Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

<<

Anoniem282

Bericht 18 Feb 2016 22:44

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Heb alle reacties hier niet gelezen, dus wellicht wijk ik erg af. Wat ik ervan vind? Logisch gevolg van het eerdere initiatiefwetsvoorstel dat o.a. door deze partij is ingediend betreffende 'wet herziening partneralimentatie'. Het voorstel van huwelijkse voorwaarden als standaard is niet op zichzelf staand, hè. Deze partij plaatst het in een context. :)
<<

Anoniem286

Bericht 18 Feb 2016 23:25

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik vind het een goede ontwikkeling, echter vind ik niet dat dit perse de standaard moet worden. Dit vind ik ieders eigen verantwoordelijkheid. Niet van deze tijd ben ik het niet mee eens. Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd (weloverwogen) en zijn prima van deze tijd ;)
<<

Anoniem286

Bericht 18 Feb 2016 23:26

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef:Zonet ook op het journaal een jong stel dat gaat trouwen: 'Ja je gaat toch uit van het beste, dus wij kiezen voor gemeenschap van goederen, want in principe blijf je toch bij elkaar'.
:palm:


Het is toch prima als mensen daar dus voor kiezen, dat is dan toch hun overweging? Ik vind het een prima reden, misschien wat naïef maar verdient dat meteen een facepalm?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 19 Feb 2016 02:03

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Wij zijn ook automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd, eigenlijk een beetje met de gedachtegang van Marni. Onze ouders hebben onze erfenissen laten vastleggen en we zijn beide met vrijwel niks begonnen. Als er een bedrijf komt, een huis of groot vermogen, dan laten we het vastleggen, tot die tijd is gewoon alles door de helft.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem184

Bericht 19 Feb 2016 09:47

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Highway schreef:
Marin schreef:Zonet ook op het journaal een jong stel dat gaat trouwen: 'Ja je gaat toch uit van het beste, dus wij kiezen voor gemeenschap van goederen, want in principe blijf je toch bij elkaar'.
:palm:


Het is toch prima als mensen daar dus voor kiezen, dat is dan toch hun overweging? Ik vind het een prima reden, misschien wat naïef maar verdient dat meteen een facepalm?

Eens. In het geval van ex heb ik het trouwen in gemeenschap van goederen niet als grote hinder ervaren trouwens. We hebben de spullen, kosten en al het geld wat we terug kregen door twee gedeeld en we kwamen er (wat dat betreft dan) eigenlijk prima uit, zonder discussies. Toch vind ik het een fijne ontwikkeling dat trouwen op huwelijkse voorwaarden de standaard wordt. Ik zou namelijk voor mezelf geen tweede keer in gemeenschap van goederen willen trouwen.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2016 10:08

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Mijn nicht was ook getrouwd in gemeenschap van goederen. In hun korte huwelijk had haar man schulden gemaakt in z`n eigen bedrijf, schulden gemaakt bij de nutsbedrijven en gokschulden gemaakt.
Uiteindelijk zijn de schulden van het bedrijf haar 'kwijtgescholden'. Maar het nutsbedrijf en de gokschulden moest ze gewoon aan mee betalen. Zij wilde scheiden en hij stond er lachend bij omdat ze zijn rotzooi deels moest 'opruimen'.
Je kan je helaas zo vreselijk vergissen in mensen.
<<

Anoniem168

Bericht 19 Feb 2016 15:23

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Dan maar ouderwets. Ik blijf ook thuis bij mijn kind. Ook ouderwets. Jammer dan. Wat ze de standaard maken kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Het lijkt me nuttiger dat er wat meer uitleg gegeven wordt tijdens het voorbereiden van een huwelijk (informatie bij de ondertrouw ofzo), zodat mensen wel bewuster een keuze maken want dat gebeurt inderdaad lang niet altijd. Desalniettemin hadden wij nog steeds voor gemeenschap van goederen gekozen. Want wij zijn ouderwets en naïef en zo stom om elkaar te vertrouwen. Blijkbaar.
<<

Anoniem281

Bericht 19 Feb 2016 15:36

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Ik vind 't heel erg vervelend dat er een aantal mensen hier reageren op het fenomeen 'In gemeenschap van goederen', alsof het 't meest domme is wat je kunt doen. Met de facepalms en een air alsof het normaal is dat je nadenkt over je vermogen.

Er zijn namelijk héél veel mensen die, misschien heel naief ja, denken altijd bij elkaar te blijven. Of vertrouwen hebben in hun partner, dat er geen schulden zullen zijn. Ik ben er één van, maar vind mezelf niet naïef. Verloofde en k zijn gewoon tweeverdieners, in loondienst, geen ambities om een eigen bedrijf te starten. Ik vind het voor ons niet iets interessants, maar heb vriend wel gevraagd of hij het wilt, omdat hij een koophuis heeft. Bovendien hebben zijn ouders het financieel goed, terwijl mijn ouders gegarandeerd schulden gaan achterlaten. Maar hij vindt 't niet nodig. Hij vindt 't een naar idee om ergens op papier te hebben dat het zíjn huis is, als het óns thuis is.
<<

Anoniem184

Bericht 19 Feb 2016 15:41

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Bazinga schreef:Ik vind 't heel erg vervelend dat er een aantal mensen hier reageren op het fenomeen 'In gemeenschap van goederen', alsof het 't meest domme is wat je kunt doen. Met de facepalms en een air alsof het normaal is dat je nadenkt over je vermogen.

Er zijn namelijk héél veel mensen die, misschien heel naief ja, denken altijd bij elkaar te blijven. Of vertrouwen hebben in hun partner, dat er geen schulden zullen zijn. Ik ben er één van, maar vind mezelf niet naïef. Verloofde en k zijn gewoon tweeverdieners, in loondienst, geen ambities om een eigen bedrijf te starten. Ik vind het voor ons niet iets interessants, maar heb vriend wel gevraagd of hij het wilt, omdat hij een koophuis heeft. Bovendien hebben zijn ouders het financieel goed, terwijl mijn ouders gegarandeerd schulden gaan achterlaten. Maar hij vindt 't niet nodig. Hij vindt 't een naar idee om ergens op papier te hebben dat het zíjn huis is, als het óns thuis is.

Eens. Overigens vind ik het niet naïef te denken dat je je hele leven bij elkaar blijft. Dat is toch de insteek, als je trouwt? En de manier waarop, really, who cares. Ieder z'n keuze. Trouwen in gemeenschap van goederen is niet per defenitie een domme keuze. Mensen daarop veroordelen, inderdaad compleet facepalms, vind ik dan weer wel dom.
<<

Anoniem237

Bericht 19 Feb 2016 15:43

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Kiatu schreef:Want wij zijn ouderwets en naïef en zo stom om elkaar te vertrouwen. Blijkbaar.
Maar ik vertrouw mijn man ook hoor. Hij is alleen wel een persoon en hij was als persoon 10 jaar geleden anders dan nu en misschien is hij over 10 jaar wel weer anders dan nu.
Laatst gewijzigd door Anoniem237 op 19 Feb 2016 15:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 15:46

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Maple schreef:
Highway schreef:
Marin schreef:Zonet ook op het journaal een jong stel dat gaat trouwen: 'Ja je gaat toch uit van het beste, dus wij kiezen voor gemeenschap van goederen, want in principe blijf je toch bij elkaar'.
:palm:


Het is toch prima als mensen daar dus voor kiezen, dat is dan toch hun overweging? Ik vind het een prima reden, misschien wat naïef maar verdient dat meteen een facepalm?

Eens. In het geval van ex heb ik het trouwen in gemeenschap van goederen niet als grote hinder ervaren trouwens. We hebben de spullen, kosten en al het geld wat we terug kregen door twee gedeeld en we kwamen er (wat dat betreft dan) eigenlijk prima uit, zonder discussies. Toch vind ik het een fijne ontwikkeling dat trouwen op huwelijkse voorwaarden de standaard wordt. Ik zou namelijk voor mezelf geen tweede keer in gemeenschap van goederen willen trouwen.


Die facepalm is niet voor het feit dat ze in gemeenschap van goederen trouwen maar over de opmerking dat je van het beste uitgaat dat je toch niet uit elkaar gaat. Dat vind ik naief. Juist als je trouwt (waarbij je wel de intentie hebt om bij elkaar te blijven natuurlijk) vind ik het een goed moment over na te denken over wat als het wél mis gaat. Ik vind dat wel naief ja, om er vanuit te gaan dat je bij elkaar blijft en dáárom in gemeenschap van goederen trouwt.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem168

Bericht 19 Feb 2016 15:52

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Precies wat Bazinga zegt.

Daarom dus Forumster, omdat er met woorden als naïef en ouderwets en facepalms gestrooid wordt, en ik zin had om daar een tikkeltje sarcastisch op te reageren. Dat trouwen onder huwelijkse voorwaarden verstandig kan zijn maakt trouwen in gemeenschap van goederen niet per definitie onverstandig.
<<

Anoniem184

Bericht 19 Feb 2016 15:52

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef: Ik vind dat wel naief ja, om er vanuit te gaan dat je bij elkaar blijft en dáárom in gemeenschap van goederen trouwt.

Wat zou dan wel een goede reden zijn om in gemeenschap van goederen te trouwen, Marin? Help me even, want ik snap het niet meer.
Laatst gewijzigd door Anoniem184 op 19 Feb 2016 15:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem237

Bericht 19 Feb 2016 15:53

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Kiatu schreef:Daarom dus Forumster, omdat er met woorden als naïef en ouderwets en facepalms gestrooid wordt, en ik zin had om daar een tikkeltje sarcastisch op te reageren. Dat trouwen onder huwelijkse voorwaarden verstandig kan zijn maakt trouwen in gemeenschap van goederen niet per definitie onverstandig.

Ah zo, nu begrijp ik je. :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 15:59

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Maple schreef:Wat zou dan wel een goede reden zijn om in gemeenschap van goederen te trouwen, Marin? Help me even, want ik snap het niet meer.


Bijvoorbeeld wat Marni zegt of Bazinga. Als er in elk geval bewust voor is gekozen, in plaats van uit gemak.

Maar eigenlijk vind ik sowieso in gemeenschap van goederen niet fantastisch, ik zou het sowieso niet slecht vinden om in elk geval vast te leggen dat je nú niets te verdelen hebt, maar dat kan altijd veranderen (in positieve en negatieve zin).
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 19 Feb 2016 16:01

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Nou en. Wie weet heeft dat stel op het journaal er ook wel bewust voor gekozen en niet uit gemakzuchtigheid. Da's ook maar een aanname natuurlijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 16:10

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Tja dat weet je niet nee..
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 19 Feb 2016 16:12

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Nou Marin, even heel simpel; jij en je man verkeren in een héél ander milieu dan wij doen. Mijn toekomst, mijn droom én mijn realiteit, is een jaren '30 rijtjeshuis, hier in Beverwijk, van max. 250.000€ En om te blijven leven zoals we dat nu doen, zal ik altijd moeten blijven werken. Parttime, dat wel, maar ik zal moeten blijven werken tot m'n pensioen. Onze spaarrekening zal niet boven de 50.000 euro uitkomen en onze vakanties zullen niet langer duren dan 3 weken, tenzij we de jaren daarna niet meer weg willen... De realiteit zal een camping in Frankrijk zijn, met onze zoon en liefst nog in 't naseizoen, want hoogseizoen zou betekenen dat ons volledige vakantiegeld er aan op gaat.

En dan hebben wij 't écht niet slecht, we verdienen samen heel leuk, maar 't blijven gemiddeld, het blijft modaal en dan zijn huwelijkse voorwaarden gewoon niet zo nodig, écht niet. Wat kan er bij ons veranderen? Een erfenis? Van zijn net zo modale ouders? Een gokverslaving van mij? k mag toch hopen dat-ie me dan helpt en steunt en niet gelijk wilt scheiden en blij gaat zitten zijn met de huwelijks voorwaarden, als we die zouden hebben...
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 16:13

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Bazinga schreef:Nou Marin, even heel simpel; jij en je man verkeren in een héél ander milieu dan wij doen. Mijn toekomst, mijn droom én mijn realiteit, is een jaren '30 rijtjeshuis, hier in Beverwijk, van max. 250.000€ En om te blijven leven zoals we dat nu doen, zal ik altijd moeten blijven werken. Parttime, dat wel, maar ik zal moeten blijven werken tot m'n pensioen. Onze spaarrekening zal niet boven de 50.000 euro uitkomen en onze vakanties zullen niet langer duren dan 3 weken, tenzij we de jaren daarna niet meer weg willen... De realiteit zal een camping in Frankrijk zijn, met onze zoon en liefst nog in 't naseizoen, want hoogseizoen zou betekenen dat ons volledige vakantiegeld er aan op gaat.

En dan hebben wij 't écht niet slecht, we verdienen samen heel leuk, maar 't blijven gemiddeld, het blijft modaal en dan zijn huwelijkse voorwaarden gewoon niet zo nodig, écht niet. Wat kan er bij ons veranderen? Een erfenis? Van zijn net zo modale ouders? Een gokverslaving van mij? k mag toch hopen dat-ie me dan helpt en steunt en niet gelijk wilt scheiden en blij gaat zitten zijn met de huwelijks voorwaarden, als we die zouden hebben...



En toch weet je dit niet. Je weet niet of je schulden krijgt, jij of je man, of wat er gebeurt. Is het dan zó gek dat het verstandig klinkt om samen wat af te spreken? Ik snap niet waar die angst/afkeer/wat dan ook vandaan komt.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 19 Feb 2016 16:17

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Nou ja, dan ben ik naïef of liever romantisch; ik ga er vanuit dat áls er schulden komen, wíj schulden hebben en niet één van ons. Maar dat is voor mij het huwelijk en niet van te voren ons niet bestaande fortuin vastleggen en incalculeren dat we elkaar mogelijk een oor aannaaien wanneer we in zwaar weer terecht komen.

Het is dus ook niet perse een angst of afkeer voor de huwelijks voorwaarden, maar hoop en geloof in het gemeenschap van goederen, in het samenzijn, samenwerken, samen delen etc.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 16:17

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Maar, als je het samen beslist dat dit het beste bij jullie past vind ik het helemaal prima hoor. Als je er maar bewust over nadenkt. Dat vind ik het gevaar van dat gemeenschap van goederen de standaard is, dat er niet echt snel bewust over nagedacht wordt door iedereen. Ik zou het inderdaad bijv heel goed vinden als dit tijdens de ondertrouw ter sprake komt.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 19 Feb 2016 16:19

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Marin schreef:
Bazinga schreef:Nou Marin, even heel simpel; jij en je man verkeren in een héél ander milieu dan wij doen. Mijn toekomst, mijn droom én mijn realiteit, is een jaren '30 rijtjeshuis, hier in Beverwijk, van max. 250.000€ En om te blijven leven zoals we dat nu doen, zal ik altijd moeten blijven werken. Parttime, dat wel, maar ik zal moeten blijven werken tot m'n pensioen. Onze spaarrekening zal niet boven de 50.000 euro uitkomen en onze vakanties zullen niet langer duren dan 3 weken, tenzij we de jaren daarna niet meer weg willen... De realiteit zal een camping in Frankrijk zijn, met onze zoon en liefst nog in 't naseizoen, want hoogseizoen zou betekenen dat ons volledige vakantiegeld er aan op gaat.

En dan hebben wij 't écht niet slecht, we verdienen samen heel leuk, maar 't blijven gemiddeld, het blijft modaal en dan zijn huwelijkse voorwaarden gewoon niet zo nodig, écht niet. Wat kan er bij ons veranderen? Een erfenis? Van zijn net zo modale ouders? Een gokverslaving van mij? k mag toch hopen dat-ie me dan helpt en steunt en niet gelijk wilt scheiden en blij gaat zitten zijn met de huwelijks voorwaarden, als we die zouden hebben...



En toch weet je dit niet. Je weet niet of je schulden krijgt, jij of je man, of wat er gebeurt. Is het dan zó gek dat het verstandig klinkt om samen wat af te spreken? Ik snap niet waar die angst/afkeer/wat dan ook vandaan komt.
het is geen angst of afkeer, ik kan niet voor Bazinga spreken maar ik heb zelf hierboven nog gezegd dat de volgende keer trouwen onder huwelijkse voorwaarden gebeurt. Hoe dan ook. Dus het is geen afkeer tegen de huwelijkse voorwaarden. Wel heb ik moeite met de minachting waarmee jij over dat stel op het journaal sprak. Kennelijk is dat jouw visie op het gros van de stellen dat in gemeenschap van goederen getrouwd is. En dát stoort me.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 16:23

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Wat een nitpick discussie weer. Mag ik daar ook een facepalm voor gebruiken?
Ja, het stoort me als mensen daar niet goed over denken, of althans, ik snap dat gewoon niet zo goed. Ik snap mensen nooit zo goed die er van overtuigd zijn dat ze bij elkaar blijven. Of die mensen op het journaal daadwerkelijk niet na hebben gedacht over de beweegreden voor hun keuze weet ik niet, ik ken ze niet. Maar zo kwamen ze op mij over ("ach we blijven toch bij elkaar en dus kiezen we voor GVG") en dat vond ik een facepalm waard. Kan jou storen dat ik mij daar aan stoor, maar daar kan ik dan weer niet zoveel mee.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem214

Bericht 19 Feb 2016 16:25

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Wij gaan ook 'gewoon' in gemeenschap van goederen trouwen. M'n aanstaande heeft misschien wat meer geld dan ik en verdient wat meer maar hij vindt dit niet bezwaarlijk en al helemaal niet nodig om vast te leggen. Ook werken we beiden gewoon in loondienst, mocht dit ooit veranderen kunnen we dit tzt wel aanpassen.

We hebben er dus wel over nagedacht maar beiden niet extreem veel geld of erfenissen etc. in het verschiet dus voor ons voldoet in gemeenschap van goederen prima. Dan maar ouderwets ;)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2016 16:26

Re: Trouwen voortaan standaard onder huwelijkse voorwaarden

Maar dan ís het toch ook prima Juliette?
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers