Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


afval

<<

Anoniem148

Bericht 19 Feb 2016 10:35

afval

Hebben jullie ook mega veel afval? En dan met name plastic, blik en tetrapakken (gezamenlijk inleveren). Hier wordt alles in zakken verzameld, iets kleiner dan de zwarte vuilniszakken. In 2 weken tijd 3 zakken plastic!

Vlees koop ik in de supermarkt dus met plastic verpakking.
Veel groente zit ook in het plastic zoals komkommer en paprika.
Wil je fruit wegen, dan doe je ze ook in plastic want op de 1 of andere manier zijn er nooit papieren zakken. Dat plastic gebruik ik wel om ander plastic in te verzamelen.

Dan nog een hoop tetrapakken en blik. Hoewel blik ook wel mee valt maar tetrapakken niet. Melk, yoghurt, tomatensaus en mijn zak zit weer vol.

Glazen potten heb Ik weinig. Papier wel veel maar dat breng Ik ook tussendoor weg.

Koop je bewust dingen die zonder plastic zijn?
Hoe kan ik nog meer minderen in het afval?
Heb ik nu zo overdreven veel afval?
Iemand tips?

De grijze container wordt overigens maar 1 keer in het jaar opgehaald bij ons of hij moet echt stinken in de zomer.
Groene container 2 keer in het jaar. Ook ivm het stinken. Dus als het heet wordt en nog een keer na het snoeien.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 19 Feb 2016 10:42

Re: afval

Ja, wij hebben ook echt veel afval maar sorteren inderdaad ook wel alles.
Wij hebben ook veel plastic, ik koop ook altijd mijn vlees in de supermarkt dus dat zit altijd al in plastic. Als ik bijvoorbeeld water koop, koop ik ineens een pak van 6 en dan zit daar ook plastic rond. En groenten en fruit inderdaad ook.

Papier heb ik ook massa's en blik en tetrapakken ook. Ik koop soms vis in blik, melk zit in tetrapakken, tomatenpuree ook.

Hier wordt de grijze container 1x per 2 weken geleegd (als je dat wil, je kan hem dan op straat zetten) en de groente ook 1x om de 2 weken. Papier wordt 1x per maand opgehaald en PMD wordt ook 1x per maand opgehaald. Plastic moeten we zelf wegbrengen, maar we hebben nu 5 vuilniszakken vol met plastic staan, te rekenen vanaf eind vorig jaar.
2012 & 2016
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2016 10:46

Re: afval

Wij hebben een rolcontainer restafval van 240 liter. Die wordt eens per twee weken geleegd. Soms vergeten we het en dan moeten we 2 weken langer mee, dan redden we dan net niet. Blik en glas doe ik er ook in. Heb niet zoveel zin om dat te sorteren en de containerauto gaat op dezelfde route over het industrieterrein waar ze gewoon alles in de restafval container mogen gooien. Sorry, maar dan ga ik ook geen moeite doen. Plastic hoort hier in de restafval container.

Ik heb nooit paprika en komkommer in plastic. Bij de Lidl zijn de paprika's sowieso los en de komkommers meestal ook. Ik heb dan wel weer vaak zo`n 'mandje' kiwi's of peren, vind het ook altijd jammer dat dat dan weer van plastic is.

De groencontainer is ook 240 liter, daar gaat alleen stro in van de kippen enzo. Die staat niet zo vaak aan de weg.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 19 Feb 2016 10:50

Re: afval

Ik koop sinds een tijdje vooral groenten en fruit bij de groentenboer, daar zijn al veel minder dingen verpakt dan in de supermarkt. En naar de supermarkt neem ik ook mijn eigen tasjes mee voor groenten en fruit. Dat zou je ook kunnen doen. Als het je echt aan het hart gaat zou je je zuivel ook bij een boer kunnen halen, hier in de stad is een zuivelboerderij waar je het in statiegeldflessen koopt. Maar goed, is wel meer gedoe en ook duurder. En ik weet dat er in ieder geval in Utrecht en geloof ook Arnhem een biologische bulkwinkel is, daar neem je ook alles in je eigen containers mee.
<<

Anoniem151

Bericht 19 Feb 2016 10:53

Re: afval

Wij hebben niet veel afval, scheelt ook veel dat we geen wegwerp luiers gebruiken natuurlijk. Tetrapakken en blik koop ik vrijwel nooit. Vlees koop ik via koopeenkoe.nl, daar zit minder plastic omheen dan in de supermarkt.
Groente en fruit koop ik het liefst zonder verpakking. De groenteboer heeft vrijwel alles zonder plastic eromheen. Bij de Jumbo (zelfscan) leg ik het fruit gewoon los op de weegschaal en dan in m'n tas. Anders gebruik ik een stoffen netje, ik heb deze: http://www.puurhip.nl/Webwinkel-Product-14562143/Take-5-nets.html Je kan hier bij de Jumbo ook tomaatjes kopen in zo'n plastic beker, die beker neem ik steeds weer mee naar de winkel om weer te vullen. Melk en yoghurt drink/eet ik niet, maar zou je ook in glas kunnen kopen. Tomatensaus koop ik in een glazen pot.
De nee-nee sticker op de brievenbus scheelt veel papier! Ook heb ik het tijdschrift van de Toyota dealer en van klm/Flying blue opgezegd, we lazen het toch niet.
Qua CO2 uitstoot schijnt plastic trouwens beter te zijn dan single-use-glas (wat je dus in de glasbak gooit ipv statiegeld)
<<

Anoniem151

Bericht 19 Feb 2016 11:07

Re: afval

Zelfde gemeente toch Yadira, dFM? Wij hebben de kleine/gewone restafval container, 180 liter meen ik. Daar kunnen we wel 4 weken mee. Glas gooi ik wel in de glasbak, maar in jouw geval zou ik daar inderdaad geen moeite voor doen!
Mandjes fruit koop ik niet meer, bij de Jumbo is het volgens mij niet schrikbarend veel duurder.

Bedoel je de Bag&Buy in Utrecht LG? Die is failliet
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2016 11:11

Re: afval

Ja zelfde gemeente BP. De kleine is idd 180 liter (en een stuk goedkoper :P ).
Ik probeer wel m`n best te doen om wat meer te scheiden, etensresten niet meer in de prullenbak, maar in de GFT enzo, maar als ik er dan weer aan denk dat ze alles maar bij elkaar gooien aan de overkant vind ik dat zo zinloos. Maar ik probeer het wel.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 19 Feb 2016 11:30

Re: afval

Blue Phone schreef:Bedoel je de Bag&Buy in Utrecht LG? Die is failliet
Die ja. Jammer!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers