Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kostgeld vragen

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 23 Jan 2016 18:25

Re: Kostgeld vragen

Ik moest wel kostgeld betalen, anders kon mijn vader de huur niet meer opbrengen toen hij ontslagen werd.
En daarnaast betaalde ik sowieso veel zelf.

Ik denk dat we B tot haar 18e financieel ondersteunen, en dat ze daarna, afhankelijk van wat ze doet, best een stukje kostgeld kan betalen.
Naar mijn inziens geeft dat besef in het feit wat een huishouden allemaal kost. Hoeft echt absoluut geen 25% te zijn, en misschien is 10 nog wel veel, . daar zou ik nog over na moeten denken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Jan 2016 18:33

Re: Kostgeld vragen

Ja maar als het niet anders kan dan is het niet anders, dat vind ik nog een ander verhaal. In dit verhaal heeft die moeder dat extra geld niet nodig, ze komt gewoon rond.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem222

Bericht 23 Jan 2016 18:36

Re: Kostgeld vragen

Ik denk dat ik mijn kinderen, voor zover mijn/onze financiën dat toelaten, financieel zal ondersteunen zolang ze schoolgaand zijn/studeren. Net zoals mijn eigen ouders dat ook hebben gedaan.

Ik heb vanaf mijn 14e gewerkt maar mijn ouders hebben wel mijn studie, boeken, zorgverzekering en telefoonrekening betaald tot ik fulltime ging werken. Ik was wel al vanaf mijn 18e uit huis.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 23 Jan 2016 21:28

Re: Kostgeld vragen

Ik ben het niet van plan. Ik kan natuurlijk nooit in de toekomst kijken maar heb zelf ook nooit kostgeld hoeven betalen. Zelfs nu niet (ik betaal natuurlijk wel heel vaak de boodschappen). Ik zie het als een soort van doorgeefsysteem. Mijn ouders ondersteunen mij ik ondersteun op mijn beurt J weer en J op zijn beurt hopelijk zijn kinderen weer.
2015 💙
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 23 Jan 2016 22:13

Re: Kostgeld vragen

Ik zou dat ook niet doen. Om je kind te leren goed met geld om te gaan hoef je het hem/haar niet af te pakken lijkt mij.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 23 Jan 2016 22:25

Re: Kostgeld vragen

De kinderen uit het voorbeeld vind ik echt veel te jong en het is te veel geld. Ik vind het omgekeerde wereld op deze manier, je zorgt als ouders voor je kinderen en niet andersom op die leeftijd.

Ik ken ook een aantal personen bij wie ik het niet meer dan normaal vind dat ze kostgeld moeten betalen. Een daarvan is een 28 jarige (game verslaafde) jongen die echt teert op zijn ouders, geen baan zoekt of zich inzet voor een opleiding. Echt een die een schop onder zijn kont kan gebruiken, maar dan zou ik als ouders wel het gesprek aan blijven gaan.
Een andere is volwassen kerel van 30 die hard werkt en de ware nog niet is tegen gekomen en daarom nog thuis woont. Dan zou ik het ook vragen.
<<

anoniem203

Bericht 23 Jan 2016 22:28

Re: Kostgeld vragen

Dat ligt eraan. Stel ze zijn 20, werken fulltime en geven hun geld uit aan feesten, sigaretten en andere onzin en ieder weekend nemen ze vrienden mee naar huis die alles opeten en drinken dan ga ik echt echt wel vragen of ze wat geld inleveren. Voor boodschappen en voor een deel ook sparen. Maar als ze zelf goed met hun geld om kunnen gaan en het niet op brassen dan niet. Wel wil ik wel dat ze later helpen met wat klusjes zoals het gras maaien en de tafel afruimen etc
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 23 Jan 2016 22:38

Re: Kostgeld vragen

Minderjarig nee. Misschien zoals Pompoen aangeeft, bijdragen bij aankoop van shampoo enzo (met name als er elke week een andere shampoo, crème, zeep, maskertje geprobeerd moet worden).

Vanaf 18, mits een full time baan, verwacht ik wel een bijdrage. Ik heb het niet hoeven doen en dat heb ik niet begrepen. Indien studerend, dan niet.
L2014 & H2017
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 23 Jan 2016 22:49

Re: Kostgeld vragen

Ik zie het niet als afpakken, ik zie het als een manier van verantwoording leren dragen.
Wanneer ik het kostgeld niet nodig heb, zal het waarschijnlijk gewoon op haar spaarrekening terecht komen.

En het ligt er ook wel aan hoe B zich zal gaan gedragen, neemt ze zelf die verantwoordelijkheid vind ik het al anders dan wanneer ze, zoals hier boven gezegd, ze zich ieder weekend lam zuipt en totaal niet met haar centen om kan gaan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Jan 2016 22:54

Re: Kostgeld vragen

Marni schreef:
Marin schreef:Ik heb geen kinderen maar dat zou ik nooit doen. Op een gegeven moment een bijbaantje voor de leuke dingen zoals kleding en bios etc prima, hoort bij opvoeding en zelfstandig worden maar het ouderlijk huis is thuis.


Helemaal mee eens.

Ik vind het pas een ander verhaal worden als je kinderen echt fulltime werken en 25+ zijn en het wel 'lekker' vinden zo thuis. Maar dan heb ik ook het idee dat dat hun zelfstandigheid in de weg gaat staan. Ik vraag me altijd af hoe ik dat zou doen. Ik zou ze niet letterlijk het huis uit sturen maar ik hoop dat ik ze wel kan motiveren om een leuk plekje voor zichzelf te gaan zoeken.


Ja hier zou ik nav dit topic ook aan te denken hoe je dit zou kunnen doen. Ik zou denk ik in zo'n geval nog steeds geen kostgeld vragen maar wel willen proberen m'n kind te stimuleren om zelfstandig te worden en een reden te zoeken waarom hij of zij nog thuis woont. Heel eerlijk gezegd denk ik dat het voor ons heel normaal zal zijn om een kind uit huis te laten gaan rond z'n 18e als ie gaat studeren. Mocht een kind dan dus niet willen studeren maar gaan werken, (misschien mbo praktijk ofzo) zou ik eerder samen stimuleren om een goedkope woonruimte te vinden dan thuis te blijven en kostgeld te vragen. Mocht er door omstandigheden het nog niet mogelijk zijn om uit huis te gaan, lijkt me dat daar een reden voor is en denk ik ook niet dat we daar kostgeld zouden vragen. Ik zou denk ik eerder juist (mits mogelijk) een financiële bijdrage leveren als ouders zodat uit huis wonen en zelfstandigheid gestimuleerd kan worden, dus het omdraaien. Maar dat moet wel mogelijk zijn natuurlijk. Dus bijv een deel van de huur betalen of de zorgverzekeringkosten wegnemen zodat een kind beetje bij beetje zelfstandig leert te worden door in elk geval de mogelijkheid krijgt om op zichzelf te leven. Volledige financiële onafhankelijkheid komt daarna dan zodra hij of zij genoeg daarvoor verdient.

In het geval van Lejow snap ik echter wel, dan knoop je samen de eindjes bij elkaar. Dat doe je dan samen en vind ik wel knap als ouder om toe te moeten geven dat je de bijdrage van je kind nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Marin op 23 Jan 2016 23:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

anoniem203

Bericht 23 Jan 2016 23:01

Re: Kostgeld vragen

Er is niks knaps aan. Je moet dan wel om brood op de plank te krijgen. Mijn collega van 18 heeft nog 2 zussen die nog thuiswonen, ouders zijn gescheiden en vaders heeft z'n handen er vanaf getrokken en moeder kan gewoon niet alles betalen voor hun. Ze moeten een deel van hun geld wat ze verdienen met hun bijbaantjes afgeven. Anders komen ze gewoon niet rond en ze moeten elkaar echt helpen. Het is gewoon niet anders.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Jan 2016 23:03

Re: Kostgeld vragen

Ik bedoel dat ik het knap vind van een volwassene om dat toe te geven aan een kind en om daar geld van te accepteren. Dat lijkt me een behoorlijke stap als ouder zijnde, om uit te leggen en toe te geven dat dat niet anders kan. Dat vind ik knap ja, en daar heb ik respect voor.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Jan 2016 23:20

Re: Kostgeld vragen

Lejow schreef:Ik zie het niet als afpakken, ik zie het als een manier van verantwoording leren dragen.
Wanneer ik het kostgeld niet nodig heb, zal het waarschijnlijk gewoon op haar spaarrekening terecht komen.

En het ligt er ook wel aan hoe B zich zal gaan gedragen, neemt ze zelf die verantwoordelijkheid vind ik het al anders dan wanneer ze, zoals hier boven gezegd, ze zich ieder weekend lam zuipt en totaal niet met haar centen om kan gaan.


In mijn ogen hoort het helemaal niet bij de verantwoordelijkheid van een minderjarig kind om bij te dragen aan de kosten van het huishouden, dus verantwoording leren dragen vind ik hier echt niet van toepassing. Ook niet als een kind niet met geld kan omgaan, dan nog vind ik de huur of hypotheek, verzekeringen, boodschappen, energiekosten, et cetera, maar ook dat een kind kleren aan zijn lijf heeft, zich normaal kan verzorgen en schoolboeken heeft toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders. Dat extraatjes op een gegeven moment misschien wel voor eigen rekening, dus in het weekend een drankje kunnen drinken in de stad of naar de bioscoop, die net wat duurdere spijkerbroek of schoenen kunnen kopen, sparen voor iets groots of om op zelf op vakantie te kunnen, make-upspulletjes, lekkere luchtjes, accessoires, et cetera. Als een kind niet met geld kan omgaan of zich elk weekend lam zuipt dan komt hij of zij er vanzelf wel achter dat daar andere leuke dingen voor ingeleverd moeten worden. Een minderjarig kind dat nog naar school gaat verdient in de regel maar een schijntje, dus dan is het vrij snel op en kan er niks meer. Maar alle basiskosten blijven in mijn ogen toch echt voor rekening van de ouders, ook als het kind er een potje van maakt.

En nood breekt wetten natuurlijk, in jouw geval snap ik goed dat het niet anders kon en dat is ook een heel ander verhaal. Het gaat mij om de keuze om vanuit opvoedkundig oogpunt kinderen mee te laten betalen aan volwassen kosten.
Met een meerderjarig kind vind ik het ook nog wat anders. Dan zou ik ook niet meteen vanaf dag 1 na de achttiende verjaardag kostgeld gaan vragen, maar als een kind allang werkt en volwassen is dan vind ik het wel begrijpelijk.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 23 Jan 2016 23:34

Re: Kostgeld vragen

Ik heb het ook niet over een minderjarige.
<<

Anoniem184

Bericht 24 Jan 2016 13:31

Re: Kostgeld vragen

Lejow schreef:Ik heb het ook niet over een minderjarige.

Maar daar ging dit topic toch over? Kostgeld onder de 18?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Jan 2016 14:14

Re: Kostgeld vragen

Carl schreef:Zijn jullie dit van plan? Wanneer je kind een (bij)baan heeft? Vanwege principes of een levensles?




Ik reageerde meer hier op.
<<

Anoniem286

Bericht 24 Jan 2016 14:21

Re: Kostgeld vragen

Nee, zoals meerdere zeggen zou ik pas kostgeld vragen als mijn kind thuis woont maar fulltime werkt en niet meer naar school gaat.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Jan 2016 15:24

Re: Kostgeld vragen

Marin schreef:
Marni schreef:
Marin schreef:Ik heb geen kinderen maar dat zou ik nooit doen. Op een gegeven moment een bijbaantje voor de leuke dingen zoals kleding en bios etc prima, hoort bij opvoeding en zelfstandig worden maar het ouderlijk huis is thuis.


Helemaal mee eens.

Ik vind het pas een ander verhaal worden als je kinderen echt fulltime werken en 25+ zijn en het wel 'lekker' vinden zo thuis. Maar dan heb ik ook het idee dat dat hun zelfstandigheid in de weg gaat staan. Ik vraag me altijd af hoe ik dat zou doen. Ik zou ze niet letterlijk het huis uit sturen maar ik hoop dat ik ze wel kan motiveren om een leuk plekje voor zichzelf te gaan zoeken.


Ja hier zou ik nav dit topic ook aan te denken hoe je dit zou kunnen doen. Ik zou denk ik in zo'n geval nog steeds geen kostgeld vragen maar wel willen proberen m'n kind te stimuleren om zelfstandig te worden en een reden te zoeken waarom hij of zij nog thuis woont. Heel eerlijk gezegd denk ik dat het voor ons heel normaal zal zijn om een kind uit huis te laten gaan rond z'n 18e als ie gaat studeren. Mocht een kind dan dus niet willen studeren maar gaan werken, (misschien mbo praktijk ofzo) zou ik eerder samen stimuleren om een goedkope woonruimte te vinden dan thuis te blijven en kostgeld te vragen. Mocht er door omstandigheden het nog niet mogelijk zijn om uit huis te gaan, lijkt me dat daar een reden voor is en denk ik ook niet dat we daar kostgeld zouden vragen. Ik zou denk ik eerder juist (mits mogelijk) een financiële bijdrage leveren als ouders zodat uit huis wonen en zelfstandigheid gestimuleerd kan worden, dus het omdraaien. Maar dat moet wel mogelijk zijn natuurlijk. Dus bijv een deel van de huur betalen of de zorgverzekeringkosten wegnemen zodat een kind beetje bij beetje zelfstandig leert te worden door in elk geval de mogelijkheid krijgt om op zichzelf te leven. Volledige financiële onafhankelijkheid komt daarna dan zodra hij of zij genoeg daarvoor verdient.


Ik ben het helemaal met je eens, Marin.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 24 Jan 2016 17:28

Re: Kostgeld vragen

Mijn. Kinderen hoeven pas kostgeld te betalen als ze nog bij ons inwonen en al een volwaardige baan hebben. Bij een krantenwijk, vakken vuller baan of wat anders verwacht ik geen bijdrage in de huishoudpot.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem167

Bericht 24 Jan 2016 20:02

Re: Kostgeld vragen

Ik vind wel dat een kind moet leren met z'n eigen geld om te gaan dus ik zou het wel belangrijk vinden met bv telefoonrekening of eigen kosten dat ze daar wel zelf voor betalen. Meebetalen aan huis niet als ze nog studeren ofzo.
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 24 Jan 2016 20:22

Re: Kostgeld vragen

Geen idee, mijn man is afgekeurd en dat is geen vet pot.
Het gezin wordt natuurlijk steeds duurder als ze ouderen worden.

Zullen ze straks zelf gaan verdienen, dan gaan ze wel wat betalen.
Dan denk ik aan zorgverzekering en kleren..
<<

Anoniem193

Bericht 25 Jan 2016 10:46

Re: Kostgeld vragen

Zelf zou ik het niet doen, tenminste niet in onze situatie. Maar ik ken wel een situatie waarbij het eigenlijk heel logisch is.
De vrouw leeft op bijstandsniveau, haar kinderen wonen bij haar thuis, doordat de kinderen geld verdienen krijgt zij bepaalde toeslagen niet of minder doordat het inkomen van haar kinderen ook meetelt.
De kinderen betalen het verschil in toeslag aan haar als kostgeld.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 25 Jan 2016 11:13

Re: Kostgeld vragen

Nope, geen kostgeld oid maar wel een percentage waarvan ze gaan sparen. Ik zou dan het bedrag wat zij sparen per maand verdubbelen tot ze een "echte baan" hebben. Dus als zij 150 euro sparen, sparen wij ook 150 euro voor ze en als ze iets willen kopen van hun spaargeld dan hebben we daar eerst het juiste gesprek over.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 25 Jan 2016 18:18

Re: Kostgeld vragen

Ik heb dit ook moeten betalen. Ligt er aan hoe we op dat moment er financieel er voor staan. Redden wij het met zijn 2, dus eigen loon, dan hoeft het niet van mij. Zou 1 van ons geen werk meer hebben op dat moment bijv. dan is er niks mis mee dat de kinderen hier mee betalen. Hoeveel dat zou zijn, geen idee, zien we dan wel.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 25 Jan 2016 19:42

Re: Kostgeld vragen

fashionmommy schreef:Ik heb dit ook moeten betalen. Ligt er aan hoe we op dat moment er financieel er voor staan. Redden wij het met zijn 2, dus eigen loon, dan hoeft het niet van mij. Zou 1 van ons geen werk meer hebben op dat moment bijv. dan is er niks mis mee dat de kinderen hier mee betalen. Hoeveel dat zou zijn, geen idee, zien we dan wel.

Ik ben het hier mee eens, mits je als ouders fatsoenlijk met je geld om gaat.

Mijn ouders hadden het krap en toch gaf mijn vader best veel geld uit aan rotzooi en bier. Als ze meer geld hadden gevraagd, had ik dit gewoon geweigerd. Klaar.
Ik heb in die tijd wel heel veel dingen voor m`n moeder gekocht omdat zij mijn vaders gedrag ook niet in de hand had en ik wilde dat zij ook eens een zakcentje zou hebben.
Anyway, dat dus.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers