Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis op vervuilde grond

<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Feb 2016 10:04

Huis op vervuilde grond

Wie heeft er ervaring met het kopen van een huis dat op vervuilde grond staat?

We zijn op huizenjacht en hebben een heel leuk huis gevonden. Deze blijkt alleen op vervuilde grond te staan.
Een ruime eeuw geleden was er een vuilnisbelt op de plaats waar de wijk in de jaren '80 gebouwd is. De gemeente heeft vooraf niet gesaneerd.
"Ons" perceel ligt aan de rand van de wijk en is volgens de beschikbare rapporten gedeeltelijk vervuild met koper, lood, nikkel en PAK.
Ook staat in het rapport dat het geen bedreiging is voor de volksgezondheid, maar dat het hebben van een moestuin afgeraden wordt.

Nu zijn we heel erg in dubio. Het huis ansich is echt perfect voor ons. 5 slaapkamers, grote tuin, alle belangrijke voorzieningen op loopafstand etc. Mijn man staat er vrij nuchter in; als we niet in de grond om gaan graven is er niks aan de hand. Ik heb toch ook wel wat twijfels: kun je er ziek van worden, ook als je niet in de tuin om gaat graven. Heeft saneren zin als de rest van de wijk het niet doet?

We vinden het heel erg moeilijk om een wijs besluit te nemen. Laten we ons leiden door het negatieve of nemen we dat voor lief en gaan we voor het (voor ons) perfecte huis?

Is er iemand die ervaring heeft met zo'n soort situatie?
We gaan uiteraard nog dieper uitzoeken hoe de situatie is.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 01 Feb 2016 10:44

Re: Huis op vervuilde grond

Is dit eigenlijk niet hetzelfde als een huis langs een drukke weg of stad of buren die een houtkachel gebruiken? Daar heb je meer last van fijn stof denk ik.

Zolang je het niet gebruikt als zandbak en geen groenten op gaat verbouwen is er niet veel aan de hand. Je kunt eventueel ook een stuk afgraven en dan nieuw schoon zand in je tuin laten storten.
<<

Anoniem148

Bericht 01 Feb 2016 10:52

Re: Huis op vervuilde grond

Ik zou het niet doen met kinderen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Feb 2016 11:07

Re: Huis op vervuilde grond

Waar wij wonen was de grond ernstig vervuild. Het is daarom gesaneerd, een proces wat ruim 3 maanden heeft geduurd. Eerlijk gezegd zou ik niet op vervuilde grond gaan wonen, lijkt me gewoon geen fijn idee. Heb de sanering ook goed in de gaten gehouden qua rapporten enzo.
<<

Anoniem148

Bericht 01 Feb 2016 11:21

Re: Huis op vervuilde grond

Ja en zelf saneren is ontzettend duur. Dus dat komt er nog bovenop.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 01 Feb 2016 11:25

Re: Huis op vervuilde grond

Ik zou het niet doen. Sowieso omdat je beperkt bent (bijv. geen moestuin) en omdat je niet weet hoe de situatie zich zal ontwikkelen de komende jaren. Daarnaast weet je niet wat je buren gaan doen. Stel dat die wel hun tuin omspitten, waar worden jullie dan aan blootgesteld?
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Feb 2016 11:45

Re: Huis op vervuilde grond

Het niet kunnen hebben van een moestuin zien wij absoluut niet als belemmering.
De buren kunnen ook niet zomaar de tuin overhoop halen, dat moet vooraf aangevraagd worden bij de gemeente. Tot 75 cm is het toegestaan (die grond is dus veilig).
Mocht er in de toekomst toch gesaneerd moeten worden in de hele wijk (als de milieu eisen verscherpt worden bijv.) dan zijn de kosten voor de sanering en terugbrengen van de tuin in huidige staat voor de gemeente.

Ik vind het echt zo lastig.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem278

Bericht 01 Feb 2016 12:39

Re: Huis op vervuilde grond

Kun je niet zoeken of er een mogelijkheid is dat je deze situatie voorlegt aan een milieu- en saneringsdeskundige? Iemand die veel ervaring heeft met dit soort situaties?
Wellicht kun je hem of haar gewoon eens mailen en jullie vraag voorleggen, in hoeverre dit een geschikte keuze is onder jullie omstandigheden.
Want zelfs al houden jullie niet van tuinieren en is er geen moestuin wens, in hoeverre kan het bv invloed hebben als jullie kinderen in de zomer eens buiten zijn en wat graven en eventueel wat zand opeten of zandhandjes in de mond stoppen? Ik verwacht dat dat niet erg is, vanwege die 75cm maar tóch....
Stel dat het grondwaterpeil bv verhoogd raakt, komt dan het vervuilingsniveau ook hoger?

Het huis klinkt verder ideaal, dus misschien is er wel een instantie die onafhankelijk een onderzoekje doet naar dergelijke situaties?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 01 Feb 2016 13:18

Re: Huis op vervuilde grond

Nee, dat zou ik nooi doen. Gewoon niet voor mijn gemoedsrust en dan ben je nooit 100%?zeker if het echt niet schadelijk is. Zeker met kleine kinderen. Daarnaast moet je je afvragen dat stel jullie ooit dit huis willen verkopen, of dat wel zo makkelijk zal gaan. Je bent verplicht dit namelijk te melden bij de verkoop.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 01 Feb 2016 13:26

Re: Huis op vervuilde grond

SoGood schreef:Nee, dat zou ik nooi doen. Gewoon niet voor mijn gemoedsrust en dan ben je nooit 100%?zeker if het echt niet schadelijk is. Zeker met kleine kinderen. Daarnaast moet je je afvragen dat stel jullie ooit dit huis willen verkopen, of dat wel zo makkelijk zal gaan. Je bent verplicht dit namelijk te melden bij de verkoop.


Ik denk dat ik dit als belangrijkste tegenargument zou zien. Ik ga er eigenlijk blind vanuit dat de Nederlandse overheid dit soort dingen wel goed onder controle heeft en als de rest van de buurt ook geen 'last' etc lijkt te hebben dan zou ik misschien wel dat risico nemen. Maar ik denk dat het huis an sich gewoon minder waard is vanwege die grond en mocht er iets gebeuren dat het andere mensen ook tegenhoudt om het huis weer van jullie te kopen.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3407

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 01 Feb 2016 13:48

Re: Huis op vervuilde grond

Ik denk dat ik het wel zou durven ivm de gezondheid ed maar hoeveel risico loop je tzt dat je het huis daardoor weer slechter kunt verkopen stel dat je toch nog een keer wilt verhuizen?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Vivianne

Bericht 01 Feb 2016 13:58

Re: Huis op vervuilde grond

Nee ik zou nooit een huis op vervuilde grond kopen. Je weet nooit wat de gevolgen kunnen zijn. Zeker met kleine kinderen. En wat Sogood en Caro ook zeggen. Ik zou ook erg bang zijn dat het huis niet goed verkoopbaar is als ik zou willen verhuizen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Feb 2016 14:04

Re: Huis op vervuilde grond

Over het verkopen maken wij ons weinig zorgen. De woningen worden in de wijk toch best goed en snel verkocht.

Ik merk dat het bij mij vooral ligt aan de eventuele gezondheidsrisico's. Nergens wordt er vermeld of er iets bekend is over deze risico's.
Het is gewoon niet tastbaar, deze kwestie en dat vind ik lastig.

Aan de ene kant denk; wat kan er gebeuren? We kunnen eventueel (wat Fred ook zei) schone grond storten. Een moestuin is niet nodig, maar kan ook gewoon in een bak op tegels staan ipv in de grond. Een zandbak idem dito en de kinderen kunnen we verbieden (of er in ieder gevL op toezien) in de grond te graven. Verder kan ik me niet indenken wat een andere oorzaak kan zijn dat we er ziek van worden, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 01 Feb 2016 14:56

Re: Huis op vervuilde grond

Ons huis staat op niet compleet schone grond, we hebben hier verder geen hinder van en de huizen verkopen hier alsnog als een gek. Weet even niet meer wat er ook alweer in onze grond zit, heb alleen onthouden dat wij de grond niet ergens mogen dumpen maar moeten aangeven dat deze deels vervuild is.
Ik heb het nooit als nadeel gezien, nou hebben wij ook voornamelijk tegels in de tuin en een border met schone grond. Dus ik zou mijn droomhuis er niet om laten gaan.

Vaak is het zo dat de verontreinigde grond heel erg diep zit en je daar eigenlijk weinig last van hebt.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 01 Feb 2016 18:10

Re: Huis op vervuilde grond

Het argument m.b.t. het later mogelijk moeilijk weer verkopen, geldt toch ook voor de aankoop nu? Mogelijk is het huis nu ook goedkoper juist omdat de grond vervuild is.

Ik zou me in jouw situatie inlezen in de gezondheidsrisico's. Het klinkt zo op het eerste gezicht wel als een situatie waarmee je gewoon fijn kunt leven, zonder risico's. Een expert raadplegen zou ik wel doen, want je wilt toch niet over 20 jaar ontdekken dat het toch gezondheidsgevolgen heeft gehad.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Feb 2016 18:18

Re: Huis op vervuilde grond

Zover ik kan zien zijn de prijzen niet drastisch gedaald. Alleen ten tijde van de crisis waren de prijzen lager. 2 huizen verderop is zelfs binnen 3 weken verkocht.

Ik hoop van de makelaar morgen nog een aantal stukken te ontvangen en een expert gaan we denk ik toch maar inschakelen om advies.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Feb 2016 20:57

Re: Huis op vervuilde grond

In mijn vorige werk heb ik wel te maken had met bodemvervuiling (zoals het ook wel genoemd wordt).
Juridisch gezien lijkt het afgedekt, want de gemeente heeft een eventueel saneringsverplichting. Waarschijnlijk betekent dit ook dat de gemeente de bodem monitort, dus geregeld samples neemt om te zien of de vervuiling zich uitbreidt of niet. Door bijvoorbeeld uitstroom in het grondwater.

Je hebt het over koper, lood, nikkel en PAK. De eerste 3 vallen onder de zware metalen en de laatste is een aromatische koolwaterstof. Het zijn stoffen die niet op enige manier door verdamping in de lucht kunnen komen. Enige manier om ze binnen te krijgen is door de grond te eten of inderdaad groente te kweken (opname van voedingsstoffen).

Hier kun je er ook meer over lezen:
https://www.milieucentraal.nl/wonen/gez ... reiniging/

Ik weet niet of ik zou willen wonen op een locatie met vervuilde grond, mijn gevoel zou in dit geval zeker meewegen.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem178

Bericht 01 Feb 2016 21:04

Re: Huis op vervuilde grond

Ik neem aan de de prijs ook iets lager ligt, anders zou je waarschijnlijk wel in een andere wijk gaan kijken?

Ik denk dat ik het wel zou overwegen als het mijn droomhuis zou zijn. De stoffen die genoemd worden komen op meer plaatsen voor, maar dan over het algemeen in lagere concentraties. Het aanraken ervan zorgt niet direct voor nadelige gevolgen en zeker met een laag schone grond ertussen zie ik geen enkel probleem. Zou wel lekker zijn als het huis dan ook goedkoper was.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 01 Feb 2016 21:11

Re: Huis op vervuilde grond

Ik zou het niet doen, puur ook een gevoelskwestie en omdat ik, mezelf kennende, het toch altijd in mijn achterhoofd zou hebben zitten. Dan maar liever een wat duurder huis op een veilige grond.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem148

Bericht 01 Feb 2016 23:02

Re: Huis op vervuilde grond

Je hoort vaak achteraf iets.
Bv bij defensie zijn er een hoop ziek geworden door verf.
Mensen die met asbest werken hebben een verhoogde kans op kanker.

Achteraf wordt een link gelegd. Veel weet je niet dus kan je niet voorkomen maar dit weet je wel. Daarom zou ik het nooit doen. Je slaat jezelf later voor je hoofd als je kinderen bv ziek zijn en er wordt tegen die tijd een link gelegd.

Niet beschuldigend bedoeld maar dat is hoe ik erover denk, moeilijk te verwoorden.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Feb 2016 23:13

Re: Huis op vervuilde grond

Ik zou het ook niet doen om wat Dandelion zegt. Ik zou het wal lastig vinden als het verder mijn droomhuis zou zijn, maar ik denk dat ik altijd last zou hebben van dat stemmetje in mijn hoofd.
L2014 & H2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Feb 2016 08:44

Re: Huis op vervuilde grond

Ben je er al gaan kijken of is het alleen nog een droomhuis via Funda? Want als je er nog niet bent geweest, zou ik eerst ook gaan kijken. Wie weet valt het huis sowieso een beetje tegen, en kan dat net de druppel zijn om het toch niet te doen in combinatie met de vervuilde grond.

Ik zou me ook afvragen: Zijn er in diezelfde prijsklasse niet net zulke leuke perfecte huizen te vinden maar dan op andere grond? Jullie kijken pas net toch?

Maar lastig!! Ik zou het ook niet weten!
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 02 Feb 2016 10:22

Re: Huis op vervuilde grond

We zijn al wezen kijken, dit soort info zetten ze niet op funda. Juist omdat het huis van binnen zo perfect is, is het lastig.

We zijn best al een tijd aan het rondkijken hoor. Alleen is er weinig passends te vinden op de plek waar we willen wonen en waar we niet nog minstens €50.000 aan moeten verbouwen. Wat dat betreft vallen we net tussen wal en schip.

Vrijdag gaan we er nog een keer kijken, en ga ik er vanuit dat we de ontbrekende stukken voor die tijd hebben gekregen van de makelaar. Als we vrijdag een lijstje hebben gemaakt van de dingen die aangepakt moeten worden dan hebben we dat ook duidelijker en kunnen we die 2 dingen bij elkaar optellen en een soort van beslissing maken.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Feb 2016 10:35

Re: Huis op vervuilde grond

Oh wat lastig! Kan me voorstellen dat het een moeilijks beslissing is. Ik heb geen advies maar wel succes met de beslissing!
Let's discover the world together.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 02 Feb 2016 17:20

Re: Huis op vervuilde grond

Vivianne schreef:Nee ik zou nooit een huis op vervuilde grond kopen. Je weet nooit wat de gevolgen kunnen zijn. Zeker met kleine kinderen. En wat Sogood en Caro ook zeggen. Ik zou ook erg bang zijn dat het huis niet goed verkoopbaar is als ik zou willen verhuizen.

Dit heb ik ook, het is zo lastig om er precies achter te komen wat het met je doet en hoe de grond hierin veranderd e.d..
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers