Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen geld om te shoppen

<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 08 Feb 2016 17:58

Geen geld om te shoppen

Titel klinkt wat hopeloos, maar zo voelt het echt. Genoeg geld op mijn spaarrekening maar daarmee ben ik voor iets aan het sparen dus blijf ik mooi vanaf. Alleen is het altijd zo als ik dus 'geen' geld heb ik zoveel leuke dingen tegen kom. Spullen voor in huis, broeken, dingen die ik wil opknappen maar geld kosten, lekkere uitgebreidde recepten met ingrediënten die ik niet heb.

Klinkt erg verwend, daar ben ik mezelf erg van bewust maar kan er zo onrustig van worden. Raar gevoel.
Herkent iemand dat?
<<

Anoniem170

Bericht 08 Feb 2016 18:03

Re: Geen geld om te shoppen

Ik heb beetje zelfde :) Genoeg geld op mn spaarrekening maar dat is dus voor mn reis straks.
Soms wel vervelend idd, zie ik mn collegas allemaal lekkere dingen kopen in de kantine.. Maar aan de andere kant, het geeft ook wel rust
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 08 Feb 2016 18:10

Re: Geen geld om te shoppen

Ja ik ben ook aan het sparen voor de vakantie en omdat binnenkort mijn salaris weer minder word.
Weet ook goed dat ik het echt niet slecht heb, maar het gevoel van dingen willen doen en kopen blijft knagen.
Terwijl als ik het dan toch doe ik spijt als wat heb :-)
<<

Anoniem173

Bericht 08 Feb 2016 19:09

Re: Geen geld om te shoppen

Kun je jezelf niet een klein bedrag toekennen per maand om toch wat vrijheid te hebben? Of is je spaardoel echt afhankelijk van een bepaalde datum? Al heb je 30 euro per maand om even wat leuks voor jezelf van te shoppen dan voel je je misschien veel blijer. Uiteindelijk is geld op de bank belangrijk maar moet je ook wel leuk kunnen leven.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Feb 2016 19:11

Re: Geen geld om te shoppen

Ik vind het wel herkenbaar en vaak als het niet uit komt, zie je alleen maar leuke dingen.

Met spullen voor in huis en kleding ben ik heel makkelijk. Heb ik het nodig? Nee? Laten liggen. Maar ik haal zo nu en dan wel wat lekkers in huis, om mezelf te trakteren. Je kan misschien met jezelf wat AM zegt een klein budget afspreken om jezelf toch af en toe te trakteren? Op wat dan ook.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Feb 2016 19:41

Re: Geen geld om te shoppen

Je hebt het geld wel, zoals ik het lees. Je bewaart/spaart het liever voor iets 'groters'/anders. Ik snap het probleem niet zo. En anders idd doen wat AM aandraagt. :)
<<

Churrito

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:48

Bericht 08 Feb 2016 19:51

Re: Geen geld om te shoppen

Guattari schreef:Je hebt het geld wel, zoals ik het lees. Je bewaart/spaart het liever voor iets 'groters'/anders. Ik snap het probleem niet zo. En anders idd doen wat AM aandraagt. :)


Nou he mee eens ,wat een wereld probleem ..
<<

Anoniem156

Bericht 08 Feb 2016 19:58

Re: Geen geld om te shoppen

Je prioriteiten liggen nu gewoon anders. Ik heb nog steeds een tafellaken als gordijn in m'n slaapkamer, maar wel afgelopen weekend nieuwe sneakers gekocht. Tsjah, dat vond ik blijkbaar meer belangrijk, haha!
Ik vind het idee van AM wel heel goed, zo kun je jezelf toch een beetje verwennen.

Als ik trouwens voor iets zou sparen, maar ik zou er niet de dingen van kunnen koken die ik graag zou willen, dan zou ik per maand gewoon wat minder gaan sparen. Dan duurt het maar wat langer, maar aan die paar euro voor ingrediënten (ze hebben heel veel ook gewoon bij de meer basic supermarkten) zal het vast niet liggen.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Feb 2016 20:51

Re: Geen geld om te shoppen

Churrito schreef:
Guattari schreef:Je hebt het geld wel, zoals ik het lees. Je bewaart/spaart het liever voor iets 'groters'/anders. Ik snap het probleem niet zo. En anders idd doen wat AM aandraagt. :)


Nou he mee eens ,wat een wereld probleem ..


Zo bedoelde ik het niet, hoor. :) ----> wereldprobleem. Het is meer dat Jilke heeft geprioriteerd en haarzelf daar weinig financiële ruimte in lijkt te geven.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 08 Feb 2016 22:42

Re: Geen geld om te shoppen

Ik zeg niet dat het een wereldprobleem is. Ik geef aan dat dit altijd de kop op komt zetten als ik net even geen geld meer over heb. Vroeg me gewoon af of het bekend is.
<<

Anoniem211

Bericht 08 Feb 2016 22:56

Re: Geen geld om te shoppen

Nou, als je iets tegenkomt, even wat geld overmaken van je spaarrekening dan :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Feb 2016 23:02

Re: Geen geld om te shoppen

Ik denk dat je jezelf idd af en toe iets kleins moet gunnen. Je doorzettingskracht om te sparen benijd ik, maar ik denk dat je prima dat als grootste prioriteit kunt houden als je een klein budget voor jezelf geeft. Voor een tijdschriftje, een lekkere douchegel. Het hoeft niets groots te zijn. Dan heb je wel dat prettige gevoel dat je iets aan jezelf besteed, maar kun je ook nog sparen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Feb 2016 23:02

Re: Geen geld om te shoppen

Jilke schreef:Ik zeg niet dat het een wereldprobleem is. Ik geef aan dat dit altijd de kop op komt zetten als ik net even geen geld meer over heb. Vroeg me gewoon af of het bekend is.


Ik zou mezelf niet allerlei leuke dingen onthouden, omdat ik ergens voor spaar. Het lijkt me niet fijn als je bepaalde dingen niet kunt doen/kopen, terwijl je dat eigenlijk wel zou kunnen wanneer je iets minder hard spaart/streng voor jezelf bent.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Feb 2016 23:07

Re: Geen geld om te shoppen

Eens met bovenstaande idd. Je moet zo nu en dan gewoon een paar euro aan jezelf besteden hoor.
<<

Anoniem149

Bericht 08 Feb 2016 23:43

Re: Geen geld om te shoppen

Je moet je inderdaad echt niet alle leuke dingen ontzeggen, daar word ik zelf altijd een beetje verdrietig van als ik dat doe.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 09 Feb 2016 09:55

Re: Geen geld om te shoppen

Das dan het moeilijke. Ik 'n heb mijn spaardoel voor ogen en alles wat ik dan daarbuiten uitgeef vind ik zonde. Terwijl ik het wel graag wil.
Klinkt vast erg vaag, besef ik mezelf ook haha
<<

Anoniem304

Bericht 09 Feb 2016 09:58

Re: Geen geld om te shoppen

Jilke schreef:Das dan het moeilijke. Ik 'n heb mijn spaardoel voor ogen en alles wat ik dan daarbuiten uitgeef vind ik zonde. Terwijl ik het wel graag wil.
Klinkt vast erg vaag, besef ik mezelf ook haha

Maarja haha, dan doe je het toch echt zelf, zo streng zijn.

Je kan ook een iets lager maandelijks spaardoel aanhouden en wat zakgeld voor jezelf aan de kant leggen. Alles wat je dan niet als zakgeld uitgeeft, kan je extra sparen. Dan heb je toch regelmatig een meevaller en hoef je niet zo streng te zijn voor jezelf.

Bijvoorbeeld iedere maand €250 vast sparen en €50 zakgeld voor jezelf aan de kant houden. Wat je over hebt van die €50 kan je extra sparen. Je moet het positief aanpakken, anders wordt dat sparen er straks niet leuker op.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 09 Feb 2016 10:15

Re: Geen geld om te shoppen

Sparen is leuk, maar (misschien cliché) straks gebeurd er iets en dan heb je nooit plezier gehad van je geld. Ik probeer wat meer in het hier en nu te leven. Je leeft maar één keer dus vergeet niet om jezelf happy te maken :)
<<

Anoniem282

Bericht 09 Feb 2016 13:41

Re: Geen geld om te shoppen

Jilke, maar is het dan niet gewoon zo dat je even een baalmomentje hebt, maar dat dit niet erg genoeg is om iets in je spaardoel te veranderen? Sparen vind ik prettig, maar niet als ik mezelf zo aan opgelegde voorwaarden verbind. Wat Yadira zegt vind ik trouwens ook een heel goede. :)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11420

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 09 Feb 2016 13:55

Re: Geen geld om te shoppen

Ik zou mezelf ook iets kleins gunnen.

Maar, toen ik aan het sparen was voor mijn reis had ik er helemaal geen moeite mee om niks uit te geven per maand. Kon zo 200 euro sparen per maand! Nu ik geen doel heb, vind ik het een stuk lastiger.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 09 Feb 2016 14:13

Re: Geen geld om te shoppen

Mijn salaris is niet zo relaxte dat ik buiten kleine beetjes sparen veel over houd. Ik probeer nu regelmatig wat dingen bv te verkopen en dat geld voor wat leuks te gebruiken.
Denk wat jij zegt aardig in de buurt komt Guattari
<<

Anoniem282

Bericht 09 Feb 2016 14:21

Re: Geen geld om te shoppen

Was ik zojuist vergeten: zoals ik het lees heb je de discipline (aangetoond) dat je kunt sparen, maar word je er momenteel niet heel blij van. Vandaar dat ik het geen slecht idee vind om jezelf hierin iets meer speling te geven.
<<

Anoniem149

Bericht 09 Feb 2016 14:29

Re: Geen geld om te shoppen

Scandic schreef:Sparen is leuk, maar (misschien cliché) straks gebeurd er iets en dan heb je nooit plezier gehad van je geld. Ik probeer wat meer in het hier en nu te leven. Je leeft maar één keer dus vergeet niet om jezelf happy te maken :)


Ik sta er precies zo is. Ik probeer iedere maand te sparen, maar als ik zin heb om iets leuks te doen en daardoor minder of niet kan sparen dan doe ik dat toch.
Ik heb niks tegen mensen die veel willen sparen iedere maand, maar ik vind dat niet het állerbelangrijkste.
<<

Geel

Bericht 09 Feb 2016 14:35

Re: Geen geld om te shoppen

Ik herken het wel hoor Jilke! Jij hebt je spaardoel waardoor je jezelf beperkt, ik zit zelf met dure decembermaanden en jan/feb/mrt waar veel belastingen enzo langskomen. Omdat ik nu budgetteer, wat ik trouwens heel erg prettig vind om te doen, zie ik ineens dat ik niks overhoud voor mezelf/onszelf. Iets kopen wat je tegenkomt, even uit eten gaan of een leuk uitje zit er dan niet in. Ik heb inmiddels doorgerekend tot aan juli en pas in april komt er financieel wat lucht. Ik vind het best lastig dat ik mezelf een paar maanden lang niets kleins kan gunnen. Maar ik wil wel volhouden.

Wat je zou bijvoorbeeld kunnen doen, als je niet wilt opgeven:

- tot een paar maanden vooruit budgetteren. Dan krijg je zicht in je uitgaven en inkomsten voor de komende maanden en wie weet blijkt wel dat je over anderhalve maand ineens € 200 overhoudt ofzo. Dan weet je: ik moet gewoon even volhouden, maar straks kan ik weer lekker shoppen.

- genieten van kleine dingen. Als je boodschappen doet, doe je bv. alsof je shopt en koop je echt dingen waar je gelukkig van wordt. Twee vliegen in één klap. Maar doe ook gratis dingen waarvan je kunt genieten: filmpje kijken, hardlopen in de buitenlucht, iets knutselen van wat je nog in huis hebt, de Allerhande etc.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 09 Feb 2016 14:47

Re: Geen geld om te shoppen

Oh herkenbaar, wij hadden best veel spaargeld, kochten ons huidige huis inclusief nieuwe inboedel en verkochten het vorige huis met dik verlies. Een flinke hap uit ons spaargeld maar in een jaar tijd hebben we er toch weer een mooi bedrag van gemaakt. We hebben geen spaardoel, ja een andere auto, dat geld is er en dan blijft er nog ruim voldoende over maar ik word daar zó onrustig van. Straks gaan we beiden minder werken zodat we veel bij de baby kunnen zijn (die ook geld kost) en natuurlijk kan daar geen geld tegenop, dan maar minder/niet sparen. Maar ik heb gewoon die drang om steeds meer geld op de spaarrekening te hebben voor eigenlijk niks. Mijn gemoedsrust denk ik? Ik heb dan ook echt moeite om geld aan mezelf te besteden. Deze maand wel gedaan, mijn man moedigt dat steeds maar aan en ik voel me schuldig. Slaat zo nergens op. Voor een ander kan ik trouwens wel geld uitgeven.

Dus eens met de rest, ook leuke dingen voor jezelf kopen.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers