Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voorbereiden op sollicitatiegesprek

<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 01 Mrt 2016 12:25

Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Wat doe jij als je je voorbereid op een sollicitatiegesprek?
Ik heb er nog niet veel gehad in mijn leven en de afgelopen keer happerde ik toch een aantal keer, ondanks dat ik dacht me goed te hebben voorbereid.
Dus wat zijn de tips en do's en don'ts?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 01 Mrt 2016 13:39

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Ben iig jezelf. Als je iets niet weet kun je dat gewoon zeggen en evt uitleggen. Verder lees ik de site goed door en zoek ik evt dingen over het bedrijf of de brache op. Dan kan ik een beetje een beeld vormen.
Mochten ze vragen hoe jij dingen aanpakt dan geef ik altijd aan dat ik natuurlijk niet weet wat de regels van het bedrijf zijn maar dat ik het zus en zo voor me zie en dam dat en dat zou doen.

Maar het blijft altijd lastig hoor!
30-04-2017
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 01 Mrt 2016 14:12

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Thanks, vrees dat ik ook niet meer kan doen. Mijn probleem is dat ik echt even los moeten komen en ik mezelf moeilijk verkoop. Als ik eenmaal aan het werk ben ziet men wel dat ik goed ben, maar ja daar heb je tijdens een gesprek niet zoveel aan.

Lastige vind ik ook dat het gesprek is met 3 personen, waarvan ik er 2 min of meer ken (werkgerelateerd), maar ze mij op dit gebied van de functie niet kennen (beetje vaag i know).
Maar hou maar aan de gedachte vast dat ze iig iets in me zien, anders hadden ze me uberhaupt niet uitgenodigd lijkt me.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2016 14:25

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Wat mij vaak is opgevallen als ik aan de andere kant van de tafel zat, is dat mensen best wel iets konden vertellen over zichzelf, wat ze allemaal kunnen en leuk vinden, maar veel minder concreet kunnen maken wat ze nu precies aantrekt in die specifieke organisatie en in die specifieke functie. En daarnaast, minstens zo belangrijk: wat ze daarin meenemen. Dus probeer het gesprek ook vanuit de organisatie of het team te bekijken: waarom ben jij interessant voor hen?
Wat zenuwen zijn daarin echt niet erg, ook tijdens het gesprek niet.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 01 Mrt 2016 14:28

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Ik heb ook een aantal keer aan de andere kant van de tafel gezeten. Zenuwen zijn zeker niet erg, daar laten wij het nooit vanaf hangen. Bij ons is het allerbelangrijkst dat we een soort klik voelen en dat de antwoorden die iemand geeft passen bij wat wij belangrijk vinden. Dat zijn dus precies de dingen die je níet kunt voorbereiden. Kortom, met een beetje inlezen en vooral jezelf blijven ben je denk ik al een heel eind.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Mrt 2016 14:44

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Het ligt ook aan de functie hoe je je het beste kunt voorbereiden. Maar weten wat de organisatie doet en voor staat, lijkt me essentieel. Daarnaast zou ik proberen aan te geven wat jou interessant maakt voor het bedrijf en waar jij dus een waardevolle toevoeging kan zijn.

Overmorgen heb ik een gesprek, maar de voorbereiding is nu anders dan wat ik normaal gesproken doe (inlezen in het beleid dat al bestaat), omdat het een net gecreëerde functie betreft. Er bestaat al wel een werkplan en die neem ik door en koppel dat aan mijn eigen ervaring en visie. Voor dit gesprek heb ik specifiek gevraagd hoe ik me het beste kan voorbereiden.

Wat ik nooit doe is vragen stellen om het vragen stellen. Als je antwoord op de website van het bedrijf staat, geeft dat aan dat je je niet grondig hebt ingelezen. Ik stel alleen vragen als mij iets onduidelijk is, of benieuwd ben naar het verloop/stand van zaken van een bepaalde situatie, waarover ik niets heb kunnen vinden.

Succes iig! :)
<<

Anoniem282

Bericht 01 Mrt 2016 14:52

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Char schreef:Ik heb ook een aantal keer aan de andere kant van de tafel gezeten. Zenuwen zijn zeker niet erg, daar laten wij het nooit vanaf hangen. Bij ons is het allerbelangrijkst dat we een soort klik voelen en dat de antwoorden die iemand geeft passen bij wat wij belangrijk vinden. Dat zijn dus precies de dingen die je níet kunt voorbereiden. Kortom, met een beetje inlezen en vooral jezelf blijven ben je denk ik al een heel eind.


Een klik valt en staat heel veel mee idd. Die had ik altijd wel, op m'n laatste gesprek na. Dat was echt geen fijn gesprek. Botste gewoon. Liep compleet langs elkaar heen qua inhoud. Heb met moeite m'n tijd uitgezeten, zo voelde het namelijk echt.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 01 Mrt 2016 15:18

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Ik hoop dat de klik al enigszins is, anders was ik niet uitgenodigd. Hoewel ik bij 1 van degene die er bij zijn moeilijk hoogte kon krijgen, maar we bleven wel goed aan de praat. Maar neem aan dat ze met hem overlegd hebben voordat ik werd uitgenodigd, aangezien hij mij ontmoet heeft.

Goed om ervaring te horen van degene aan de andere kant van de tafel. Ik heb daar alleen een keer gezeten voor een stagiaire, maar was de 'tweede man', dus het ging voornamelijk van mijn collega uit.

@Caulfield, ik heb dat eerder gehoord als advies voor een brief schrijven, maar vindt dat nog erg lastig, aangeven wat ik voor de organisatie kan betekenen. Ik zal ook nog goed nadenken over wat me aantrekt, tuurlijk weet ik de grove lijnen wel, maar om nou alleen aan te geven dat de diversiteit mijn trekt is natuurlijk niet voldoende.

@Guattari, de vraag 'heb je nog vragen' vind ik ook altijd lastig, want meestal heb ik vooraf al antwoord op de meeste vragen omdat ik de website heb doorgespit, of heb ik tijdens het gesprek al vragen gesteld.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Mrt 2016 15:29

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Dat zou ik dan als antwoord geven: dat de antwoorden al zijn gegeven tijdens het gesprek, namelijk op de vraag 'vul maar in'. :)
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2016 15:59

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Jorja schreef:
@Caulfield, ik heb dat eerder gehoord als advies voor een brief schrijven, maar vindt dat nog erg lastig, aangeven wat ik voor de organisatie kan betekenen. Ik zal ook nog goed nadenken over wat me aantrekt, tuurlijk weet ik de grove lijnen wel, maar om nou alleen aan te geven dat de diversiteit mijn trekt is natuurlijk niet voldoende.



Je kunt ook eens nadenken over de strategische doelen van het bedrijf, wat jij daarvan vindt en hoe jij daar aan kan bijdragen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 01 Mrt 2016 16:02

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Guattari schreef:Dat zou ik dan als antwoord geven: dat de antwoorden al zijn gegeven tijdens het gesprek, namelijk op de vraag 'vul maar in'. :)


Daar komt het ook meestal wel op uit. Want ik wil geen geforceerde vragen stellen. Dus geef meestal aan dat ik wel antwoord heb op alle vragen die ik had en tussendoor het een en ander had gevraagd. En meestal blijft toch de vraag over 'hoe gaat de procedure nu verder', dus valt er geen stilte :D
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 01 Mrt 2016 16:04

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Caulfield schreef:
Jorja schreef:
@Caulfield, ik heb dat eerder gehoord als advies voor een brief schrijven, maar vindt dat nog erg lastig, aangeven wat ik voor de organisatie kan betekenen. Ik zal ook nog goed nadenken over wat me aantrekt, tuurlijk weet ik de grove lijnen wel, maar om nou alleen aan te geven dat de diversiteit mijn trekt is natuurlijk niet voldoende.



Je kunt ook eens nadenken over de strategische doelen van het bedrijf, wat jij daarvan vindt en hoe jij daar aan kan bijdragen.


Geloof niet dat het voor deze functie en dit bedrijf echt van toepassing is, maar ben druk de site aan het doorspitten.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2016 16:05

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Jorja schreef:
Caulfield schreef:
Jorja schreef:
@Caulfield, ik heb dat eerder gehoord als advies voor een brief schrijven, maar vindt dat nog erg lastig, aangeven wat ik voor de organisatie kan betekenen. Ik zal ook nog goed nadenken over wat me aantrekt, tuurlijk weet ik de grove lijnen wel, maar om nou alleen aan te geven dat de diversiteit mijn trekt is natuurlijk niet voldoende.



Je kunt ook eens nadenken over de strategische doelen van het bedrijf, wat jij daarvan vindt en hoe jij daar aan kan bijdragen.


Geloof niet dat het voor deze functie en dit bedrijf echt van toepassing is, maar ben druk de site aan het doorspitten.


Is zonder context ook wat lastig meedenken ;) Als je dat wel wilt, kan het ook via PB.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 01 Mrt 2016 16:48

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Lief dat je wil meedenken, ik stuur je een pb!
<<

Anoniem282

Bericht 01 Mrt 2016 19:24

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Caulfield, moest nog even aan je denken vanwege m'n sollicitatiegesprek.:) Ik heb in m'n hoofd dat jij werkzaam bent aan een universiteit en ik heb een gesprek op een universiteit. Maar eigenlijk weet ik helemaal niet of je daar wel werkzaam bent.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2016 19:26

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Klopt, ik werk op een uni! Tot voor kort als wetenschapper en docent (tenure-track), nu in een meer coördinerende functie.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Mrt 2016 19:33

Re: Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Ah, dan had ik het toch goed. :) Volgens mij solliciteer ik in een andere stad dan jij werkt.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers