Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Skopje..toch timisoara, iemand tips?

<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 27 Jan 2016 14:21

Skopje..toch timisoara, iemand tips?

Wie is er geweest en wat is er te doen? (Marin als je dit leest..heb je hier nu ook gewoond of alleen in Bulgarije?) Ik wil een stedentripje met m'n broer gaan doen, gewoon een paar dagen rondhobbelen, borrelen, een museumpje of kerkje hier en daar. Is het een aanrader?

Edit: we gaan bijna! Ik gok van niet..maar is er iemand behalve miz_s (naam ok?) ooit geweest en heb je tips?
Laatst gewijzigd door PlugInBaby op 13 Mrt 2016 23:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jan 2016 14:28

Re: Skopje

Leuk! Ik lees dit. Ik heb er niet gewoond maar ik ben vanuit Bulgarije een keer naar Skopje geweest. Omdat het een beetje A la minute geregeld was, weet ik niet waar we precies allemaal geweest zijn. We gingen uit in een hele toffe tent (maar geen idee meer waar en wat) en we sliepen bij mensen thuis geloof ik. (those were the days, gewoon onbezorgd maar zien waar je slaapt) .

Ik weet in elk geval dat het een stad vol contrasten was, aan de ene kant van de brug wat moderner en aan de andere kant zit het oude Skopje (God wat was het woord ook alweer, Stara betekent oud geloof ik) en dat is heel mooi vond ik. Van die kleine oude straatjes. En een oud fort of zoiets. Weet er niet heel veel meer van maar vond het wel een leuke stad!

Kerkjes en moskeeën hebben ze er genoeg. Musea twijfel ik aan. Ik ben er anderhalve dag geweest. Misschien kun je het net als ik combineren met Ohrid?
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Jan 2016 14:39

Re: Skopje

Ik zou het niet aanraden. Ik ben er geweest met mijn man, en het is op zich een aardige stad, maar er is niet heel veel te zien/doen vond ik. De oude stad is zeker mooi hoor, dat wel! Ik ben blij dat we geweest zijn, we hebben ons ook zeker vermaakt, maar ik vind het geen aanrader. In twee dagen ben je zeker uitgekeken, maar sneller kan ook.
Ook weet ik niet of je alleen gaat, maar ik heb me er 's avonds als het donker was in bepaalde stukken wel enigszins onveilig gevoeld (veel grote groepen Roma zigeuners bijvoorbeeld). En dat waren zeker geen achterbuurten. En ik ben op veel plekken geweest, maar echt onveilig voel ik me niet snel. En dan was ik nog met mijn man.
Ook hangt er momenteel echt geen prettige sfeer in Skopje. Er is heel veel onrust tussen de Macedoniërs en de Albanezen. Dat voelde je toen ik er was al heel sterk, en dat is alleen maar toegenomen. (Dit zie je ook met regelmaat in het nieuws)
Oh, en ik weet niet wanneer je wilt gaan, maar als je in de zomer gaat moet je er rekening mee houden dat het erg heet is waarschijnlijk. Wij waren er in juli/augustus, toen was het 40-45 graden. Nou hadden wij ons erop ingesteld dat het warm zou zijn, maar dit was wel erg heftig.
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 27 Jan 2016 14:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jan 2016 14:46

Re: Skopje

Ja als stedentrip zou ik het idd ook niet doen. Denk niet dat er genoeg te doen is. Dus evt in combinatie met bijvoorbeeld Ohrid of een andere stad. Maar an sich als stedentrip lijkt het me iets te klein.
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Jan 2016 14:52

Re: Skopje

Ja, dat was precies wat ik ook bedoelde. Wij hebben toen een rondreis gemaakt, van Macedonië naar Servië naar Roemenië naar Hongarije. Wij wilden Skopje eigenlijk skippen, maar dat ging niet omdat er geen verbindingen waren vanaf Ohrid naar de andere plaatsen, we moesten dus sowieso via Skopje. Toen zijn we twee nachten daar gebleven. Een nacht was niet praktisch gezien de aansluitende reizen, dan zouden we alsnog niets van de stad zien, dus toen maar twee nachtjes geboekt.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Jan 2016 14:58

Re: Skopje

Als je wel graag naar die hoek gaat, dan zou ik liever naar een van de volgende steden gaan: Belgrado, Sofia, Budapest, Ljubljana, Sarajevo, Dubrovnik, Brasov (en omgeving) of Zagreb. Ik vind het wel lastig in te schatten hoe leuk deze steden zijn als stedentrip overigens, ik heb ze allemaal aangedaan in een rondreis. Maar stuk voor stuk zijn ze veel en veel leuker dan Skopje vind ik. En ik kan nog wel meer steden noemen in die hoek die ik ook leuker vond.
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 28 Jan 2016 14:34

Re: Skopje

Hmm ok..maar goed dat we nog niet geboekt hebben. Vorige keer zijn we naar porto geweest, is op zich ook niet enorm veel te beleven maar we hebben onszelf er wel prima vermaakt. Ik zal nog eens verder kijken voor ander betaalbare tickets..enkele steden die mizz_s opnoemt daar ben ik al geweest. En op een kaart lijken ohrid en skopje best ver uit elkaar te liggen..maar misschien valt dat in de praktijk wel mee dan?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Jan 2016 15:47

Re: Skopje

Nou, ik zeg ook niet dat in die andere steden superveel te doen is, maar daar zou ik me prima een paar dagen kunnen vermaken met rondstruinen, in een park hangen, op een terrasje zitten, eventueel iets bezoeken in de nabije omgeving etc. En dat kan ik me bij Porto ook zo voorstellen (ben daar niet geweest, maar dat is een beetje mijn beeld). In Skopje had ik dat echt totaal niet.
Ik zou Ohrid denk ik te ver vinden voor een stedentrip icm Skopje. Je kunt met de bus, is op zich prima te doen hoor, maar ik meen me te herinneren dat dat wel minstens 4 uur rijden was (maar ik zal ff bij mijn man checken, die onthoudt dat soort dingen beter). Dus een dagje op en neer is dan geen optie lijkt me.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Jan 2016 15:49

Re: Skopje

Ik heb toch even gegoogeld, volgens de timetable is het 3 uur tot 3 uur een 20 minuten. Maar gezien de staat van de wegen en van de bussen moet je er van uit gaan dat je er zeker wel wat langer over doet.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 28 Jan 2016 19:43

Re: Skopje

Ik kom regelmatig in Skopje, afgelopen zomer nog 2 weken rondgebracht, maar zal het niet snel aanraden. Er is op zich wel het een en ander te doen hoor en je kan je er prima vermaken. Wat ik echt verschrikkelijk vind aan de stad is dat ze het hele centrum aan het verbouwen zijn door er grote standbeelden enzo neer te zetten, veelal verwijzend naar het tijdperk Alexander de Grote. Het centrum doet daarom m.i. nep en protserig aan. Zo staat er bijvoorbeeld een gloednieuwe triomfboog, wel in oude stijl. Wat op zich wel leuk is om te bezoeken is het huis van moeder Teresa, bevindt zich in een leuke straat vol barretjes.
Aan de andere kant van de brug zit het oude centrum, dat is het Albanese deel. Een enorm contrast met het Macedonische nieuwe centrum. In het oude centrum is juist achterstallig onderhoud. Het oude centrum is echter wel het leukste, met name voor toeristen. Vol kleine winkeltjes en leuke barretjes en restaurantjes.Je kan er ook goed eten hoor. En stukken goedkoper dan is het Macedonische deel.
Wat verder leuk is vind ik het park bij het stadion aan de rivier. Daar is vaak ook wel het een en ander te doen, en anders gewoon lekker wandeling en in de zomer de koelte opzoeken.
Sinds een jaartje ofzo zit er iets buiten het centrum ook een groot winkelcentrum, skopje mall heet dat geloof ik. Hier zitten best leuke winkels, wel gewoon voor westerse prijzen allemaal.

Als je meerdere dagen hebt zou je inderdaad naar Ohrid kunnen, die wegen zijn tegenwoordig wel redelijk begaanbaar. Ohrid is alleen leuk in de zomer hoor, in de winter kan je beter naar Mavrova uitwijken. Dat is een kleinskigebied aan een prachtig meer. Vanaf het busstation gaan er bussen zowel naar Mavrova als Ohrid. Dichterbij Skopje heb je een stuwmeer in de bergen, Matka heet dat. Is iets van een half uur buiten Skopje. Ik vind het daar wel mooi, maar stel je er ook weer niet te veel bij voor.

Ik voel mij in Skopje nooit onveilig, terwijl ik als ik daar ben wel in een van de slechtere wijken verblijf. Er zijn idd wel veel Roma die wat van je willen. Maar ben het wel met Mizz eens dat de sfeer er nu niet echt geweldig is. Spanningen tussen de Albanezen en Macedoniers zijn er eigenlijk al zolang het land bestaat, maar daar heb ik zelf eigenlijk nooit veel van gemerkt. Maar goed, er vinden wel regelmatig betogingen o.i.d. plaats. En dan heb je nog de vluchtelingensituatie, dat loopt ook aardig uit de hand. Treinstation zit vol vluchtelingen die willen doorreizen en de bevolking zit niet echt op hen te wachten.

Ik hoop niet dat je nu een negatief beeld hebt van de stad, maar het is zoals het is. Mocht je besluiten wel die kant op te gaan, dan zal je je ongetwijfeld vermaken hoor. Ik vind het in elk geval wel altijd een gezellige stad, en dan met name het oude centrum.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Jan 2016 20:31

Re: Skopje

Luisa, echt onveilig is misschien wat overdreven gesteld, maar echt prettig voelde ik me er niet 's avonds, en zelfs mijn man ook niet. En wij zijn echt wel wat gewend qua reizen, en ik heb er niet echt snel last van. Maar misschien hadden we net pech.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 28 Jan 2016 21:20

Re: Skopje

Mizz_S schreef:Luisa, echt onveilig is misschien wat overdreven gesteld, maar echt prettig voelde ik me er niet 's avonds, en zelfs mijn man ook niet. En wij zijn echt wel wat gewend qua reizen, en ik heb er niet echt snel last van. Maar misschien hadden we net pech.


Nou ja, ik kan me er ook wel iets bij voorstellen hoor. Alhoewel ik zelf in het centrum nooit iets raars heb gezien ofzo. Ben trouwens wel oprecht benieuwd wat jullie toen zelf gemerkt hebben van de spanningen tussen Macedoniërs en Albanezen.

Wat trouwens misschien ook nog wel leuk is, is een bezoekje aan de bazaar. Daar kan je goedkoop kleding, schoenen, stoffen, sieraden en weet ik het kopen. Je moet er alleen wel van houden.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Jan 2016 21:54

Re: Skopje

Luisa schreef:
Mizz_S schreef:Luisa, echt onveilig is misschien wat overdreven gesteld, maar echt prettig voelde ik me er niet 's avonds, en zelfs mijn man ook niet. En wij zijn echt wel wat gewend qua reizen, en ik heb er niet echt snel last van. Maar misschien hadden we net pech.


Nou ja, ik kan me er ook wel iets bij voorstellen hoor. Alhoewel ik zelf in het centrum nooit iets raars heb gezien ofzo. Ben trouwens wel oprecht benieuwd wat jullie toen zelf gemerkt hebben van de spanningen tussen Macedoniërs en Albanezen.

Wat trouwens misschien ook nog wel leuk is, is een bezoekje aan de bazaar. Daar kan je goedkoop kleding, schoenen, stoffen, sieraden en weet ik het kopen. Je moet er alleen wel van houden.


Tsja, wij zijn gewoon erg geinteresserd in geschiedenis, politiek en betrekkingen. En als je daar dus veel van weet, en gevoelig voor bent, merk je het gewoon. Wij hebben er geen last van gehad hoor oid, maar we zagen en voelden het wel. Bijvoorbeeld hoe de Albanese bevolking wel echt achtergesteld werd, en hoe de Macedoniers hen proberen te 'verdrijven' door alles te bebouwen. Overal vlaggen etc. En de VN soldaten die je constant tegenkwam. Wij hebben ook wel wat door het land gereisd, en dan merkte je het ook, bijvoorbeeld hoe de Macedonische chauffeur omging met de Albanese passagiers en eigenlijk liever niet willen stoppen in een Albanees dorp.

Hoe het toen was denk ik overigens dat de gemiddelde toerist er weinig van gemerkt zou hebben hoor. Zeker als je bijvoorbeeld alleen in Ohrid komt denk ik niet dat je het echt merkt. Maar ik weet dat dit de afgelopen jaren wel toegenomen is, althans dat begrijp ik uit de media.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 28 Jan 2016 23:17

Re: Skopje

Wat jij verteld over de verhouding Albanezen en Macedoniërs herken ik wel, maar ik denk niet dat een gemiddelde toerist daar wat van mee krijgt nee. Ik weet wat er allemaal speelt, dat is al zolang het land bestaat, maar geloof niet dat een buitenlander dat door heeft en in elk geval nagenoeg geen last van heeft. Tenzij er betogingen ofzo zijn. de meeste mensen hebben niet door wie tot welke etniciteit behoort. Vandaar dat ik vroeg. Vind het eigenlijk wel goed ook om te horen dat jullie het wel gemerkt hebben want het is toch een wezenlijk probleem.
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 31 Jan 2016 00:47

Re: Skopje

Thanks voor alle reacties! We hebben besloten om het plan de campagne te wijzigen..nu gaan we naar timisoara. (Dus Als er iemand daar nog tips voor heeft haha)
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 31 Jan 2016 10:19

Re: Skopje

Oh, daar ben ik ook geweest ja. Toevallig in die zelfde reis. Dat is echt een superleuke stad, echt heel gezellig ook. Niet dat daar superveel te doen was, maar wel meer voor mijn gevoel. En het was er in ieder geval heel leuk en gezellig, met mooie pleinen waar je gezellig rond kunt hangen.
De mooie kerken zijn in elk geval de moeite waard te bezoeken, heel bijzonder Roemeens orthodox zijn ze. En er is een museum over het communistische regime en de opstanden. Toen wij er waren was het eigenlijk gesloten voor verbouwing, maar we mochten er toch in en kregen een prive rondleiding van een meneer die alles zelf meegemzakt had. Dat was erg indrukwekkend. Nu zal het museum naar alle waarschijnlijkheid gewoon weer open zijn.
Verder weet ik zo even niet meer wat we precies gedaan hebben daar, ik zal het eens aan mijn man vragen.
Ga je vliegen? Ik wist echt niet meer dat daar een vliegveld was (wij hebben met trein en bus gereisd).
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 01 Feb 2016 10:28

Re: Skopje

Haha wat toevallig! Nou dan is dat iig een goede keuze geweest :-) want heel veel hebben we niet nodig, dus dat zal best goedkomen dan :-) thanks voor de info so far alvast! We vliegen met wizzair..volgens mij vliegen zij sinds kort op die bestemming want kan me niet herinneren dat ik timisoara er eerder tussen heb zien staan.
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 13 Mrt 2016 23:25

Re: Skopje..toch timisoara, iemand tips?

Even een upje..nog andere tips anyone?

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers