Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

<<

Anoniem7

Bericht 04 Okt 2013 14:53

Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ik word er zo moe van. Mijn argwaan maakt meer kapot dan me lief is. Overal zoek ik wat achter, als er wat is en ik kan er even geen vinger op leggen, bedenk ik hele doemscenario's zonder ook maar eerst logische verklaringen te zoeken. Zoals net, mijn vriend whatsappte me om 11:00 dat hij al is gaan werken. Kom ik net thuis, staat z'n fiets er nog. En in plaats van dat ik dan logische verklaringen ga bedenken, zit ik in mijn hoofd al allerlei scenario's te bedenken dat hij niet is gaan werken, maar wat anders is gaan doen. Wat dan, geen idee. Uiteindelijk is hij gewoon gaan uitvogelen of het een beetje te doen is om met de bus naar werk te gaan zodat hij ook een optie voor slecht weer heeft om op werk te komen, dus niks meer en niks minder. Niks aan de hand. Had ik zelf ook kunnen bedenken.
Op werk ook, als er iemand maar even anders dan anders tegen me doet ben ik als de dood dat er iets is en vervolgens het hele team me tegen me keert ofzo. Ik ben dan ook voor mijn gevoel een soort krampachtig bezig om gezellig te doen terwijl me dat vroeger heel eenvoudig af ging. Tegelijkertijd ben ik ook stiller en veel meer teruggetrokken geworden. Waar ik vroeger een spring in het veld was, hou ik me nu liever meer op de achtergrond.
Als mijn twee leidinggevenden samen overleg hebben en ik loop langs en ze doen gauw de deur dicht, dan ga ik er in eerste instantie al vanuit dat ze het over mij hebben. Terwijl ze het waarschijnlijk gewoon over iets hebben wat mij op dat moment gewoon niks aan gaat.

Ik word er zo moe van. Altijd die argwaan en altijd het gevoel dat mensen het op mij gemunt hebben. Ik durf nergens 100% van te genieten, altijd bang dat er wel weer iets op de loer ligt. Ik ben nooit heel zeker van mezelf geweest, maar de laatste maanden slaat het echt veel te ver door. Het heeft me al vriendschappen gekost, ben bang dat het straks ook nog een m'n baan en m'n relatie gaat kosten.

:cry:
<<

Blij

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:09

Woonplaats: Zwaag

Bericht 04 Okt 2013 14:57

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ik herken het heel erg.
Het ligt bij mij echt aan een gebrek aan zelfvertrouwen. Ik haal mijn 'zelfvertrouwen' uit de waardering van anderen, en dat is natuurlijk onzin.
Van binnen weet ik ook heus wel dat ik leuk, creatief, spontaan, slim enzenz ben, maar ik heb er heel veel momenten inzitten dat ik dat echt niet van mijzelf op kan noemen.

Ik heb op dit moment geen tips voor je. Alleen dat ik het herken. Knuffel!
<<

Anoniem66

Bericht 04 Okt 2013 15:25

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Is er iets gebeurd waardoor dit zo door is gaan slaan? Kan het te maken hebben met je ex en die relatie?
<<

Anoniem66

Bericht 04 Okt 2013 15:25

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Blij schreef:Ik herken het heel erg.
Het ligt bij mij echt aan een gebrek aan zelfvertrouwen. Ik haal mijn 'zelfvertrouwen' uit de waardering van anderen, en dat is natuurlijk onzin.
Van binnen weet ik ook heus wel dat ik leuk, creatief, spontaan, slim enzenz ben, maar ik heb er heel veel momenten inzitten dat ik dat echt niet van mijzelf op kan noemen.

Ik heb op dit moment geen tips voor je. Alleen dat ik het herken. Knuffel!


O ja, heel herkenbaar. Voor jullie beiden een :hug:
<<

Blij

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:09

Woonplaats: Zwaag

Bericht 04 Okt 2013 15:26

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Luce schreef:Is er iets gebeurd waardoor dit zo door is gaan slaan? Kan het te maken hebben met je ex en die relatie?


Bij mij heeft het zeker met mijn verleden te maken. Al van kleins af aan. Maar hoe krijg je iets wat er zo ingebakken zit er weer uit? :confused:
<<

Anoniem66

Bericht 04 Okt 2013 15:47

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Daar ben ik ook nog steeds niet achter, dus ik kan je daar helaas geen tips in geven..
<<

Anoniem44

Bericht 04 Okt 2013 15:50

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Mediteren? Yoga? Sporten? Alleen op reis gaan? Kortom: dingen die je kunt doen waardoor je voor jezelf gaan uitvinden wat voor jóu belangrijk is, wat jouw waarden zijn onafhankelijk van anderen, i.p.v. je zelfwaardering halen uit de goedkeuring van anderen.
<<

Blij

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:09

Woonplaats: Zwaag

Bericht 04 Okt 2013 15:55

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ja ED, ik doe dat al. Ik doe aan Yoga, ik mediteer, ik sport. Maar ik ga mijzelf er niet leuker van vinden. En ik kom er ook maar niet achter wat ik belangrijk vind voor mij.
<<

Anoniem66

Bericht 04 Okt 2013 15:57

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ik vind die oplossing ook te makkelijk. Meestal zit het vele malen dieper.
<<

Anoniem 49

Bericht 04 Okt 2013 15:59

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

ik herken het ook heel erg wat je schrijft, ik heb helaas ook niet dé oplossing gevonden.
<<

Anoniem44

Bericht 04 Okt 2013 16:01

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Als er nou iéts in het leven niét gemakkelijk is, dan is het wel op dagelijkse basis mediteren en het beoefenen van yoga (op een serieuze manier, bedoel ik dan, niet 1 uurtje op een sportschool met een yogadocent die daarvoor eigenlijk niet is opgeleid). Maargoed, natuurlijk werkt het niet voor iedereen hetzelfde. Mij heeft het veel goeds gedaan.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 04 Okt 2013 16:03

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Yoga is niet voor iedereen. Maple heeft misschien meer baat aan iets anders.

Verder heb ik ook geen kant en klare oplossing. Misschien eens praten met iemand en kijken waar het vandaan komt?
<<

Blij

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:09

Woonplaats: Zwaag

Bericht 04 Okt 2013 16:09

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

-ED- schreef:Als er nou iéts in het leven niét gemakkelijk is, dan is het wel op dagelijkse basis mediteren en het beoefenen van yoga (op een serieuze manier, bedoel ik dan, niet 1 uurtje op een sportschool met een yogadocent die daarvoor eigenlijk niet is opgeleid). Maargoed, natuurlijk werkt het niet voor iedereen hetzelfde. Mij heeft het veel goeds gedaan.

Oh maar mij doet het ook veel goeds hoor. absoluut, maar dat is meer voor the time being. En misschien nog een dag of een halve dag. Maar echt niet veel langer. De volgende dag kan ik weer helemaal instorten
<<

Anoniem7

Bericht 04 Okt 2013 16:16

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ik denk inderdaad dat het met die relatie destijds te maken heeft. Maar ik wil het niet volledig aan die relatie wijten omdat ik dat té makkelijk vind en ik sterk merk dat het pas de laatste maanden zo erg door begint te slaan. Ik denk dat alle stress en onzekerheid van de afgelopen tijd ook geen goed heeft gedaan. Nu ik erover nadenk: ik wil overal grip op hebben, alle touwtjes in handen hebben, en dat gaat natuurlijk niet. Maar bij sommige dingen, daar heb ik natuurlijk geen grip op en sommige dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan. Het erge is: ik begin de laatste weken zelfs heel sterk m'n ex in mezelf te herkennen, die kon ook zó gestresst zijn, overal beren op zijn pad zien en zich overal druk om maken. Ik haatte dat zo erg, vond het verschrikkelijk en kon er als partner niet mee om gaan. En nu heb ik het zelf.

ED, alleen op reis ga ik binnenkort al, ook mede om meer zelfvertrouwen te krijgen. Verder snap ik dat yoga en mediteren me meer rust zouden kunnen geven en dat die twee echt geen stap in die verkeerde richting zouden zijn, maar ik denk niet dat het me helpt om mezelf tot de orde te roepen als ik in een negatieve flow zit. Want dat kon ik voorheen nog wel een beetje, streng voor mezelf zijn en mezelf toespreken: Stop Maple, tot hier en niet verder. Maar dat lukt me nu ook niet meer. Ik zie ook even niet zo goed hoe ik (zelf)vertrouwen uit yoga en meditatie kan halen. Hoewel ik zeker geloof dat het voor de rust in m'n hoofd wel zou helpen, maar dat is niet de hoofdzaak.
<<

Anoniem185

Bericht 04 Okt 2013 17:02

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ik ken het gevoel, en de enige raad die ik je kan geven is vrágen. Als iemand kortaf tegen je doet of je hebt het idee dat iemand je niet mag, vráág het gewoon. Het kan dan even hard aan komen, maar het kan ook gelijk duidelijk zijn dat je je voor niets druk maakt.

Een klein voorbeeld waar van ik voor mezelf veel geleerd heb, ik deed namelijk altijd vrijwilligerswerk op oproep. Nu is er één vaste ploeg die eigenlijk alles organiseert en vervolgens de mensen oproept om te helpen. Ik wilde altijd al bij die groep horen omdat het zo gezellig leek en het een vriendengroep was. Toch werd ik steeds niet uitgekozen (je wordt namelijk gevraagd). Daardoor vroeg ik me af of ik wel goed genoeg was en of ze me überhaupt wel er bij wilde hebben... Vervolgens kwam er een misverstand bovenop (ik was eigenlijk gevraagd maar er is nooit concreet iets van gekomen toen), en ik wist niet of het bewust was of niet. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een e-mail gestuurd. Daarin uitgelegd wat er was voorgevallen, hoe dit op mij over kwam en of dit de bedoeling is geweest. Ook gevraagd om feedback in het geval van dat ze me echt niet goed genoeg vonden en dat ik er meer aan had als dit gewoon gezegd werd. Er is toen duidelijk gezegd dat dit niet het geval was en ik ben direct bij die groep gekomen omdat ze me juist wel goed vonden maar zelf het idee hadden dat ik er niet bij wilde!

Kortom, ik zou je echt aanraden om te vragen aan personen of er ze iets dwars zit en of ze je niet mogen. Krijg je een negatief antwoord, dan weet je waar je aan moet werken, krijg je een positief antwoord dan helpt dat alleen maar.

En blijf denken dat jij het waard bent. Jij bent niet slecht of stom of waardeloos. Jij bent Maple, je mag er zijn. Het is een ander zijn verlies als die persoon dat niet inziet.
<<

Anoniem38

Bericht 04 Okt 2013 17:02

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Je zou het boek 'de kracht van kwetsbaarheid' eens kunnen lezen. Die helderde voor mij veel op.
Ik ben ook slecht in vertrouwen, maar dan vooral in vriendschappen. Ik geloof er niet in dat mensen mij leuk om mij vinden. Ook al zeggen ze 100x dat ik niet zo snel van ze afkom. Ik zit er op te wachten dat die ander de vriendschap 'op zegt'. Ik ga dan vervelend doen, waardoor de vriendschap mislukt en mijn niet-vertrouwen bevestigd wordt...terwijl ik het zelf in de hand gewerkt heb. Lastig om door heen te breken, want ik zit nu weer in zo'n situatie. Ik probeer het los te laten en haar te vertrouwen...maar dat is verdomd moeilijk!
<<

Marientjuh83

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:11

Bericht 04 Okt 2013 18:11

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Lieve Maple,

Je kent mij wel he ;)
Ik snap heel goed wat je bedoeld, ook ik ben zeer bedreven in het negatief denken en negatief denken voor andere mensen. Iedereen kan zeggen dat je niet moet doemdenken en dat het goed is om voor andere mensen te denken maar zet dit denkproces maar eens stop.

Ik ben zelf richting een therapeut gestapt, niet alleen voor dit probleem maar ook andere problemen. Mij belemmert het dusdanig dat ik er echt iets aan moest doen.

Ik weet wie je bent, hoe je bent en ik kan je verzekeren dat je een geweldig persoon bent!!! (en dat ik nog steeds je post mis :yes: )

Dikke knuffel voor jouw!
Accepteer wat is. Laat los wat is geweest. En heb vertrouwen in wat komt.
<<

Anoniem7

Bericht 04 Okt 2013 20:30

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Marien, bedankt voor je lieve berichtje. Ik weet inderdaad wie je bent :wink: Ik vraag me soms ook af of een bepaald soort therapie voor mij niet handig kan zijn, ook omdat ik soms echt té heftig kan reageren op bepaalde dingen, bijvoorbeeld als ik ergens op gewezen word. Dan schiet ik direct vol in de verdediging, ik kan heel moeilijk met feedback om gaan. Of ik word boos, of ik voel me dan zo waardeloos dat ik het niet meer in perspectief kan plaatsen en meteen de hele dag onder de indruk/down ben. Zo van: zie je wel, ik doe er toch niet toe.

Maargoed, watvoor therapie dan, waar begin ik... En dan zit ik ook nog eens met het kostenplaatje natuurlijk, stel dat de verzekering niets of niet alles vergoed.

Oh, en ontzettend lief dat je toch steeds maar weer blijft investeren, ondanks al m'n loze beloftes dat ik je ga schrijven. Moet ik écht eens gaan doen! Ik was sowieso van plan om straks in Toronto te schrijven, maar ik probeer je voor die tijd ook even wat te sturen.
<<

Marientjuh83

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:11

Bericht 05 Okt 2013 08:45

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Maple wat je nu schrijft: dat je je waardeloos voelt na kritiek, of boos of denk: zie je wel ik doe er niet toe... dat is precies waar ik zelf ook mee worstel. Voor mij werkt haptotherapie heel erg goed. En daar wil ik je best eens meer over vertellen hoor ;)
Waarom kijk je niet eens watvoor soort therapie je verzekeraar vergoed en dan kijk je wat het beste bij jouw past tussen de opties die je hebt.

Enne jij bent het waard om in te blijven investeren hoor! Als je dat maar goed onthoudt :)
Accepteer wat is. Laat los wat is geweest. En heb vertrouwen in wat komt.
<<

Anoniem32

Bericht 05 Okt 2013 08:57

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Herkenbaar en ik lig er nu ook helemaal mee overhoop.
Momenteel heb ik ook een keuze voor mezelf gemaakt omdat ik die op dat moment het beste voor mezelf vond.
Vertrouwen terug krijgen, ja hoe doe je dat? Geen idee ik ben in ieder geval hard eraan het werken.
Het is bij mij dan ook vooral het zelfvertrouwen wat de kop op steekt. Het komt voort uit mijn verleden en ik weet sinds kort dat het niet alleen vanuit de turbulente relaties komt, maar omdat ik jaren lang gepest ben geworden op de basisschool.

Ik kan me wel vinden in wat ED zegt. Alleen jij weet wat goed voor jezelf is. Hier hebben anderen niks mee te doen.
Ik zoek ook steeds bevestiging bij anderen. Waarom eigenlijk? Het is mijn leven.
Het gekke is, dat ik op mijn werk, mij juist heel zelfverzekerd voel. Dat probeer ik nu in mijn sociale leven ook te krijgen.
Het is en blijft voor nu een moeilijke situatie en ik denk dat je bij jezelf eens goed moet kijken wat voor jou het beste helpt.
Succes en een dikke :hug:
<<

FruttiTutti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:43

Bericht 05 Okt 2013 14:40

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ook ik herken me heel goed in dit probleem. Het heeft me mede een paar jaar terug in een depressie gebracht. Het blijft een lastig punt en absoluut aandachtspunt. Ik overweeg nu 'schema-therapie' omdat het me op momenten ontzettend kan belemmeren. Wat mij ook al deels helpt is aangeven dat ik hier last van heb. . Daardoor kunnen mensen me helpen. Zo zegt een vriendin wel eens; pas op, je doet het weer.

Je mag me pm-en.
Sterkte
<<

Anoniem7

Bericht 05 Okt 2013 15:03

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Ik ben blij dat meer mensen dit herkennen, toen ik de openingspost typte was zat ik in een enorme down-bui en bijna tegen het huilen aan, dus ik was ergens wel bang een aansteller gevonden te worden (ook zoiets :laughcry: ). Ik wil er dolgraag mee aan de slag, maar ik weet even niet zo goed waar te beginnen. Het liefst wil ik eerst zelf met mezelf aan de slag voordat ik de stap naar professionele hulp zou zetten, maar hoe?
<<

Anoniem38

Bericht 05 Okt 2013 16:46

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Misschien heb je hier wat aan? http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html ik heb er de laatste paar dagen veel mee gedaan, met name mindfulness bij een moeilijkheid.

Verder misschien toch haptonomie of een psycholoog. Wat is er erg aan of professionele hulp in te schakelen? Heeft jouw huisarts geen poh-ggz psycholoog? Die valt onder huisartsenzorg en kost je zelf niks extra's.

Ik kamp dus momenteel met mijn relatie, maar ook met een vriendschap. Ik vind het lastig om er op te vertrouwen dat ik haar niet zomaar kwijt raak en zoek daardoor veel aandacht... Heeft iemand daar ook nog tips voor?
<<

Anoniem7

Bericht 05 Okt 2013 18:30

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Het is niet zozeer dat ik geen professionele hulp in wíl schakelen, het is dat ik de komende anderhalf jaar gewoon geen grote kostenposten wil hebben. Ik wil rondkomen van het minimale van het minimale, geen grote onverwachtse uitgaven, totdat de financiële situatie van m'n vriend stabiel is.
Mijn huisartsenpraktijk heeft een poh-ggz-er (heet dat zo, ik noemde dat altijd 'dat vrouwtje bij de huisarts' :P ), maar daar heb ik twee jaar terug al een behandeling of 6 gehad en ik weet niet of ze me daar nog een keer naartoe zouden verwijzen. Sowieso schijnen ze niet heel veel meer behandelingen dan dat te doen en je vervolgens door te verwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog.

Jij ook sterkte trouwens, heb helaas geen tips voor je.
<<

Anoniem60

Bericht 05 Okt 2013 21:13

Re: Hoe leer ik vertrouwen te krijgen?

Wat Lampenkapje ook al zegt inderdaad: gewoon vragen!
Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan het is, maar echt, probeer het eens!
Dat heeft mij (met name op werkgebied) zo'n stuk zekerder gemaakt.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers