Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naar school zonder wennen vooraf

<<

Anoniem166

Bericht 01 Mrt 2016 12:54

Naar school zonder wennen vooraf

Mijn dochter gaat over 3 weken voor het eerst naar school en zij heeft geen wendagen voor die tijd. De school heeft een continurooster, dus alleen een ochtend laten gaan, is ook geen optie. De kennismaking met de juf vindt plaats als dochter 4 weken op school zit.

Nu merk ik dat ik (ja, ik dus) me er druk over maak en dat wil ik uiteraard niet overbrengen op mijn dochter. Dochter is 1 keer op school geweest voor een rondleiding. Daarna hebben we haar ingeschreven. Kunnen de juffen me hier wat geruststellen? Hoe gaan jullie om met nieuwe kinderen? Letten jullie die eerste dagen een beetje extra op? Ik ben bijvoorbeeld bang dat dochter niet durft aan te geven dat ze moet plassen. Legt de juf dat wel uit hoe dat werkt?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Mrt 2016 12:57

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Waarom zou het geen optie zijn om haar de eerste keer een dagdeel te laten gaan? Je kan dan toch gewoon afspreken dat je haar ophaalt als het lunchtijd is?

Overigens zou ik er niet vanuit gaan dat het een probleem is dat ze meteen een hele dag gaat. Mijn dochter had wel een wendag en moest dus met de lunch gehaald worden, maar dat kon ze echt absoluut niet waarderen, ze wilde veel liever blijven. Dus het zou ook heel goed kunnen dat jouw dochter ook meteen hele dagen wil. Maar zo niet, dan kun je toch gewoon bespreken of je haar de eerste keer een ochtend mag laten gaan?

En ik denk dat de juf de eerste ochtend heus wel alles uitlegt en op haar let.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 01 Mrt 2016 13:13

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Ik snap ook niet waarom ze niet kan wennen. Hier hebben ze ook continurooster maar ze wennen gewoon op woensdag of vrijdag (dan hebben ze de middag vrij) of anders kun je gewoon om 12 uur je kind ophalen. De eerste twee weken gaan alle nieuwe kinderen halve dagen, dan haal je ze dus gewoon om 12 uur uit de klas.

En de juffen hier letten wel extra op nieuwe kindjes hoor. Ze leggen alles uit en de oudere kinderen helpen ook de nieuwe kinderen. Gaat allemaal heel rustig aan.
2010 2012
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 01 Mrt 2016 13:19

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Als jij je er niet goed bij voelt of haar om 12 uur weer wil halen moet je dat gewoon doen hoor, ze heeft nog geen leerplicht of iets he. Wat ik van jou dochter hier lees is het een pienter en gevoelig meisje, meteen 5 dagen per week hele dag naar school is dan hartstikke intensief.

Hoe komt het dat ze niet gaan wennen, doen ze dat niet op die school?
<<

Anoniem166

Bericht 01 Mrt 2016 13:24

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Lexi en Ayla, de school doet niet aan wennen, omdat de klassen te groot zijn en volgens school heeft wennen dan geen nut. De klas waar dochter in komt, is nog klein, dus dat is wel een voordeel. Dat ik dacht dat ik haar niet halverwege de dag op kan halen, was gewoon mijn eigen invulling, maar dat is misschien wel mogelijk als het toch nog te zwaar is in het begin. Dat kan misschien in overleg wel.

Ze komt in een nieuwe klas, dus alle kindjes zitten er nog maar net, dus geen 'oude' kindjes.

Susan, dat biedt wel wat hoop. Zou fijn zijn als mijn dochter het gelijk leuk vindt en de hele dag wel wil blijven.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Mrt 2016 13:27

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Hier ging ze gewoon een paar ochtenden wennen hoor, ook al is er een continurooster. Wij haalden haar dan om 11.30 u weer op en dan was ze gesloopt.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 01 Mrt 2016 13:36

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Hier ging dochter naar school zonder te wennen maar dat kwam omdat ze gelijk na de zomervakantie 4 werd. Dit is gewoon goed gegaan. Ze had wel een paar voordelen, ze kende de school en de juf al, ze kwam bij haar broer in de klas en kende daardoor alle kinderen al zo ongeveer. Ook startten er tegelijk met haar nog 4 nieuwe kindjes die ze al kende van de peuterspeelzaal. Dit maakte het natuurlijk voor haar (en ons) wel makkelijker.

Persoonlijk vind ik het raar dat ze niet mag wennen en heb dat ook nog niet eerder gehoord.

Hier trouwens geen continurooster dus daar geen ervaring mee.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 01 Mrt 2016 14:01

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Mijn dochter is ook gaan wennen, een enkele ochtend en daarna een keer een hele dag (tijdens continue rooster dus tot 13.45uur). Veel meerwaarde was er eigenlijk niet want toen ze in januari na de kerstvakantie startte, was er besloten dat er een nieuwe kleuterklas kwam waarin zij zou komen. Dus nieuwe juf, nieuwe kindjes. Ze vond het wel heel leuk en had trouwens ook geen probleem met het starten in een andere klas.

Meester en juf houden goed in de gaten of ze moet plassen, ze had de eerste anderhalve week wel wat ongelukjes omdat ze het toilet niet kon vinden maar werd dan netjes geholpen met schone kleding aan doen.

Oh, en hier ook gestart in een kleine klas, nu 9 kinderen en uiteindelijk gaan het er in december geloof ik 20 zijn.

Hier was het in december trouwens eigenlijk ook geen wennen i.v.m. druk programma met de feestdagen maar omdat dochter zo makkelijk meedraaide in de groep mocht ze gewoon blijven komen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 01 Mrt 2016 15:01

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Vervelend dat je er nog zo mee zit. Ik had gehoopt dat mijn berichtjes je wat gerustgesteld hadden.
Ik denk echt dat je meer beren op de weg ziet dan er zijn.

Natuurlijk let een juf extra op nieuwe kindjes, en er zijn ook altijd grotere kindjes die de nieuwe kindjes helpen. Natuurlijk legt de juf uit waar de wc is en hoe alles in zijn werk gaat. Ik liet in het begin vaak een ouder kind even meelopen.

Ergens vind ik het zelfs een klein beetje jammer dat je er zo over denkt, juffen zijn niet achterlijk ofzo ;)
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 01 Mrt 2016 15:22

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Hier mocht ze 1 dag van tevoren een uurtje komen kijken samen met mij, verder vooraf niet wennen. Wel rustig opbouwen als ze net starten, hier gaan de meeste kinderen de eerste zes weken op maandag, woensdag en vrijdag naar school. Daarna alle dagen behalve woensdag en pas vanaf 5 jaar elke dag. Dat vond ik persoonlijk ook wel heel fijn.

Maar ook hier niet echt wennen vooraf dus. Was bij ons geen probleem, het ging gelijk goed en ze vond het leuk.

Sommige vragen die jij hebt had ik ook. Een hoop dingen wijzen zich vanzelf en anders kun je vast wel even kort wat aan de juf vragen of vertellen. Zo had ik het probleem met plassen ook, ik was bang dat ze het niet zou durven vragen. Dus aan de juf gevraagd hoe dat ging, blijkt dat ze kinderen van 4 elke dag sowieso verplicht langs de wc stuurt. En de juf houdt zeker in het begin echt wel een extra oogje in het zeil. Plus dat de oudste kinderen vaak de jongste wel helpen. Hier wijzen ze zelfs de eerste dagen twee kindjes aan die moeten 'zorgen' voor een nieuw kindje. Een beetje op sleeptouw nemen vooral en een beetje wegwijs maken in de klas en met de regels.

Maar als ik jou was zou ik proberen te kijken wat je echt graag wilt weten nog of kijken waar je mee zit en toch even proberen dit bespreekbaar te maken. Vaak kunnen ze je gelijk geruststellen, zoals bij mij bijvoorbeeld met het naar de wc gaan het geval was.
<<

Anoniem166

Bericht 01 Mrt 2016 16:40

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Lejow, ik was zeker gerustgesteld na jouw berichtjes, maar vervolgens kreeg ik van verschillende kanten (familie, collega's) te horen dat wennen toch wel heel belangrijk is en dat zelfs met wennen de overgang naar school heel moeilijk is geweest en dat het zonder wennen nog veel erger zou zijn etc. Daardoor ging ik toch weer twijfelen, vooral ook door het plassen. Ik ga ervan uit dat juffen niet achterlijk zijn. Maar ik vind niet wennen en een kennismaking met de juf na 4 weken toch een beetje een rare gang van zaken. Zowel wij als dochter weten niet hoe het werkt op school, als er bepaalde dingen zijn met dochter moet ik dat nu dus op de eerste ochtend waar andere ouders bij zijn aangeven en dat vind ik raar.

En H. kennende wordt die eerste schooldag (het afscheid met name) een drama en gaat ze compleet over de zeik. En daarom maak ik me toch een beetje druk.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 01 Mrt 2016 16:45

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Mijn oudste heeft ook nooit gewend. Hij werd vlak voor de zomervakantie 4 en moest daarna gelijk starten. Dit is gelukkig gelijk goed gegaan. Bij de jongste ging dit ook zo, hij werd gelijk na de zomervakantie 4 en is dus ook gelijk begonnen. Hoewel ik hem wel halve dagen mocht brengen heb ik dat niet gedaan. Bij hem was het veel meer drama en altijd huilen. Gelukkig was dat klaar zodra ik weg was, maar leuk weggaan was het nooit.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 01 Mrt 2016 18:35

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Die kennismaking na 4 weken vind ik ook wel wat vreemd! Wij kregen een paar weken van tevoren een gesprek met alle kleuterjuffen, ondertussen werd A ook geobserveerd zodat ze een beetje een beeld kregen in welke kleuterklas ze het best zou passen. En toen hebben wij wat vragen beantwoord en hebben zij globaal de gang van zaken uitgelegd. Al wist ik tijdens dat gesprek dus nog niet welke juf het ging worden, dat hoorde ik later die week. Maar ik wist in elk geval al wel hoe het een beetje zou gaan.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 01 Mrt 2016 18:48

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Mijn zoon is ook niet gaan wennen, voor de vakantie was volgens school geen optie omdat hij na de vakantie in een andere klas zou zitten, ofwel kinderen uit groep 2 waren dan naar groep 3. Hij is direct hele dagen gegaan. Hier kon evt de ochtend tot 12 uur ook.
M:21072011
J :08012014
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 01 Mrt 2016 18:55

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Hier hebben beide kinderen niet gewend omdat ze na de zomervakantie vier werden. In beide gevallen was het geen probleem en ik heb ze gelukkig nooit huilend hoeven achterlaten. Maar ik denk dat het ook wel van je kind afhangt. Sommige kinderen zijn van nature erg verlegen en ik kan me voorstellen dat het dan moeilijker is. Als ik jou was zou ik naar je dochter kijken en proberen in te schatten of direct hele dagen voor haar te doen is of juist niet. Je kent je kinderen zelf toch het beste!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 01 Mrt 2016 19:42

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Lieve schat, als je al deze vragen hebt, dan pak je de telefoon en dan bel je ze.

B heeft met de overgang naar school geen centje moeite gehad, ik denk dat dat meer aan het kind ligt, dan een het echte wennen an sich.
In een wendag of een normale schooldag zat bij mij in de klas namelijk totaal geen verschil. Kids deden exact hetzelfde. Alleen was het dan alleen de ochtend en 1 of 2 x in een week.
Je zou er nu ook voor kunnen kiezen om haar bijv op ma en di bij de lunch op de te halen, dan heeft ze ook 2 ochtenden, wat eigenlijk een beetje overeenkomt met wennen.

Als ze gaat wennen, weet je ook al die dingen niet, en moet je dat ook vragen. En ook bij wennen weet je niet alles gelijk, sommige dingen kom je gaandeweg achter.

Wat verwacht je van de kennismaking met de juf dan precies? Waarschijnlijk zal ze zich voorstellen als jullie binnenkomen, en een korte uitleg geven.
Ik had ook nooit een kennismakingsgesprek hoor met nieuwe ouders.

Ik denk dat je angst echt ongegrond is, je maakt het veel veel groter dan het is.
Ik snap echt heel goed dat het spannend is, en weer een nieuwe fase in haar en ook jouw leven, maar het komt echt echt goed.
en hoe meer jij je over de zeik voelt, hoe meer zij dat ook zal gaan.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 01 Mrt 2016 19:49

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Hier ook een continurooster, maar ook mogelijkheid tot halve dagen. De eerste twee weken heb ik haar om 12:10 na de lunch opgehaald.
februari 2012
november 2015
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 15:52

Bericht 01 Mrt 2016 19:50

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Ik kan me je zorgen wel goed voorstellen. Misschien kun je de school bellen en vragen of kennismaking vooraf kan? Hier is dochter pas gestart, zonder wennen ook. Die keus liet school aan ons en ik vond op de ene maandag starten onder het mom wennen niet anders dan gewoon starten. Maar voordat ze startte hebben we wel op woensdagmiddag even met de juf gezeten om wat dingen door te spreken en kennis te maken. Dit vond ik erg fijn, zo wisten wij bij ons kind in de klas kwam en de juf wist al wat meer over onze dochter. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat een vrij normale gang van zaken was.
<<

Anoniem184

Bericht 01 Mrt 2016 19:52

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Als er in de klassen ruimte is om haar als leerlinge aan te nemen, dan is er in de klassen ook ruimte om haar te laten wennen. Simpel, lijkt mij...
<<

Anoniem245

Bericht 01 Mrt 2016 20:06

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Mijn zoon is ook niet gaan wennen, en hier ook een continue rooster.
Ze bellen je echt wel als het niet zou gaan, ik zie trouwens ook veel kinderen die van het wennen weer moeten wennen aan hele dagen naar school ipv maar de halve, dus dat is ook het overwegen waard.
Denk ook dat het aan het kind ligt, en niet zozeer aan het wennen an sich.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 01 Mrt 2016 20:33

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Als je er zo mee zit, waarom bel je de school/ juf dan niet gewoon en leg je dit voor? Als je het fijner vind om haar te laten wennen, dan zou ik zelf een 'plan van aanpak' bedenken zoals bijv. twee keer een ochtend laten gaan. En ik denk eerder dat jij er meer tegen opziet omdat je ook al benoemt wat voor drama er kan ontstaan. Maar je dochter is echt niet de enige die zo reageert, er zijn zoveel kindjes die de eerste dagen/ weken moeite hebben met afscheid nemen en wennen in een nieuwe situatie. De juffen hebben hier echt wel ervaring mee en ze maken haar echt wel wegwijs en de kindjes ook, die helpen elkaar graag wanneer er een nieuw kindje in de klas komt. Maak je niet druk, wie weet heeft ze er enorm veel zin in en wilt ze niet meer weg ;)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Mrt 2016 20:44

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Ik zou de school bellen en een afspraak maken met de juf voordat ze start. Dan kan je even rustig kennis maken en kan de juf haar (en jou) laten zien waar de kapstok is, waar de wc's zijn, hoe de klas eruit ziet enz.

Mijn kinderen hebben allebei niet van tevoren gewend op school omdat ik zelf geen voordelen zag in wennen voor hen. Ik vond het onduidelijk naar hen toe dat ze nog naar het kdv/psz gingen en dan ook al af en toe naar school en zag verder ook geen meerwaarde in eerst wennen. Ze zijn allebei de eerste 2 weken alleen de ochtenden gegaan en daarna wilden ze zelf allebei hele dagen.
Met mijn zoon ben ik voordat hij op school startte 2 keer samen met hem in de klas geweest. Ik heb aan de juffen gewoon gevraagd of ik samen met hem langs mocht komen. De eerste keer hebben we samen mee in de kring gezeten en de tweede keer weer even in de kring en daarna heeft hij nog ruim een half uur gespeeld terwijl ik bij hem was. Dit was voor hem heel erg fijn, het was vertrouwd dat ik erbij was en hij leerde zo al een beetje de kinderen en juf kennen (de school kende hij al omdat zijn zus daar ook op school zit).
Ik zou als je de school misschien toch belt ook kijken of je met haar in de klas mag komen kijken terwijl de kinderen er ook zijn.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 01 Mrt 2016 20:49

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Vind het trouwens wel raar dat je 4 weken nadat je dochter gestart is een kennismakingsgesprek hebt.
Hier was dat direct na inschrijving. Ik zou als ik jou was gewoon bellen en je vragen stellen. Ik denk trouwens wel dat een hoop vanzelf duidelijk word als je dochter is gestart dan krijg je waarschijnlijk ook meer concrete vragen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem166

Bericht 01 Mrt 2016 20:55

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Haha, Lejow, ik ben zelf niet van plan om over de zeik te gaan hoor, dat laat ik wel aan H. over. Ze is momenteel in een fase dat ze continu bij mij wil blijven, dus daarom lijkt het achterlaten op een vreemde plek waar ze niemand kent me best lastig voor haar. En wat verwacht ik van de juf, tja, eigenlijk gewoon een korte kennismaking en uitleg aan mij en dochter hoe het gaat op school. Waar de wc's zijn, waar ze haar jas mag ophangen, waar de tas met broodtrommel mag staan, of de kleuters in de klas moeten worden gebracht of niet, of je bij het ophalen op het schoolplein moet staan of niet.

Ben wel blij om te lezen dat er meer kindjes zonder wennen naar school zijn gegaan zonder te wennen. Dat relativeert de verhalen die ik eerder heb gehoord weer een beetje.

De klas start volgende week pas, dus de kindjes die er zitten, zitten max 2 weken op school als H. erbij komt.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 01 Mrt 2016 21:07

Re: Naar school zonder wennen vooraf

Hier is de start niet zo goed gegaan... dus ik snap wel dat je er tegen op ziet. Doordat ik zag hoe het ging werd ik ook niet echt gerustgesteld.
Wel hebben ze hier continu rooster en zijn ze ook meteen hele dagen gegaan(behalve op de woensdag en vrijdag dan zijn ze smiddags vrij) en vanaf de tweede week moesten ze ook naar de bso. Dus gewoon meteen lange dagen maar ondanks dat ze erg moe waren is dat wel gewoon goed gegaan.

Sterkte! Snap het best hoor, het is best een overgang van het kdv naar school!
:heart: :heart: 2011
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers