Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom ben je minder gaan werken?

<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 01 Mrt 2016 17:46

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vind er niks van, ik snap het zelfs wel. Ze zal misschien heus wel ergens tijd hebben maar het is maar net wat je wil doen in je vrije tijd. Ik werk 20 uur per week en zit er ook over te denken om een schoonmaakster te zoeken, ik doe nou eenmaal liever andere dingen in mijn vrije tijd.
2010 2012
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2016 18:02

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Marin schreef:Vroeger werd er toch juist minder door vrouwen gewerkt? Een tweede inkomen is juist meer van deze tijd.


Volgens mij is het thuismoeder-schap ( :confused: ) juist vrij recent, iets dat begonnen is in de generatie van onze moeders. De generaties ervoor werkten vrouwen gewoon, en als dat niet betaald was, dan hadden ze hun handen vol aan grote gezinnen en geen apparaten die het huishouden lichter maken (wollen hansopjes op een wasbord wassen). Nog verder terug werkte iedereen gewoon voor z'n eigen voedselvoorziening. Pas in de generatie voor ons ontstond het idee van vrouwen om thuis te blijven en zich fulltime bezig te houden aan het opvoeden van de kinderen.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2016 18:03

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Pitty schreef:Maar vinden jullie het dan niet een ongeëmancipeerde opmerking van haar man?


Ik vind de hele situatie vrij ongeëmancipeerd, niet alleen die opmerking.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Mrt 2016 18:03

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Interessant, Caulfield. Ik was in de veronderstelling dat dat in de jaren 50 juist gebeurde.
Anyway, dit terzijde.
Let's discover the world together.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 01 Mrt 2016 18:08

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vind het dan wel weer een beetje lullig dat die man zonder verder info wordt afgeschilderd als afgunstig of onsympathiek. Wie weet werkt hij zich uit de naad fulltime + omdat zijn vrouw graag bijna volledig thuis wil zijn. Ik vind het dan nogal wat dat je dan aangeeft geen tijd te hebben voor het huishouden. Een fulltime baan plus reistijd komt al gauw neer op 50 uur per week, geloof nooit dat je dat kwijt bent aan kinderen plus (een normale dosis) huishouden. En dat hoeft ook helemaal niet gelijk op te gaan maar ik kan me wel voorstellen dat hij niet staat te springen bij dit idee.

En misschien is het allemaal wel heel anders, zit ze niet eens vrijwillig thuis of werkt hij ook niet fulltime. Kan ook. Maar ik kan zijn standpunt ook een beetje begrijpen.
Smile, it's free!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Mrt 2016 18:12

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Zo komt hij op mij over. Als we echt een eerlijk oordeel moeten geven dan moeten we echt alle details weten, inclusief het aantal uren dat ze allebei kwijt zijn aan werk en zorg, de motivatie om zoveel uur te werken, wat er vooraf is besproken, hoeveel zij verder moet doen in huis, wat hij eventueel doet, hoe bewerkelijk de kinderen zijn, hoe hun conditie is, of hij meer aankan dan zij of andersom, of ze zich die werkster makkelijk kunnen veroorloven. Daar komen we waarschijnlijk niet achter, dus dit topic heeft dan eigenlijk geen zin. Maar de opmerking dat ze minder is gaan werken om meer in het huishouden te doen komt op mij over alsof hij vindt dat het niet te makkelijk voor haar moet worden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Mrt 2016 18:14

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Daarom vind ik dat we er niet over kunnen oordelen. Ik zou met name benieuwd zijn naar zijn beweegreden achter zijn stelling. Is dat omdat het financieel niet uit kan? Omdat ie vindt dat ze wel genoeg tijd zou hebben? Dat weten we niet dus kan ik ook niet beoordelen wat ik er van vind. Wat ik al zei, grote kans dat er een soortgelijke situatie bij ons ontstaat. Ouderwets misschien maar ook heerlijk! Ik zou er voor tekenen hoor.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Mrt 2016 18:21

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vraag me trouwens af waarom het lullig zou zijn dat hij afgunstig of onsympathiek afgeschilderd wordt, maar niet lullig voor haar dat haar wens raar of onzin zou zijn. Dat kun je toch net zo min beoordelen?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Mrt 2016 18:22

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Dat zeg ik toch ook niet? Of bedoel je in t algemeen? Ik bedoel beiden ja.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Mrt 2016 18:28

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

HollyGolightly schreef:Ik vind daar niks van. Het lijkt me heerlijk zelfs. Ik vind het huishouden zo ongeveer het saaiste dat er is. En met drie kinderen zal ze toch ook nog druk zijn opruimen en de was.

Ik werk nu zelf 32 uur en als de derde er is 24 uur. Ik zie mezelf over een aantal jaar ook wel kiezen voor een werkster. Ik ben op mijn vrije dagen veel liever bezig met mijn kinderen dan met het huishouden.


Zelfs zonder kinderen overweeg ik een huishoudelijke hulp.:) Vind de grotere klussen in huis doen echt heel saai en ik weet ook bijna zeker dat er mensen zijn die dit sneller en beter doen dan ik. Daar heb ik graag wat geld voor over, want een opgeruimd/schoon huis vind ik dan wel weer heel fijn. Het kan me ook eigenlijk niets schelen wat anderen hiervan vinden, aangezien ik degene ben die het moet betalen en als dit niet had gekund, dat ik het dan niet zou doen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Mrt 2016 18:29

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Nee, ik reageer op het bericht van Lavendel, dat het lullig zou zijn om die man zo af te schilderen zonder verdere achtergrondinformatie. Ik vind, door haar wens zonder verdere kennis af te doen als onzin of onnodig omdat ze zo weinig werkt en je hardop afvraagt wat ze dan de hele dag doet dan schilder je haar net zo goed op een bepaalde manier af, al benoem je het minder specifiek.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem281

Bericht 01 Mrt 2016 18:32

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Maar wat k wel afvraag; als zij in overleg minder is gaan werken, onder 't mom van 'huishouden'. Dan heb je toch al een afspraak gemaakt? En als je er daarná niet aan toe komt, hoe komt dat dan? Als vriend en k nu een afspraak maken, dat k minder ga werken, zodat k meer in 't huishouden kan doen, maar daarna alsnog om een huishoudster 'vraag', kom ik in mijn ogen een afspraak niet na. En dat vind ik ook niet eerlijk..
<<

Anoniem198

Bericht 01 Mrt 2016 18:34

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vind daar ook echt niks van.
Mijn ouders hebben ook al iig mijn hele leven een schoonmaakster.
Mijn moeder heeft na mijn komst niet meer gewerkt.

Of je wel of geen schoonmaakster hebt moet mi niet afhangen of je wel of niet werkt.
<<

Anoniem315

Bericht 01 Mrt 2016 18:34

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Dat vind ik ook, Bazinga.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Mrt 2016 18:37

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Bazinga schreef:Maar wat k wel afvraag; als zij in overleg minder is gaan werken, onder 't mom van 'huishouden'. Dan heb je toch al een afspraak gemaakt? En als je er daarná niet aan toe komt, hoe komt dat dan? Als vriend en k nu een afspraak maken, dat k minder ga werken, zodat k meer in 't huishouden kan doen, maar daarna alsnog om een huishoudster 'vraag', kom ik in mijn ogen een afspraak niet na. En dat vind ik ook niet eerlijk..


Het kan ook gewoon dat ze er gaandeweg achterkomt dat ze zich erop verkeken heeft en minder gedaan krijgt dan ze had gedacht. Het lijkt me niet dat ze dat willens en wetens zo heeft gepland. Ik vind dat niks met oneerlijkheid te maken hebben, wel met een verkeerde inschatting. En die mag je corrigeren, lijkt mij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Mrt 2016 18:39

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Stel dat ze erachter was gekomen dat ze niet gelukkig werd van twee ochtenden werk en weer 32 uur wilde gaan werken, was dat dan ook niet eerlijk? Dat zou immers ook tegen de gemaakte afspraak in gaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem281

Bericht 01 Mrt 2016 18:41

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Nee, maar dat kost geen extra geld. Ik vind 't voor mezelf namelijk heel belangrijk dat ik financieel bijdraag in onze relatie.

Toen ik ook hoorde wat ik qua loon in ging leveren, bij het minder werken, moest ik even flink slikken. Tegelijkertijd heeft m'n vriend juist een loonsverhoging gehad, dus wíj gaan er niet op achteruit, maar toch heb ik 't moeilijk met mijn inkomen nu. Maar goed, 't is maar waar je prioriteiten liggen en wat je belangrijk vindt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Mrt 2016 18:47

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ja, maar het draait toch niet alleen om geld, dat is toch niet het enige waar je afspraken over maakt? Stel dat twee ouders het er samen over eens zijn dat de kinderen niet naar het kinderdagverblijf gaan en dat de moeder thuisblijft, en dat zij er gaandeweg achterkomt dat het thuisblijfmoederschap niks voor haar is en dat ze doodongelukkig wordt van niet werken, is ze dan niet eerlijk, want afspraak is afspraak?

Soms kom je er later pas achter dat gemaakte plannen niet goed werken. Misschien is het dan niet direct haalbaar om daar iets aan te doen, maar ik vind het onzin om het op oneerlijkheid te gooien.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem155

Bericht 01 Mrt 2016 19:52

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Lavendel schreef:Een fulltime baan plus reistijd komt al gauw neer op 50 uur per week, geloof nooit dat je dat kwijt bent aan kinderen plus (een normale dosis) huishouden. En dat hoeft ook helemaal niet gelijk op te gaan maar ik kan me wel voorstellen dat hij niet staat te springen bij dit idee.

Maar kinderen zijn er altijd, tenminste als ik uitga van kinderen die nog niet naar school gaan en ook niet naar de opvang of een oppas gaan. Dit plus het huishouden komt neer op veel meer uur dan die 50 in de week. En als je werkt heb je nog eens tijd om rustig te lunchen, of koffie te drinken en naar de wc te gaan. Dat kan niet als je met drie kinderen thuis bent.
<<

Anoniem155

Bericht 01 Mrt 2016 19:55

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Dat lijkt me dus ook zo vervelend aan geen eigen werk en geld hebben, dat je man dan dus bepaald dat een schoonmaker niet nodig is en dat je dan niks in te brengen hebt. Dan zit ik toch tienduizend keer liever op mijn werk om mijn eigen geld + schoonmaker te betalen.

Ik zou zelfs in staat zijn om 3 uur meer te gaan werken in de week om met dat geld het huis te laten schoonmaken, haha!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Mrt 2016 19:58

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ze heeft er eentje thuis en twee op school. Maar juist die mix lijkt me zwaar. Als al je kinderen thuis zijn kun je redelijk rustig opstarten, je hoeft nergens heen, dus het maakt niet uit als je eens wat langer in pyjama loopt, en als er eentje wat langer slaapt kan die rustig blijven liggen, je kunt redelijk je eigen tempo aanhouden. Als al je kinderen naar school zijn heb je weer een aantal uur per dag tijd om dingen te doen. Maar thuis én naar school, dan heb je én niet dat eigen ritme, én niet die extra uurtjes tijd.

's Ochtends rustig aan opstarten of eentje even laten liggen is er niet bij, want er moeten er twee op tijd klaar zijn voor school en weggebracht worden en dan moet peuter ook mee op sleeptouw, overdag als zij op school zitten is je peuter thuis en op die leeftijd is de kans reëel dat er geen middagslaapje meer wordt gedaan, 's middags moeten de schoolkinderen weer op tijd opgehaald en kennelijk ook naar clubjes gebracht.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 01 Mrt 2016 21:03

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik vind dat iedereen dit lekker zelf moet weten. Als je er het geld voor hebt.. Gewoon doen toch.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Mrt 2016 22:54

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Maud schreef:Dat lijkt me dus ook zo vervelend aan geen eigen werk en geld hebben, dat je man dan dus bepaald dat een schoonmaker niet nodig is en dat je dan niks in te brengen hebt. Dan zit ik toch tienduizend keer liever op mijn werk om mijn eigen geld + schoonmaker te betalen.

Ik zou zelfs in staat zijn om 3 uur meer te gaan werken in de week om met dat geld het huis te laten schoonmaken, haha!


Maar die twee dingen gaan natuurlijk niet altijd samen en gelijk op. Ook als je niet werkt en geen eigen geld hebt, lijkt me dat je in een (goede) relatie nog kunt overleggen en samen beslissingen neemt en dat niet degene die betaalt altijd alles maar beslist. Dat lijkt me wat zwart wit gesteld.
Let's discover the world together.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 02 Mrt 2016 00:05

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Als zij een hekel heeft aan schoonmaken dan snap ik het wel!
Ik vind het ook vreselijk. Ik denk dat wij na de geboorte van onze 2e op zoek gaan naar een schoonmaakster.
2014 2016
<<

Anoniem148

Bericht 02 Mrt 2016 05:20

Re: Waarom ben je minder gaan werken?

Ik ben gestopt met werken om voor mijn kind en het huisjhuishouden te zorgen.
Natuurlijk is het ooit zwaar en blijven er dingen liggen en valt het ooit meer tegen dan van tevoren gedacht.
Maar ik krijg het wel gedaan.
Als mijn zoon in bad zit, kan ik de badkamer poetsen. Stofzuigen doe ik s avonds als hij op bed ligt. En de was schiet er ooit bij in.
Maar goed, dit is een keuze en je bent gewoon veel tijd met kinderen kwijt. Dus ik snap goed dat ze een schoonmaker wil voor de grote klussen in huis.
Maar het is hun keuze dus wij hebben er niets over te vinden.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers