Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

<<

Anoniem214

Bericht 19 Feb 2016 16:27

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Vind ik wel Marin, en misschien was m'n reactie een beetje mosterd na de maaltijd haha.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2016 16:29

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Maar jij hebt er wel goed over nagedacht Bazz, dat maakt wel een verschil vind ik.

Je noemt het schulden voorbeeld dat je hoopt dat hij je dan steunt en niet direct wil scheiden, maar in het geval van m'n nicht hierboven wilde ze scheiden omdat haar man een ontzettende lul was. Helaas kwam ze daar zelf te laat achter en waren ze toen al getrouwd. Die schulden wist zij niks van af.
Zij was wel echt een beetje naïef geweest, ook qua moeite die ze in de zakelijke kant van het huwelijk heeft gestoken. Ze had echt geen idee wat in gemeenschap van goederen precies betekende bij een scheiding. Haar man regelde alles qua geld en hier op het forum en in tijdschriften lees ik ook vaak dat een van beide partners geen idee heeft wat er binnenkomt, eruit gaat en dergelijke omdat de ander dat allemaal regelt. Wie weet wat al die partners uitspoken?
Ik denk dat jij dat allemaal wel aardig in de hand hebt, maar als je alles maar laat gaan en zo in het huwelijkbootje stapt, tsja. Ik vind het oprecht erg lastig en ik vind het een goed idee als er meer voorlichtig voor 'de standaard' komt.
<<

Anoniem282

Bericht 19 Feb 2016 17:24

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef:Maar, als je het samen beslist dat dit het beste bij jullie past vind ik het helemaal prima hoor. Als je er maar bewust over nadenkt. Dat vind ik het gevaar van dat gemeenschap van goederen de standaard is, dat er niet echt snel bewust over nagedacht wordt door iedereen. Ik zou het inderdaad bijv heel goed vinden als dit tijdens de ondertrouw ter sprake komt.


Hier is wel voor gepleit door een grote vereniging in NL, maar het komt niet van de grond. Het kan ook opgevat worden als betuttelend, waar ik me bij aansluit.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 17:27

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Waarom zou dat betuttelend zijn dan volgens jou?
Ik denk dat het name kan lonen voor mensen die eigenlijk niet echt weten wat beide opties inhouden. Of wanneer je inderdaad sowieso een keuze moet opgeven, dus wanneer er geen standaardoptie is.

Je moet toch al naar het gemeentehuis voor de ondertrouw, dus ik zou het best logisch vinden als daar een stap bij komt waarbij je dit aangeeft.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem245

Bericht 19 Feb 2016 17:38

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik denk dat dit een geval is van achteraf denken "Was ik maar met huwelijkse voorwaarden getrouwd".
Mijn ex had schulden, dat wist ik en ben toch met hem in GVG getrouwd. Gelukkig zei hij dat hij die schulden weer zelf mee zou nemen en mij niet daarmee ging belasten. Is ook meteen tijdens het eerste gesprek met de advocaat vastgelegd.
Wat ik niet wist is dat hij tijdens ons huwelijk ook allemaal schulden gemaakt had, daar kwam ik veel later pas achter en ik heb heel wat telefoontjes gepleegd, met de belastingdienst, nutsbedrijven, ziektekostenverzekering die allemaal geld van hem wilden maar mij daarmee op zadelden.
Achteraf heb ik duidenden euro's betaald voor schulden op zijn naam.
Mensen kunnen zo veranderen, en dat wil je nu ook helemaal niet weten, als je lekker gaat trouwen en voor altijd bij elkaar wil blijven.
Ik trouw nooit meer, dat vind ik nog beter dan huwelijkse voorwaarden ;)
<<

Anoniem282

Bericht 19 Feb 2016 17:48

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef:Waarom zou dat betuttelend zijn dan volgens jou?
Ik denk dat het name kan lonen voor mensen die eigenlijk niet echt weten wat beide opties inhouden. Of wanneer je inderdaad sowieso een keuze moet opgeven, dus wanneer er geen standaardoptie is.

Je moet toch al naar het gemeentehuis voor de ondertrouw, dus ik zou het best logisch vinden als daar een stap bij komt waarbij je dit aangeeft.


Wat ik hiervoor al zei: dit initiatiefwetsvoorstel is m.i. een gevolg van een ander initiatiefwetsvoorstel. Het los van elkaar zien lukt me daardoor ook niet goed. En op beide voorstellen nu uitgebreid ingaan, doe ik liever als ik me fitter voel dan nu.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 17:56

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Hoeft niet hoor als het je te veel moeite kost. :)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 19 Feb 2016 17:57

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef:Hoeft niet hoor als het je te veel moeite kost. :)


Momenteel wel, maar zodra ik weer aan het werk ben zal dit ook meteen weer 1 vd onderwerpen zijn waaraan ik (verder) werk, dus kom er dan op terug. :)
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 19 Feb 2016 18:56

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef:Je moet toch al naar het gemeentehuis voor de ondertrouw, dus ik zou het best logisch vinden als daar een stap bij komt waarbij je dit aangeeft.


Dit is niet meer van toepassing. Wij zijn in ondertrouw gegaan zonder ook maar een gemeentehuis van binnen te hebben gezien.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem214

Bericht 19 Feb 2016 19:03

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Dat verschilt per gemeente, wij gaan maandag in ondertrouw en moeten (met een vooraf ingevuld papier) nog wel naar het gemeentehuis.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Feb 2016 19:55

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Kira schreef:Ik trouw nooit meer, dat vind ik nog beter dan huwelijkse voorwaarden ;)


Samenlevingscontract is voldoende! Ik ga ook niet verder dan dat. Daar is alles mooi in vastgelegd op de kinderen na (mochten deze er gaan komen). Echter daarvoor hoef ik dan alleen mijn testament aan te passen. Zelfs dat hoeft eigenlijk niet eens, maar wil ik wel graag ivm voogdij (peetoom/tante).
<<

Anoniem316

Bericht 19 Feb 2016 23:03

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dit omdat, hetgeen wat we al hadden door ons samen is opgebouwd. Beiden zijn niet van plan om een eigen bedrijf op te starten en erfenissen zijn er wel, maar die hebben we ook al voor een deel gehad(van zijn ouders). Mochten we ooit gaan scheiden, dan hoop ik van mezelf dat ik wel zo netjes blijf dat ik aangeef dat het zijn geld is. Gemeenschap van goederen of niet, zoiets kan je dan alsnog onderling regelen. Hier is het dus een bewuste keuze geweest.

Ik ben van mening dat er uberhaupt geen standaard moet zijn, zodat een ieder er over na moet denken wat ze doen.
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers