Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


NIPT test, pro of con?

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Feb 2016 15:50

Re: NIPT test, pro of con?

Lady schreef:
Bazinga schreef:Ik sta er wel anders in, trouwens, nu ik zwanger ben. In de basis nog 't zelfde, maar ik ben wel milder geworden. Een kindje met down wordt net zoveel van gehouden, zonder twijfel. En iets als autisme is ook mee te leven. Maar als ik eraan denk dat mijn zoon op zijn 14e als hoogtepunt van de dag, in de snoezelkamer zou liggen, om te kijken naar de kleurtjes en vormpjes.. Als ik dat zou kunnen 'voorkomen', door abortus.. Ja, dan zou ik dat wel doen. En als je daar vroeg genoeg achter kunt komen door zo'n test, dan zou ik het ook absoluut laten testen.

Ik weet ook niet goed of dat een Nazi-achtige gedachtegang is, als je het doet voor je kind. Als je het doet voor de maatschappij, omdat gehandicapten teveel kosten, in de weg lopen of andere nare beredeneringen, dan vind ik het weer iets anders.


Ik denkt dat dit is wat ik bedoel met kijken naar de kwaliteit van leven wat je kind zal hebben. En dat is dan ook gelijk weer een hele persoonlijke, waar die grens ligt. Ik heb gewerkt met mensen die meervoudig gehandicapt zijn en bij wie het hoogtepunt van de dag inderdaad de snoezelkamer was. Ik durf het niet van hen allemaal even stellig te zeggen maar ik weet zeker dat een groot aantal van hen hele gelukkige, blijde mensen zijn, ondanks hun meervoudige berperking.

Dat geloof ik ook direct Lady, al denk ik niet alleen dat het ondanks hun meervoudige beperking is, maar ook juist een beetje dankzij hun meervoudige beperking. Want juist door deze beperking weten zij niet beter en kunnen zij dit ook als hoogtepunt ervaren. Als ze zichzelf ervan bewust zijn dat ze zo beperkt zijn in hun kunnen, zouden ze dan alsnog zo gelukkig zijn? Of zouden ze dan meer willen? Ze zijn gelukkig met het leven dat ze hebben omdat ze geen ander leven kennen. Ik denk dat dat ook wel iets is dat meespeelt.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Feb 2016 15:52

Re: NIPT test, pro of con?

Kanker is een ziekte die je ergens in de loop van je leven krijgt, het syndroom van Down beïnvloedt je hele zijn. Dat vind ik wel een verschil. Daarbij vind ik dat er ook een verschil is tussen voor de geboorte iets voorkomen, bijvoorbeeld door bepaalde voedingsstoffen te slikken, zoals nu met foliumzuur ter voorkoming van spina bifida, of voor mijn part een behandeling waarmee je zoiets kan voorkomen, of een zwangerschap afbreken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem245

Bericht 18 Feb 2016 15:52

Re: NIPT test, pro of con?

Maar waarom is dat een probleem dan? Wie zijn wij dan om te zeggen dat die mensen beter niet geboren hadden kunnen worden, als dat hun hoogtepunt van de dag is?
<<

Geel

Bericht 18 Feb 2016 15:53

Re: NIPT test, pro of con?

Elliot schreef:Als dat kindje blijkt te worden geboren met een beperking, of in een later stadium van het leven een beperking ontwikkelt, betekent dat niet dat het kindje ineens minder waard is dan een gezond kindje, of minder gewenst of minder geliefd.
Even hierover: de vrees die ontstaat bij deze discussie – en die volgens mij terecht is – is dat dat uiteindelijk verdwijnt. Als je geen strobreed in de weg wordt gelegd om een kind te laten testen en aborteren, zal het onbegrip als je toch niet voor abortus kiest toenemen. Laat staan dat er dan nog voldoende zorg(geld) beschikbaar zal zijn.

Dat willen we nu natuurlijk allemaal niet, maar bv. de euthanasiewet kwam er ook met moeite door en alleen voor de gevallen van 'uitzichtloos, ondragelijk, lichamelijk lijden', terwijl de algehele opinie zich nu al lijkt te verplaatsen naar euthanasie voor iedereen die 'gewoon niet meer wil'.

Hellend vlak klinkt natuurlijk ontzettend ouderwets, maar als samenleving neem je een nieuwe standaard redelijk snel over en op een gegeven moment wordt dat je nieuwe startpunt.
Laatst gewijzigd door Geel op 18 Feb 2016 15:56, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Feb 2016 15:54

Re: NIPT test, pro of con?

Elliot schreef:Dat geloof ik ook direct Lady, al denk ik niet alleen dat het ondanks hun meervoudige beperking is, maar ook juist een beetje dankzij hun meervoudige beperking. Want juist door deze beperking weten zij niet beter en kunnen zij dit ook als hoogtepunt ervaren. Als ze zichzelf ervan bewust zijn dat ze zo beperkt zijn in hun kunnen, zouden ze dan alsnog zo gelukkig zijn? Of zouden ze dan meer willen? Ze zijn gelukkig met het leven dat ze hebben omdat ze geen ander leven kennen. Ik denk dat dat ook wel iets is dat meespeelt.


Nee, maar dat is het juist: daar zijn ze zich niet bewust van. En dat zullen ze ook niet worden. Een veertienjarige die in de snoozel ligt denkt niet bij zichzelf: als het net een beetje anders was gelopen had ik nu met mijn middelbare schoolvrienden op een bankje kunnen chillen, of naar hockeytraining kunnen gaan of weet ik veel wat, maar ik zit hier in die snoozel. Dat besef gaat nooit komen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem281

Bericht 18 Feb 2016 16:00

Re: NIPT test, pro of con?

Kira, hoe kun je al deze technologie nu niet goed vinden? Het is toch juist prachtig dat we veel zaken voortijdig kunnen opsporen en nee, misschien niet genezen, maar wel kunnen leiden? En ik zeg niet dat God ervoor gezorgd heeft, maar ik geloof ook niet echt meer in heel dat 'Gods wil'. Nu geloof ik sowieso niet in het typische beeld van God, maar dat terzijde..

Ik vind de technologie in ieder geval wel heel fijn. Het ligt er in mijn ogen alleen aan, hoe ver je dit laat gaan.

En nou ja. Eerlijk? Ik zou m'n kindje niet laten aborteren als 't meervoudig gehandicapt zou zijn, voor de maatschappij of voor anderen. Maar voor zichzelf. En misschien heeft 't het besef niet en is 't op en top gelukkig. Maar ben ik nog op en top gelukkig? Ik moet al voor m'n vader zorgen, elke week langsgaan, met moeite mee communiceren en dat levert héél veel frustraties op. Kan ik daar de zorg voor een meervoudig gehandicapt kindje naast, ook nog aan?

Nee. En hoewel ik heel bewust zwanger ben geworden en het misschien oneerlijk, onmenselijk of wat dan ook is, ik zou het ook heel bewust laten stoppen, als ik zou weten dat het kindje 24/7 zorg nodig gaat hebben, op 't niveau van een meervoudig gehandicapt mens.

Máár... Ik zou dat ook alleen doen als ik die zekerheid heb. Dus als ze mij zouden zeggen 'Je hebt 40% kans op een kindje met die en die aandoeningen', dan is dat niet direct een reden voor abortus. Ik denk dat dat die testen ook nog 's lastiger maakt, want 't zijn geen garanties en ze kunnen niet álles vinden. Is 't dan nog steeds 'nodig'?
<<

Anoniem245

Bericht 18 Feb 2016 16:03

Re: NIPT test, pro of con?

Bazinga, ik vind het geweldig dat die technologie bestaat. Als er ziektes opgespoord kunnen worden en verholpen kunnen worden. Nu worden de ziektes opgespoord en de dragers ervan geaborteerd. Ik vind dat dus de verkeerde kant op slaan.
<<

Anoniem281

Bericht 18 Feb 2016 16:05

Re: NIPT test, pro of con?

Ja maar.. Wat is daar dan zo mis mee? Als je écht weet dat 't mis is. Als je weet dat een kindje een dusdanige handicap heeft, dat 't maar een bepaalde leeftijd kan bereiken, of voor de ouders echt een enorme zorg wordt?
<<

Anoniem245

Bericht 18 Feb 2016 16:07

Re: NIPT test, pro of con?

Omdat ik dus geloof dat we daarin gaan doorslaan. En dat op een gegeven moment echt alleen 100%gezonde kinderen geboren gaan worden/geboren mogen worden.
Ik ben sowieso tegen genetische manipulatie. Ik geloof ook dat ziekten en "zwakheden" niet uitgeroeid kunnen worden, ik denk dat het ook met natuurlijke selectie te maken heeft en dat wij als mens nooit sterker zullen zijn dan de natuur.
<<

Anoniem281

Bericht 18 Feb 2016 16:12

Re: NIPT test, pro of con?

Ja maar da's natuurlijk ook onzin, want als je 't op die manier bekijkt, dan zou de medische hulp ná de bevalling ook niet meer mogen ontwikkelen. Want we mogen dus wél genetisch 'zwakkeren' geboren laten worden en daarna in leven houden en helpen, maar niet tijdens de zwangerschap 'ingrijpen'?
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 18 Feb 2016 17:58

Re: NIPT test, pro of con?

Even nogmaals, ik heb nergens maar dan ook nergens benoemd dat ik autisme ( het ging/ gaat) immers over down, niet een menswaardig bestaan vind. Ik zei dat ik vind dat mensen hier down enorm relativeren en ik vind het in geen enkele zin te vergelijken met het hebben van autisme rondom het wel/niet een fijn leven kunnen hebben.

Ik blijf erbij dat ik het aan de ene kant heel '' nobel en politiek correct'' vind om te zeggen dat een kindje altijd welkom is want aan de andere kant vind ik dat ook erg makkelijk en misschien wat egoïstisch gedacht. Een kind met echte ernstige beperkingen kan natuurlijk echt wel van dingen in het leven genieten maar stel dat je zelf weg zou vallen en zo'n kind blijft achter? En het nooit zelfstandig kunnen functioneren wanneer ze groter zijn? Ik vind dat toch wel zeer belangrijke dingen om erbij in overweging te nemen. Nogmaals het gaat me echt natuurlijk niet om autisme, hazenlipje of weet ik wat maar bij down kunnen er ook heel veel dingen serieus mis zijn en dat zou ik voor mijn kind niet willen. Ik vind mijn eigen gevoel dan achtergesteld bij wat in mijn ogen voor mijn ongeboren kind goed zou zijn.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Feb 2016 18:04

Re: NIPT test, pro of con?

En ik vind het onnodig veroordelend en bovendien nergens op slaan om dat makkelijk en egoïstisch te noemen. Het is evengoed geen makkelijke weg en het is ook niet egoïstisch, het is gewoon anders denken over kwaliteit van leven dan jij doet. Jouw idee daarover is niet de norm. Die termen vind ik allesbehalve getuigen van anderen in hun waarde laten.

Dat jij dat voor je kind niet zou willen vind ik overigens je goed recht. Daar oordeel ik niet over. Wel dat je met jouw mening anderen veroordeelt die niet jouw keuze maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 18 Feb 2016 18:09

Re: NIPT test, pro of con?

Ik bedoel met makkelijk dat er, zoals ik het hier vind overkomen, dat down een eitje is om zo'n kindje op te voeden. Ik denk dat mensen er niet bij stil staan wat het van jou, je gezin etc kost. Dat er dus misschien wel erg makkelijk over gedacht wordt, makkelijker als dat het in de praktijk is.

Egoïstisch heb ik in een andere reactie idd beter uitgelegd als nu net. Zoals ik al eerder vroeg, wat zou het kind zelf zeggen als je het kon vragen? Kosten wat kost een kindje laten komen vind ik in die zin inderdaad erg vanuit jezelf bekeken. Zo'n kind moet het er dan maar mee doen en moet ermee leven. Ik zou het niet kunnen om een kind te laten komen dat bijvoorbeeld alleen maar bedlegerig zou zijn met allerlei beperkingen etc etc. Waarom zou je zo'n kindje ter wereld laten komen.
Ik hoop dat je het zo beter snapt. Dus nogmaals niet met de beperkingen waar goed mee te leven valt maar de echte zware beperkingen.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Feb 2016 18:22

Re: NIPT test, pro of con?

Ja oké, maar dan nog zullen er misschien motivaties aan ten grondslag liggen die jij en misschien ook ik niet zullen delen, maar die vanuit die mensen bekeken toch in het belang van het kind zijn. Misschien geloven zij wel in een groter geheel van meerdere levens na elkaar en zijn ze er van overtuigd dat op die manier ingrijpen ongunstig zal zijn daarvoor. Misschien vinden zij sterven per definitie erger dan leven. Er zijn ook mensen die zelf altijd vast zullen houden aan het leven, hoe dat leven er ook uitziet. Je kunt in zo'n situatie denk ik ook nooit voor de volle honderd procent inschatten of je het goede doet. Ik denk ook dat bij een groot aantal syndromen het niet goed te voorspellen is wat de kwaliteit van leven zal zijn. Heb wel eens gelezen over iemand die had gekozen de zwangerschap af te breken omdat artsen hadden gezegd dat het kind haast niks zou kunnen, om na een hartverscheurende ervaring van een opgewekte bevalling jaren later een kindje met datzelfde syndroom tegen te komen dat er goed mee kon leven en veel meer bleek te kunnen dan was voorspeld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 18 Feb 2016 18:24

Re: NIPT test, pro of con?

Susan daar heb je ook helemaal gelijk in.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem214

Bericht 18 Feb 2016 18:44

Re: NIPT test, pro of con?

Ik vind het goed als deze test voor iedereen beschikbaar wordt, al is het maar omdat ik vind dat je als ouder zelf de keuze moet hebben.

Van sommige reacties word ik een beetje boos danwel verdrietig. Ik heb zelf een lichamelijke handicap. Ik vind het mooi dat de wetenschap zover is dat er van alles van tevoren gezien kan worden en iedereen een keuze heeft. Maar sommige reacties vind ik wel erg ver gaan. Is het de bedoeling dat elke handicap of ziekte er wordt uitgefilterd?
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 18 Feb 2016 18:58

Re: NIPT test, pro of con?

Ik vraag mij ook wel af wat jouw beeld is van iemand met het syndroom van Down, Meave. Want down syndroom is slechts een afwijking in de genen, de bijkomende problematiek en het verstandelijk niveau kan compleet uiteenlopen. Het is niet direct gezegd dat als je downsyndroom hebt, je geen menswaardig bestaan kan hebben.
Ik vind het dan van jou ook makkelijk gezegd dat anderen er te makkelijk over denken. Je weet nou eenmaal van te voren niet wat de impact op het gezin, op jou, op je kind gaat zijn.

Ik ben zelf niet tegen abortus. Ik vind dat iedereen die keuze zelf moet mogen maken. Maar ik vind het wel moeilijk om zulke (naar mijn idee onwetende) reacties te lezen, gebaseerd op 'angst' en niet op feiten en ervaringen
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 18 Feb 2016 20:11

Re: NIPT test, pro of con?

ik vind dat sommigen van jullie wel echt verregaande gevolgen hangen aan het eventueel breder beschikbaar worden van een test die in meerdere vormen al bestaat. Denken jullie echt dat er een serieuze kans is dat hierdoor de hele norm in de maatschappij veranderd tov het aborteren van kinderen met een afwijking? Nee toch? Er zijn nu toch ook gigantisch veel vrouwen die nu überhaupt geen test doen of alleen een test doen ter voorbereiding op.. Dat gaat toch echt niet volledig veranderen? Ik denk dat dat wel meevalt. En echt niemand zegt hier toch dat mensen met deze syndromen niet welkom zijn in deze maatschappij? Ik vind dat echt rare opmerkingen in deze discussie. Die wordt echt scheef getrokken. Ik vind het evident dat die test beschikbaar moet zijn voor vrouwen die hem willen, want net zomin dat pro abortus personen van iemand kunnen verlangen een kind te aborteren kunnen con personen dit verwachten van vrouwen die dat, om wat voor reden dan ook, wel willen.

Wat hier trouwens wel speelt in deze discussie denk ik is je eigen gevoel over wanneer een kind een kind is. Ook echt een interessante oude discussie trouwens waarin je anderen niks kunt opleggen. Maar ik denk dat dat ook heel erg scheelt in hoe je hier instaat.
Smile, it's free!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Feb 2016 20:39

Re: NIPT test, pro of con?

Ja, ik denk dat zeker, dat als Down makkelijker op te sporen valt, de houding van mensen verandert. Natuurlijk niet de houding van zorgverleners, of van de overheid, ik denk niet dat er minder goed voor mensen met Down gezorgd gaat worden of dat mensen met Down persoonlijk negatiever worden bejegend. Ik denk wel dat ouders van een kind met Down en afwijkingen in het algemeen meer nare opmerkingen te incasseren krijgen en dat een toenemende groep mensen het wel degelijk als norm gaat zien dat een zwangerschap in een dergelijk geval wordt afgebroken. Ja, dat denk ik absoluut. Niet de mensen die het voor het zeggen hebben, het zal uiteindelijk niet een verplichting worden, maar het gaat wel onwelkome opmerkingen en discussies opleveren. Dat merk je nu al, dat is niks nieuws, maar door het voor iedereen mogelijk te maken Down met 99% zekerheid op te sporen zal dat echt gaan toenemen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem168

Bericht 19 Feb 2016 16:27

Re: NIPT test, pro of con?

Rizzoli schreef:
Lexi schreef:
Ik zou de test doen om voorbereid te kunnen zijn. Ik zou een kindje nooit weg laten halen omdat het Down heeft.

Eens!
`

Eens! Ik heb de combinatietest ook om die reden laten doen. Ik zou (enige) voorbereiding willen, maar er nooit voor kiezen het kindje weg te laten halen, tenzij misschien vanwege een van de andere aandoeningen die sowieso niet met het leven verenigbaar zijn. Ik vind de inmenging van mensenhanden in leven en dood ontzettend moeilijk. Wat betreft abortussen, maar ook euthanasie, ivf, en die discussie laatst over het 'uitkiezen' van de 'goede genen'.

Wat dit betreft zou ik wel de mogelijkheid bieden de test te laten doen. Maar op eigen kosten (tenzij in de risicogroep). Ik vrees ook echt voor de maatschappelijke houding tegenover mensen die dan nog wél een kind met Down hebben.
<<

Anoniem278

Bericht 19 Feb 2016 16:33

Re: NIPT test, pro of con?

Ik vind dit zo'n lastig onderwerp. Ik acht mezelf gewoonweg niet in staat om voor wie dan ook te bepalen wat al dan niet menswaardig bestaan is.
Ikzelf ben bijvoorbeeld relatief gezond geboren maar heb mensontwaardige jaren erna meegemaakt, door externe factoren en daarvan gewoon blijvende gevolgen. Ik weet ook oprecht niet of ikzelf 'voor het leven' zou kiezen, in retrospectief, en ik vind dat ik zelf nog best behoorlijke verstandelijke vermogen heb. Ik kan dan ook helemaal niet inschatten wanneer een aandoening of syndroom of genetische 'afwijking' maakt dat iemands leven mensonwaardig is. Die lijn is voor mij niet recht en ook niet zwart.

De medische wetenschap kan steeds meer in dat opzicht en persoonlijk vind ik dat echt niet altijd een voordeel. Ik weet helemaal niet of alles altijd maar maakbaar en mogelijk zou moeten worden. Soms is de kaarten accepteren die het leven uitdeelt ook iets wat nu eenmaal zo is (en ik zeg niet dat dat makkelijk is) en moeten we misschien als maatschappij ook niet alles willen kunnen veranderen of verbeteren.

Dat wil niet zeggen dat ik oordeel over mensen die een zwangerschap beëindigen om die reden, wel zou ik hopen dat de criteria voor beëindiging dan nog eens serieus onder de loep genomen zouden worden. Stel dat de NIPT test bv meer onderzoek vraagt en uit de punctie komt inderdaad een afwijking, wellicht moet er dan eens gekeken worden of dat per definitie dan een reden is om een dergelijke conclusie te trekken.
Ik vind in ieder geval niet dat het 'ras in zoverre verbeterd moet worden' dat syndromen als Down niet meer voorkomen. Ik geloof niet dat dat een verbetering is.

Wat ik er verder nog aan toe wil voegen is dat ik een opmerking las van, ik dacht, Geel, over het steeds makkelijker kunnen toepassen van euthanasie, het spijt me maar ik vind dat toch wel ongepast. Ten eerste denk ik dat je dan de criteria plus alle toetsingscommisies niet kent, ten tweede wil ik je aanraden om de documentaire die eerder deze week is uitgezonden over de Levenseinde kliniek eens te kijken.
Ik snap dat het uit geloofsovertuigingen veroordeeld wordt en daar heb ik begrip voor maar beweren dat dat steeds makkelijker wordt is gewoon echt niet kloppend met de werkelijkheid.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 19 Feb 2016 22:17

Re: NIPT test, pro of con?

Susan schreef:Ja, ik denk dat zeker, dat als Down makkelijker op te sporen valt, de houding van mensen verandert. Natuurlijk niet de houding van zorgverleners, of van de overheid, ik denk niet dat er minder goed voor mensen met Down gezorgd gaat worden of dat mensen met Down persoonlijk negatiever worden bejegend. Ik denk wel dat ouders van een kind met Down en afwijkingen in het algemeen meer nare opmerkingen te incasseren krijgen en dat een toenemende groep mensen het wel degelijk als norm gaat zien dat een zwangerschap in een dergelijk geval wordt afgebroken. Ja, dat denk ik absoluut. Niet de mensen die het voor het zeggen hebben, het zal uiteindelijk niet een verplichting worden, maar het gaat wel onwelkome opmerkingen en discussies opleveren. Dat merk je nu al, dat is niks nieuws, maar door het voor iedereen mogelijk te maken Down met 99% zekerheid op te sporen zal dat echt gaan toenemen.


Maar moet je de test dan maar niet toelaten omdat er kortzichtige mensen op de wereld zijn? Zullen er mensen zijn die veroordelend zullen zijn? Zeker, zullen er mensen zijn die domme opmerkingen maken? Ja natuurlijk maar dat is voor mij onvoldoende om de optie dan maar niet aan te bieden.

Zoals ik al eerder aangaf zou ik voor abortus kiezen, maar dat is gebaseerd op mijn eigen ervaring. En daar zullen ook genoeg mensen veroordelend tegen overstaan. Terecht? In mijn ogen niet maar goed ik kan niemand verplichten om zijn/haar mening voor zich te houden. Als iemand ervoor kiest om de test niet te doen of wel te doen maar het kindje dan te laten komen dan is dat hun goed recht en heb ik daar geen oordeel over.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Feb 2016 23:19

Re: NIPT test, pro of con?

Zo ver zou ik niet willen gaan, maar ik kan me wel goed voorstellen dat veel mensen bang zijn dat het die richting opgaat. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn voor wie dat zwaar genoeg weegt om wel echt tegen deze test te zijn. Net zo min als dat je iemand kunt verplichten tot het uitdragen van een zwangerschap of het kiezen voor abortus, kun je ook niet iedereen dwingen om voor deze test te zijn. Er zullen genoeg mensen zijn die het geen wenselijke ontwikkeling vinden, en dat mag.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 20 Feb 2016 10:22

Re: NIPT test, pro of con?

Susan schreef:Ja, ik denk dat zeker, dat als Down makkelijker op te sporen valt, de houding van mensen verandert. Natuurlijk niet de houding van zorgverleners, of van de overheid, ik denk niet dat er minder goed voor mensen met Down gezorgd gaat worden of dat mensen met Down persoonlijk negatiever worden bejegend. Ik denk wel dat ouders van een kind met Down en afwijkingen in het algemeen meer nare opmerkingen te incasseren krijgen en dat een toenemende groep mensen het wel degelijk als norm gaat zien dat een zwangerschap in een dergelijk geval wordt afgebroken. Ja, dat denk ik absoluut. Niet de mensen die het voor het zeggen hebben, het zal uiteindelijk niet een verplichting worden, maar het gaat wel onwelkome opmerkingen en discussies opleveren. Dat merk je nu al, dat is niks nieuws, maar door het voor iedereen mogelijk te maken Down met 99% zekerheid op te sporen zal dat echt gaan toenemen.


Het lijkt me niet uit te sluiten dat ook de houding van de overheid en daarmee de zorg verandert ten opzichte van gezinnen met kinderen met Down. Je gaat richting een samenleving waarin je zelf heel bewust kiest voor het laten komen van een kind met Down; het overkomt je niet, je kiest er zelf voor. Dan is de stap, verwacht ik, heel klein naar 'dan betaal je er dus ook zelf voor'. Ik zou het risico dat er minder (publiek gefinancierde) faciliteiten voor mensen met Down komt als reëel zien. Of het zo ver komt erin welke mate is natuurlijk ook afhankelijke van het politieke klimaat, maar dat hangt nauw samen met de publieke opinie.
Voor mij persoonlijk betekent dat overigens niet dat ik tegen de test ben.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Feb 2016 10:57

Re: NIPT test, pro of con?

Ook al ben ik voor de NIPT vind ik dat dit een hele lastige discussie waarin onnodig mensen pijn gedaan wordt. Het argument 'ja dat kunnen we nu nog niet uitsluiten want dat is te complex' is natuurlijk een drogreden. De medische wetenschap gaat hard. Chromosoom onderzoek gaat steeds verder dat we het nu nog niet kunnen betekend niet dat her of 10,20 of 100 jaar niet kunnen. Uitspraken als we moeten streven naar het sterker worden van de mens vind ik heel erg eng. Wie bepaald er dan wat sterker is. Daar gaan mijn nekharen echt recht van overeind staan.

Waarom ben ik voor de NIPT: ik denk dat het voor ouders fijn kan zijn om te weten of ze een kindje verwachten met een chromosoomafwijking. In deze discussie gaat het alleen over trisomie 21 en lijken trisomie 18 en 13 te worden vergeten. De NIPT test ook op trisomie 18 en 13. Deze twee zijn slecht met het leven verenigbaar en als een baby de geboorte al overleefd is er een hele lage levensverwachting. Ik denk dat over een aantal jaar de NIPT standaard zal zijn. Het is een betere test dan de combinatietest. De medische wereld gaat keihard vooruit. Onze moeders hebben bij ons geen echo's gehad en tegenwoordig is het normaal. Het moet alleen wel om de goede reden gedaan worden en dat is vroegtijdig opsporen van afwijkingen zodat daar een keuze op gebaseerd kan worden. Een keuze die voor iedereen vrij is. De een zal kiezen om dan een kindje niet geboren te laten worden voor hun eigen kwaliteit van leven en de ander zal er voor gaan. Blijf hier alleen wel zuiver in ook naar jezelf toe.

En dan nog even tot slot het is NIPT en geen NIPT test. NIPT is de afkorting van niet invasieve prenatale test.
2015 💙
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers