Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


kind 4,5 stopt veel in haar mond

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Feb 2016 17:06

kind 4,5 stopt veel in haar mond

Mijn oudste dochter stopt wat ze in haar hand heeft in haar mond, zoals baby's doen. Van baby's snap ik het van haar snap ik het niet. Ze stopt echt alles in haar mond, een puzzelstukje, een microfoon, barbie's het badspeelgoed. Niet helemaal maar zoals een baby sabbelt ze er aan.
Ik vind het nu ze zo groot is vies worden en ook gewoon onnodig. Maar ik krijg het niet af geleerd. Ik benoem steeds dat ze er mee moet stoppen, soms maak ik de opmerking of ze honger heeft, dan begrijpt ze me ook wel. Maar net heb ik serieus binnen 2 minuten het 4x moeten zeggen, ze deed tijdens een spelletje steeds het puzzelstukje in haar mond.

Herkent iemand dit? Weet iemand waar het vandaan komt? En heeft iemand een tip hoe ik het afgeleerd krijg?
:heart: :heart: 2011
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 24 Feb 2016 17:12

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Mijn oudste doet het met zijn vingers en tenen. Hoe meer ik hem er op wijs, hoe meer hij het doet. Ik vind het ook heel storend...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 24 Feb 2016 17:33

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Ja mijn zoon doet dat ook, met periodes ook heel extreem. Hij bijt z'n jas en truitjes dan stuk en z'n truitjes zijn echt zeiknat en stinken. Hij heeft een paar bijtkettingen gehad zodat hij niks stuk bij, dat helpt wel maar dan zit hij alsnog de hele tijd met zo'n ding in z'n mond. Hij doet het niet expres en ik zeg er wel eens iets van maar ik word er niet boos om. Het is bij hem een vorm van prikkels zoeken.
Laatst gewijzigd door Lexi op 24 Feb 2016 18:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
2010 2012
<<

Anoniem193

Bericht 24 Feb 2016 17:48

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Argh zo herkenbaar. En dochter is al 7. Zij stopt werkelijk alles in haar mond.
Armbandjes van haarzelf of gekregen van een vriendinnetje, elastiekjes, knikkers, pennen, stiften, echt alles.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 24 Feb 2016 20:03

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Mijn dochter kauwde veel op haar haar en mouwen en met fases ook op alles wat ze in haar handen kreeg.
Op een bepaald moment heb ik een bijtketting voor haar gekocht, en elke keer dat ze weer ergens op kauwde gaf ik die aan haar, dat vond ze ook fijn. Inmiddels kauwt ze zelden nog.
februari 2012
november 2015
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 24 Feb 2016 20:50

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Doet ze het vooral als ze zich moet concentreren?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 24 Feb 2016 21:00

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Ook hier herkenbaar en mijn oudste wordt al 10! Pennen, sleutels alles vreet hij op.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem236

Bericht 24 Feb 2016 21:14

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Herkenbaar, mijn oudste doet dit ook. Ik vind het vooral erg vervelend bij anderen thuis. Speelgoed van andere kinderen in de mond doen, dan schaam ik mij een beetje. Ook kauwt hij veel dingen kapot, zo zonde vind ik dat. Ik blijf het tegen hem zeggen, soms gaat het een periode beter.
<<

Anoniem211

Bericht 24 Feb 2016 21:48

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Kijk eens naar de Babkin reflex, dan zullen er vast wat kwartjes gaan vallen. Check deze link van een collega eens: http://www.reflexinbeeld.nl/per-reflex/ ... ental-ref/

Vooral niet afwijzen, maar bezig gaan met de handmotoriek. Dan zal het minderen. Dus geef haar voel en friemeldingen. Kinetisch zand, bak met rijst, etc.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Feb 2016 22:00

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Ik heb de link drie keer gelezen maar begrijp het niet. Ik kan niet de reden eruit halen waarom
Ze het doet? En waarom ik dan precies bezig moet gaan met hand motoriek? Omdat dat in verhouding staat net de zuigreflex?
:heart: :heart: 2011
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Feb 2016 22:01

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Jip schreef:Doet ze het vooral als ze zich moet concentreren?


Volgens mij niet ze doet het ook als ze rond loopt of speelt in bad?
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem211

Bericht 24 Feb 2016 22:12

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Een kind dat onbewust constant bezig is met voorwerpen in haar mond stoppen heeft veelal nog een actieve babkinreflex, een primaire reflex die er in de babytijd voor zorgt dat kinderen door de handen te stimuleren op zoek gaan naar voedsel. Deze reflex wordt minder actief en gaat meestal weg na een aantal maanden. Echter, soms niet. Deze reflex staat aan de basis van je handmotoriek en mondmotoriek. Die hand- en mondmotoriek ontwikkelt zich ook in fases. Zoals iemand hier Heeft gedaan is iets anders aan te bieden om op te kauwen. Dan stimuleer je toch de hand en mondmotoriek en gaat die reflex (een automatische onbewuste handeling) dus weg.

He kunt dus wel steeds zeggen 'niet doen', maar vaak hebben kinderen dit niet door. Wat je wel kunt doen is dus iets anders te geven waar ze op mogen bijten en sabbelen en voor de handen om de handmotoriek te stimuleren. Dat zorgt ervoor dat ze ook onbewust niet meer de behoefte hebben op den duur om iets in hun mond te nemen.

Is het zo duidelijk?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Feb 2016 22:12

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Hier eentje (van 4) die op alles bijt en kauwt, ze maakt echt dingen stuk. Ik had een kauwketting voor haar gekocht, dat leek me echt een uitkomst, heeft ze het slotje kapot gekauwd :palm: .
Wat ik een beetje gelezen heb is dat kauwen en sabbelen op dingen kan komen door onder of juist overprikkeld zijn. Sommige kinderen krijgen te veel prikkels en daarbij kan kauwen en sabbelen die geprikkeldheid verlagen, andere kinderen krijgen te weinig prikkels en zoeken dan om 'actief' (en geconcentreerd) te blijven prikkels.
Lo. is een enorm druk bewegelijk meisje die alles als een spons in zich opzuigt. Ik denk dat ze het bijten en kauwen op iets 'nodig' heeft. Als ze er op een 'gezonde' manier vanaf kan komen dan zou ik dat wel fijn vinden, maar anders zoek ik liever naar manier om haar te geven waar ze blijkbaar behoefte aan heeft.
Ik ga maar eens op zoek naar een kauwketting met een slotje wat wel kauwproof is...

Ze bijt trouwens ook nagels en peutert verschrikkelijk in haar neus, vooral dat laatste word ik wel eens een beetje kriegel van, maar ik denk dat het toch samenhangt met dat kauwen en bijten en sabbelen.

Ik ga Marilyn's link nu ook nog even lezen.
<<

Anoniem211

Bericht 24 Feb 2016 22:14

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Dat is een hele duidelijke link die je daar noemt Pompoen. Door te bijten en te sabbelen krijgt zij een 'veilig' gevoel. Vanuit psychomotorisch oogpunt heel logisch. Dus juist iets aanbieden waarop het wel kan. Gaat als het goed is vanzelf weg.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 24 Feb 2016 22:15

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Pompoen als je googled op 'wiebelen en friemelen in de klas' dan kom je op een site waar kauwkettingen te koop staan. Jouw uitleg staat in het boek wiebelen en friemelen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem211

Bericht 24 Feb 2016 22:17

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Ik heb wel een oefening voor je. Als je me je e-mailadres pb't mail ik het wel even.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Feb 2016 22:20

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Marilyn schreef:Dat is een hele duidelijke link die je daar noemt Pompoen. Door te bijten en te sabbelen krijgt zij een 'veilig' gevoel. Vanuit psychomotorisch oogpunt heel logisch. Dus juist iets aanbieden waarop het wel kan. Gaat als het goed is vanzelf weg.


Goed om te weten, we hebben het gewoon nog niet echt optimaal kunnen uitproberen omdat ze die ketting accuut maakte...
Lu. (bijna 3) heeft het ook een beetje trouwens, die stopt gewoon alles in zijn mond, álles. Ik heb het idee dat hij het hebben van iets in zijn mond fijn vind maar ook dat hij gewoon op die manier nog steeds op alle manieren probeert dingen te ervaren en ontdekken. Hij kauwt niet, veel dingen gaan gewoon in zijn mond en dan er weer uit, alsof hij het gewoon even geprobeerd moet hebben.
Hij vind het wel fijn om op iets te sabbelen maar dat zie ik hem eigenlijk niet heel overmatig doen, hij heeft een knuffeltje, af en toe gaat dat in zijn mond en soms zit hij op een pen te zuigen of op een potlood, maar hij zuigt geen duim en het afbouwen van zijn speen leverde eigenlijk ook nauwelijks problemen op.
<<

Anoniem211

Bericht 24 Feb 2016 22:22

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Dat is ook de basis. Texturen ontdekken en voelen enzovoort. Lekker laten doen!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Feb 2016 22:28

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Marilyn schreef:Dat is ook de basis. Texturen ontdekken en voelen enzovoort. Lekker laten doen!


Uiteraard, dat heeft hij altijd veel gedaan ook. Ik gaf hem van alles om mee te spelen, rijst, macaroni in allerlei vormen, de zandbak en natuurlijk ook het eten volgens rapley, dat heb ik hem altijd uitgebreid laten onderzoeken. Ik vind dat verder ook prima, vind het gewoon interessant om te zien hoe hij zijn hele lijf gebruikt bij het ontdekken.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Feb 2016 22:33

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Jip schreef:Pompoen als je googled op 'wiebelen en friemelen in de klas' dan kom je op een site waar kauwkettingen te koop staan. Jouw uitleg staat in het boek wiebelen en friemelen.


Dat boek hebben we liggen maar eerlijk gezegd heb ik er nog nauwelijks in gelezen, ga ik toch maar eens doen. Mijn vriend is enorm geïnteresseerd in de ontwikkeling van kinderen, we hebben stapels boeken op dat gebied van steven pont tot sieneke goorhuis en Betsy van der Grift en nog veel meer. Hij leest zo veel mogelijk op dat gebied omdat hij vindt dat hij als directeur van een bedrijf in de kinderopvang er veel van af moet weten (hij heeft ook zijn mbo4 diploma gehaald) en niet alleen de pedagogen die ze in dienst hebben het beleid moet laten bepalen maar ook weerwoord moet kunnen geven.
Heel leuk want ik vind het ook heel erg interessant, maar dan meer als moeder denk ik.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 24 Feb 2016 22:37

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Pompoen schreef:
Jip schreef:Pompoen als je googled op 'wiebelen en friemelen in de klas' dan kom je op een site waar kauwkettingen te koop staan. Jouw uitleg staat in het boek wiebelen en friemelen.


Dat boek hebben we liggen maar eerlijk gezegd heb ik er nog nauwelijks in gelezen, ga ik toch maar eens doen. Mijn vriend is enorm geïnteresseerd in de ontwikkeling van kinderen, we hebben stapels boeken op dat gebied van steven pont tot sieneke goorhuis en Betsy van der Grift en nog veel meer. Hij leest zo veel mogelijk op dat gebied omdat hij vindt dat hij als directeur van een bedrijf in de kinderopvang er veel van af moet weten (hij heeft ook zijn mbo4 diploma gehaald) en niet alleen de pedagogen die ze in dienst hebben het beleid moet laten bepalen maar ook weerwoord moet kunnen geven.
Heel leuk want ik vind het ook heel erg interessant, maar dan meer als moeder denk ik.


Het is een heel makkelijk en leuk boek!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Feb 2016 22:41

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Marilyn schreef:Ik heb wel een oefening voor je. Als je me je e-mailadres pb't mail ik het wel even.


Had je het trouwens tegen mij? (ging er vanuit dat je het tegen Meggy had :wink: )
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 24 Feb 2016 23:07

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Pompoen schreef:
Lo. is een enorm druk bewegelijk meisje die alles als een spons in zich opzuigt. Ik denk dat ze het bijten en kauwen op iets 'nodig' heeft. Als ze er op een 'gezonde' manier vanaf kan komen dan zou ik dat wel fijn vinden, maar anders zoek ik liever naar manier om haar te geven waar ze blijkbaar behoefte aan heeft.
Ik ga maar eens op zoek naar een kauwketting met een slotje wat wel kauwproof is...


Herkenbaar, hier ook zo'n spons. Vooral als ze iets spannend vond of een hoop te verwerken had ging ze kauwen.

Die kettinkjes zijn trouwens ook los te koop, zonder de hanger. Er schijnen meer kindjes te zijn die juist het slot lekker vinden ;)
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem211

Bericht 25 Feb 2016 11:24

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Voor iedereen die daar baat bij denkt te hebben, Pompoen
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 25 Feb 2016 14:19

Re: kind 4,5 stopt veel in haar mond

Nog een tip, zoek op aliexpress op chew necklaces bpa free ofzo en je vindt heel veel kettingen voor een fractie van het bedrag wat ze vragen in de reguliere winkels (die ze vaak ook daarvandaan halen).

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers