Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Documentaire Levenseindekliniek

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2016 22:20

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Dat die huisarts het niet wilde doen vind ik geheel begrijpelijk. Volgens mij is hij zelfs strafbaar als hij die euthanasie uitvoert zonder dat een SCEN-arts de euthanasie-aanvraag heeft goedgekeurd. Ik kan me voorstellen dat artsen er niet de gevangenis voor in willen draaien, natuurlijk wil je mensen helpen, maar je hebt zelf ook een leven.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 19 Feb 2016 22:57

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik begrijp het ook heel goed van die huisarts en natuurlijk moet hij geen euthanasie uitvoeren als hij de procedure niet kan volgen. Juist daardoor vind ik het mooi om te zien dat er zo'n instituut is als de levenseindekliniek die deze patiënten dan wel verder kunnen helpen.

De huisarts gaf in het artikel ook aan dat hij dit een terechte euthanasie vond en dat hij dat ook tegen de documentairemakers heeft gezegd maar dat is uiteindelijk niet in de documentaire terechtgekomen.
<<

Anoniem201

Bericht 20 Feb 2016 17:27

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Na dit gelezen te hebben was ik heel erg benieuwd naar de documentaire. Ook omdat euthanasie bij ons op de geriatrie afdeling versoepeld is. 3 weken geleden heb ik namelijk een casus mee gemaakt waar dit onderwerp speelde. Het is heftig, bewonderend, dapper maar ook een groot discussiepunt.

Afgaande van de beelden wat ik net gezien heb, vond ik de man met het psychisch lijden heel fijn om te zien dat er voor hem een uitweg was. Een uitweg wat onder controle werd uitgevoerd en dat hij niet gedwongen werd om zelf die keuze te maken. Hiermee is bijna 100% zeker een zelfdoding mee bespaard.
Toch snap ik deels ook wel dat euthanasie een taboe is in de psychiatrie. Want wanneer is iemand echt uitbehandeld? En is iemand met een psychische stoornis wel wilsbekwaam genoeg?
Het vrouwtje van 100 vond ik echt aandoenlijk. Ook voor haar ben ik blij dat ze haar deze kans gegeven hebben. Maar wauw wat was zijn cognitief nog sterk!

Tja en de dementerende mevr. Ik weet het niet bij haar kreeg ik een onderbuikgevoel. Het beeld vond ik sowieso al niet prettig om te zien. Zo thuis op de bank ff wat inspuiten en huppakee ze is dood.
Ik kreeg wel de indruk dat ze het zelf wel absoluut wilde en ik vind het dan van die man heel dapper dat hij de wens van zijn partner respecteert. Maar dan? Ze is met haar dementie toch helemaal niet meer wilsbekwaam?

Toen mijn patiënt koos voor euthanasie is daar een hele procedure aan vooraf gegaan. Hij heeft, net als op de documentaire te zien is, veel gesprekken gehad en tijdens deze gesprekken moest hij duidelijk laten weten wat zijn wens was. Daarna kwam de SCEN arts nog langs en heeft ook een gesprek gehad met deze patiënt.
Op de dag van de euthanasie kwam de desbetreffende arts in de ochtend langs voor nogmaals bevestiging te vragen van zijn dood wens. Meneer was op dat moment niet aanspreekbaar en het hele feest werd bijna afgeblazen. Want het is zo dat ze op de dag zelf ook duidelijk die wens moeten uitspreken anders gaat het niet door.
Gelukkig kwam hij in de middag bij en heeft hij duidelijk kunnen zeggen wat hij wilde en is later die middag op eigen verzoek overleden.

Dat stukje miste ik dus wel bij die dementerende mevr. Ik heb haar niet horen zeggen op de dag zelf dat ze dood wilde, of althans in haar eigen woorden dan. Sterker nog ik vond haar verbazend uit haar ogen kijken toen ze begonnen met het spul in te spuiten. Verbaasd, verward? Ik weet het niet ik vond het een akelig beeld.
Uiteraard zenden ze niet alles uit dus een oordeel maak ik verder ook niet. Maar tactisch uitgezonden is het niet na mijn idee en ik snap oprecht dat over deze casus de nodige ophef is ontstaan.

Ik hoop dat deze mensen hun rust hebben gevonden.
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Feb 2016 21:00

Re: Documentaire Levenseindekliniek

N.a.v deze topic heb ik het ook gekeken en vind het best heftig, Vreselijk dat als men niet meer wil leven en hun huisarts geen gehoor aan hun noodkreet geeft. Fijn dat er dan zo'n kliniek is.
Die demente vrouw vond ik zo sneu, maar wel heel dom/onverstandig dat ze gewoon auto reed wat volgens mij nog strafbaar ook is. Vond het heel naar, maar ook wel mooi tegelijkertijd hoe zij ging en ook omdat haar man zo achter haar stond.

Ze wilde zo graag gaan achter dat wandje waar ze volgens mij kon liggen en die arts gaf daar geen gehoor aan wat ik best erg vond. Laat die vrouw dan gaan waar ze wil, ze is er straks toch niet meer dus haar laatste wens moet toch gaan zoals zij dat wil kom op zeg!
Vond het vrij ongemakkelijk om te zien hoe het werd gedaan in een zithouding wat niet gebruikelijk is volgens mij.
Ze heeft het idd niet uitgesproken, maar dmv het hupsakee te noemen was het naar mijn idee wel duidelijk.
Ze had toch voordat ze dement werd het erover gehad?

Jammer voor die wat jongere man met zijn zoon dat het niet in het huis mocht waar hij woonde heel apart.

Moest wel gelijk denken aan de docu de Nachtvlinder ook op NPO. Vond dat ook zo heftig, ook omdat zij zo jong was en helemaal gevolgd werd.
Laatst gewijzigd door caribbeanlover op 21 Feb 2016 21:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 21 Feb 2016 21:07

Re: Documentaire Levenseindekliniek

De arts heef zeven gesprekken gevoerd met die mevrouw met dementie, daarnaast zal er nog een onafhankelijke arts zijn langsgeweest want dat is sowieso verplicht, en haar eigen huisarts stond ook achter de euthanasie, hij kon alleen niet aan de zorgvuldigheidseisen voldoen. En dat ze op haar stoel "even" iets ingespoten krijgt, dat is nou eenmaal hoe de uitvoering uiteindelijk gaat.

Ik vind het echt naar ten opzichte van de nabestaanden van die vrouw en ook voor die arts, dat er zoveel gesuggereerd wordt en zo getwijfeld aan dit verhaal. Natuurlijk mag ieder z'n mening hebben, maar als ik in een soortgelijke situatie zou zitten zouden de reacties voor mij reden zijn om never nooit mee te werken aan een programma. Zoiets is al zwaar genoeg zonder dat na afloop half Nederland openlijk aan je twijfelt.

En wij hebben haar niet horen zeggen dat ze dood wil, maar wij hebben die mevrouw in die toestand niet meegemaakt, we kennen haar niet, we kennen de achtergrond niet. Mensen die dat wel doen, inclusief de arts die er waarschijnlijk ervaring mee heeft, kunnen haar veel beter lezen dan dat wij dat kunnen in die paar fragmentjes.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Feb 2016 21:32

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Dat het zo gaat op de stoel is niet echt de gang van zaken, want heb meerdere van zulke programma's gezien en daar lagen ze allemaal. Die man met zijn zoon lag, de vrouw van 100 liep naar haar bed dus neem aan ze ook ging liggen. Juist daarom vind ik het zo sneu voor die demente vrouw die ondanks haar situatie dondersgoed wist waar het wilde.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 21 Feb 2016 21:37

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Het gebeurt niet altijd op een stoel nee, maar die vloeistof toedienen en het coma dat daarop volgt gaan wel snel.

Die vrouw wilde op de eettafel in de achterkamer liggen, op zich niet gek dat dat niet kon.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 21 Feb 2016 21:42

Re: Documentaire Levenseindekliniek

caribbeanlover schreef:Dat het zo gaat op de stoel is niet echt de gang van zaken, want heb meerdere van zulke programma's gezien en daar lagen ze allemaal. Die man met zijn zoon lag, de vrouw van 100 liep naar haar bed dus neem aan ze ook ging liggen. Juist daarom vind ik het zo sneu voor die demente vrouw die ondanks haar situatie dondersgoed wist waar het wilde.


Van tevoren hebben zij dit zo afgesproken. Deze mevrouw wilde graag in de stoel zitten omringd door haar familie. Op het laatste moment wilde zij inderdaad op een tafel gaan liggen om deze reden hebben de arts en haar man dan ook op haar ingepraat zodat ze wel in de stoel ging zitten.

Mbt tot je opmerking over de strafbaarheid van het rijden. Dat is niet correct zij is geschikt bevonden door het CBR en dan mag je rijden en ben je niet strafbaar zoals je suggereerde.
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Feb 2016 22:32

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Siem schreef:
caribbeanlover schreef:Dat het zo gaat op de stoel is niet echt de gang van zaken, want heb meerdere van zulke programma's gezien en daar lagen ze allemaal. Die man met zijn zoon lag, de vrouw van 100 liep naar haar bed dus neem aan ze ook ging liggen. Juist daarom vind ik het zo sneu voor die demente vrouw die ondanks haar situatie dondersgoed wist waar het wilde.


Van tevoren hebben zij dit zo afgesproken. Deze mevrouw wilde graag in de stoel zitten omringd door haar familie. Op het laatste moment wilde zij inderdaad op een tafel gaan liggen om deze reden hebben de arts en haar man dan ook op haar ingepraat zodat ze wel in de stoel ging zitten.

Mbt tot je opmerking over de strafbaarheid van het rijden. Dat is niet correct zij is geschikt bevonden door het CBR en dan mag je rijden en ben je niet strafbaar zoals je suggereerde.


Werd dat dan verteld over het CBR? Heb niks erover gehoord iig. Toen mijn oom longkanker had mocht hij op den duur niet meer rijden, want mocht hij een ongeluk veroorzaken/krijgen dan zou hij altijd de schuldige zijn omdat hij niet mocht rijden.
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Feb 2016 22:33

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Susan schreef:Het gebeurt niet altijd op een stoel nee, maar die vloeistof toedienen en het coma dat daarop volgt gaan wel snel.

Die vrouw wilde op de eettafel in de achterkamer liggen, op zich niet gek dat dat niet kon.


Ik dacht dat daar een bed stond, ja dan is een tafel wel heel vreemd en hard om op te liggen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 21 Feb 2016 23:10

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Nee dat werd niet verteld in de documentaire maar dit heb ik of in een artikel gelezen of gezien bij de discussie die bij dwdd werd gevoerd. Zij heeft de keuring doorstaan dan mag je gewoon rijden en ben je ook gewoon verzekerd.
<<

caribbeanlover

Bericht 22 Feb 2016 12:09

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Aha apart zeg, als ik het CBR was had ik haar af laten keuren gewoon voor de zekerheid.
<<

Anoniem201

Bericht 22 Feb 2016 12:59

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik formuleer puur mijn gevoel na het kijken van het programma. Of het daadwerkelijk ook zo is weet ik ook niet. In zo'n uitzending zenden ze ook maar korte stukken uit waardoor het niet meer objectief is.
Mijn gevoel is mijn gevoel en berust niet altijd op de waarheid want die weet ik namelijk niet.
Laatst gewijzigd door Anoniem201 op 22 Feb 2016 13:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem201

Bericht 22 Feb 2016 13:01

Re: Documentaire Levenseindekliniek

Ik weet niet of je het tegen mij had Susan, dat idee kreeg ik namelijk.
Vorige

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers