarom niet? Dat je niet (veel) werkt wil niet altijd zeggen dat je de hele dag zit te niksen.

Ik denk ook niet dat ze minder is gaan werken om het huishouden bij te houden, want meer thuis zijn geeft meer troep en dus ook meer opruimwerk, zeker als je thuis bent met kleine kinderen. Ik ga er vanuit dat ze minder is gaan werken om meer tijd met de kinderen door te brengen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem236

Bericht 01 Mrt 2016 17:47

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vind een schoonmaakster dan wel onzin en kan haar man daarin wel begrijpen. Tenminste dat is bij ons wel de verdeling; ik ben minder gaan werken voor het huishouden en de zorg voor de kinderen. Nu doen we wel veel samen in het huishouden maar op vrije dagen probeer ik wel wat te doen en sowieso kook ik altijd.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat sinds de oudste niet meer slaapt overdag, nu sinds een jaar ongeveer, ik ook niet toe kom aan grotere schoonmaakklussen, zelfs stofzuigen vind ik vervelend als hij rondloopt. Dus dat doen ik eigenlijk altijd als mijn man wel thuis is.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 01 Mrt 2016 17:49

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik zit me dan toch ook echt heel hard af te vragen hoe mijn ouders dat vroeger gedaan hebben met 3 kinderen (met bijbehorende activiteiten) en 2 full time banen..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem315

Bericht 01 Mrt 2016 17:51

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik doe gewoon alles met mijn kind erbij. Stofzuigen doe ik terwijl ze speelt (ze klimt dan op de bank, want ze vindt de stofzuiger eng), ramen wassen ook (ik zie haar door de ramen heen en soms is ze mee naar buiten) en de badkamer doe ik meestal als ze net slaapt. Maar eigenlijk doe ik de badkamer niet zo vaak ;)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Mrt 2016 17:52

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Arwyn schreef:Ik zit me dan toch ook echt heel hard af te vragen hoe mijn ouders dat vroeger gedaan hebben met 3 kinderen (met bijbehorende activiteiten) en 2 full time banen..

Vroeger werd er toch juist minder door vrouwen gewerkt? Een tweede inkomen is juist meer van deze tijd. En als vrouwen wel fulltime werkten, waarom is dat nu dan anders volgens jou? Ik snap niet goed waarom je de vergelijking met vroeger maakt. Kun je dat toelichten?


Sorry, las over het feit heen dat het JOUW ouders waren. Never mind haha
Laatst gewijzigd door Marin op 01 Mrt 2016 17:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 01 Mrt 2016 17:53

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Joh mijn moeder was alleenstaand en dat is ook altijd goed gegaan.

Ik vind 't altijd zo opvallend dat 't huishouden vaak neer lijkt te komen op de vrouw/moeder. Mijn vent staat gewoon netjes elke week de badkamer te poetsen, hoor. En ja, soms heeft-ie een beetje meer aansporing nodig, maar hij doet net zoveel in 't huishouden als ik doe. Als ik meer doe, is dat omdat ik gewoon eerder gek word van troep en/of viezigheid ;) Maar zelfs op m'n vrije dag, waarop ik genoeg had kunnen doen, staat hij gewoon de bovenverdieping te zuigen. 't Is toch óns huis...

Straks zit ik een dag extra thuis, betekent niet dat hij opeens niet meer de badkamer kan poetsen, hoor.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Mrt 2016 17:56

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Maar al kunnen sommige mensen dat wel, allebei fulltime werken en het huishouden perfect runnen, en lukt de ander dat totaal niet. De een heeft meer draagkracht, uithoudingsvermogen, organisatietalent en/of efficiëntie dan de ander. Ik vind het altijd zo onnodig om dat te vergelijken. Sommige mensen kunnen nou eenmaal 15 ballen omhoog houden en anderen maar 3.

En sommige mensen kunnen zich financieel meer veroorloven en kunnen makkelijk een schoonmaakster (extra dag kinderdagverblijf, au pair, boodschappenservice) betalen, al is het niet strikt noodzakelijk. Dan zou ik het ook niet laten omdat anderen dat toevallig niet kunnen en het wel allemaal zelf doen. Of puur uit principe omdat het niet nodig is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem250

Bericht 01 Mrt 2016 17:58

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vind daar niks van. Het lijkt me heerlijk zelfs. Ik vind het huishouden zo ongeveer het saaiste dat er is. En met drie kinderen zal ze toch ook nog druk zijn opruimen en de was.

Ik werk nu zelf 32 uur en als de derde er is 24 uur. Ik zie mezelf over een aantal jaar ook wel kiezen voor een werkster. Ik ben op mijn vrije dagen veel liever bezig met mijn kinderen dan met het huishouden.
<<

anoniem213

Bericht 01 Mrt 2016 17:58

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Susan schreef:Maar al kunnen sommige mensen dat wel, allebei fulltime werken en het huishouden perfect runnen, en lukt de ander dat totaal niet. De een heeft meer draagkracht, uithoudingsvermogen, organisatietalent en/of efficiëntie dan de ander. Ik vind het altijd zo onnodig om dat te vergelijken. Sommige mensen kunnen nou eenmaal 15 ballen omhoog houden en anderen maar 3.

En sommige mensen kunnen zich financieel meer veroorloven en kunnen makkelijk een schoonmaakster (extra dag kinderdagverblijf, au pair, boodschappenservice) betalen, al is het niet strikt noodzakelijk. Dan zou ik het ook niet laten omdat anderen dat toevallig niet kunnen en het wel allemaal zelf doen. Of puur uit principe omdat het niet nodig is.

Eens.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Mrt 2016 17:58

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Eens met susan. Daarom kunnen wij er niet echt over oordelen maar lijkt het me slimmer dat ze samen gaat kijken naar elkaars verwachtingen.
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Mrt 2016 18:07

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Oh heerlijk!
Ik denk dat wij straks in het nieuwe (grotere) huis en met 2 kinderen ook wel een schoonmaakster gaan zoeken.
Ook al werk ik (nu) maar 2 dagen.

A. Ik haaaaat schoonmaken
B. Zou ik het liefst alle tijd aan mn kinderen besteden, daar ben ik tenslotte 3 dagen per week voor thuis. Mijn man werkt veel en die wil zijn weekend liever met mij en de kinderen doorbrengen dan een badkamer poetsend.
En C. We kunnen dat prima betalen.

Wat een ander daar van zou vinden zou me totaal niet boeien.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem186

Bericht 01 Mrt 2016 18:15

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik heb een ontzettende hekel aan het huishouden. Dus ongeacht of ik zou werken of niet, een huishoudster lijkt me heerlijk! Ik heb er het geld alleen niet voor over, dus daarom doen we het niet. Maar anders had ik het wel geweten.
Dus ik kan het me best voorstellen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Mrt 2016 18:24

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Mijn man bekijkt overal bij wat het kost en wat het ons oplevert, dus wij hebben om de week een schoonmaker voor 2 uur. Ik vond eerst dat we dat allemaal zelf moesten kunnen, ik werk 32 uur en mijn man veel meer dan full-time, maar we hebben maar 1 kindje en hoeveel tijd ben je nou bezig in een appartement.
Maar mijn man bekijkt het veel zakelijker, die bedenkt dan dat als wij het moeten doen terwijl S rond loopt het ons meer tijd kost en dat 3 uur tijd om leuke dingen te doen met S veel meer waard is dan die 25 euro die het nu in de 2 weken kost.

Ik heb even aan dat idee moeten wennen, maar vind het nu echt geweldig, het wordt veel grondiger gedaan, ik heb op mijn vrije dagen inderdaad alle tijd voor S en in het weekend hoeven we beide niks, het is die 25euro dus inderdaad meer dan waard.

Dus als je vriendin en man dat geld makkelijk kunnen missen en dat betekend dat zij die 3 ochtenden die ze thuis heeft met de kleinste alleen aan de was, boodschappen en haar peuter hoeft te besteden, snap ik heel goed dat ze dat wil. Zeker als in de middagen alle tijd naar de oudere kindjes gaat ivm halen en brengen naar sportclubjes, vriendjes e.d.
Het is misschien een luxe, maar als je je het kan veroorloven zou ik lekker nog genieten van de 1.5jaar dat het kindje nog thuis is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 01 Mrt 2016 18:29

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ook eens met Susan. En met Ooh La La, minder werken zou ik doen om meer bij de kinderen te zijn en niet persé om meer in huis te doen. Lukt dat wel, prima, maar zou bij mij niet de hoofdreden zijn.

En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik mijn huis beter bij weet te houden als ik minder thuis ben, want er wordt veel minder troep gemaakt. En mijn kinderen slapen op wisselende tijden, oudste overdag niet meer uiteraard en de jongste in de middag. Dan wil ik vaak even 1 op 1 aandacht voor de oudste hebben, al kan ik zo tussendoor ook wel wat in huis doen. En 's morgens is de jongste altijd thuis. Ook dan kan ik heus wel wat doen, maar het is toch beperkt. Vaak moet ik ook nog boodschappen doen, hebben we allerlei afspraken in de ochtend.. En al kan de jongste echt wel even lief alleen spelen, bepaalde dingen kan ik niet doen met hem erbij. Zo is hij wild van de stofzuiger, en hij mag ook best even helpen. Maar als de stofzuiger tevoorschijn komt wil hij hem niet kwijt, dus kost stofzuigen veel meer tijd dan anders. Hier komt het echt vooral op de avonduren aan, en dan ben ik overdag dus door omstandigheden voorlopig nog thuis. En 's avonds ben ik meestal al aardig gesloopt. Dus ja, ik zou best een schoonmaakster willen als ik dat zou kunnen betalen. Nodig is het overigens niet, en voor nu ook zeker te duur. Maar ik vind er in elk geval niks van als een ander het wel zou doen.

Overigens heb ik dan geen partner die even mee kan helpen in het huishouden, dat scheelt ook hier, alles komt op mij neer. In het geval van die vriendin zou ik ook zeker vragen wat de man dan zelf bijdraagt aan het huishouden. Als zijn vrouw een schoonmaakster zou willen en hij niet, kan hij misschien zelf wat meer doen? Wie weet doet hij dat al hoor, maar zo niet dan moet hij daar misschien ook eens kritisch naar kijken.
<<

anoniem213

Bericht 01 Mrt 2016 18:30

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

minoessepoes schreef:Maar mijn man bekijkt het veel zakelijker, die bedenkt dan dat als wij het moeten doen terwijl S rond loopt het ons meer tijd kost en dat 3 uur tijd om leuke dingen te doen met S veel meer waard is dan die 25 euro die het nu in de 2 weken kost.

Zo zie ik dat soort dingen inderdaad ook.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Mrt 2016 18:32

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

O, ik had het tweede bericht van Pitty gemist.

Het klinkt alsof ze het druk zat heeft. Ik vind haar man vooral een beetje afgunstig overkomen. Alsof hij bang is dat ze het te makkelijk krijgt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem155

Bericht 01 Mrt 2016 18:33

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik moet er niet aan denken om minder te gaan werken in in ruil daarvoor in mijn eentje het complete huishouden te bestieren + drie kinderen te verzorgen. Het huishouden en de kinderen gaan 24/7 door, dat zijn dus 168 uren per week. Nou ja, beetje overdreven, zeg dat je een uur of 7 slaapt (als je geluk hebt) - 49 = 119 uur. En die man werkt dan bijvoorbeeld 40 uur, niet echt een eerlijke verdeling zou ik zo zeggen.

Ik begrijp het eigenlijk van iedereen wel dat je een schoonmaker wil. Maakt niet uit hoeveel kinderen je hebt en hoeveel je werkt. Voor sommige mensen is schoonmaken gewoon echt een rotklus, of het zit gewoon absoluut niet in iemand. Dat kan. Dan is het een uitkomst om iemand in te huren die het voor je kan doen.
<<

Anoniem155

Bericht 01 Mrt 2016 18:40

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Die man komt trouwens behoorlijk onsympathiek over. Met drie kleine kinderen is het gewoon ontzettend druk en in het basisonderwijs blijft het niet bij die twee ochtenden. Ik neem aan dat ze ook voorbereidingstijd heeft, nakijken, uitjes, vergaderingen, etc. etc.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers