Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Blokkerende faalangst

<<

anoniem213

Bericht 23 Feb 2016 19:11

Blokkerende faalangst

-
Laatst gewijzigd door anoniem213 op 22 Jun 2016 16:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem282

Bericht 23 Feb 2016 19:47

Re: Blokkerende faalangst

*
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 23 Jun 2016 00:18, in totaal 4 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Feb 2016 19:49

Re: Blokkerende faalangst

Ik heb je topic al een paar keer geopend om iets te willen schrijven maar ik weet niet heel goed wat. Ik herken de faalangst namelijk heel goed, de angst om anderen teleur te stellen ook en de prestatiedruk om die reden ook. Of bij mij is het meer de angst dat anderen iets beter weten dan ik en ze daardoor mij belachelijk maken of iets raars over me denken. Daarom kan ik maar beter de beste zijn, degene die de meeste kennis oid heeft. Ik denk alleen dat de beweegreden erachter anders is, althans, bij mij komt die druk vanuit m'n jeugd en eigen karakter denk ik. Daar ben ik nog echt op zoek naar. Ik weet niet waar dat bij jou door komt en ik weet niet of je dat weet. Misschien zou dat een beginpunt kunnen zijn om aan te gaan werken. Maar hoe en wat, is lastig te zeggen.

Voor mij uit dat zich echter niet in blokkering maar in extreem doorgaan. En daarom vind ik het denk ik lastig je echt een tip te geven.

Kleine doelen stellen misschien. Lijstjes werken goed, zo ook je schema wanneer je moet studeren. Ik werkte altijd goed met kleine doelen met kleine beloningen. Positief benaderen. Voor mij werkte dat dan omdat ik mezelf beloonde en mezelf als het ware stimuleerde en aangaf dat ik het wel kon. Voor jou helpt het misschien om de positieve kant op te draaien en het negatieve af te wenden.

Maar moeilijk joh! Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je juist niet de uitzondering wil zijn, want door de uitzondering val je op met je 'zwaktes'.

Faalangsttraining heb ik zelf nooit gehad dus die tip ga ik je ook niet geven omdat ik niet weet wat je er leert.
Let's discover the world together.
<<

anoniem213

Bericht 23 Feb 2016 20:18

Re: Blokkerende faalangst

Guattari, bedankt voor je reactie. Ik ben een uitzondering, omdat ik als enige van mijn master uitstel heb gekregen voor mijn scriptie vorig jaar. Dat vind ik dus moeilijk en ik heb het gevoel dat het nu dus extra goed moet zijn, want ik heb al extra tijd. Ik denk niet dat ik de enige ben die moeite heeft met het schrijven van een scriptie. Daar ben ik me absoluut van bewust dat veel mensen dat hebben. Verder zou ik het helemaal met je eens zijn als het over een ander ging, maar het lastige is dat ik het dus niet meer rationeel kan bekijken als ik achter mijn laptop zit en aan mijn scriptie moet werken. Een nachtje erover slapen zou ik graag doen, maar ik slaap al maanden amper en ik probeer nu maar te accepteren dat ik mijn nachtrust waarschijnlijk terugkrijg als ik klaar ben.

@ Marin: Tijdens die training die ik ooit deed, waren er ook twee soorten mensen: de mensen die nooit stopten en de mensen die amper begonnen. Ik weet dat nooit stoppen ook heel onprettig is, maar soms lijkt het me stiekem heel fijn. Je idee van kleinere doelen en kleinere beloningen is wel een goede. Ik heb wel een bestandje met daarin alles wat ik kan/mag doen als ik eindelijk helemaal klaar ben. Een paar kleinere doelen zijn wel een goede. Bedankt!
<<

Anoniem282

Bericht 23 Feb 2016 20:56

Re: Blokkerende faalangst

Ik weet het verder ook niet wat ik zou kunnen adviseren. Maar als je toch al tijden slecht slaapt, zou ik een nachtje doortrekken (iig een paar uurtjes achter elkaar) met alles schrijven wat er in je opkomt. Dan besteed je je tijd beter dan met piekeren en van de 10.000 woorden die je dan typt, kun je gegarandeerd minimaal 500 laten staan als je er een dag later nog eens naar kijkt. Kleine stapjes, maar het zal zeker een beter gevoel geven dan een nacht piekeren.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Feb 2016 21:06

Re: Blokkerende faalangst

Vervelend, June. Ik heb dit vaak gezien bij studenten die ik begeleid voor hun scriptie: dat ze mij dan niets opstuurden omdat het toch niet goed genoeg zou zijn. Voor de student lastig, want je loopt vertraging op; voor de begeleider ook, want als er geen stuk ligt, is het moeilijk om iemand te helpen. Zonder het al teveel te willen psychologiseren: je moet deze cirkel doorbreken. Vaak werkt dat door gewoon een stuk op te sturen. Je kunt met je begeleider je angst bespreken: dikke kans dat hij of zij dit eerder heeft meegemaakt. Ik heb in dergelijke gevallen met studenten wel eens afgesproken dat ze hun slechtst mogelijke stuk op zouden sturen, echt de slechtste versie die ze konden maken. Waarom? Ten eerste natuurlijk om de druk van de ketel te halen. Ten tweede, heel eenvoudig: er is een stuk nodig om op te schieten, want door er op te schieten en daarover te praten kom je verder met je scriptie. De kwaliteit van zo'n stuk doet er dus eigenlijk helemaal niet zoveel toe: als het er maar is. Zou je dit kunnen voorstellen aan je begeleider denk je?
Verder, ter verstrooiing: Google eens op impostor syndrome, en hoe je daarmee om kunt gaan.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 23 Feb 2016 21:12

Re: Blokkerende faalangst

Oh lieve June, ik heb niet heel veel tips maar vergeet niet dat er een reden is dat je extra tijd hebt gekregen. Het hoeft niet extra goed te zijn of beter dan anderen omdat je meer tijd hebt. Je mag het later inleveren omdat er vorig jaar omstandigheden waren waardoor je er niet aan hebt kunnen werken. Daar kon je niks aan doen en het is fijn dat ze er rekening mee hebben willen houden, maar dat geeft je dezelfde tijd als de anderen, alleen op een ander moment.

Ik ken het proces van een scriptie niet precies maar het belangrijkste lijkt mij dat je wel dingen naar je begeleidster stuurt. Zij is de enige die je concreet verder kan helpen. Door niks op te sturen blijf je in kringetjes rondgaan en je zal er een keer aan moeten geloven. Dan heeft ze misschien kritiek, maar daar kan je dan tenminste iets mee.

Verder wil ik je heel erg knuffelen. Zag je zelf maar hoe leuk en slim je bent.
<<

anoniem213

Bericht 24 Feb 2016 12:50

Re: Blokkerende faalangst

Caulfield schreef:Vervelend, June. Ik heb dit vaak gezien bij studenten die ik begeleid voor hun scriptie: dat ze mij dan niets opstuurden omdat het toch niet goed genoeg zou zijn. Voor de student lastig, want je loopt vertraging op; voor de begeleider ook, want als er geen stuk ligt, is het moeilijk om iemand te helpen. Zonder het al teveel te willen psychologiseren: je moet deze cirkel doorbreken. Vaak werkt dat door gewoon een stuk op te sturen. Je kunt met je begeleider je angst bespreken: dikke kans dat hij of zij dit eerder heeft meegemaakt. Ik heb in dergelijke gevallen met studenten wel eens afgesproken dat ze hun slechtst mogelijke stuk op zouden sturen, echt de slechtste versie die ze konden maken. Waarom? Ten eerste natuurlijk om de druk van de ketel te halen. Ten tweede, heel eenvoudig: er is een stuk nodig om op te schieten, want door er op te schieten en daarover te praten kom je verder met je scriptie. De kwaliteit van zo'n stuk doet er dus eigenlijk helemaal niet zoveel toe: als het er maar is. Zou je dit kunnen voorstellen aan je begeleider denk je?
Verder, ter verstrooiing: Google eens op impostor syndrome, en hoe je daarmee om kunt gaan.

Bedankt voor je reactie! Ik heb met de studieadviseur afgesproken dat ik vandaag mijn scriptiebegeleider gewoon mail wat ik nu heb. Ik zie er heel erg tegenop, maar ik heb met mijn vriend afgesproken dat hij me moet dwingen als ik het niet doe. Het lastige is een beetje dat ik door omstandigheden (in het tweede kwartaal van mijn master is een van mijn beste vriendinnen overleden) dus alle gedoe eromheen met de studieadviseur moet bespreken. Ik wil dit best met mijn scriptiebegeleider bespreken, maar zij wil het eigenlijk alleen over mijn stukken hebben en niet over alles wat ik erover denk. Dat vind ik ook wel lastig. Tegelijkertijd vraagt ze er dan wel naar, maar dan zegt ze ook heel snel: "Ja, dat moet je eigenlijk niet met mij bespreken, maar met de studieadviseur." Dat vind ik dus een beetje ingewikkeld. Maar je hebt denk ik helemaal gelijk in elk geval: er moet iets ingeleverd worden, want anders doorbreek ik dit nooit.

Verder heb ik impostor syndrome gegoogeld en mijn mond viel een beetje open. Dat herken ik echt helemaal. Ik heb ook altijd het gevoel dat ik alles door geluk gehaald heb en dat dit dan is waar ik op word afgerekend. Dat ik dit niet meer kan oplichten. Ik vind ook dat mijn tentamens in mijn master vrij gemakkelijk waren en daardoor vind ik het ook logisch dat ik de vakken dan in één keer heb gehaald en als je er vijf (!!) jaar over doet, kan iedereen wel een bachelor halen. Maar goed, dat was dus een feest (niet echt een gepast woord) der herkenning en ik lees dus dat het gevoel veel voorkomt. Dat geeft wel ergens moed, want ik denk nooit over anderen dat ze dingen door geluk gehaald hebben.

@ Carra, bedankt voor je lieve reactie. Ik had het al laten weten, maar je maakte me een beetje aan het huilen. Die omstandigheden voelen zo dubbel, omdat zij in quarantaine haar scriptie schreef en ik het in alle gezondheid niet eens voor elkaar krijg. Ze had me vast ook van fantastisch advies voorzien nu :).

@ SDL: ik zie dat je reacties weg zijn. Ik had ze wel al gelezen, maar ik wilde even een laptop hebben om te reageren. Bedankt voor je reacties in elk geval!
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 24 Feb 2016 13:15

Re: Blokkerende faalangst

Ja en ze had ook zeer zeker gezegd dat t belachelijk is dat jij jezelf en dom gevonden worden in 1 zin noemt. En misschien wel een pump naar je hoofd gegooid.

Ik heb geen advies, ik denk ook nog steeds dat de UvA mij heeft laten slagen om van me af te zijn. Kan het me zelfs na jaren nog niet voorstellen ook dat ik alle vakken heb gehaald. Plus dat ik ook altijd VEEL TE LAAT of zelfs niet begon. Je weet denk ik nog wel dat ik opeens een mail kreeg dat ik geslaagd was? Terwijl ik dacht dat het niet de definitieve versie was die ik toen moest inleveren? En alvast voor de show even een titelblad etc had toegevoegd :laughcry:

Succes vandaag en ik controleer je vanavond of je het echt hebt opgestuurd :face:
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Geel

Bericht 24 Feb 2016 14:52

Re: Blokkerende faalangst

Balen zeg, June. Ik herken heel erg het gevoel dat je blokkeert en dat je elke confrontatie vermijdt. Zelf had ik vaak last van een soort verlamming, ik raakte dan in een bijna permanente staat van nietsdoen. En maar piekeren, uitstellen en je afvragen wat er nu aan de hand is. Ik weet nog steeds niet of het door faalangst kwam, maar ik weet wel dat piekeren en uitstellen en panieken NIET hielp. Wat mij wél hielp was o.a. een scriptiebegeleider die me bij elk negatief ding dat ik zelf zag geruststelde en niet afbrandde, en me bij elk positief ding de hemel inprees. Niet met bijzonder veel woorden ofzo, maar als hij al zei dat hij trots op me was, was dat al zo'n opsteker. Zo heeft 'ie me stapje voor stapje vooruit geholpen. Uiteindelijk had ik 'maar' een 7 voor m'n scriptie en een 6 voor het eindgesprek, dus naar mijn eigen standaarden héb ik ook gefaald, maar toch ben ik nu ontzettend blij dat ik die tijd achter me heb kunnen laten.

Ik denk dat wat Caulfield zegt het echt helemaal is. Ik heb dat ook geleerd van mijn man: je kunt beter maar gewoon beginnen, ook al voel je er HE-LE-MAAL niks bij, denk je dat het als een tang op een varken slaat, heb je totaal geen inspiratie etc. Vaak als je bezig bent, kom je er tóch in. Je doet die studie namelijk niet voor niets, blijkbaar heb je hersens die het goed doen. En terwijl je bezig bent, krijg je dan toch ideeën, zie je verbanden, maak je analyses en ga je ineens best wel lekker. En dat motiveert je dan weer om verder te gaan.

Nou ja, ik schrijf maar gewoon op wat m'n eigen ervaringen zijn. Misschien herken je het niet hoor, dan was het hopelijk leuk om te lezen. Héél veel succes, zet 'm op!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 24 Feb 2016 16:22

Re: Blokkerende faalangst

@ Carra, bedankt voor je lieve reactie. Ik had het al laten weten, maar je maakte me een beetje aan het huilen. Die omstandigheden voelen zo dubbel, omdat zij in quarantaine haar scriptie schreef en ik het in alle gezondheid niet eens voor elkaar krijg. Ze had me vast ook van fantastisch advies voorzien nu :).

[/quote]

Lieve, lieve schat: je moet niet jezelf vergelijken. Niet nu, niet ooit en zeker niet met haar. Daarmee doe je zowel haar te kort als jezelf. De reden die zij had om haar sctiptie te schrijven was een andere dan jij. JIj zit met zoveel verdriet diep in je, dat verdriet moet een weg vinden. En de een stort zich op dingen en jij blokkeert. Denkt dat je dom bent. En dat je de rest van je studie zomaar even doet. Omdat ze je vast zo aardig vinden gunnen ze je die cijfers.

Je bent hartstikke slim. En lief. Maar je moet het ook zélf willen inzien. Nou ja, eigenlijk is dat niet eens nodig om je scriptie af te ronden.

Stop te gaan voor het hoogst haalbare. Er is niemand, helemaal niemand die dat zegt. Waarom jij uitstel hebt gekregen is puur en alleen omdat er iets heel ergs gebeurde. Dat moest jij verwerken op je eigen manier. Dat was de reden dat ze je uitstel hebben gegeven: dat iemand zoiets als dit dus moet meemaken wordt ook de uni gezien als een valide reden om het uit te stellen. Dat is dus niet uit medelijden maar omdat dat gewoon gebeurde.

Dat is dus op geen enkele manier een reden om jezelf extra druk op te leggen. Zoals Carra al verwoordde: je moet precies doen wat de rest ook doet, alleen ietsje later. Niks meer, niks extra's.. hetzelfde.

Mijn HBO scriptie was zon hel als dit. Er kwam niks uit me, mijn MA scriptie ging juist wel goed. Maar ik herken wel nog dat radeloze. En het niet slapen ervan etc etc. het enige dat echt helpt, is als je de druk eraf haalt voor jezelf en het gewoon gaat doen. verwacht geen perfecte volzinnen, met de meest geweldig doordachte analyses en verbanden die er maar zijn: maar schrijf gewoon op wat je vindt, leest en begin daaraan. Maak die volzinnen en analyses terwijl je doorgaat. Je zal zien dat het dan wel komt. Misshcien niet na één uur, of één dag, of één week.. maar het komt. Vertrouw op jezelf dat dat echt wel komt.

En anders slaag je met een 6. Who cares?? Niemand vraagt er ooit meer naar hoor. Ik kan je oprecht zeggen dat me nog nooit iemand gevraagd heeft welk cijfer mijn scriptie had (qua werk dan).
<<

anoniem213

Bericht 22 Jun 2016 16:53

Re: Blokkerende faalangst

Ik wil iedereen nog even bedanken voor alle lieve reacties en bemoedigende woorden in dit topic. Inmiddels gaat het gelukkig eindelijk iets beter!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 23 Jun 2016 20:43

Re: Blokkerende faalangst

Nou ik wilde er al eens naar vragen! Mooi dat het beter gaat! En hoe is je contact met je scriptiebegeleider?
#teammaple🍁
<<

anoniem213

Bericht 23 Jun 2016 22:04

Re: Blokkerende faalangst

Nogal afstandelijk. Ze zit in Australië! Maar ze is zo lief om met me te skypen over mijn conceptversie. Dus dat is aardig. Moet ik wel eerst een concept hebben. Detail.
<<

Anoniem222

Bericht 24 Jun 2016 12:58

Re: Blokkerende faalangst

Ohh June, fijn dat het beter gaat. Zo herkenbaar! Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik ook al een tijdje bezig met mijn scriptie. Andere omstandigheden maar ik herken dat blokkeren wel heel goed. Lief dat je scriptiebegeleider met je wil skypen. Heel veel succes!
<<

anoniem213

Bericht 24 Jun 2016 12:59

Re: Blokkerende faalangst

Bedankt en jij ook heel veel succes!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jun 2016 15:13

Re: Blokkerende faalangst

Wat fijn dat het beter gaat. Wat heeft daar aan bij gedragen? (en kan je me helpen met de vorige zin, is het daaraan of daar aan en is het bijgedragen of bij gedragen?).
Let's discover the world together.
<<

anoniem213

Bericht 29 Jun 2016 21:37

Re: Blokkerende faalangst

Het is daaraan bijgedragen. Gewoon omdat daar- en er- en hier- eigenlijk altijd vastzitten aan het voorzetsel dat erachter staat (uitgebreide uitleg: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/e ... oord#begin).

En ik weet het niet precies. Caulfield heeft me erg geholpen met haar tip om eens op Impostor Syndrome te googelen. Ik vond het bijzonder hoe herkenbaar dat was en dat ik dus blijkbaar niet de enige ben met dat idee. Sowieso heb ik ook veel gehad aan de relativerende woorden hier.

Ik heb ook het idee dat ik meer gedaan krijg aan mijn scriptie sinds ik fysiek wat meer in beweging ben gekomen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers