Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Crematie

<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 31 Jan 2016 10:27

Crematie

Ik begeleid kinderen in rouwsituaties maar nu heb ik rven behoefte aan jullie visie hier op en ervaringen hiermee

Mijn opa is vrijdag overleden. A (net 3) zag hem regelmatig en had een goede band met hem. Ook in t ziekenhuis is ze of bij hem geweest. Hij was toen bijna niet meer bij. We hebben he haar nu verteld en ze reageert hier goed op, stelt vragen en geeft goed aan als verdrietig is . Ze verteld ook aan anderen dat opa dood is en niet meer terug komt.

Nu was ons plan om haar mee te nemen naar opa waar hij opgebaard is zodat we met z'n drieën afscheid kunnen nemen. Ik ben nog niet in het rouwcentrum geweest maar volgens m'n moeder is het echt een akelig zicht.dus lastig.

Donderdag is pas de crematie en woensdag komt pas de kist. Dus naar een dichte kist kijken word ook lastig. A heeft wel geknutseld en wil dit graag brengen. Ook heeft ze een grafvlinder gekregen om te schilderen die op de kist geschroefd word. A heeft zelf aan m'n broer gevraagd of hij dat wil doen.Een optie is ook nog dat ze daar bij is wn dan met m'n schoonmoeder mee gaat.

De crematie vind ik ook lastig want is precies gelijk met een leuke activiteit waar a al weken naar uitkijkt.mijn man vindt het eigenlijk ook niet zon goed idee. Daarbij is het nog maar de vraag of ik zelf kan gaan omdat ik hoogzwanger ben en al ontsluiting heb.hierdoor ben ik ook wel emotioneler .het komt allemaal nogal te gelijk dus

Mede om die redenen wilden we dus met zn drieën eerder afscheid nemen zodat we haar goed kunnen ondersteunen.

Wat zouden jullie doen?
<<

Anoniem171

Bericht 31 Jan 2016 11:17

Re: Crematie

Wat zegt je dochtertje er zelf van? Wil ze bij opa kijken? Ik ben zelf open naar de kinderen toe. Als zij vragen stellen dan krijgen zij antwoord (passend bij hun ontwikkelingsleeftijd).

Gezien jullie situatie zou ik proberen om (als je dochtertje opa wil zien) met z'n drieën afscheid te nemen. En dan bij het bezoek het tempo van jouw dochtertje volgen. Dus als zij alleen kamertje wil zien, prima, als zij opa wil zien ook prima.

Gecondoleerd en veel sterkte!
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 31 Jan 2016 11:39

Re: Crematie

Bedankt voor je reactie. We zijn erg open naar haar toe qua antwoorden. Gaan kijken weet ze nog niet zegt ze zelf. Ik sta er wel hetzelfde in als jij zegt denk ik maar merk dat ik wel bevestiging zoek

Ik ben ook gewoon bang gezien de situatie dat t straks niet meer haalbaar is om afscheid te nemen met haar zoals ik dat zou willen
<<

Anoniem171

Bericht 31 Jan 2016 11:54

Re: Crematie

Wat zou jij jouw gezin adviseren als ze bij je kwamen voor rouwbegeleiding?

En zijn er foto's van opa gemaakt nu hij overleden is? En is het wellicht mogelijk om de crematie te filmen? Dan is er voor jouw dochtertje (en ook voor jou mocht je er niet bij kunnen zijn) de mogelijkheid om het toch nog te zien mocht de behoefte er later toch nog komen.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 31 Jan 2016 12:19

Re: Crematie

Ik zou, in deze situatie, denk ik adviseren om te doen zoals ik al zei. Met z'n drieën afscheid nemen. Maar omdat hij er zo " slecht" bij ligt schijnbaar, maakt dat mijn man erg twijfelt. Ik ga zo eerst zelf kijken hoe hij erbij ligt en beslis dan wat we doen en wat goed voelt. Ook maak ik dan wat foto's. De crematie wordt sowieso gefilmd ivm meerdere ouderen die niet kunnen komen.

Echt fijn dat je reageert!
<<

Anoniem171

Bericht 31 Jan 2016 12:26

Re: Crematie

Heel veel sterkte!
<<

anoniem203

Bericht 31 Jan 2016 12:33

Re: Crematie

Gecondoleerd Bolus.. Ik zou mijn keuze er van laten afhangen hoe je opa er bij ligt. Ligt hij erbij zoals jij wil dat je dochter hem blijft herrinneren zou ik er met z'n 3-en langs gaan. Twijfel je zou ik het niet doen.

Persoonlijk zou ik zo'n klein kind niet mee naar de crematie nemen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 31 Jan 2016 14:35

Re: Crematie

Gecondoleerd.

Heel verstandig om zelf eerst te kijken.
Vorig jaar zijn de opa en oma van mijn man overleden. L en N kenden hen erg goed, we kwamen er wekelijks een uurtje. L was toen ook net 3, N was pas 1,5.
Ze zijn wel mee gaan kijken in het mortuarium, ze zijn heel even binnen geweest en hebben voor de rest daar lekker in de koffiekamer gespeeld. Ze vonden het niet akelig of eng ofzo.
We hebben ze niet mee naar de uitvaart genomen (was in de kerk), het leek ons geen meerwaarde voor ze, en we wilden zelf ook niet afgeleid zijn maar op onze manier afscheid kunnen nemen.
Daarna, bij de koffietafel, waren ze er weer bij,mijn broer heeft ze gebracht.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 31 Jan 2016 15:00

Re: Crematie

Ben net geweest maar het ziet er echt heel akelig uit.
Ik werd er zelf naar van en heb best regelmatig overleden mensen gezien.

We gaan vragen of we even als de kist dicht is nog tekening en grafvlinder kunnen brengen. Verder na denken over evt een alternatiefmocht dit door de naderende baby anders lopen. Dat is nu eenmaal een onzekere factor wat het lastig maakt.

Bedankt voor t meedenken!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers