Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jouw crematie / begrafenis

<<

Anoniem154

Bericht 24 Feb 2016 10:28

Jouw crematie / begrafenis

Stel jij gaat nu plots dood, weten jouw nabestaanden wat jij wilt: begrafenis / crematie ?
En andere zaken? Besloten dienst, waar uitstrooien, waar begraven?

En weet jij dit van jouw partner en jouw ouders (indien van toepassing)?
<<

Anoniem304

Bericht 24 Feb 2016 10:32

Re: Jouw crematie / begrafenis

Begrafenis, witte kist en de algemene begraafplaats in het dorp waar ik geboren ben. Als ik NU dood ga, kom ik zelfs tegenover m`n vader te liggen. Ik zag gisteren dat ze daar nu 'aan toe' zijn met graven. Mijn moeder weet wel wat ik wil en m`n vriend ook.

Van m`n vriend weet ik het niet, maar zijn ouders weten dat denk ik wel. Ik denk begraven, maar waar weet ik niet. Ik denk op de begraafplaats waar andere familie ook ligt.

Mijn moeder komt bij het graf van m`n vader in. Dat is nu al dubbeldiep voor later. Ik hoop heel veel later.
<<

Anoniem154

Bericht 24 Feb 2016 10:34

Re: Jouw crematie / begrafenis

we hebben er wel eens luchtig over gesproken, maar we gaan het toch voor de zekerheid opschrijven, zodat mocht het plots nodig zijn, we in ieder geval weten wat de ander graag 'had gewild'.

Mijn man weet het niet van zijn ouders, ik deels van mijn ouders.
<<

Anoniem222

Bericht 24 Feb 2016 10:35

Re: Jouw crematie / begrafenis

Het enige waar ik echt een mening over heb is dat ik gecremeerd wil worden en geen besloten dienst wil.
Verder vind ik het vooral belangrijk dat mijn nabestaanden het een fijn afscheid vinden, ik ben toch dood.

Eens in de zoveel tijd heb ik het hier over met mijn ouders, zus en vriend dus ik weet wel (ongeveer) wat ze willen. Op zich wel een geruststelling, maar ik hoop dat het nog heul lang duurt.
<<

Anoniem281

Bericht 24 Feb 2016 10:37

Re: Jouw crematie / begrafenis

Cremeren, verder moet ik 't nog bespreken met m'n vriend. Hij weet dat k weinig 'eisen' heb; ik wil alleen geen koffie en cake, maar liever een bitterbal en een biertje. En da's grappig want ik drink zelf niet... Maar ik wil dat er wordt gevierd dat ik geleefd heb. Qua muziek, ik had altijd een lijstje, maar ik laat 't aan m'n vriend over. Ik heb zelf namelijk nog ontzettend veel moeite met een aantal nummers, omdat ze werden gedraaid op bijv. de uitvaart van m'n oma. Dat wil ik niet voor hem, ik wil niet dat hij opeens associaties heeft bij een nummer. Dus hij mag 't zeggen.

Enige belangrijke is dat ik word gecremeerd en terugga naar m'n geboortedorp om uitgestrooid te worden. Dat mag eigenlijk officieel niet, maar vriend heeft me beloofd het te regelen, desnoods per handje, stiekem uitgestrooid.
<<

anoniem203

Bericht 24 Feb 2016 10:39

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik heb er eigenlijk nog niet zo goed overnagedacht. Ik weet alleen dat ik gecremeerd wil worden en dat weten ook een aantal mensen. Maar wat voor muziek enzo geen idee. En wat ze met mijn urn doen moeten ze zelf weten maar het liefst wil ik straks als mijn ouders zijn begraven dat dan mijn urn wordt vastgeplakt op het graf van mijn ouders als die al zijn overleden. Maar ik weet niet of dat kan en mag.
<<

Anoniem147

Bericht 24 Feb 2016 10:43

Re: Jouw crematie / begrafenis

Na het meehelpen regelen van de crematie van mijn schoonvader heb ik er zelf ook over nagedacht. Ik wil sowieso gecremeerd worden en het liefste wil ik dat mijn nabestaande zo weinig mogelijk afnemen bij de begrafenisondernemer. Wat een triest en degelijk spul allemaal. Ik vind het veel leuker als bij wijze van iemand een leuke kist in elkaar timmert en mensen er een afscheidsboodschap opschrijven ofzo. Echt hoor, minimaal 500 euro voor een lelijke kist? Zonde geld! Dat kunnen ze dan beter steken in lekkere hapjes en drankjes na de dienst. Qua bloemen wil ik ook echt gezellige, vrolijke bloemen, die passen bij mijn persoonlijkheid. Ook qua kaartje (het liefste zou ik zelf iets ontwerpen haha, maar ik vind het ook ver gaan om dat nu zelf te doen ;) ), maar wie weet vinden ze iemand die zoiets wil of kan maken.

Ik wil wel zo snel mogelijk gecremeerd worden. Vind de gedachte dat je soms wel 6/7 dagen ligt te wachten in het mortuarium zo griezelig. En ja, ik ben dan dood. Maar toch. Ook vind ik dat weer zonde van het geld. Kost iets van 150 euro per nacht! Ze hoeven alleen de koelkast aan te hebben ;)

Edit: Ik wil trouwens ook uitgestrooid worden. Waar precies, dat weet ik niet. Hier in de omgeving of anders op Curacao :love:
<<

Anoniem304

Bericht 24 Feb 2016 10:46

Re: Jouw crematie / begrafenis

Marni schreef:Na het meehelpen regelen van de crematie van mijn schoonvader heb ik er zelf ook over nagedacht. Ik wil sowieso gecremeerd worden en het liefste wil ik dat mijn nabestaande zo weinig mogelijk afnemen bij de begrafenisondernemer. Wat een triest en degelijk spul allemaal. Ik vind het veel leuker als bij wijze van iemand een leuke kist in elkaar timmert en mensen er een afscheidsboodschap opschrijven ofzo. Echt hoor, minimaal 500 euro voor een lelijke kist? Zonde geld! Dat kunnen ze dan beter steken in lekkere hapjes en drankjes na de dienst. Qua bloemen wil ik ook echt gezellige, vrolijke bloemen, die passen bij mijn persoonlijkheid. Ook qua kaartje (het liefste zou ik zelf iets ontwerpen haha, maar ik vind het ook ver gaan om dat nu zelf te doen ;) ), maar wie weet vinden ze iemand die zoiets wil of kan maken.

Ik wil wel zo snel mogelijk gecremeerd worden. Vind de gedachte dat je soms wel 6/7 dagen ligt te wachten in het mortuarium zo griezelig. En ja, ik ben dan dood. Maar toch. Ook vind ik dat weer zonde van het geld. Kost iets van 150 euro per nacht! Ze hoeven alleen de koelkast aan te hebben ;)

Thuis opbaren is een stuk goedkoper :P.

Mijn vader was ook gewoon thuis, dan zit er zo`n koelmachine onder. Meestal zitten er gelukkig maximaal 5 dagen tussen het overlijden en de uitvaart.
<<

Anoniem147

Bericht 24 Feb 2016 10:50

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ohja, nooit over nagedacht. Maar ik weet niet of mijn man daarop zit te wachten hahaha. Wij vinden de dood beide toch een beetje awkward ofzo. Ik weet niet of ik zou durven slapen met een dood persoon in mijn huis, ook al zou het m'n man zijn.

Maar het is inderdaad wel een goede manier om te besparen ;).
<<

Anoniem304

Bericht 24 Feb 2016 10:55

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ja, wij deden dat overigens niet om de besparen hoor. Mijn moeder wilde graag dat m`n vader thuis was. Het leek mij echt verschrikkelijk, maar uiteindelijk was het direct 'goed' toen de kist in huis stond. Ik heb overigens toen direct gekeken en daarna niet weer. M`n moeder keek iedere ochtend en als er visite was die wilden kijken.

Ik denk ook niet dat ik het zou kunnen/willen hoor, slapen met een dode in huis. Lijkt me niks..
<<

Anoniem222

Bericht 24 Feb 2016 10:58

Re: Jouw crematie / begrafenis

Hahaa Marni, lekkerding.
Misschien een uitvaartverzekering afsluiten?
<<

Anoniem147

Bericht 24 Feb 2016 11:02

Re: Jouw crematie / begrafenis

Harrison schreef:Hahaa Marni, lekkerding.
Misschien een uitvaartverzekering afsluiten?


Ja, die heb ik. Maar dan nog vind ik dat begrafenisspul allemaal zo degelijk en het geld niet waard haha.

Mijn schoonvader had trouwens ook een verzekering voor iets van 6000 euro maar dat was veel te weinig. We hebben verder niets speciaals gedaan. Crematie met fris en wat snacks, kaartjes, 7 dagen mortuarium, kist en bloemen en daarna met een klein groepje thuis eten afgehaald, maar er moest nog iets van 2000 bijgelegd worden :wtf:

Die kisten zijn me gewoon het meeste bijgebleven. 500 euro voor de meest simpele kist die verbrand gaat worden. Ik vind dat gewoon schandalig haha.

Edit: Of het ophalen van de as. De goedkoopste urn (lees: plastic koker) €180,-. Mijn schoonvader zou gezegd hebben:'veeg me maar op en stop me maar in een ah tas :palm: '
<<

Anoniem304

Bericht 24 Feb 2016 11:05

Re: Jouw crematie / begrafenis

Was bij mijn vader ook zo Marni, wij hebben ook meer dan €2500 bij betaald en toen moest er ook nog een grafsteen komen. Alleen de advertentie in de krant was al €500. Mijn moeder heeft ook direct haar verzekering omhoog gezet. Ik ook een beetje, ook al heb ik dan zelf wel weer geld.

De goedkoopste kist waar wij uit konden kiezen was geloof ik €250 ofzo, maar dat was echt net een stuk karton. Vreselijk. Mijn vader had wel een mooie kist (ook nog uit de goedkope selectie), maar dat was direct een paar honderd euro extra idd.
<<

Anoniem222

Bericht 24 Feb 2016 11:09

Re: Jouw crematie / begrafenis

Haha ja dat snap ik wel. Ik vind het ook allemaal niet mooi óf veel te duur.
Wat een geld kost dat allemaal he..
<<

Anoniem147

Bericht 24 Feb 2016 11:13

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ja precies Yadira. Je wilt toch ook wel een kist die er prettig uitziet. Een grafsteen zal ook niet te weinig kosten denk ik.

Ja Harri, dat ook! Het spul is ook allemaal gericht op een andere doelgroep haha. Ik begrijp dat wel, want er gaan meer oudere mensen dood dan jongere. Maar kunnen ze niet een jongere brochure maken :)
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Feb 2016 11:14

Re: Jouw crematie / begrafenis

Wij willen beide gecremeerd worden, dan zadelen we onze kinderen niet met een graf op dat ze moeten onderhouden.

Het liefst zou ik vlakbij mijn ouders willen liggen. Er zijn familiegraven van mijn moeders familie. Zo zijn mijn opa, oma en tante gecremeerd en bij gezet in het graf waar het oudste kind van mijn opa en oma begraven ligt. Ik vind het een mooie gedachte om als familie weer bij elkaar te zijn.
Ik weet allen niet hoe mijn man (maar vooral mijn schoonouders) daar over denkt. Zijn ouders wonen in een andere provincie dan mijn familie.

Verder weten we van elkaar wat we qua muziek willen en dat we na de crematie een 'afscheidsfeest' willen geven. Dus geen koffie en cake, maar wijn/bier en lekkere hapjes bij ons thuis. Dit geldt trouwens ook voor mijn ouders.

Voor de rest maakt het niet uit. Al schuiven ze me in de goedkoopste kist de oven in, daar hoeft geen kapitaal voor uitgegeven worden.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 24 Feb 2016 11:34

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik weet dat mijn man gecremeerd wil worden en verder geen dure dingen omdat hij dat zonde vind. Van mijn ouders weet ik het ook wel ongeveer.
Als ik dood ga maakt het me eigenlijk niks uit. Ik vind dat een begrafenis of crematie vooral goed moet voelen voor de nabestaanden en welke liedjes ze dan kiezen en welke kleur kist of bloemen ze dan uitkiezen maakt me helemaal niks uit.
2010 2012
<<

Anoniem281

Bericht 24 Feb 2016 11:38

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik wil wel alles geregeld hebben, trouwens, op de muziek na. Stel dat 't onverwacht gebeurt, dan weet ik nu al dat m'n vriend en nabestaanden in shock zullen zijn. Dan wil ik ze niet opzadelen met de problemen van een uitvaart bedenken en regelen.. Alleen de muziek wil ik open laten.

Helaas is het lastig om er over te praten met m'n vriend, omdat hij het onderwerp te moeilijk vindt, helemaal nu ik tegen 't einde van m'n zwangerschap zit. 't Idee maakt hem ziek en hij krijgt er nachtmerries van.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Feb 2016 11:42

Re: Jouw crematie / begrafenis

Dat snap ik wel Bazinga.
Ik vind het zelf ook veel moeilijker om het te bespreken nu we kinderen hebben. Het besef dat je nu echt iets achterlaat maakt het moeilijk.

De keren dat we er wat makkelijker over konden praten was, hoe cru ook, de afgelopen 1,5 jaar waarin ik 3 veel te jonge familieleden ben verloren. In de auto terug naar huis hebben we toen diepe gesprekken kunnen voeren. Thuis op de bank kan ik dit echt niet.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem281

Bericht 24 Feb 2016 11:49

Re: Jouw crematie / begrafenis

Nee idd, ik kaart dit soort onderwerpen ook altijd aan als we ergens mee bezig zijn. A. dan wordt 't niet te groot zeg maar en B. dan kan-ie 't laten bezinken. Liefst kom ik 's ochtends met zoiets, want als ik er vlak voor of na 't eten mee kom, ligt-ie 's nachts gegarandeerd wakker. Arme vent..

Ik vind 't zelf ook een ontzettend naar idee om m'n familie achter te laten of m'n vent te moeten missen als hem iets overkomt, maar ik ben wel iets realistischer en meer nuchter in dat soort zaken.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Feb 2016 12:30

Re: Jouw crematie / begrafenis

De enige wens die ik heb is dat ik gecremeerd wordt, zodat een ieder die dat wil mijn as dichtbij zich kan hebben.
Verder hoop dat ik dat de nabestaanden er iets van maken waar zij troost uit kunnen putten.
<<

Anoniem321

Bericht 24 Feb 2016 12:37

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik wil gecremeerd worden. Dat weet mijn vriend.
Verder heb ik wel ideeen mbt muziek maar vind ik het ook een mooie gedachte dat mijn nabestaanden dat zelf uitzoeken. Muziek en welk gevoel iemand daar bij heeft is zo persoonlijk.
Ik heb ook wel een idee waar mijn as uitgestrooid kan worden, maar die gedachte heb ik nog niet met iemand gedeeld. Daarom is het belangrijk het er zo nu en dan over te hebben.
<<

Anoniem152

Bericht 24 Feb 2016 12:42

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik heb al mijn wensen op papier staan, maar heb het nog niet met mijn vader besproken.
Binnenkort toch maar eens doen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Feb 2016 13:05

Re: Jouw crematie / begrafenis

Lexi schreef:Ik weet dat mijn man gecremeerd wil worden en verder geen dure dingen omdat hij dat zonde vind. Van mijn ouders weet ik het ook wel ongeveer.
Als ik dood ga maakt het me eigenlijk niks uit. Ik vind dat een begrafenis of crematie vooral goed moet voelen voor de nabestaanden en welke liedjes ze dan kiezen en welke kleur kist of bloemen ze dan uitkiezen maakt me helemaal niks uit.


Ik vond het persoonlijk juist wel fijn dat mijn neef voor zijn dood al zijn wensen heeft vastgelegd (kleur van de kist, auto, bloemen, kleding van de mensen, muziek, locaties, enzovoort), daardoor voelde het echt als zijn dag, als een eer voor hem.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem148

Bericht 24 Feb 2016 13:16

Re: Jouw crematie / begrafenis

Mijn man en ik weten het van elkaar. Ook van mijn ouders en zussen. Van mijn broers weet ik het niet.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers