Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Documentaire Levenseindekliniek

<<

Anoniem171

Bericht 16 Feb 2016 20:56

Documentaire Levenseindekliniek

Heeft iemand de documentaire Levenseindekliniek gezien die gisteren uitgezonden is op NPo2?

Ik heb hem net gekeken en het laat mij niet los, echt een heel scala aan emoties komt er bij mij langs merk ik van bewondering, berusting, afschuw naar verwondering.
<<

Anoniem331

Bericht 16 Feb 2016 21:00

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik heb gekeken gisteren, ik vind er per persoon iets anders van. Die vrouw van 100. Ja wanneer mag je klaar zijn met me leven, ik begreep haar wel.
Ook die man met psychische klachten, wat zal hij er naar uit gekeken hebben.
Die demente vrouw, ik had daar erg mijn twijfels bij. Ook toen ze dat soul binnen kreeg, ze leek zo te twijfelen.

Ik vond trouwens de napraat vreselijk om te zien, want een vreselijke vent die psycholoog.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 16 Feb 2016 21:16

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik begreep ze allemaal. En ik ben heel blij dat ik in een land als Nederland woon waar dit mogelijk is. Al blijf ik het jammer vinden dat er zo'n instituut nodig is als de levenseindekliniek en dat mensen niet in alle gevallen door hun reguliere arts worden geholpen.

Ik vond het vooral 'mooi' om te zien dat ook de mogelijkheid werd geboden aan iemand met psychisch lijden. Dat is pas iets van de afgelopen jaren terwijl het bij het wetsontwerp duidelijk was dit men ook deze patiënten ermee bedoelde en ik heb het onbegrijpelijk gevonden dat er voor deze mensen in eerste instantie geen plaats was binnen de euthanasie.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 16 Feb 2016 21:17

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik heb vanmiddag de herhaling gezien, ik vond het wel heftig en emotioneel om te zien.
Ik had bij die demente vrouw ook mijn twijfels, toen ze dat spul kreeg zei ze " verschrikkelijk" . Ook dat ze steeds zei weg hupsakee . Wel erg voor haar naasten. Ik vraag me af of ze wel echt wist wat er ging gebeuren.
Ik vind het wel mooi dat zo''n kliniek bestaat, vooral voor de mensen waarbij de ha niet mee wil werken.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Vivianne

Bericht 16 Feb 2016 21:20

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Nee ik heb het niet gezien. Is het ergens terug te kijken?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 16 Feb 2016 21:24

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Op uitzendinggemist staat hij volgens mij.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 17 Feb 2016 19:10

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Wat een dappere mensen..
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 17 Feb 2016 20:47

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik heb het ook gekeken en vond het heel heftig om iemand te zien sterven. Ik vind het een moeilijk onderwerp en heb het hele programma eigenlijk met bewondering zitten bekijken. Ik vind het een heel kwetsbaar onderwerp en ik snap voor de drie geportretteerde personen de keuze wel. Ik snap de schrik/twijfel die mensen bij de demente vrouw hebben gezien, ik zag dat ook. Maar tergelijkertijd heeft juist zij in een heel vroeg stadium besloten dat zij het zo wilde hebben als ze dement zou raken (of iig niet meer helder zou zijn), of ik vergis me. Ze wist volgens mij heel goed waar ze mee bezig was en wilde juist op bed gaan liggen. Ik had het idee dat ze schrok van de vloeistof ofzo, ik weet niet of dat misschien een beetje prikkelt of kriebelt. Ze zag er in elk geval ontzettend vredig uit toen het zo ver was. Ja veel respect voor de mensen in kwestie en de steun van de nabestaanden hierin.
L2014 & H2017
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 17 Feb 2016 20:59

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik vond het bij die dementerende vrouw zo lastig om te zien. Vooral omdat ze gewoon de woorden niet meer had om duidelijk te maken wat ze dacht/vond/voelde.

Verder vind ik het mooi dat het bestaat, vooral ook voor mensen die ernstig psychisch lijden.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem186

Bericht 17 Feb 2016 21:18

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik wil het nog terug kijken. Het speelt momenteel vrij dichtbij op mijn werk. Dus ik was benieuwd naar deze uitzending.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Feb 2016 21:27

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik wilde ook al een topic openen. Wat een intrigerende docu. Ik merkte dat ik eigenlijk niet zo goed wist wat nou precies mijn mening hierover is, maar nav de docu neig ik toch naar iig begrip voor hoe er in deze situaties gehandeld is. Soms snap ik de andere kant ook, maar hoe die psychiater op z'n high horse zat te wauwelen, gatver wat een klootzak was dat zeg. Ik heb me zo zitten opvreten!!!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem152

Bericht 17 Feb 2016 21:29

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik heb het gisterenavond gekeken en heb veel respect en bewondering voor de keuze die de mensen gemaakt hebben.
Vind het ook erg mooi dat het op deze manier kan, helemaal voor mensen met een psychisch, uitzichtloos lijden.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11420

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 17 Feb 2016 22:19

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ook bij de dementerende vrouw kreeg ik het gevoel dat haar wens de dood was, maar dat ze het woord dood niet kon uitspreken. Alsof het een naar woord was. Wel naar om het beeld er bij te zien om haar te zien gaan...

De oude dame vond ik heel krachtig. Duidelijk in hoe ze het wilde. Klaar met haar leven. Gelijk heeft ze.

Welke psycholoog bedoel je met high horse? Ik vond die dame wel oké.

Ik vind het heel goed dat dit bestaat. Uitzichtloos lijden, maar wanneer is dat. De man in de docu vond ik moeilijk, maar wij zien natuurlijk maar een kort fragment. Maar ik geloof best dat er voor hem geen andere uitweg meer was. Dan liever zo, dan dat hij ontsnapt en voor de trein springt.

Ik hoop dat ik nooit voor zo'n keuze kom, maar als ik er wel voor kom te staan, dan ben ik blij dat er zulke klinieken bestaan.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Feb 2016 11:31

Re: Documentaire Levenseindekliniek

In het programma er meteen na was er een psychiater die in discussie ging met de directeur van de kliniek. Hem bedoel ik.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 18 Feb 2016 11:38

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Zora schreef:In het programma er meteen na was er een psychiater die in discussie ging met de directeur van de kliniek. Hem bedoel ik.


Dat heb ik inderdaad ook gezien. Zat me ook te ergeren tot aan zijn laatste opmerking dat het de wil van god moet zijn of zoiets, daaruit concludeer ik dat het gaat om een gelovig persoon en dat hij vanuit zijn geloof redeneerde en niet vanuit zijn beroep. Toen was het voor mij duidelijk dat ik hem niet serieus kon nemen. Iemand die zo denkt is per definitie tegen euthanasie op welke wijze het ook wordt uitgevoerd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Feb 2016 12:01

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Siem schreef:
Zora schreef:In het programma er meteen na was er een psychiater die in discussie ging met de directeur van de kliniek. Hem bedoel ik.


Dat heb ik inderdaad ook gezien. Zat me ook te ergeren tot aan zijn laatste opmerking dat het de wil van god moet zijn of zoiets, daaruit concludeer ik dat het gaat om een gelovig persoon en dat hij vanuit zijn geloof redeneerde en niet vanuit zijn beroep. Toen was het voor mij duidelijk dat ik hem niet serieus kon nemen. Iemand die zo denkt is per definitie tegen euthanasie op welke wijze het ook wordt uitgevoerd.


Dat heb ik dan vast gemist omdat ik alleen maar mijn handen voor z'n oren kon houden van ellende. Brrrr wat een onsympathieke engerd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Feb 2016 23:24

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik heb inmiddels ook gekeken. Ik heb geen twijfels bij die mevrouw met dementie, ik had het idee dat ze echt wel wist wat ze wilde, maar ik kan me ook wel goed voorstellen dat het moment waarop het echt gebeurt heel zwaar is. Je verlangt naar rust, naar wat er na het moment van euthanasie ligt, niet naar het moment dat je dat infuus krijgt en die overgang meemaakt. Ik denk dat dat ook voor iemand die voor de dood kiest echt wel eng is. Daarbij kan ze inderdaad ook die vloeistof hebben gevoeld.

Ik had wel echt veel respect voor de mensen die in die kliniek werken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 19 Feb 2016 10:12

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Zora schreef:Ik wilde ook al een topic openen. Wat een intrigerende docu. Ik merkte dat ik eigenlijk niet zo goed wist wat nou precies mijn mening hierover is, maar nav de docu neig ik toch naar iig begrip voor hoe er in deze situaties gehandeld is. Soms snap ik de andere kant ook, maar hoe die psychiater op z'n high horse zat te wauwelen, gatver wat een klootzak was dat zeg. Ik heb me zo zitten opvreten!!!

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb alleen de bespreking erna niet terug gekeken. Wat ik alleen heel naar vond om te zien, was die man van die dementerende vrouw. Hij vertelde dat, als ze uit huis geplaatst zou worden, hij dan niet op bezoek wilde komen. Het kwam op mij nu een beetje over dat ze een blok aan z'n been was en dit wel een makkelijke oplossing was. Dat klinkt nu heel ongelukkig, maar ik weet het niet zo goed te verwoorden. Al vind ik ook dat ik daarover niet mag oordelen. Nu zag je maar een heel klein stukje, maar je weet niet hoe het er dagelijks aan toe gaat.
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 19 Feb 2016 12:38

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik heb het ook gekeken. Ik herken het ook wel van mijn werk, steeds meer mensen kiezen hiervoor.
Op mijn werk er nog nooit bij geweest als het gedaan werd. De dementerende dame moest op de bank zitten, vond het er niet heel comfortabel uitzien.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem245

Bericht 19 Feb 2016 14:10

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik heb ook gekeken, vind het goed en mooi dat dit bestaat.
Bij die dementerende dame kreeg ik een naar gevoel, vond die man ook niet heel sympatiek over komen.
Die man met die dwang vond ik heel heftig en ik vind het ook goed dat hij in aanmerking kwam.
Die oude vrouw ook, ze was gewoon klaar met leven, ze gaat geen spannende dingen meer beleven en haar lichaam liet haar ook in de steek. Heel mooi dat dit kan.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 19 Feb 2016 19:46

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Zora schreef:
Siem schreef:
Zora schreef:In het programma er meteen na was er een psychiater die in discussie ging met de directeur van de kliniek. Hem bedoel ik.


Dat heb ik inderdaad ook gezien. Zat me ook te ergeren tot aan zijn laatste opmerking dat het de wil van god moet zijn of zoiets, daaruit concludeer ik dat het gaat om een gelovig persoon en dat hij vanuit zijn geloof redeneerde en niet vanuit zijn beroep. Toen was het voor mij duidelijk dat ik hem niet serieus kon nemen. Iemand die zo denkt is per definitie tegen euthanasie op welke wijze het ook wordt uitgevoerd.


Dat heb ik dan vast gemist omdat ik alleen maar mijn handen voor z'n oren kon houden van ellende. Brrrr wat een onsympathieke engerd.


Haha ja het was een verschrikkelijke man. Maar dit was echt zijn laatste opmerking ik ben nogal gevoelig voor mensen die zich in dit soort situaties beroepen op het geloof. Fijn voor je dat jij denkt dat God het leven schept en dat hij het wegneemt maar ik geloof niet in sprookjes maar in de wetenschap. Op het moment dat iemand zo'n opmerking maakt dan kan ik ze in hun geheel niet serieus nemen met betrekking tot dit soort kwesties.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Feb 2016 20:51

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik denk niet dat hij per se gelovig is, voor God spelen of op de stoel van God gaan zitten is een vrij normale uitdrukking ook voor niet-gelovigen.

Ik kan me voorstellen dat de houding van die man mensen tegen de borst stuitte en ook hoe hij dingen bracht, ik kan me zijn standpunt ook voorstellen. Hij is van een andere generatie, wat de Levenseindekliniek doet staat waarschijnlijk lijnrecht tegenover alles waar hij zich zijn hele leven lang hard voor heeft gemaakt. De dingen in die documentaire zijn nog lang niet voor iedereen acceptabel of te begrijpen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Feb 2016 21:47

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Man man man kijk nu de discussie in DWDD terug. Ook al zo ontzettende stemmingmakerij door die tegenstander en oh oh wat slecht. Bah!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 19 Feb 2016 22:08

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Zora schreef:Man man man kijk nu de discussie in DWDD terug. Ook al zo ontzettende stemmingmakerij door die tegenstander en oh oh wat slecht. Bah!


Ja dat was ook zo'n non-discussie. Vond het erg stuitend om te zien dat een hoogleraar zo kortzichtig kan zijn en iemand van moord beschuldigd op een medium als twitter.

Heb vandaag toevallig een interessant artikel gelezen in de volkskrant over de hele situatie en daarin wordt ook duidelijk aangegeven dat je in zo'n kort tijdsbestek moeilijk de hele situatie kunt laten zien. Er stond heel goed beschreven hoelang de wens al speelde bij de vrouw. Ook hier kwam de huisarts van de familie die je in de documentaire even zag ook voorbij en die gaf aan dat hij er helemaal achter stond en dat dit haar wens was al die tijd al maar dat hij zelf simpelweg niet de expertise bezit die de levenseindekliniek wel heeft.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Feb 2016 23:12

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ja dat werd ook min of meer uitgelegd in de DWDD en toen Van Nieuwkerk dus tegen die knakker zei dat moord misschien wat overdreven was gaf ie niet eens antwoord maar ging gewoon door met een ander loos punt. Wilde natuurlijk zijn artikel niet de dag voordat het uitkwam al ontkrachten. Pff.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers