Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Praten met je kind

<<

Anoniem201

Bericht 01 Feb 2016 14:41

Praten met je kind

Hoe verloopt dat bij jullie?
Mijn zoon is echt een binnenvetter en praat haast niet over wat hem bezig houd. Ik stel wel vaker open en gesloten vragen maar hij klapt snel dicht en vind een bepaalde vorm van confrontatie niet fijn.

Nou is afgelopen weekend een ruzie ontstaan tussen mijn zoon en mijn stiefdochter. Zij kan best geniepig zijn en mijn zoon reageert erg fel op onrecht. Dat escaleerde dus. Ik ben met ze samen gaan praten om te kijken wat er nou aan de hand was. S (mijn zoon) was zo ontzettend boos en verdrietig dat het zowat uit zijn tenen kwam. Hij sloeg ook met zijn vuist op de tafel en zei "Ik ben het helemaal zat"
Ik merkte aan hem dat er veel meer dwars zat dan de daadwerkelijke ruzie en uit het niks begon hij eindelijk te praten/schreeuwen.

Het blijkt dus dat hij wordt gepest op school. Het manneke ligt al niet lekker in de groep omdat S heel impulsief kan handelen. Alles met goede bedoelingen maar het pakt vaak verkeerd uit. Maar er is 1 klasgenoot die S steeds opnieuw moet hebben. (toevallig is het ook nog mijn neefje :palm: )
Hij moet steeds S hebben, pikt spulletjes uit zijn la, loopt hem voortdurend achterna, irriteert hem mateloos (zoals S het benoemd) en ga zo maar door.
Juist nu S het veel beter doet op school, want hij heeft doordat hij niet lekker in de groep lag, een slechte start gehad en was hierdoor ontzettend onzeker geworden.

Maar nu? S heeft soms wel eens tussen neus en lippen door de naam laten vallen en ik had hem geadviseerd het kind te negeren, weg te lopen of naar de juf te gaan. Maar de juf doet niks en het kind blijft hem pesten. Ik wist dus helemaal niet dat het hem zo dwars zat. Zo ontzettend dwars dat zelfs het kleine akkefietje met mijn stiefdochter compleet escaleerde terwijl het helemaal niet zo'n drama was.

Hoe praat ik met mijn zoon, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zich veilig genoeg voelt om zich volledig te uiten. En uiteraard hebben we een gesprek op school aangevraagd wegens deze situatie.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 01 Feb 2016 18:40

Re: Praten met je kind

En praten met de ouders van het kind? Jouw/zijn broer of zus neem ik aan? Of in het weekend/ na school eens bij ze op visite en de kinderen met elkaar laten spelen? Misschien doorbreekt dat wel het patroon..
Smile, it's free!
<<

Anoniem201

Bericht 01 Feb 2016 20:39

Re: Praten met je kind

Mijn zus idd.
Ja dat zou een mogelijkheid kunnen zijn en dat gaan we zeker doen. Alleen is mijn zus niet heel erg van hoog niveau en dat bedoel ik niet negatief. Maar ze heeft haar kids heel moeilijk onder controle en ons contact is niet zoals een normaal broer en zussen contact zeg maar.

Overigens vind ik het ook wel sneu voor mijn neefje want hij wordt momenteel ook getest op autisme ect. Ook met hem gaat het niet lekker. Neemt niet weg dat mijn zoon daar dan de dupe van moet zijn natuurlijk.
We hebben morgen gesprek op school. Was vooral benieuwd hoe men gesprekken aan gaat met hun kinderen want mijn zoontje is echt een binnenvetter.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 01 Feb 2016 21:17

Re: Praten met je kind

En als je het hem eens laten tekenen en daarna in gesprek gaat? Ik weet niet hoe oud hij is maar verbaal kunnen kinderen soms wel groot lijken maar echt benoemen van gevoelens is nog lastig voor een kleuter. Ik zou het hem laten tekenen en eventueel werken met een emotiemeter/ gevoelensmeter.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem201

Bericht 01 Feb 2016 22:20

Re: Praten met je kind

Dank je voor je tip! Dat ga ik zeker uit proberen.
<<

Anoniem140

Bericht 02 Feb 2016 06:38

Re: Praten met je kind

Wat sneu dat hij gepest wordt! Ik zou het ook bespreekbaar maken met je zus hoor, ondanks dat jullie band niet is hoe hij zou moeten.
Mijn zoon praat ook heel slecht, ik moet ook echt dingen uit hem trekken als hij ergens mee zit, en dan nog heb ik het idee dat ik nog niet alles weet. Lastig is dat. Succes ermee!
<<

Anoniem171

Bericht 02 Feb 2016 08:07

Re: Praten met je kind

*
Laatst gewijzigd door Anoniem171 op 25 Sep 2016 22:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem171

Bericht 02 Feb 2016 08:10

Re: Praten met je kind

Bovenstaande tips zijn van Martine Delfos.

Verder zou ik zelf het idee om erover te praten even los te laten (hoewel ik heel goed begrijp dat jij erover wil praten).
Misschien wil S. wel lekker voetballen of boksen om alles een plekje te geven. Of wellicht kan hij zoals Maeve al zei zijn gevoelens kwijt op papier. Of wellicht speelt hij het wel uit zijn Legopoppetjes.

Misschien is een Zorgenvriendje voor hem fijn?
<<

Anoniem201

Bericht 02 Feb 2016 09:36

Re: Praten met je kind

Thnxx Nana, ik had al wat opgezocht en was wel al wat tips over open vragen tegen gekomen ect.

Ik kreeg zojuist een berichtje van de vriendin van mijn ex. S heeft zelf een briefje geschreven voor mijn neefje waarop staat "L ik vind jou een leuke jongen. Maar ik vind het niet leuk dat jij mij pest. Kunnen we een regel maken, een deal maken?

Hahaha ik vind het wel aandoenlijk en hij probeert het op zijn eigen manier.
Ik merk wel aan hem dat er een last van hem is afgevallen nu het hoge woord eruit is. S is idd een mannetje van lichaamstaal want bij confrontaties rent hij het liefste weg.
Wat een zorgenvriendje precies?
<<

Anoniem171

Bericht 02 Feb 2016 12:21

Re: Praten met je kind

*
Laatst gewijzigd door Anoniem171 op 25 Sep 2016 22:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 02 Feb 2016 13:46

Re: Praten met je kind

Wat een goed idee, Nana. Ze zijn ook echt heel slim bedacht met die rits! Ik vertelde als kind mijn zorgen altijd aan gelukspoppetjes en die legde ik dan onder mijn kussen.

Vervelend dat hij zich zo rot voelt, Aurora. Sterkte!
<<

Anoniem201

Bericht 02 Feb 2016 14:03

Re: Praten met je kind

Oh wat een leuk idee! Ik ga er meteen voor kijken. Voor ze alle drie hier in huis :D

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers