Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jouw crematie / begrafenis

<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 24 Feb 2016 13:41

Re: Jouw crematie / begrafenis

.
Laatst gewijzigd door Isabel_ op 25 Feb 2016 10:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem149

Bericht 24 Feb 2016 14:17

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik heb het hier eigenlijk nog nooit met iemand over gehad, ik vind dat eng om te bespreken. Ik weet dat het misschien wel eens zou moeten, maar wil eigenlijk helemaal nog niet aan doodgaan denken. Al denk ik dat de mensen in mijn omgeving die mij goed kennen wel ongeveer weten wat ik zou willen.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Feb 2016 16:47

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik heb altijd een uitvaartverzekering gehad, die vanaf toen ik 23 werd op m'n eigen naam is gezet. Waren m'n ouders vergeten toen ik 18 werd. Heb vorig jaar eens geïnformeerd bij de uitvaartverzekeraar en op zich heb ik nu voldoende voor een 'normale' crematie. Begraven wil ik niet. Dan zadel ik mijn nabestaanden ermee op, om het graf bij te houden. Vind ik niet nodig en heb zelf ook niets met begraafplaatsen.

Ik schrok wel van het verschil in tarieven per gemeente/stad/dorp, maar dat verschil was geloof ik vooral heel groot bij een begrafenis. Maar goed, hopelijk kan ik nog wel een aantal jaartjes verder sparen en tegen die tijd staat er een leuk bedrag gereserveerd. Ik heb uit laten rekenen hoeveel ik nu per maand moet betalen, om vanaf een bepaalde leeftijd een x-bedrag te hebben. Merk je maandelijks niets van en dan is het iig geregeld. Als ik nu plotseling zou overlijden, zou m'n familie ook niets meer hoeven bijleggen, omdat ik het alsnog kan aanvullen met spaargeld. M'n familie weet wat ik wil qua muziek, hapjes en drankjes. Kist nog niet. Ik zou me niet kunnen indenken dat ik nu nog niets geregeld heb, want heb dat nu een aantal keren om me heen gezien en zou niet blij zijn als m'n ouders m'n zus en mij met die kosten zouden belasten wat we dan pas zullen horen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 24 Feb 2016 16:52

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik heb globaal wat dingen op papier gezet en dat ligt bij m'n ouders. Ik was altijd heel uitgesproken over welke muziek ik wilde. Nu maakt dat me eigenlijk steeds minder uit. Ze moeten doen waar zij zich goed bij voelen en waar zij met een fijn gevoel op terug kunnen kijken. Ik wil niet gecremeerd worden omdat ik vuur haat. Verder kijken ze maar.

Met mijn vriend heb ik het eigenlijk nog nooit over gehad. Zouden we eens moeten doen. Ik vind het niet moeilijk om erover te praten als het maar oppervlakkig blijft en niet te lang duurt.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Feb 2016 17:00

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik lees hier dat forumsters het moeilijk vinden dit bespreekbaar te maken. Waarom? De dood hoort bij het leven en natuurlijk hoop je dat het zolang mogelijk duurt, maar ik zou het heel zuur vinden als ik echt geen idee zou hebben gehad wat mijn inmiddels overleden ex zou hebben gewild als we nog samen waren geweest toen hij overleed. Uiteindelijk zijn de wensen enigszins bijgesteld, omdat hij niet toonbaar meer was en door het onverwachte overlijden is het een besloten bijeenkomst geweest die klein is gehouden. Maar als hij op een natuurlijke manier was overleden en wel toonbaar, was wel duidelijk hoe hij het zelf graag had gewild. Ik vind dat juist wel mooi om op die manier de laatste wens van een dierbare in te willigen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 24 Feb 2016 18:09

Re: Jouw crematie / begrafenis

Eens, en het is nog erger als iemand uit angst geen uitvaartverzekering wil. Zelf heb je er geen last meer van als je er geen hebt, maar je zadelt je nabestaanden, die al genoeg aan hun hoofd hebben, dan wel met een flink probleem op.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem282

Bericht 24 Feb 2016 18:20

Re: Jouw crematie / begrafenis

Susan schreef:Eens, en het is nog erger als iemand uit angst geen uitvaartverzekering wil. Zelf heb je er geen last meer van als je er geen hebt, maar je zadelt je nabestaanden, die al genoeg aan hun hoofd hebben, dan wel met een flink probleem op.


Als ik eerlijk ben ik vind ik het nogal onnozel en egocentrisch. Maakte het laatst mee bij iemand. Of de gemeente verzorgde het en dan uiteraard is dat heel karig, of een kennis (ze was nota bene een kleinkind) van mij moest namens de familie betalen. Doei 2000,-. Zo goedkoop mogelijk gehouden, want ze had er gewoon geen behoefte aan om hier nog meer aan te besteden (wat wel had gekund). Koffie, thee en cake was dus ook niet in de aula. Als mensen dat wilden, moesten ze mee naar het huis van die kennis. Ik begreep haar wel; haar overige familie droeg nog geen euro bij, maar wilden wel graag dat het niet door de gemeente werd betaald en een begrafenis ipv een crematie. Lekker dan.
<<

Anoniem236

Bericht 24 Feb 2016 19:10

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik heb niet zoveel wensen, vertrouw op mijn nabestaanden. Maar ik wil niet dat er voor honderden euro s bloemen wordt aangeschaft, dan liever een donatie aan een goed doel als stichting opkikker of ambulancewens. Ik wil gecremeerd worden want onder de grond vind ik griezelig. Man weet van mijn wensen.
Wij hebben een uitvaartverzekering en spaargeld.

Schoonvader had heel mooi al z'n wensen vastgelegd, hij was alleen dik onder verzekerd, had torenhoge schuld en mijn man was enige familie waarmee hij contact had. We hadden het binnen zijn wensen zo goedkoop mogelijk gehouden maar moesten alsnog 3000 bij betalen. De kist alleen al was flink stuk duurder omdat hij erg veel overgewicht had. En er was alleen koffie met cake wat mijn man niet fijn vond, maar de kosten liepen zo hoog op dat hij wel die keuze heeft gemaakt.
<<

Anoniem236

Bericht 24 Feb 2016 19:12

Re: Jouw crematie / begrafenis

Er is geen keuze tussen zelf regelen of zo karig mogelijk door de gemeente. Ze gaan eerst het netwerk onderzoeken of daar iemand kan opdraaien voor de kosten. Als er helemaal niemand is, dan betaald de gemeente. Laatst nog meegemaakt op het werk.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Feb 2016 19:31

Re: Jouw crematie / begrafenis

Lotus schreef:Er is geen keuze tussen zelf regelen of zo karig mogelijk door de gemeente. Ze gaan eerst het netwerk onderzoeken of daar iemand kan opdraaien voor de kosten. Als er helemaal niemand is, dan betaald de gemeente. Laatst nog meegemaakt op het werk.


Die keuze was er wel, als die kennis van mij zich niet had 'opgeofferd'. Zij was het kleinkind, dus niet de dochter van de overledene. Deze kennis kon het alleen niet over haar hart verkrijgen om haar oma zo 'kil' te laten begraven en daarom heeft zij deze kosten op zich genomen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de gemeente de kleinkinderen vraagt; in mijn geval zouden dat er namelijk 32 zijn. Beetje veel.
<<

Anoniem236

Bericht 24 Feb 2016 20:03

Re: Jouw crematie / begrafenis

Guattari schreef:
Lotus schreef:Er is geen keuze tussen zelf regelen of zo karig mogelijk door de gemeente. Ze gaan eerst het netwerk onderzoeken of daar iemand kan opdraaien voor de kosten. Als er helemaal niemand is, dan betaald de gemeente. Laatst nog meegemaakt op het werk.


Die keuze was er wel, als die kennis van mij zich niet had 'opgeofferd'. Zij was het kleinkind, dus niet de dochter van de overledene. Deze kennis kon het alleen niet over haar hart verkrijgen om haar oma zo 'kil' te laten begraven en daarom heeft zij deze kosten op zich genomen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de gemeente de kleinkinderen vraagt; in mijn geval zouden dat er namelijk 32 zijn. Beetje veel.


Kleinkinderen niet inderdaad. Ouders, kinderen, schoonouders en stiefouders. Als niemand zich opofferd dan zal de gemeente best wel moeten. Maar je hoort ook regelmatig mensen die zich niet verzekeren en dan zeggen; laat de gemeente het maar regelen ik hoef geen luxe, die keuze is er niet. De gemeente zal wel altijd nagaan bij nabestaanden wat er betaald kan worden.

Maar ik was dus bij die gemeente uitvaart, nou dat zou ik een bekende nooit aan willen doen. Zo minimaal. Alleen even kijken bij de kist een kwartiertje en dat was het. Lijk werd ook naar Duitsland overgebracht omdat daar cremeren goedkoper is, zoals wij uitgelegd kregen.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Feb 2016 20:34

Re: Jouw crematie / begrafenis

De overledene had zelf nooit iets geregeld en was allang leeggetrokken door haar kinderen voordat ze overleed. En haar kinderen zijn stuk voor stuk klaplopers. Deze kennis gaat dus straks ook het schip in met haar eigen moeder en als ze ooit zelf overlijdt, uiteraard de kosten voor haarzelf. Bizar.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:54

Bericht 25 Feb 2016 10:01

Re: Jouw crematie / begrafenis

Toevallig hadden mijn man en ik het er vorige week over. Ik heb wel aangegeven dat ik gecremeerd wil worden. De rest mogen de nabestaanden zelf 'uitkiezen' waar zei troost uit kunnen halen.
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Feb 2016 10:31

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik had het er laatst over met mijn vriend, hij heeft geen verzekering en ik vind dat zó dom. Echt zó dom. Hij denkt er gewoon niet over na en zegt dan 'er staat geld op mijn rekening'. JA maar daar gaat het niet om! Nu ik er weer over nadenk ga ik het hem gewoon zeggen dat hij dat moet doen. Ik vind het inderdaad ook egocentrisch en gewoon dom om het niet te doen.

Ik heb dus wel een verzekering. Overigens heb ik verder geen wensen, ik wil ook niet gecremeerd worden maar verder heb ik geen wensen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 25 Feb 2016 11:09

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik heb wel een uitvaartverzekering, maar verder heb ik er nog nauwelijks over nagedacht. Ik denk dat ik wel gecremeerd wil worden; ik vind niks treuriger dan een verwaarloosd graf. Ik voel me nogal snel bezwaard en ik wil anderen er niet mee opzadelen om mijn graf te onderhouden ofzo. Voelt niet fijn. Ik zou dan liever worden uitgestrooid op een plek die iets voor mij betekent. Heb het hier nog nooit met mensen over gehad, ik vind dat ook eng en ben bang dat ik dingen over mezelf afroep. Wet van Murphy enzo.
❤ 7 juni 2018
<<

Geel

Bericht 25 Feb 2016 11:18

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ik wil begraven worden en het liefst wil ik dan een kerkdienst waarin een koor en orkest het Requiem van Fauré uitvoeren. Maar ja, da's wel een gevalletje 'keep on dreaming'.

Edit: o, en Cantique de Jean Racine.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 25 Feb 2016 11:23

Re: Jouw crematie / begrafenis

Caro waarom is dat dan per se dom? Ik heb ook geen uitvaartverzekering. Als ik nu dood ga dan kan mijn familie mijn uitvaart prima betalen van mijn spaargeld. Ik vind het juist wel best zo en vind een verzekering helemaal niet nodig.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Feb 2016 11:27

Re: Jouw crematie / begrafenis

Bliss schreef:Ik heb wel een uitvaartverzekering, maar verder heb ik er nog nauwelijks over nagedacht. Ik denk dat ik wel gecremeerd wil worden; ik vind niks treuriger dan een verwaarloosd graf. Ik voel me nogal snel bezwaard en ik wil anderen er niet mee opzadelen om mijn graf te onderhouden ofzo. Voelt niet fijn. Ik zou dan liever worden uitgestrooid op een plek die iets voor mij betekent. Heb het hier nog nooit met mensen over gehad, ik vind dat ook eng en ben bang dat ik dingen over mezelf afroep. Wet van Murphy enzo.


De wet van Murphy zegt niet dat je dingen over jezelf afroept, meer dat er op verschillende manieren dingen kunnen gebeuren en dat het dan het slechts indenkbare scenario is. Dood gaan we uiteindelijk allemaal ;-).

'"if there's more than one way to do a job and one of those ways will end in disaster, then somebody will do it that way"

Overigens heb ik daar niet zoveel last van, dat ik dan mensen opzadel met het onderhouden van mijn graf. Ik heb echt niks met crematies, crematoria etc. Ik vind het zo kaal en kil. En dan mag je nadat je bent verbrand nog even een paar weken later wat as uitstrooien. Brrr. Nee, stop mij dan maar onder de grond met een mooie kerkdienst erbij en ruimte daarin voor persoonlijke herinneringen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 25 Feb 2016 11:33

Re: Jouw crematie / begrafenis

Ja ik wist dat het niet helemaal klopte wat ik zei over Murphy, maar kan het ff niet beter uitleggen.
In mijn familie is trouwens niemand gecremeerd, maar allemaal begraven. Maar als ik dan bij m'n broertjes graf sta en ik zie van die zielige kindergrafjes met alleen maar een hoop onkruid, dan word ik daar echt verdrietig van. Daarom neig ik dus meer naar cremeren. Daarbij kun je natuurlijk ook een mooie dienst hebben met ruimte voor persoonlijke herinneringen.
Ik ga het er maar een keer met m'n vriend over hebben, al heeft hij heel veel moeite met de dood zei hij laatst, dus dat wordt nog lastig denk ik.
❤ 7 juni 2018
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Feb 2016 11:44

Re: Jouw crematie / begrafenis

Carra schreef:Caro waarom is dat dan per se dom? Ik heb ook geen uitvaartverzekering. Als ik nu dood ga dan kan mijn familie mijn uitvaart prima betalen van mijn spaargeld. Ik vind het juist wel best zo en vind een verzekering helemaal niet nodig.


Ik vind het dom he? Ik zeg niet dat het dom is, maar wel dat ik het dom vind. Ik vind dat als iemand overlijdt, de familie al genoeg zorgen heeft. Tegen de tijd dat er aan jouw geld gekomen mag worden door jouw familie, moeten de rekeningen al betaald worden. Dus daarmee zorg je voor extra 'last'. Ik heb het zelf gezien een paar keer wat erbij komt kijken en het is in die periode gewoon fijn als er over zo mijn mogelijk extra nagedacht hoeft te worden.

Ik vind het nu persoonlijk fijner om ieder kwartaal 30 euro te betalen, en daarmee mijn familie niet op te zadelen met de rompslomp dan dat ik het nu spaar. Daarnaast moet je het geld dan ook wel hebben op ieder moment en altijd ter beschikking hebben.

Een ander argument is dat ik liever heb dat ze die 3000 euro oid aan zichzelf kunnen besteden tegen de tijd dat het vrijkomt, dan voor mijn eigen begrafenis.

Daarnaast krijg je nog een hoop begeleiding vanuit je verzekering in de tijd van het overlijden wat ook veel zorg uit handen neemt. Dus je koopt niet alleen een risico af, maar ook een bepaalde service krijg je erbij. Ik vind het gewoon verstandiger om het wel te doen dus.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Feb 2016 12:32

Re: Jouw crematie / begrafenis

Precies wat Caro zegt. En je kan ook niet ff als nabestaanden naar de pinautomaat huppelen om de rekening van de overledene leeg te pinnen/het spaargeld opnemen bij de bank binnen no time. Je schiet het voor, want tegen de tijd dat de tenaamstelling is geregeld, is het lichaam al ontbonden (om het maar even heel duidelijk te formuleren). Het meeste gezeur na overlijden van een familielid, gaat nadien vaak over geld. Nou, dan zou ik dus echt dat risico inperken en het uitbesteden aan een organisatie die er echt verstand van heeft en niemand benadeelt ----> want dat is vaak waar ruzies door ontstaan; het gevoel te worden benadeeld.
<<

Anoniem304

Bericht 25 Feb 2016 12:37

Re: Jouw crematie / begrafenis

Je hoeft natuurlijk niet meteen te betalen, maar het moet best vlot (binnen 6 weken na de uitvaart, doorgaans). Ik weet niet hoe snel je toegang hebt tot spaargeld van een overleden persoon, maar het is best lullig als het voorgeschoten moet worden of dat er gedoe komt over geld.

Wat Caro zegt over die service is ook heel fijn. Je hoeft zelf amper iets te doen, alles wordt voor je geregeld. Natuurlijk kan je zo iemand ook zonder verzekering in de hand nemen, maar dat lijkt me extreem prijzig. Of het ook zo is weet ik niet.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Feb 2016 12:41

Re: Jouw crematie / begrafenis

Wellicht gaat het ook wel goed, hoor. En heeft in die zin de overledene zelf nog zijn/haar uitvaart kunnen arrangeren en dus ook in een verklaring opgeschreven dat nabestaande X wordt gemachtigd om na het overlijden het daarvoor gespaarde geld op te nemen bij de bank. Maar als je al niet na hebt willen denken over de dood, een eventuele uitvaartverzekering en alle rompslomp die bij overlijden komt kijken, vind ik het niet voor de hand liggend dat je dan wel zo'n verklaring hebt opgesteld voor een nabestaande die je dit toevertrouwt.

Er zo weinig mogelijk bij stil staan vind ik getuigen van je kop in het zand steken. We gaan allemaal op een dag dood; de ene persoon wat eerder dan de andere. Maar dat zijn de feiten en we leven niet in een sprookje. Ik ben heel blij dat ik dit in m'n opvoeding heb meegekregen: m'n verantwoordelijkheid nemen voor m'n eigen dingen op orde hebben en houden.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 25 Feb 2016 12:43, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem189

Bericht 25 Feb 2016 12:41

Re: Jouw crematie / begrafenis

Mijn vriend en ik weten dit van elkaar. Ook weet ik het van mijn vader en moeder. Mijn ouders en ik hebben (apart) een uitvaartverzekering. Mijn vriend heeft geen uitvaartverzekering.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 25 Feb 2016 12:47

Re: Jouw crematie / begrafenis

Het is natuurlijk wel van belang dat je het met je nabestaanden bespreekt. Dat heb ik in ieder geval wel gedaan. In mijn geval betalen mijn ouders de uitvaart. En als ik ben ontbonden en de tenaamstelling is geregeld dan kunnen ze dat geld weer aanzuiveren.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers