Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer ben je volwassen?

<<

Anoniem44

Bericht 04 Okt 2013 10:48

Wanneer ben je volwassen?

Het valt me op dat volwassenheid op dit forum nogal eens gekoppeld wordt aan zaken die wat mij betreft weinig met volwassenheid te maken hebben. Het hebben van kinderen is daar één van, maar ook of je een relatie hebt, samenwoont en veel of weinig behoefte voelt om uit te gaan/af te spreken met vrienden.

Nu heb ik mijn twijfels over deze ideeen over volwassenheid. Mensen hebben verschillende karakters, de ene is nooit uitgegaan ook niet op haar 16e, omdat zij die behoefte niet voelde, is dit dan een teken van volwassenheid? Ik vind van niet. Vaak zijn het types die een sterke hang hebben naar huiselijkheid en veiligheid en het al snel te druk vinden in een kroegje en liever thuiszitten met een kopje thee. Allemaal goed en aardig, maar geen teken van volwassenheid.

Net als het jong aangaan van een relatie en direct gaan samenwonen en een kind krijgen. Ik vind dit eerlijk gezegd weinig zeggen over iemands mate van volwassenheid. Hoe zien jullie dit?
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2013 10:51

Re: Wanneer ben je volwassen?

Ik vind dat je volwassen bent als je je zwakheden durft te tonen en je ongelijkheid durft toe te geven. Daarnaast open staat voor andere meningen en goed kan relativeren.
<<

Anoniem119

Bericht 04 Okt 2013 10:52

Re: Wanneer ben je volwassen?

Verantwoordelijkheid willen én kunnen dragen. Op welke manier interpreteerbaar ook.
<<

Zero

Bericht 04 Okt 2013 10:57

Re: Wanneer ben je volwassen?

Als je jezelf in leven weet te houden in deze maatschappij. (En dan bedoel ik niet alleen eten drinken slapen, maar ook zorg, financiën etc)


Ik ben volwassen, maar ik vind niet dat er een bepaald gedrag bij hoort. Ik denk dat ik door veel mensen nogal onvolwassen over kan komen, omdat ik mijn humor gebruik als een excuus.
Ik ben een beetje een Chandler soms.
<<

Anoniem44

Bericht 04 Okt 2013 11:16

Re: Wanneer ben je volwassen?

Dus als je lichamelijk zwaar gehandicapt bent en nooit voor jezelf zal kunnen zorgen, dan zul je nooit volwassen worden?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Okt 2013 11:19

Re: Wanneer ben je volwassen?

Alibi schreef:Ik vind dat je volwassen bent als je je zwakheden durft te tonen en je ongelijkheid durft toe te geven. Daarnaast open staat voor andere meningen en goed kan relativeren.


Eens.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem 3

Bericht 04 Okt 2013 11:19

Re: Wanneer ben je volwassen?

Marin schreef:Verantwoordelijkheid willen én kunnen dragen. Op welke manier interpreteerbaar ook.


Dit samen met wat Alibi schrijft.

En over een lichamelijk gehandicapt persoon, die kan wel zelf beslissingen nemen over de zorg die hij wil, dus ja. Die kan ook volwassen zijn.
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 04 Okt 2013 11:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2013 11:20

Re: Wanneer ben je volwassen?

-ED- schreef:Dus als je lichamelijk zwaar gehandicapt bent en nooit voor jezelf zal kunnen zorgen, dan zul je nooit volwassen worden?

Dat zegt Zero toch helemaal niet
<<

Anoniem123

Bericht 04 Okt 2013 11:21

Re: Wanneer ben je volwassen?

Ik ben sinds woensdag volwassen want toen is de laatste melkkies eruit gegaan. :angel:
<<

Zero

Bericht 04 Okt 2013 11:24

Re: Wanneer ben je volwassen?

-ED- schreef:Dus als je lichamelijk zwaar gehandicapt bent en nooit voor jezelf zal kunnen zorgen, dan zul je nooit volwassen worden?



Er zit een groot verschil tussen bewust zijn maar niet kunnen en gewoon niet bewust zijn. Heeft niet met fysieke status te maken, maar mentaal. Als je nog niet bewust bent van wat je dagelijks/wekelijks/maandelijks moet doen om jezelf (en andere) goed te kunnen onderhouden, dan ben je nog niet volwassen in mijn ogen.
<<

Anoniem44

Bericht 04 Okt 2013 11:29

Re: Wanneer ben je volwassen?

Dus volwassenheid heeft alleen te maken met geld verdienen?
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2013 11:34

Re: Wanneer ben je volwassen?

Dus jij kan niet lezen?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 04 Okt 2013 11:37

Re: Wanneer ben je volwassen?

Vanaf de dag waarop je 18 wordt.

Verder is dit heel subjectief en voor iedereen anders in te vullen denk ik. Ik vind mezelf over het algemeen vrij volwassen, maar écht volwassen word ik nooit. En ja, dat is een keuze.
<<

Zero

Bericht 04 Okt 2013 11:41

Re: Wanneer ben je volwassen?

-ED- schreef:Dus volwassenheid heeft alleen te maken met geld verdienen?


Het is misschien ook wel een beetje te moeilijk...
Ik leg het je wel uit zodra je volwassen bent :wink:
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2013 11:43

Re: Wanneer ben je volwassen?

SoGood schreef:Vanaf de dag waarop je 18 wordt.

Verder is dit heel subjectief en voor iedereen anders in te vullen denk ik. Ik vind mezelf over het algemeen vrij volwassen, maar écht volwassen word ik nooit. En ja, dat is een keuze.

Omdat jij daar zelf voor kiest vind ik jou reuze volwassen
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2013 11:44

Re: Wanneer ben je volwassen?

Zero schreef:
-ED- schreef:Dus volwassenheid heeft alleen te maken met geld verdienen?


Het is misschien ook wel een beetje te moeilijk...
Ik leg het je wel uit zodra je volwassen bent :wink:


Bedankt voor dit onderschrift :thumbup:
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 04 Okt 2013 11:48

Re: Wanneer ben je volwassen?

Alibi schreef:
SoGood schreef:Vanaf de dag waarop je 18 wordt.

Verder is dit heel subjectief en voor iedereen anders in te vullen denk ik. Ik vind mezelf over het algemeen vrij volwassen, maar écht volwassen word ik nooit. En ja, dat is een keuze.

Omdat jij daar zelf voor kiest vind ik jou reuze volwassen


:thumbup: Mooi! Goed om te horen!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 04 Okt 2013 11:49

Re: Wanneer ben je volwassen?

Ik ben wettelijk volwassen, maar wat het nu precies inhoudt, mja.. Ik denk dat iedereen maar wat doet, iets dat hij/zij goed dunkt. Ik denk dat de scherpe randjes van naïeviteit eraf zijn en het beter inschatten van consequenties van bepaalde keuzes, maakt dat je volwassen(er) bent.

Inschatten van volwassenheid van kinderen/adolecenten vind ik 'not done', het is zó moeilijk om dat te vergelijken. Wat is volwassen voor zijn/haar leeftijd? Misschien is de één eerder toe aan meer verantwoordelijkheden dan de ander, maar dat maakt niet dat ze al volwassen zijn.
L2014 & H2017
<<

Anoniem44

Bericht 04 Okt 2013 11:54

Re: Wanneer ben je volwassen?

Alibi, zoiets gebruiken als onderschrift vind ik dan weer een teken van onvolwassenheid. Al kan ik de opmerking van Zero wel waarderen.
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2013 12:01

Re: Wanneer ben je volwassen?

Ik ben ook helemaal niet volwassen
<<

Anoniem 48

Bericht 04 Okt 2013 12:10

Re: Wanneer ben je volwassen?

-ED- schreef:Dus volwassenheid heeft alleen te maken met geld verdienen?


Ja, zo ben ik de ene maand volwassen en de ander niet :cheers:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Okt 2013 12:13

Re: Wanneer ben je volwassen?

Ik vind dat de term onvolwassenheid veel te vaak wordt misbruikt in discussies om een ander op zijn plek te zetten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 04 Okt 2013 12:16

Re: Wanneer ben je volwassen?

God nou.. over volwassenheid gesproken!

Ik vind volwassen zijn wanneer je op eigen benen kunt staan, zowel financieel als emotioneel en dat je je eigen boontjes dopt en verantwoordelijkheid neemt.

Nu hebben wij sinds 3 weken het 18,5 jarige broertje van mijn vriend is huis en ik heb hem vandaag echt heel erg uit staan schelden. Als er íemand verwend, lui en onverantwoordelijk is, dan is hij het wel. Hij wil op zichzelf wonen, wij beheren zijn geld (krijgt wekelijkse toelage van zijn vader totdat hij werk heeft en/of gaat studeren in februari). Hij doet echt helemaal niks, nada, noppes. Hangt beetje in onze kamer rond tot wij hem eruit schoppen. Dan gaat hij slapen in zijn eigen kamer (hij wijt het aan de jetlag, dikke bullshit intussen. Hij komt uit Rome, is hier opgegroeid, omdat zijn vader daar werkt, hij is 6 jaar weggeweest (net als mijn vriend). Hij moest 3 dingen regelen: bankrekening openen, een zorgverzekeringspas aanvragen en zijn belastingsnummer. Doen? Nee natuurlijk niet. Motivatiebrief schrijven voor werk, nope. Om hem beetje te helpen heb ik die brief samen met hem geschreven en ze op 10 plekken afgedropt (hij heeft nul werkervaring, mocht in Rome ook niet werken als Australier) Krijgt hij meteen telefoon en gesprek. Gaat hij erheen in gescheurd shirt. Hij heeft mazzel dat ze de brief zo goed vonden (haha) en dat hij dus nu ws werk heeft maar eigenlijk had hij gewoon afgewezen moeten worden en eens moeten leren op een houtje te bijten. Hij eet ons eten op etc. Echt waardeloos. En we zouden vanavond naar een premiere film, komen zijn vriendjes langs, is hij meegegaan en nu is hij dus weg en heeft hij mij laten zitten. Dus ik hem net gebeld en heb hem volledig met de grond gelijk gemaakt. Mijn vriend applaudisseert. Maar mijn hemel, hoe onvolwassen en verwend kun je zijn? Hij zoekt het dus nu maar uit.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem44

Bericht 04 Okt 2013 12:24

Re: Wanneer ben je volwassen?

Iemand uitschelden en volledig met de grond gelijk maken vind ik persoonlijk geen volwassen manier van omgaan met de situatie.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 04 Okt 2013 12:26

Re: Wanneer ben je volwassen?

Hahaha.. Goeie ED, maar neem aan dat je snapt dat mijn frustratie nu even tot uiting is gekomen, zal jou ook ongetwijfeld wel eens overkomen en maakt je niet minder volwassen.
Afbeelding
Afbeelding
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers