Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen en suikervrij

<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 17 Jan 2016 16:34

Kinderen en suikervrij

Zijn er hier moeders die samen met hun kinderen suikervrij eten.
Ik ben erg benieuwd wat jullie dan oa eten en drinken.
Wil hier nu toch echt eens de overstap maken om zonder suiker thuis te doen en kijken of dat qua gedrag vd kinderen ook een positief resultaat heeft.
Nu heb ik een paar moeilijke eters en ook geen groot budget, wie helpt me op weg.
Hier in het dorp een deen, lidl en aldi, dus als je tips hebt die daar te koop zijn hoor ik het graag
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 17 Jan 2016 17:08

Re: Kinderen en suikervrij

Zelf heb ik geen kinderen en eet ik ook niet suikervrij, maar op deze website staan een hoop suikervrije recepten: www.smakelijck.nl
10.04.17
<<

Jena

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 23 Apr 2014 15:41

Bericht 17 Jan 2016 17:19

Re: Kinderen en suikervrij

Echt helemaal suikervrij? Dat is denk ik heel lastig. In heel veel producten zit suiker.
Mijn dochter (bijna 2) eet denk ik weinig suiker. Ze eet wel brood (waar bijvoorbeeld ook suiker in zit), maar geen gezoete yoghurt/ koekjes/ snoepjes e.d. Al moet ik zeggen dat het moeilijker vol te houden wordt wanneer ze op school denk ik.
Op dit moment vraagt ze er niet naar en druk ik de rijstewafel-met-yoghurtlaagje achterover wanneer deze bij de creche is uitgedeeld (ze leggen de traktaties hier in het mandje van de kinderen).
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 17 Jan 2016 17:35

Re: Kinderen en suikervrij

Ik wil het in huis dan gewoon wel echt zoveel mogelijk suikervrij.
Ik wil ze echt niet de traktaties enz op school ontzeggen. Maar wel kijken of de opa's en oma's er ook wat minder suiker in willen stoppen
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Anoniem211

Bericht 17 Jan 2016 17:40

Re: Kinderen en suikervrij

Maar waarom suikervrij? Geef je ze nu veel suiker? Anders kun je toch gewoon proberen om het zo min mogelijk te geven? Een balans zoeken tussen 'twee kwaden' ;)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 18 Jan 2016 10:44

Re: Kinderen en suikervrij

Mijn zoontje krijgt wel gewoon brood en dingen met fruitsuiker, maar ik probeer nog zoveel mogelijk dingen met toegevoegde suiker te vermijden. Het eerste jaar heeft hij het helemaal niet gehad, nu mag hij in het weekend of als we ergens op bezoek zijn best een hapje koek, maar thuis geef ik het hem nog niet.

Hij is natuurlijk nog klein, dus dan is het makkelijker vol te houden. Ik kook alles vers en voeg daar geen suiker aan toe. Hij drinkt melk, water of thee zonder theïne, in het weekend heel soms wat vers geperst sap. Als toetje krijgt hij altijd Griekse yoghurt zonder iets er door, dat vind hij heerlijk!
Op brood eet hij het liefst alleen boter, ik bied hem ook weleens hummus, avocado of hutekase aan, maar heb ook appel perenstroop en abrikozenjam van Zonnatura in huis, zonder toegevoegde suikers maar wel met veel fruitsuikers uiteraard.

Als tussendoortje geef ik hem snoeptomaatjes, reepjes paprika of plakjes komkommer maar ook zelfgebakken havermoutmuffins (ik voeg geen honing toe) of een plakje zelf gebakken yoghurtbrood met frambozen mee bijvoorbeeld. Dat vries in ik porties/ plakjes in en geef ik bevroren mee naar de gastouder. Maar ook makkelijke dingen zoals een volkoren cracot of soepstengel en krentjes (fruitsuikers).

http://chickslovefood.com/healthy-bakse ... utmuffins/ Ik maak ze zonder honing en vervang de soja voor yoghurt en voeg vaak wat diepvries fruit toe (vaak de frambozen van de Lidl)

http://www.foodilove.nl/speltbrood-met- ... -rozijnen/ Maar ik gebruik vaak gewoon bloem ipv spelt en wissel ook weleens af door walnoten of weer frambozen door het beslag te doen. Heerlijk met wat boter voor bij de thee.

Afgelopen zomer gaf ik hem ijsjes van banaan, yoghurt en diepvries frambozen of mango bijvoorbeeld, even pureren in invriezen en je hebt echt lekker ijs. Ik las laatst over diepvries bosbessen door de Griekse yoghurt halen en los van elkaar weer terug invriezen ( gaat heel snel omdat de bosbessen al ingevroren zijn) als ze goed aangevroren zijn kan je ze bij elkaar in een zakje doen en in de zomer bevroren als snackje eten. In de zomer een kan water met wat citroensap en een paar geplette aardbeien op tafel ipv aanmaak limonade. Zo zijn er veel leuke, lekkere en toch wat meer verantwoorde dingen te vinden op internet!

Ik denk dat het uiteindelijk niet te vermijden is, maar voor nu wil ik niet dat hij te veel aan zoet went en hij vind wat ik hem aanbied heerlijk, dus waarom zou ik hem dan dingen geven die bomvol suiker zitten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 18 Jan 2016 16:21

Re: Kinderen en suikervrij

Ik zou het dus echt precies zoals Minous willen doen :-). Ik denk dat hoe meer je dit soort dingen ze van jongs af aan leert, hoe minder ze er later naar zullen vragen. hopelijk. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar een gezonde basis is zo ontzettend veel waard!
<<

Anoniem222

Bericht 18 Jan 2016 16:38

Re: Kinderen en suikervrij

Haha, Caro, in theorie zou je dat denken maar mijn beste vriendin mocht thuis maar heel soms suiker/chips oid. En dat is de grootste snoeper die ik ken. Maar wie weet is dat dan de uitzondering :P.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 18 Jan 2016 16:43

Re: Kinderen en suikervrij

Harrison schreef:Haha, Caro, in theorie zou je dat denken maar mijn beste vriendin mocht thuis maar heel soms suiker/chips oid. En dat is de grootste snoeper die ik ken. Maar wie weet is dat dan de uitzondering :P.


Toen ik het typte dacht ik idd ook nog aan de andere kant: dat je dan misschien weer doorslaat als je eenmaal het zelf mag bepalen. Maar in mijn hoofd werkt het gewoon zoals ik het eerst typte! Dan moeten die kindertjes maar gewoon gehoorzamen!
<<

Anoniem154

Bericht 18 Jan 2016 16:44

Re: Kinderen en suikervrij

Hier komen ook zo min mogelijk geraffineerde suikers bij de kinderen binnen. Het wordt enigszins gecompenseerd door fruitsuikers, maar daar heb ik minder moeite mee. Zolang ze maar niet op 1 moment 4 stuks fruit op eten.
Ze eten alleen bij anderen, op school, kdv, bso, en indien er visite is, een geringe mate aan suiker.
Wanneer kindjes hier komen spelen, heb ik vaak een monkey platter staan. Daar leg ik dan gezonde dingen op, en 1 of 2 koekjes (smoeltjes of stukjes biskwie). Maar kijk voor de grap eens op een rol volkoren biskwie, wat een suikers zijn toegevoegd....

Onze kinderen zijn niet anders gewend. Ze zijn as we speak suikervrije speltkoeken aan het eten (ok, zit wel beetje agavesiroop in) en eten straks zoals elke avond, saaie volle yoghurt na het avondeten.
Ik ben er meer mee bezig dan man, maar hij respecteert mijn keuzes hierin wel.

Soms heb ik wel moeite met hetgeen ze op school/bso/kdv aangeboden krijgen. De jongste mag alleen stroop en kaas op het brood op het kdv, dit hebben we bij de oudste ook tot 4 jaar aangehouden. Geen hagelslag, jam, smeerkaas, etc. Afgelopen week haalde ik de jongens van de opvang op (17.20), en om 17.00 had de jongste nog een plak (kantenklare) cake gegeten. De moeder was vergeten de traktatie mee te geven in de ochtend, en ging ze met ophalen nog even snel uitdelen. TJah...toen ging er die avond weinig gezonds naar binnen.

Woezel, bij de Aldi heb je ook volk speltmeel. 1,99 per kg. Daar kun je ook verantwoorde koekjes, pannenkoekjes, cakejes, eierkoeken, etc mee maken. EN dan invriezen. De eierkoeken van vandaag zijn al op, maar de volgende keer maak ik nog een portie, en vries ik ze in. Bananenbrood doet het hier ook goed, net als kokosballetjes. Soms maak ik yoghurtsnoepjes, of ijs van banaan (stop ik even in vriezer) en diepvriesaardbeien. Soms als extraatje, krijgen ze er een handje kokosrasp op, of wat cacao nibs.
Smooties doen het hier ook goed overigens.

Wanneer je een goede basis hebt, dan is dat echt prettig voor de jaren die daarop volgen. Althans, dat is onze ervaring so far. De jongens eten nog steeds met veel plezier rijstwafels, volk soepstengels, droge volk cracottes, droge volk boterhammen.
Op een verjaardag vragen ze vaak eerst of ze iets zoets mogen, alvorens erop te duiken. Het is voor hen dan echt een feestje, terwijl snoepjes of chipjes voor veel kinderen heel normaal zijn.
<<

Anoniem154

Bericht 18 Jan 2016 16:47

Re: Kinderen en suikervrij

Ik probeer wel heel goed te kijken en te luisteren naar de jongens. Laatst zei de oudste toen hij een snoepje in de winkel aangeboden kreeg "nee". Dus ik vroeg hem nadien waarom hij "nee" zei. "Maar mama, jij zegt altijd dat snoepjes niet goed zijn". Ja...dat is dan wel even een lastig moment. Want ik wil er zeker niet in doordraaien. HIj mag op school traktaties, etc. Daar beperken wij de kinderen niet in. Ik vind het niet zo leuk dat ze een snoeptraktatie krijgen, maar dat is iets anders.
<<

Anoniem168

Bericht 24 Jan 2016 22:54

Re: Kinderen en suikervrij

.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers