Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wie heeft er cavia's in huis?

<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 15 Jan 2016 16:04

Wie heeft er cavia's in huis?

Ik zit erover te denken om 2 cavia's in huis te nemen, maar nou las ik op internet dat ze de hele dag door piepen en dat ze ook heel erg stinken. Klopt dat ook of valt dat mee?
Ik had altijd een konijn die rook je ook wel, maar las dat cavia's veel erger zijn.
Dus iemand ervaring met cavia's?
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

anoniem213

Bericht 15 Jan 2016 16:10

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Wij hadden toen ik klein was een cavia en in mijn herinnering piepte dat beest echt altijd inderdaad.
<<

Fender

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 747

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:01

Bericht 15 Jan 2016 16:25

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Ik heb er ook 2 gehad en vond het heel leuk. Ze hadden wel een groot hok, 80x120cm. Ik verschoonde dat hok 1 keer per week en tijdens het verschonen rook ik ze dan. Verder rook ik het hok of de beestjes nooit. Die van mij piepten eigenlijk alleen als ze de verpakking van het eten hoorden. Ik vond dat altijd heel gezellig en schattig.
The day my heart grew a little more...17-09-2014
<<

Puckini29

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 30 Aug 2015 09:36

Bericht 15 Jan 2016 17:12

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Wij hebben 2 cavia's gehad.
Als je het hok regelmatig verschoont stinken ze niet.
Ze piepten vooral als je de koelkast open deed (daar lag het witlof en de wortels in). Ik vind cavia's erg leuke beestjes.
Wij hadden een flat,2 kooien boven elkaar,ze konden dan met een trappetje naar boven en beneden.
Toen ze er niet meer waren moest ik echt wennen aan de stilte in huis.
Afbeelding
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 15 Jan 2016 17:48

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Wij hadden ook 2 cavia's. Ze piepten vooral als ze dachten eten te krijgen.
Dus als ze iets hoorden ritselen of als de koelkast open ging. In mijn herinnering valt het lawaai wel mee.
Die 2 van mij konden er wel een bende van maken, lag vaak wel zaagsel etc naast de kooi. Daarom gebruikten we ook houtsnippers, met houtsnippers rook ik ze ook bijna niet trouwens.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Jan 2016 18:31

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Cavia's kletsen wel graag en inderdaad met name als ze denken eten te krijgen. Maar het is absoluut niet te vergelijken met een keffertje in huis. Ik vond het wel gezellig.

Stank is als met alle huisdieren; als jij het goed en regelmatig bijhoudt, heb je er geen overlast van.
L2014 & H2017
<<

Anoniem151

Bericht 15 Jan 2016 19:20

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Is het niet zo dat mannetjes meer ruiken dan vrouwtjes?
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 15 Jan 2016 19:42

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Blue Phone schreef:Is het niet zo dat mannetjes meer ruiken dan vrouwtjes?


Dat wilde ik net vragen of daar nog verschil in zit?
Iig al bedankt voor de reacties.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

dodo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 191

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:44

Bericht 15 Jan 2016 20:25

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Wij hebben zowel een konijn als een cavia in huis Allebei mannetjes en een apart hok. De cavia stinkt echt veel meer! Vaak verschonen we zijn hok na 3 dagen alweer. Alleen daarom nooit geen cavia meer in huis voor ons. Al zal ik het gepiep wel gaan missen mocht hij ooit dood gaan!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 15 Jan 2016 21:39

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Het nadeel is ook dat cavia's hun behoefte door het hele hok heen doen, waar konijnen juist een vaste hoek hebben.
Wij hebben ze op mijn werk en ik vind het altijd wel erg gezellig dat ze beginnen met piepen zodra ze mij horen (=eten!).
Let op dat als je twee mannetjes zou nemen, dit goed kan gaan, maar het kan ook zijn dat ze na het volgroeien niet meer samen kunnen.
En als je ze koopt, controleer dan super goed of ze geen kale plekken en korstjes hebben. Dat is een symptoom van schurft/schimmel en daar zijn ze erg vatbaar voor bij stress (verhuizing, dierenwinkel omgeving) maar dat is redelijk hardnekkig en ook nog overdraagbaar op mensen ( en kinderen)
<<

anoniem203

Bericht 15 Jan 2016 21:55

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Ik vind het altijd zo'n vies gezicht als ze hun eigen keuteltjes opeten :silent:

Ik heb vroeger beide gehad en ik vind een cavia veel gezelliger dan een konijn. Juist om die piepjes. Toont meer affectie dan een konijn vind ik.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 16 Jan 2016 12:50

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Bedankt. Ik zal er nog eens goed over nadenken :-)
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 16 Jan 2016 16:02

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Wij hebben twee cavia's: twee mannetjes. Het zijn twee broertjes en ze zijn van kleins af aan bij elkaar. Ze hebben wel eens tegen elkaar gegromd, maar meestal gaat het heel goed. In de zomer verschoon ik de kooi twee keer in de week, nu één keer per week. Ik schep er dan wel één of twee keer per week wat vieze of natte houtsnippers uit. Ze poepen en plassen inderdaad door de hele kooi, maar wel op bepaalde plekken het meeste. Ik heb nooit konijnen gehad, maar ik vind het heel leuk dat cavia's af en toe piepgeluidjes maken. Ik vind het totaal niet storend, juist gezellig.

Kijk dan hoe lief ze zijn: (ff spammen :))

Afbeelding
<<

anoniem213

Bericht 16 Jan 2016 16:20

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Wat een leukerds, Zonnetje!
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 16 Jan 2016 16:50

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Oh zonnetje, wat lief :love: :love:
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 17 Jan 2016 17:03

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Ik heb zelfs altijs cavia's gehad. Nu minder want er is een kleine op komst. Ze piepen niet veel. Alleen als ze krakende zakjes horen. Dan denken ze dat ze voer krijgen. Het stinken valt ook wel mee. Ik vind konijnen harder stinken eigenlijk.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 17 Jan 2016 17:30

Re: Wie heeft er cavia's in huis?

Ik ben gek op cavia's! Nu heb ik er geen, maar heb ze in het verleden wel gehad. En dat piepen valt reuze mee over het algemeen, was hier vaak als er eten aan kwam of er een zakje kraakte. Dat vond ik juist wel schattig altijd. Ik heb nog nooit een cavia gehad die de hele dag piepte. Wel heb ik een keer twee mannetjes samen gehad en dat ging eerst goed, maar toen de jongste van de twee volwassen was niet meer. De jongste werd heel dominant en was echt heel gemeen tegen de andere, beet hem tot bloedens toe, etc. Die andere was ook wel echt een goedzak die nooit wat terugdeed. Tien heb ik ze op een gegeven moment apart gezet, elk een eigen hok. Maar ook dat was drama, de jongste maakte nog steeds allerlei geluiden en de oudste was alsnog bang. Dus toen is de jongste bij mij broertje gaan wonen en toen hadden we allebei een tevreden cavia. Maar als ik er nog een keer twee zou nemen, dan zou ik er twee van dezelfde leeftijd / uit een zelfde nestje nemen denk ik. In de hoop dat dit eerder kans van slagen heeft. Over ruiken gesproken, je ruikt ze altijd wel. Maar niet overdreven als je de kooit regelmatig schoon maakt. Wij hebben nu een hamster, en zelfs die ruik je wel een beetje. Kan ook aan mij liggen, maar ik ruik het bijna altijd wel als mensen een huisdier hebben, ook als het hok niet zwaar vervuild is ofzo.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers