Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vooruit koken/invriezen

<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 16:39

Bericht 08 Feb 2016 09:40

Vooruit koken/invriezen

Ik heb een paar keukenloze weken voor de deur staan. Om niet elke week pizza, patat en andere afhaal af te hoeven wisselen, wil ik flink vooruit gaan koken en gaan invriezen. Iemand nog fantastische tips voor dingen die makkelijk in grotere porties te koken zijn en invriesbaar zijn? Ik heb wel inspiratie maar voordat ik straks elke 5 dagen dezelfde dingen herhaal...
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 08 Feb 2016 09:54

Re: Vooruit koken/invriezen

Ik lees even mee! De komende dagen wil ik ook de diepvries vullen voor in de kraamtijd.

Tot nu toe kom ik nog niet veel verder dan maaltijdsoepen, pastasauzen, curry's en stoofvlees.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Feb 2016 09:59

Re: Vooruit koken/invriezen

Heb je iets van een koopplaatje waar je pasta op kan koken of rijst? Dan kan je heel goed pastasaus maken en invriezen en dan vers de pasta koken.

Heb je een oven tot je beschikking? Dan kan je misschien wat ovenschotels klaar maken en die dan nog afbakken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 08 Feb 2016 10:19

Re: Vooruit koken/invriezen

Heb je wel een gasbrandertje zodat je los pasta of rijst kan koken bijvoorbeeld? En wel een oven of alleen een magnetron bijvoorbeeld?

Wat ik standaard in de vriezer heb is bolognaise saus, ik maak dan meteen een soeppan vol en dan echt met bleekselderij en wortel heel fijn gesneden en dat 3 uur laten pruttelen zodat dat helemaal verdwijnt maar het dus wel vol groenten zit. Dat vries ik in bakjes in en daar kook ik dus wel op het laatst pasta bij.

Daarnaast maak ik stoofvlees ook altijd vooruit, gewoon stoofvlees met sucade, ui, bouillon, laurier, kruidnagel, jeneverbes en ontbijtkoek, maar ook Grieks stoofvlees ( te vinden op AH), dat laat ik echt 4 uur pruttelen en maak ik altijd voor meerdere keren. Daar kan je dan verse frietjes bij halen, of rijst bij het Griekse stoofvlees bijvoorbeeld. Maar je kan ook hachee maken bijvoorbeeld en dan verse aardappelpuree uit de koeling van de supermarkt erbij en iets van rode kool of zo?

Verder vries ik vaak soep in, zelfgemaakte pompoensoep met een pepertje, wortel, knoflook, ui en kokosmelk, of geroosterde paprikasoep met chorizo, of minestrone soep met tomatenpuree, ui, knoflook, Italiaanse kruiden, rozemarijn, elle boog macaroni enz. Dus lekker goed vullende soepen. Mijn moeder maakte vroeger altijd grote pannen verse erwtensoep en vroor dat ook in.

Daarnaast vind ik stamppot altijd prima in te vriezen, alleen dan zou ik geen rauwe andijvie stamppot of stamppot met rucola bijvoorbeeld doen maar eerder wortelstamp of boerenkool stamppot.

Volgens mij zijn dingen zoals chili con carne en bruinebonensoep bijvoorbeeld ook prima in te vriezen. Of bijvoorbeeld de vulling van wraps ( kip/ gehakt, paprika, mais, komijn, ui, knoflook, chilivlokken, tomatenblokjes, eventueel kidneybonen of iets dergelijks) en dan op het moment zelf de wraps pas vullen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem173

Bericht 08 Feb 2016 11:39

Re: Vooruit koken/invriezen

Wat ik ideaal uit de oven vind zijn aardappelschijfjes. Je kunt gewoon een zakje doen als je geen zin hebt om te snijden. Olijfolie erover en bakken. Vlees kun je ook in de oven bakken ernaast of een visje ofzo.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Feb 2016 11:52

Re: Vooruit koken/invriezen

Slim Teun!!! Ik heb mijn moeder dat in de kraamweek ook laten doen, zooooooo blij mee! Daarnaast kookte de kraamzorg ook voor ons, man man wat was dat luxe!

OT: wij hebben begin vorig jaar ook een tijd geen keuken gehad. Ik heb toen veel soep van tevoren gemaakt, veel pasta (saus en pasta los van elkaar bewaard, of alleen de saus bewaard, en de pasta dan nog los wel koken op een campingstelletje). Ook paar porties rijst, en een grote bak chili con carne in de vriezer. Risotto kan ook wel goed, zeker als je er bij het opwarmen weer een scheutje wijn en/of bouillon/water doorheen doet.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem148

Bericht 08 Feb 2016 12:27

Re: Vooruit koken/invriezen

Er zijn zakjes rijst te koop, buidels, die je in kokend water moet leggen. Deze in de waterkoker gooien en dan heb je verse rijst.

Aardappelpuree, pasta, lasagna, risotto, hachee/stoofvlees, maaltijdsoep, gehaktballen. Dat gooi ik bv in de vriezer.

Daarnaast maak ik worstenbroodjes, frikandellenbroodjes, kroketbroodjes en saucijzenbroodjes en vries ik in.

Ow en ragout met een pasteitje, rijst of een broodje kan ook.
<<

Anoniem244

Bericht 08 Feb 2016 12:36

Re: Vooruit koken/invriezen

Nasi
Pastasaus
Lasagne
Soep
Curry
Chili con carne
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 16:39

Bericht 09 Feb 2016 09:31

Re: Vooruit koken/invriezen

Bedankt voor alle tips, kan ik zeker wat mee!

Ovenschotels van tevoren maken gaat helaas niet op, dat gaat niet in de vriezer passen (ben voor ongeveer 4 weken vooruit aan het koken voor 2 personen...) Maar er staat wel veel tussen zeg waar ik nog niet aan had gedacht. Fijn!
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 09 Feb 2016 09:55

Re: Vooruit koken/invriezen

Stamppotten (geen andijvie) kun je ook goed invriezen, en inderdaad nasi, bami, pasta's, maaltijdsoepen, ovenschotels.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 09 Feb 2016 09:58

Re: Vooruit koken/invriezen

Dubbel
Laatst gewijzigd door SoGood op 09 Feb 2016 10:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 09 Feb 2016 09:59

Re: Vooruit koken/invriezen

SoGood schreef:Ik vries zelf eigenlijk alles wel in wat in grote porties over is.
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 16:39

Bericht 09 Feb 2016 10:43

Re: Vooruit koken/invriezen

SoGood schreef:
SoGood schreef:Ik vries zelf eigenlijk alles wel in wat in grote porties over is.


Ja, dat doe ik ook, maar dan red ik het niet om op korte termijn een stuk of 60 porties te verzamelen... Dus toen had ik ineens een bak inspiratie nodig :smile:
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 10 Feb 2016 20:52

Re: Vooruit koken/invriezen

Ik weet niet of je goed contact hebt met de buren, of dat je familie of vrienden op korte afstand hebt wonen? Anders kun je vragen of er bij hen nog wat producten in de vriezer mogen, zodat je wel meer porties en grotere producten in kunt vriezen.

Ik zou zelf inderdaad veel soep, (pasta)saus e.d. invriezen. Dingen die je met rijst/pasta e.d. kunt eten.
<<

Anoniem186

Bericht 11 Feb 2016 20:57

Re: Vooruit koken/invriezen

Ik ga voor 2 vriendinnen koken als ze bevallen zijn. 3 maaltijden ofzo. Leek me een leuk kraamkado.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 15 Feb 2016 00:18

Re: Vooruit koken/invriezen

Je zou ook kunnen kijken of je van iemand een slowcooker en/of airfrier kan lenen heb je al weer meer mogelijkheden
2015 💙
<<

Eline

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 15 Feb 2016 14:53

Bericht 15 Feb 2016 18:07

Re: Vooruit koken/invriezen

Omdat ik alleen woon én te lui ben om elke dag te koken, kook ik vaak voor 3 of 4 keer, en vries dan een aantal porties in, zodat ik niet dagen achter elkaar hetzelfde hoef te eten. Heb gemerkt dat het met vrijwel alle soorten eten prima kan, behalve met bepaalde groene bladgroenten zoals postelein, sla, en andijvie, daar blijft weinig van over als je het vervolgens weer ontdooit.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 15 Feb 2016 18:12

Re: Vooruit koken/invriezen

Jans schreef:Ik ga voor 2 vriendinnen koken als ze bevallen zijn. 3 maaltijden ofzo. Leek me een leuk kraamkado.


Lief! Zou ik in elk geval fijn vinden om te krijgen :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers