Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 09:27

Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Dat is wat de coalitiepartijen en D66 willen: Wanneer je nu trouwt en niets aangeeft, is de standaard dat je onder gemeenschap van goederen trouwt. Dit lijkt niet meer van deze tijd, ook vanwege het hoge aantal huwelijken dat strand. Daarom willen deze partijen dat de standaard verandert naar onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Als je onder gemeenschap van goederen wilt trouwen, zul je dit moeten aanvragen bij de notaris.

Zie artikel hieronder.

Wat vinden jullie er van? Ik vind het hoogst verstandig. Goed om dit onder de aandacht te brengen en goed om mee te gaan met de tijd (gemeenschap van goederen komt in vrij weinig landen als de standaard voor). Daarnaast denk ik dat veel mensen denken dat trouwen onder huwelijkse voorwaarden ingewikkeld is, of onnodig (dat het alleen nuttig is bij eigen zaak of vermogen), maar weinig mensen beseffen zich volgens mij dat je ook hele basis voorwaarden op kunt maken waarbij je nog steeds het meeste onder gemeenschap van goederen kunt laten vastleggen maar dan wel duidelijk op papier vast heb staan. Ik vind dit dus een goede ontwikkeling, van mij mag de standaard veranderen!

Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden http://nu.nl/politiek/4216003/trouwen-v ... arden.html (via @NUnl)
Laatst gewijzigd door Marin op 17 Feb 2016 09:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 17 Feb 2016 09:35

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Goede ontwikkeling, gemeenschap van goederen is echt niet meer van deze tijd denk ik.
<<

Anoniem222

Bericht 17 Feb 2016 09:39

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik vind het ook een goede ontwikkeling. Iedereen moet het voor zichzelf weten hoe ze er invulling aan willen geven maar op deze manier wordt men wel wat meer gedwongen er over na te denken, dat is een goede zaak. Maar goed trouwen gebeurt de laatste jaren steeds minder en met ongehuwd samenwonen kom je weer andere problemen tegen. Daar schrijf ik nu m'n scriptie over :smile: .
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 09:43

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Wat interessant, Harrison!
Ik denk ook dat het voor veel mensen (inclusief mezelf hoor) niet eens echt duidelijk is welke mogelijkheden je allemaal hebt (ook ongehuwd) en wat het beste bij je past.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem185

Bericht 17 Feb 2016 09:47

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Interessant Harrison! Ik ben benieuwd naar je resultaten.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2016 10:28

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik vind het alleen maar goed. Heel veel mensen hebben geen idee hoe of wat.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 17 Feb 2016 10:35

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Oh maar dat is niks nieuws hoor. Vorig jaar lag er al een wetsvoorstel om gemeenschap van goederen in te perken. Zo gek is dat niet hoor, gelet op het aantal scheidingen tegenwoordig.

2014 waren ze er al over bezig blijkbaar: https://www.bakertillyberk.nl/Detail/22 ... deren.html
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 10:46

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Het is niks nieuws nee, maar het zou wel goed zijn als ze het doorvoeren.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 10:49

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Las net ook nog dit artikel van de NOS:

http://nos.nl/artikel/2087402-gemeensch ... -bijl.html

Vooral dit zinnetje:
Hij trouwt in gemeenschap van goederen, vooral omdat dat de standaard is.

Dat vind ik dus zo opvallend.

En de tegenpartij geeft aan dat het veel administratieve rompslomp geeft. Dat snap ik al helemaal niet. Het gaat om een keuze voor de rest van je leven, hoe moeilijk is dat om daar eens goed over na te denken en over in te lezen? Overigens kan een notaris het allemaal prima in makkelijke taal uitleggen, volgens mij is hij dat zelfs verplicht. Ik vond het zelf niet zo ingewikkeld eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 17 Feb 2016 10:54

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik vind het een goede ontwikkeling terwijl ik zelf in gemeenschap van goederen ben getrouwd. Daar heb ik overigens geen spijt van hoor. Wij hebben wel naar huwelijkse voorwaarden gekeken maar in ons geval was er niets bijzonders om vast te leggen. Wij hebben dus bewust voor in gemeenschap van goederen gekozen niet omdat dit de standaard is/was.
<<

Anoniem147

Bericht 17 Feb 2016 10:58

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik vind het ook een goede ontwikkeling. Wat interessant ook Harri! Je scriptie.

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen omdat er niets aan geld is. Ook hebben we maar weinig spullen in huis waar ik heel veel waarde aan zou hechten. We hadden ook geen geld meer over om de notaris te betalen (haha, zo erg was het! We hadden geen eens 500 euro over.. Laat staan dat er iets te verdelen was financieel gezien!) i.v.m. huwelijkse voorwaarden haha. Ik denk dat dit voor sommige stellen ook echt wel een ding is, de stap naar een notaris. Ik vind het toch altijd heel duur en een 'ver van m'n bed show' klinken.

We hebben afgesproken dat we als er grote veranderingen in ons leven plaatsvinden er dan opnieuw naar kijken. Je kunt ze blijkbaar altijd laten opstellen en het omzetten. Voor nu is het prima zo.
<<

Anoniem193

Bericht 17 Feb 2016 12:04

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Maar trouwen onder huwelijkse voorwaarden heeft geen nut als je die voorwaarden niet vaststelt. Of gaan ze dan een soort standaard huwelijkse voorwaarden maken, die voor iedereen gelden, tenzij .....

Wij zijn overigens onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dat heeft niks te maken met het geld wat wij wel of niet hadden op het moment van trouwen, maar wat onze families wel of juist helemaal niet hebben en wat er in de toekomst gebeurd bij overlijden etc.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 12:10

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Alibi schreef:Maar trouwen onder huwelijkse voorwaarden heeft geen nut als je die voorwaarden niet vaststelt. Of gaan ze dan een soort standaard huwelijkse voorwaarden maken, die voor iedereen gelden, tenzij .....


Dat bestaat nu toch sowieso al? Je hebt standaard huwelijkse voorwaarden en daar vul je zelf bij in wat relevant is aan het specifieke huwelijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2016 12:10

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Alibi schreef:
Wij zijn overigens onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Dat heeft niks te maken met het geld wat wij wel of niet hadden op het moment van trouwen, maar wat onze families wel of juist helemaal niet hebben en wat er in de toekomst gebeurd bij overlijden etc.

Dit zal het voor ons ook worden inderdaad.
<<

Anoniem193

Bericht 17 Feb 2016 12:13

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef:
Alibi schreef:Maar trouwen onder huwelijkse voorwaarden heeft geen nut als je die voorwaarden niet vaststelt. Of gaan ze dan een soort standaard huwelijkse voorwaarden maken, die voor iedereen gelden, tenzij .....


Dat bestaat nu toch sowieso al? Je hebt standaard huwelijkse voorwaarden en daar vul je zelf bij in wat relevant is aan het specifieke huwelijk.


Ja uiteraard, maar nu zijn die pas geldig als je bij de notaris bent geweest om te tekenen. Als je dat niet doet, dan kun je bij de gemeente wel aangeven dat je onder huwelijkse voorwaarden trouwt, maar zonder akte, is het dan gewoon gemeenschap van goederen
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 12:30

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ja da's waar. Ik weet niet wat de bedoeling is, of je daadwerkelijk naar de notaris moet of niet. Dan zou het handig zijn als dat laagdrempeliger wordt. Ik denk dat voor veel mensen dat inderdaad als heel stoffig en duur overkomt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Let's discover the world together.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 17 Feb 2016 12:51

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Naar de notaris is vaak onhandig omdat de meeste kantoortijden aanhouden. En je moet om iets te regelen toch al snel drie keer langs.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2016 12:54

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Briggy schreef:Naar de notaris is vaak onhandig omdat de meeste kantoortijden aanhouden. En je moet om iets te regelen toch al snel drie keer langs.

Die drie dagen of dagdelen zijn inderdaad zoveel meer waardevol dan een goed geregelde toekomst. :angel:
<<

anoniem213

Bericht 17 Feb 2016 13:09

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Precies. Ik ga geen drie dagen vrij regelen voor een goede toekomst. Zijn ze nou helemaal gek?!

Sanne had ooit iets heel zinnigs hierover te zeggen. Ik wacht even op haar bijdrage.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 17 Feb 2016 13:12

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Goede ontwikkeling!

Wij zijn trouwens maar twee keer bij de notaris langs geweest om huwelijkse voorwaarden te regelen, kon ook steeds makkelijk aan het einde van de werkdag dus het kostte helemaal niet zoveel tijd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 13:13

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik maar één keer. Een uurtje.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Feb 2016 13:33

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Goede ontwikkeling. De kans is zo ook groter dat mensen niet kiezen voor een samenlevingscontract maar voor huwelijkse voorwaarden omdat je dan niet meer langs de notaris moet en het verschil daartussen kleiner wordt.

Hier hebben we voor een samenlevingscontract gekozen, omdat ik trouwen geen meerwaarde vind en zo toch alles goed is vastgelegd.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Feb 2016 13:35

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marni schreef:Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen omdat er niets aan geld is. Ook hebben we maar weinig spullen in huis waar ik heel veel waarde aan zou hechten. We hadden ook geen geld meer over om de notaris te betalen (haha, zo erg was het! We hadden geen eens 500 euro over.. Laat staan dat er iets te verdelen was financieel gezien!) i.v.m. huwelijkse voorwaarden haha. Ik denk dat dit voor sommige stellen ook echt wel een ding is, de stap naar een notaris. Ik vind het toch altijd heel duur en een 'ver van m'n bed show' klinken.

We hebben afgesproken dat we als er grote veranderingen in ons leven plaatsvinden er dan opnieuw naar kijken. Je kunt ze blijkbaar altijd laten opstellen en het omzetten. Voor nu is het prima zo.


Zo is het bij ons ook zo'n beetje gegaan. Ons huis hadden we al op beider namen gekocht, ver voor we trouwden. Ook betaal ik mee aan de lening die we hebben bij mijn schoonouders zodat we de restschuld van mijn mans huis konden betalen. Ik was de reden dat we weg gingen uit dat huis (ik wilde daar geen kinderen krijgen, te klein) dus vind ik dat niet meer dan normaal. Daarnaast zou het nieuwe huis dus ook op mijn naam komen. Verder hebben we geen grote spaarrekening en spullen zijn maar spullen, die zijn wt ons betreft zo verdeeld. De dingen die echt van mij zijn hoeft hij in het slechtste geval toch niet. Daarnaast is het niet zo dat hij van een stinkend rijke familie komt en ik van een stel arme sloebers dus daar voorzagen wij ook niet echt een probleem.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 17 Feb 2016 13:56

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Off topic: sorry hoor, misschien bedoelen jullie het niet zo. Maar sommige kunnen echt bitchy overkomen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Geel

Bericht 17 Feb 2016 14:00

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik vind dat mensen dat helemaal zelf moeten weten. Wel vind ik dat zowel huwelijkse voorwaarden als gemeenschap van goederen makkelijk te regelen moet zijn. Ik vind dus dat je uit twee standaarden moet kunnen kiezen en dat beide keuzes evenveel tijd/geld moet kosten.

Het argument 'het is niet van deze tijd' lijkt me trouwens niet relevant. Daar gaat het niet om.
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers