Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Jan 2016 18:56

Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Sinds een aantal dagen zijn we er meer dan eerst mee bezig om te verhuizen.
De afgelopen 10 jaar hebben we in Amsterdam gewoond en sinds 3 jaar wonen we in een mooi nieuwbouwappartement in de leuke buurt. Jammer genoeg zit er geen tuin bij ons huis en zijn er maar 2 slaapkamers. Natuurlijk wisten we dit toen we dit huis kochten, maar de ruimte missen we nu met (bijna) 2 kinderen veel meer dan we vooraf dachten.

We zijn ons dus aan het oriënteren en aan het kijken waar we zouden willen wonen. Het staat vast dat we uit Amsterdam vertrekken, aangezien een huis wat aan onze wensen voldoet onbetaalbaar is hier.

Maar waar let je nou op, als je ergens anders gaat wonen? Hoe kies je je nieuwe woonplaats.
In ons geval wordt het sowieso een plaats waar we (nog) niks mee hebben of waar al bekenden wonen.

We hebben dit weekend een huis gezien op funda waar we qua ruimte (5 slaapkamers en een grote tuin) heel enthousiast over zijn. Van de buitenkant is het niet ons droomhuis, maar we zijn realistisch genoeg om daar doorheen te prikken. Waar we vooral tegenaan lopen is het gevoel dat we nog niet helemaal klaar zijn om de stad uit te gaan, maar tegelijkertijd snakken we echt naar meer ruimte en naar een huis voor (minstens) de komende 10 jaar. Dus dan zijn voorzieningen zoals een leuk centrum, basisschool, opvang, sportgelegenheden en eventueel een middelbare school In de buurt wel belangrijk.

Anyway, het is een heel verhaal, maar mijn vraag vooral is; hoe kies je je nieuwe woonplaats?
Waar zou jij op letten en vindt je een 'droomhuis' in een minder leuke plaats belangrijker of een minder mooi huis in een leuke plaats?
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem315

Bericht 24 Jan 2016 19:06

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wij kijken vooral naar de ligging t.o.v. grote wegen en naar de aanwezigheid van een school en een supermarkt.

We bekijken gewoon alleen huizen in dorpen die wij leuk vinden.
<<

Anoniem184

Bericht 24 Jan 2016 19:11

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Voor mij zouden OV-verbindingen het belangrijkst zijn. Rijden er (veel) bussen en treinen naar se plaatsen in de omgeving, hoe vroeg gaat de eerste bus (ook op zondag), hoe laat de laatste. We hebben beiden geen rijbewijs en gaan regelmatig vroeg op pad naar familie aan de andere kant van het land, we hebben er dan niets aan als de eerste bus pas zondagochtend om 10:00 gaat. Ook de voorzieningen in de woonplaats/omgeving zelf vind ik belangrijk. Winkels, dokter, apotheek, scholen in de omgeving als je kinderen hebt, etc.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Jan 2016 19:27

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Er zit een treinstation op 5 minuten loopafstand, met een directe verbinding naar Amsterdam en Utrecht. Dus dat is ideaal. Een zwembad zit ook heel dichtbij en het winkelcentrum is een kwartiertje lopen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 24 Jan 2016 19:34

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Ik zou voornamelijk kijken naar wat basisvoorzieningen. Zo vonden wij het belangrijk dat er in ieder geval een supermarkt/bakker/postkantoor aanwezig was. En nu net kinderen is het zwembad ook erg fijn. Oh en meerdere scholen zodat daar keuze in is.

Nu wonen wij echt in een klein dorpje, maar net dat grotere dorpen eromheen en als we de snelweg op gaan zitten we zo in wat steden.

Misschien gewoon eens wat rondlopen in de woonplaats waar je geen zou willen, sfeer proeven.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 24 Jan 2016 19:56

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wij gaan ook verhuizen.
Wij letten op de afstand tot het werk, mijn man staat nu veel in de file en dat willen we niet meer.
Dus ook de ligging is belangrijk, dat je snel op de snelweg kunt zijn.
Verder ook dat openbaar vervoer voorzieningen vlakbij zijn.
Maar ook dat je je prettig voelt in een stad of dorp, genoeg voorzieningen in de buurt.
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 24 Jan 2016 20:30

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wat spannend!

Ik zou inderdaad kijken naar de ligging en bereikbaarheid (afstand tot werk, supermarkt, basisscholen). Toen wij op huizenjacht gingen hebben we op een aantal locaties op verschillende momenten gekeken in de buurt; 's avonds, doordeweeks overdag en in het weekend.

Ben wel benieuwd naar welke dorpen/steden jullie aan het kijken zijn trouwens! Is het in de buurt van Amsterdam?
2014 2016 2019
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Jan 2016 20:42

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Spannend! Wij hebben vooral gelet op de buurt, de bereikbaarheid en de voorzieningen. We kenden de buurt allebei niet maar hebben hier héél vaak gewandeld om een indruk te krijgen. Verder kwamen we hier al regelmatig in het centrum dus dat was al bekend voor ons. Voor de voorzieningen hebben we gegoogeld. Het OV is goed te doen, mijn vriend gaat altijd met de trein naar zijn werk dus dat was belangrijk (ik eerst ook maar inmiddels niet meer). Ik moet nog steeds wel wennen aan de stad, ik heb 26 jaar ergens anders gewoond dus het is gewoon vreemd voor me. Maar ik word hier steeds vertrouwder. Ik woonde eerst in Pur.merend en nu in Zaan.dam. Allebei dicht bij Amsterdam dus, mocht je meer info willen dan hoor ik het wel :)
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 24 Jan 2016 20:44

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Ben ik wel benieuwd in welke wijk je woont Scandic, ik werk in dezelfde plaats.

Wij zijn ons ook aan het orienteren en houden wel rekening met bereikbaarheid, middelbare scholen ed
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Jan 2016 20:46

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Grappig Helix, ik werk ook hier in de stad. Ik woon in de *
Laatst gewijzigd door Scandic op 24 Jan 2016 21:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 24 Jan 2016 20:53

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wat leuk Scandic! Ik werk in jouw woonplaats en woon ook in de buurt!
2014 2016 2019
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Jan 2016 21:09

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wij kijken nu vooral naar B.ussum.
Z.aandam en die hoek is voor ons ongunstig aangezien mijn man in Utrecht werkt en ik in Amsterdam.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Jan 2016 21:13

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Tja, goede vraag. Ik ben op mijn 21e uit Amsterdam weggegaan omdat we gewoon geen fijn betaalbaar huurhuis konden vinden. We waren echt niet veeleisend, maar gewoon twee slaapkamers en een woonkamer voor een betaalbare prijs was al te veel gevraagd. We kwamen een betaalbare huurwoning tegen in Hilversum en hebben het gewoon zonder blikken of blozen gedaan. Daar heb ik écht geen spijt van gehad, ik vond het echt ontzettend leuk om in Hilversum te wonen en erg fijn dat ik ook zo weer in Amsterdam was (waar ik studeerde en mijn vrienden en mijn ouders woonden/wonen).
Daarna ben ik eigenlijk onbedoeld in Steenwijk terecht gekomen. Dat was echt slikken en in die twee jaar dat ik daar woonde heb ik er nooit kunnen wennen en miste ik Amsterdam verschrikkelijk terwijl ik daar in Hilversum helemaal niet zo veel last van had. Daarna ben ik naar Amersfoort verhuisd, daar heb ik de afgelopen 7 jaar gewoond en nu ben ik vanwege de liefde naar Dordrecht verhuisd. Amersfoort vond ik prima wonen, misschien had ik Hilversum nog wel liever gehad, maar ik had wel het gevoel dat ik in Amersfoort iets kon opbouwen.

Mijn ervaring als behoorlijk aan Amsterdam verknochte ex-Amsterdammer is dat het hem niet zit in de grootte van de plek of of het een stad is of een dorp. Hilversum is een dorp en ik vond het heerlijk, Steenwijk is een stad, maar ik vond het moeilijk om er voet aan de grond te krijgen. Wat ik in Amersfoort miste was een beetje meer tja, gekkigheid, iets minder dat aangeharkte. Maar tegelijk vond ik het echt een fijne plek om mijn kind(eren) te laten opgroeien en voor de prijs die wij betaalden voor een ruime hoekwoning met grote tuin en 5 slaapkamers had mijn vriendin in Amsterdam West een appartementje op de 5e verdieping met een balkon en twee slaapkamers. Ja, qua plek had ik direct met haar willen ruilen, qua huis echter helemaal niet en ik heb er dan ook nooit spijt van gehad. Toen mijn man overleed besloot ik dan ook om in Amersfoort te blijven, ook al had ik er niet heel veel binding mee nog. In Amsterdam had ik dat ook niet meer.

Nu woon ik dus in Dordrecht en ik merk dat ik me hier al meer verbonden mee voel dan met Amersfoort. Het heeft wat meer rommel, wat meer alternatieve dingen, eettentjes die ik écht leuk en lekker vind, een mooie binnenstad.

Waar let je op? Als je voor werk aan Amsterdam gebonden bent zou ik kijken naar plaatsen die daar niet te ver vandaan liggen. Dingen als Haarlem, Muiden, Hilversum, eventueel Amersfoort zou ik aanraders vinden om dan naar te kijken. Als je nu al bang bent dat je niet klaar bent om Amsterdam uit te gaan zou ik voor jezelf op een rijtje zetten hoe dat komt. Wat ga je missen aan Amsterdam.
Ik zou vervolgens dus bij de plaats waar je misschien wil gaan wonen er op letten dat dingen die je gaat missen voorhanden zijn of vervangen kunnen worden door iets anders. Dus als je dat ene leuke eettentje gaat missen, of er leuke alternatieven zijn. Als je van terrasjes pakken houd, dat er in het dorp of de stad waar je wil gaan wonen voldoende alternatieven zijn. En als je graag naar de bios gaat dat dat bijvoorbeeld ook nog makkelijk kan.

En als je tips wil, ga in Hilversum kijken!
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 24 Jan 2016 21:16

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wij zijn door schade en schande wijs geworden en weten nu dat wij de plaats belangrijker vinden dan het huis. Ons vorige huis was groot en fijn, maar het dorp en de dorpelingen waren niet onze stijl. Met z'n tweeën heb je daar niet zoveel last van, maar met kinderen 'moet' je wel wat met je omgeving en daarom zijn we er vrij vlot na de geboorte van de eerste weggegaan.

Naast de standaard checklist (bereikbaarheid, voorzieningen etc.) hebben we voordat we dit huis kochten vooral heel goed gekeken naar wat voor buurt het was. Op funda kun je bij elk huis statistieken vinden over de buurt, het is interessant om die met andere buurten te vergelijken. En een aantal keer in de buurt gaan wandelen opoverschillende tijdstippen. Hoe liggen de tuinen erbij, wat voor inrichting hebben mensen, wat voor auto's staan er geparkeerd, wat voor mensen lopen er rond... En voel je je daar prettig bij? Als je eenmaal serieus interesse hebt in een huis, ook even aanbellen bij de buren. Hebben wij na de eerste bezichtiging ook gedaan. Voelde me een beetje een Jehova's getuige, maar ik wilde toch echt geen bod uitbrengen zonder de buren te hebben gezien. Eerste indruk zegt natuurlijk niet alles, maar wel veel.

Succes met het vinden van iets nieuws!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 24 Jan 2016 21:17

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Grappig, ik werk in de wijk boven de Zaanse Schans.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 24 Jan 2016 21:19

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wij zijn 7 jaar geleden van Amstelveen naar Castricum verhuisd, tijdens de eerste zwangerschap naar Zaandam gegaan en vier jaar geleden van Zaandam naar Hoofddorp.

We gingen naar castricum omdat we dicht bij het strand en de duinen wilden waar we gingen mountainbiken (en lunchen bij strandtent) gingen daar weer weg ivm zwangerschap en de muren vol schimmel zaten (in een nieuwbouwhuis) en eigenaar daar niets aan wilde doen. Kregen haast dus eerste beste wat we konden vinden was in Zaandam en ervoor gegaan. Was niet ons droomhuis maar wel een ruim nieuw appartement met binnentuin/speeltuin. Omdat we te weinig bergruimte hadden zijn we toen de oudste twee een jaar waren gaan kijken naar wat anders en dat werd Hoofddorp ivm de reisafstand naar man zijn werk. Hierbij hebben we vooral naar de binnenkant en ruimte van het huis gekeken en vooral gelet op de woningen waarbij er nog geen stuk dak op de eerste verdieping zat zodat er voldoende ruimte op de slaapkamers overbleef en de zolder ook ruim zou zijn. Dat was nog niet zo heel makkelijk, maar is gelukt. Eerst huur en wilden we afwachten of Hoofddorp wel iets voor ons zou zijn en daarna overgaan naar een koophuis. Maar toen we wilden kopen was er niets te vinden wat ruimer/beter was in dezelfde prijsklasse en hebben we ondanks dat de buitenkant maar een simpele gezinswoning is waar de hele buurt vol mee staat, toch ons huidige huis gekocht. We wilden eigenlijk naar de nieuwere wijk maar dan zouden we meer neerleggen voor minder ruimte en dat vonden we zonde alleen maar voor het oog van buiten.

In al deze woonplaatsen kenden we verder niemand en waren we ook nog niet bekend maar is allemaal wel goed bevallen. Al vond ik de scholen in onze wijk in Zaandam geen scholen waar we onze kinderen naartoe wilden doen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem173

Bericht 24 Jan 2016 21:19

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Ik zou ook goed kijken naar het type plaats. Als je tussen Amsterdam en Utrecht in gaat zitten is het verschil tussen abcoude en maarsenbroek nogal groot. Beetje Haarlem VS Almere ofzo. Bussum is volgens mij wel prima dan
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Jan 2016 21:21

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Naarden is ook echt een heel erg charmant stadje trouwens. Maar ik heb geen idee hoe het daar wonen is en in de vesting kom je sowieso al niet snel terecht.
<<

Anoniem184

Bericht 24 Jan 2016 21:36

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Mijn vriend heeft een aantal jaar met zijn ex in Naarden gewoond. Hij vond het er heel prettig wonen in elk geval.
<<

Anoniem178

Bericht 24 Jan 2016 22:13

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Wij gaan straks in een groot dorp in de buurt van de stad wonen waar we nu zitten. Bij ons was de eerste eis bereikbaarheid naar werk. Ik werk in de stad waar we nu wonen, vriend gaat met de trein naar een ander dorp. Treinstation was een eis, evenals de (fiets)afstand naar mijn werk. Waren er nog maar een paar dorpen over. De wijk waar we nu gaan wonen sprak ons erg aan. We wonen nu nog steeds ver van familie en sommige vrienden af, maar zijn wel 10 minuten dichter erheen verhuisd.

Volgens mij heeft de mooie wijk de doorslag gegeven, al hebben we ook veel op emotie gekocht.
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 25 Jan 2016 14:44

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Bussum en Naarden lijken me beide erg leuke plaatsen, mooie omgeving ook! Hebben jullie al een afspraak voor de bezichtiging staan? Je kunt anders eventueel kijken of je hier op het forum iemand uit de buurt kunt vinden die je misschien tips kan geven over de buurt.

Toen wij ons huis kochten kregen we de tip: je kunt bijna alles aan een huis veranderen behalve je gevoel en de locatie.
2014 2016 2019
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 25 Jan 2016 18:03

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Ik heb eerst altijd gezegd ik vertrek nooit uit mijn dorp, maar dat heb ik toch gedaan ivm de ontbrekende voorzieningen (lees oa: geen supermarkt).

Het zou eerst eigenlijk een vrij nieuwe wijk gaan worden in een groot dorp (bijna stad als je het mij vraagt), maar uiteindelijk is het een dorp geworden dat zowat tegen dat grotere dorp aan ligt en ik ben daar erg blij om. Dit omdat de nieuwbouwwijk in het grote dorp eigenlijk volledig bestaat uit import en er nauwelijks sociale controle is en je alleen maar je buren zou kennen. Hier waar ik nu zit hebben ze een actieve wijk met actieve buurtvereniging en het is een vrij nieuwe wijk die leuk speels in ingedeeld qua bouwstijl (geen enkele woning is qua indeling/raamindeling en steenkleur hetzelfde, maar het past wel allemaal mooi in de buurt). Natuurlijk moet je daar als nieuweling aan mee doen, want anders ga je buiten de boot vallen. Zeker ook omdat alle andere mensen uit het dorp zelf komen en wij de enige in deze ook vrij nieuwe wijk buiten dorpse zijn. Echter dat dorpse spreekt mij wel meer aan dan het grotere dorp (bijna stad), waar ik met de fiets binnen 10 minuten midden in het centrum ben.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 26 Jan 2016 10:44

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Toen ik naar een andere plaats ging verhuizen heb ik heel veel rondgelopen. Ik wilde sowieso niet in een dorp wonen of een buitenwijk, want ik wilde het 'stadse' niet missen en te voet snel om een boodschap kunnen of even lekker neuzen in de winkels. In die centrum straal ben ik gaan rondlopen en gaan kijken in verschillende straatjes en omgevingen en zo mijn favoriete straten opgeschreven. En toen werd ik verliefd op een huisje en was het binnen een dag rond haha :dance:

Bussum vind ik trouwens leuker dan Naarden. Maar ik zou zeker even door de buurt lopen en kijken hoe je het vind en wat je zelf belangrijk vind.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Jan 2016 11:24

Re: Verhuizen naar een andere plaats, waar let je op?

Grappig, ik zie vaak Zaandam voorbijkomen. Als het goed blijft gaan met mijn vriend (waar ik wel van uitga), kom ik ook nog eens in de Zaanstreek te wonen. Wel tijdelijk, want het trekt me totaal niet haha, vooral omdat ik daar niks of niemand ken en ik ook niet in een dorp wil wonen eigenlijk.
❤ 7 juni 2018

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron