Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huisman/vrouw zonder kinderen

<<

Anoniem250

Bericht 18 Jan 2016 16:01

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Ik vind er niet zoveel van. Het zou me misschien wel verbazen als een gezonde en jonge vrouw zonder kinderen vrijwillig thuis zou zitten. Maar die verbazing komt dan weer voor uit mijn eigen perspectief. Ik zou er zelf nooit vrijwillig voor kiezen.

Je vraagt hoe ik me zou voelen bij het leven van het inkomen van mijn partner. Niet goed. Bezwaard. En afhankelijk. Ik ben ook heel erg opgevoed met het idee dat je als vrouw je financieel onafhankelijk moet zijn en voor jezelf moet kunnen zorgen. Dus ik zou het heel lastig vinden die keuze voor mezelf en mijn ouders te verantwoorden. Werk, een eigen inkomen, jezelf ontwikkelen (buiten hobby), actief deelnemen en bijdragen aan de maatschappij geeft ook een vorm van (mentale) vrijheid. Ik zou me gevangen voelen als ik me zou toewijden aan het huishouden.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 18 Jan 2016 16:07

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Ohhh irritatiepunt over familie van mij!! Man werkt, hard, om rond te komen. Vrouw is hoogopgeleid maar heeft ontdekt dat ze de consumptiemaatschappij maar stom vindt en vindt dat alles maar om geld verdienen gaat en... werkt dus niet. En vindt iedereen die werkt om (ook) geld te verdienen eigenlijk maar slaven van de maatschappij. Etc. Zucht. Sinds een aantal jaar hebben ze een kind, die zelfs 1x in de week naar oma gaat zodat moeder 'tijd voor zichzelf' heeft. OMG ik kan me daar echt zo over opvreten!! Ze hebben het absoluut niet breed, maar daarbij rookt zij dus wel. Van zijn geld. Zucht!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem250

Bericht 18 Jan 2016 16:22

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Zora schreef:Ohhh irritatiepunt over familie van mij!! Man werkt, hard, om rond te komen. Vrouw is hoogopgeleid maar heeft ontdekt dat ze de consumptiemaatschappij maar stom vindt en vindt dat alles maar om geld verdienen gaat en... werkt dus niet. En vindt iedereen die werkt om (ook) geld te verdienen eigenlijk maar slaven van de maatschappij. Etc. Zucht. Sinds een aantal jaar hebben ze een kind, die zelfs 1x in de week naar oma gaat zodat moeder 'tijd voor zichzelf' heeft. OMG ik kan me daar echt zo over opvreten!! Ze hebben het absoluut niet breed, maar daarbij rookt zij dus wel. Van zijn geld. Zucht!


In dit geval ben ik nog het meest verbaasd over de man.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Jan 2016 16:39

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Briggy schreef:
  • Voel je je daar prettig bij, of vind je het juist ongemakkelijk om van het geld van je partner te leven. Vind je het moeilijk om leuke dingen voor jezelf te doen als je weet dat je er niet voor "gewerkt" hebt (al doe je natuurlijk wel het huishouden, koken etc.)?



Ik denk dat het tegenstrijdig met elkaar is dat je het als vrijwillig werkloos persoon ongemakkelijk vindt om van het inkomen van je partner te leven. Anders werkte je wel, lijkt me. :)

Verder kan ik me niet voorstellen dat ik me hier prettig bij zou voelen voor mezelf. Je wereld wordt al snel vrij klein en werken is toch een vorm van zelfontplooiing en om in contact te staan met de buitenwereld. Je sociale contacten beperken zich zonder werk wel enigszins, tenzij je omgeving ook niet werkt. En het huishouden doen vind ik geen baan. Dat moeten mensen ook doen die wel werken.

Ieder moet het lekker voor zich weten, maar dan ook niet gaan piepen mocht de relatie onverhoopt overgaan. In dat opzicht sluit ik me bij Harri aan. Het is dan niet iets dat je is overkomen (gat op je CV, geen inkomen en dus geen geld om jezelf te onderhouden). Het lijkt me irreëel dat deze mensen zichzelf dan opeens wel financieel kunnen redden en ik zou er zelf nooit bewust voor kiezen om dat risico te lopen. Het vrijwillig werkloos zijn geweest al die jaren, wordt dan opeens wel een probleem van de maatschappij. Het lijkt me ook heel lastig om vanaf dat punt (WWB) weer een bepaald bestaan op te bouwen; voor veel werkgevers ben je verre van interessant zonder werkervaring.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 18 Jan 2016 16:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 18 Jan 2016 16:40

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Ik vind dat iedereen dit lekker zelf moet weten. Zelf zou ik dit absoluut niet willen. Wil mijn eigen geld verdienen en uitgeven. Plus ik vind werken ook gewoon leuk. Ik zou er zelf dus dood ongelukkig van worden.
Laatst gewijzigd door Fantine op 18 Jan 2016 16:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2016 16:55

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Harrison schreef:Maar Pineco, die opmerking gaat volgens mij over een huishouden zonder kinderen. Dat vind ik ook geen fulltime baan :D.


Lotus schreef:
Mensen die die keuze maken met kinderen kan ik wel begrijpen, als de man (of vrouw) genoeg geld binnenbrengt. Maar dat is geen fulltime job. Werkende mensen met kinderen moeten ook zorgen dat kinderen gezond eten, naar sportclubs kunnen, naar school gebracht worden en dat het huis schoon is. Tenminste wij wel.


Hier gaat het wel over mensen met kinderen.

Ben het trouwens eens met Pineco, heb de indruk dat mensen die werken vaak vergeten dat ze op het moment dat ze werken de zorg uitbesteden en dat er dan ook niemand is die thuis rommel maakt. Als werkende ouder heb je dan misschien een dubbele taak, maar die zorgtaak is wel anders dan bij thuisblijvende ouders. Anders is het inderdaad net alsof er op de kinderopvang geen werk wordt gedaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem250

Bericht 18 Jan 2016 17:05

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Nou ja, er moet nog steeds door iedereen ontbeten worden. Ontbijttafel/spullen moeten opgeruimd worden voor vertrek naar werk/school/kdv. Er moeten schone en gestreken kleren aangetrokken worden, die dus klaar moeten liggen. En daar heb je overdag niet de tijd voor, want je werkt. Iedereen moet zich opfrissen in de badkamer, dus er worden handdoeken vies. En de badkamer waarschijnlijk ook. Voor school en voor werk moeten er lunchpakketten mee. Die moeten ook gemaakt worden. En de boodschappen voor het avondeten moeten ook gedaan worden. En het eten moet na werk nog bereid worden. Dus je geeft niet al het werk voor de hele dag uit handen. Ik vind de dagen dat ik thuis ben echt veel rustiger en minder intensief.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2016 17:28

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Niemand zegt ook dat werkende ouders alle zorgtaken uit handen geven of dat zij het per saldo makkelijker hebben, maar als je op je werk bent doet een ander het en tijdens die uren ontstaat er thuis ook geen troep die wel ontstaat als je de hele dag thuis bent, je luncht dan thuis, de wc wordt sneller vies, er ligt sneller speelgoed, je verschoont meer luiers op een dag, je hebt meer vieze bordjes en bekers.

Sowieso is het geen wedstrijd. Er zitten zware kanten aan werkende ouder zijn en er zitten ook zware kanten aan thuisblijfouder zijn. Maar doen alsof thuisblijfouder zijn hetzelfde is als werkende ouder minus het werken, dat vind ik niet fair.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 18 Jan 2016 17:41

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Pff als ik dat lijstje lees... Ik neem wel een nanny en een schoonmaker. Anders weet ik niet hoe ik dat al werkende moest doen.
<<

Anoniem178

Bericht 18 Jan 2016 18:33

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Stoppen met werken zou ik zeker niet af laten hangen van mijn vriends salaris, althans niet als we het zowel met als zonder het mijne zouden redden. Volgens mij hebben we mijn salaris ook niet per sé nodig, hoewel we dan wel wat in moeten leveren.
Ik zie het eerder andersom; ik verdien ook graag voldoende zodat er voor hem de mogelijkheid in zit een dag minder te werken. Kunnen we samen leuke dingen gaan doen op onze vrije dag extra.

Volgens mij ben ik ook beter in mijn werk dan het huishouden, dus liever een goede ontwerper en iemand betalen voor het huishouden dan een slechte huisvrouw zijn.
<<

Anoniem211

Bericht 18 Jan 2016 19:59

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Tabbie schreef:Pff als ik dat lijstje lees... Ik neem wel een nanny en een schoonmaker. Anders weet ik niet hoe ik dat al werkende moest doen.


:smile: :good: :yes:
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 18 Jan 2016 20:00

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

HollyGolightly schreef:
Zora schreef:Ohhh irritatiepunt over familie van mij!! Man werkt, hard, om rond te komen. Vrouw is hoogopgeleid maar heeft ontdekt dat ze de consumptiemaatschappij maar stom vindt en vindt dat alles maar om geld verdienen gaat en... werkt dus niet. En vindt iedereen die werkt om (ook) geld te verdienen eigenlijk maar slaven van de maatschappij. Etc. Zucht. Sinds een aantal jaar hebben ze een kind, die zelfs 1x in de week naar oma gaat zodat moeder 'tijd voor zichzelf' heeft. OMG ik kan me daar echt zo over opvreten!! Ze hebben het absoluut niet breed, maar daarbij rookt zij dus wel. Van zijn geld. Zucht!


In dit geval ben ik nog het meest verbaasd over de man.


Ja dat snap ik!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem148

Bericht 18 Jan 2016 20:14

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Ow zora dat herken ik ook. En in dit geval moet man ook nog het huishouden doen en voor de kinderen zorgen als hij thuis is. Want dan heeft zij vrij en ow ja, overdag kan ze het huishouden niet doen want dan heeft haar zoon de volledige aandacht nodig.
Zij is dus iedere dag thuis maar doet geen flikker. Papa heeft geen ballen anders liet hij dit niet gebeuren.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 18 Jan 2016 21:12

Re: Huisman/vrouw zonder kinderen

Ik heb na mijn studie een tijdje thuis gezeten, ik kon geen baan vinden en ik ging kapot van verveling.
Ik werd er ook heel lui van, want ik had de hele week de tijd voor alles. Dus stelde ik alles uit. Mijn hobby ging wel nog aardig wat tijd naar toe, maar echt geld erin investeren kon ik ook niet, want dan zou ik geld van mijn vriend voor mijn hobby gebruiken. Dat kon ik dan ook weer niet.
Nee, zonder kinderen thuis zitten en voor het huis zorgen was mij niet goed bevallen. Nu met kinderen vind ik het echt een ander verhaal en ik heb nu in mijn verlof (en daarvoor tijdens het werken) mijn huis veel beter op orde dan toen.
Mijn contract is helaas niet verlengd en we zijn het er over eens dat ik niet al te snel weer op zoek ga naar een nieuwe baan. Maar over een half jaar ofzo denk ik wel weer.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers