Mijn fotografiebedrijf – brainstorm
Ik heb intussen al weer vier jaar een eigen bedrijf in bruidsfotografie. Ik sta officieel ingeschreven bij de KvK, betaal belasting, noem het een bedrijf en geen bedrijfje want ik neem mezelf serieus.
Maar helaas blijven de boekingen momenteel behoorlijk uit. Ik heb nu twee boekingen staan dit jaar en dat is natuurlijk niet heel erg veel. Andere jaren had ik er tussen de 8 en 15 dus dat is best een opvallend verschil.
Afgelopen jaar heb ik een rustig ‘back office’ jaar gehad, met name vanwege mijn eigen bruiloft. Ik heb maar één bruiloft gefotografeerd en heb tussendoor aan een nieuwe website gewerkt en achter de schermen heel veel nagedacht over de toekomst van mijn bedrijf. Echter heeft dat weinig vruchten afgeworpen, want ik krijg amper tot geen aanvragen.
De intentie is dat ik dit werk blijf doen, hopelijk ook als er kinderen zijn (wel met een pauze) en natuurlijk is er ruimte om te groeien. Ik werk er nu nog fulltime naast. Twee jaar geleden had ik zo’n 10 bruiloften in één jaar, en dat was naast fulltime werken te veel (60+ uren werkweken). Dit wil ik niet meer. Maar twee bruiloften in één jaar vind ik ook wat weinig. Niet alleen qua verdiensten maar ook qua ontwikkeling. Ik word er onzeker van, merk ik. Ben ik wel goed genoeg, doe ik wel genoeg aan m’n marketing? Waar haal ik de tijd vandaan? Mijn target voor dit jaar heb ik op 5 bruiloften gezet, zodat ik weer iets van groei laat zien na vorig jaar. Maar hoe ga ik dat bereiken?
Ik ben nog steeds druk achter de schermen bezig met een aantal dingen. Ik heb wat duidelijker voor mezelf dat ik me wil toespitsen op ‘Persoonlijke Fotografie’, iets waar ik de exacte verwoording nog voor zoek maar er op neer komt dat ik er écht met toewijding voor het bruidspaar wil zijn en mijn empathie als kracht wil bijleggen om m’n fotografie en bedrijfsvoering te versterken.
Ook wil ik aan wat concrete dingen werken. Ik heb nu staan:
- Een nieuw logo: Dit zal binnenkort ontworpen worden, de eerste contacten hiervoor zijn al gelegd. Dit zal passen bij mijn nieuwe website en ik hoop daarmee één mooie huisstijl te kunnen creëren.
- Meer bloggen. Meer opdrachten leiden tot meer blog publicaties, maar ik wil ook oud materiaal recyclen om thema’s aan te snijden (bijvoorbeeld wat ik versta onder persoonlijke fotografie, hoe je een fotograaf kiest, wat je met Pinterest allemaal kunt doen, etc etc, wat serieuzere maar ook luchtige blogs). Hoe meer blog materiaal hoe vaker ik (hopelijk) hits kan genereren en ik heb van veel bruidsfotografen geleerd dat het belangrijk is om hier actief in te blijven.
- SEO: Hier wil ik mij nog meer in verdiepen. Ik weet hier veel te weinig van. Is er hier iemand die daar meer vanaf weet en mij daarbij kan helpen?
- Nieuwe camera en lenzen: Daar zal ik in moeten investeren en dat kost even tijd voordat het geld er is.
- Nieuwe USB en albummogelijkheden uitzoeken: Komt professioneler over, mooi materiaal.
- Diverse workshops volgen: Ik heb vorig jaar nog een interessante seminar gevolgd en heb nu een workshop voor maart staan en wil nog een hele intensieve 1 op 1 workshop gaan volgen ergens dit jaar om met name m’n bedrijfsvoering te verbeteren.
- Marketing: Wat kan ik hier nog aan doen? Ik adverteer af en toe op Facebook en ‘sponsor’ een bericht dat ik op Facebook plaats, waardoor het veel hits gegenereerd. Ik heb in het verleden wel eens geadverteerd in een bruidstijdschrift, maar hier heb ik geen enkele boeking uit gehaald. Wat zou werken denken jullie? Wat zou een mogelijkheid kunnen zijn om lokaal of nationaal naamsbekendheid te krijgen? Ik heb laatst al een bruidszaak hier in de woonplaats aangeschreven, maar helaas zagen zij geen samenwerking voor zich omdat ze al iemand anders voor fotografie hadden. Ik kan wel proberen foldertjes lokaal neer te leggen bij diverse leveranciers (denk aan bruidswinkels, taartwinkels, kappers, etc). Heeft iemand een andere suggestie?
Oftewel, ik investeer best veel en wil dat ook zeker blijven doen, maar hoe kan dit toch leiden tot meer boekingen?
En dan nog een vraag:
Al een tijdje speel ik met het idee om uit te breiden. Studiofotografie heeft mij nooit veel geïnteresseerd (niks ten nadele van anderen die dit wel doen), maar fotografie met natuurlijk licht des te meer. Ik merk steeds meer dat de journalistieke kant, het ‘echte’ leven vast leggen mij heel erg aanspreekt. Ik heb al eens een klein stukje hierover geschreven in een topic en dat kopieer ik hier even:
Ik wil mij graag verder specialiseren in het maken van fotoshoots van ‘echte’ momenten. Dus bruiloften met echte emoties, maar ook ‘echte’ gezinsfotografie.
Fotoshoots van (kersverse) gezinnen in hun dagelijkse leven. Geen hippe gestylde shoots maar de echte momenten, het badmomentje, ’s avonds samen eten, het kleine babietje met z’n grote trotse zus dat ‘m een kusje wilt geven, papa die thuis komt van z’n werk. De dozen melkpoeder op het aanrecht naast de onafgewassen borden met mama met kindje op de arm op de achtergrond. De eerlijkheid en de openheid van het gezin. Al die kleine momenten, die zijn kostbaar en dát is (denk ik) het ouderschap.
Een kleine impressie hier van (let op, deze foto’s zijn niet van mij, maar de desbetreffende fotograaf staat er bij)
Dit wordt wel *** fotografie genoemd en is iets waar ik me meer in wil verdiepen en in relatief korte termijn wil opzetten. Denken jullie dat daar vraag naar zou zijn en/of hebben jullie iets van nuttige tips om dit op te starten? Ik heb altijd gezegd dat je je beter kunt specialiseren en dus wilde ik nooit wat náást bruidsfotografie doen, maar dat kwam ook omdat ik een ander soort shoot niet leuk vond. Dit soort shoots lijken mij dus fantastisch, zo puur en echt en ook passend bij dat 'persoonlijke' aspect van mijn bedrijfsvoering, en ik denk dat ik er heel goed in zal zijn. Is het verstandig om dat dan onder dezelfde bedrijfsnaam door te voeren, of een tweede bedrijf hiervoor op te richten en te splitsen?
Ik zou het echt ontzettend waarderen als jullie mee willen denken over of ik op de goede weg ben, wat voor tips jullie zouden hebben voor mij om meer boekingen te genereren, op wat voor manier dan ook. Heel erg bedankt!