Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

<<

Anoniem286

Bericht 14 Jan 2016 23:24

Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Cerebrale Parese/Cerebral palsy
De letterlijke vertaling is hersenverlamming. De hersenen zijn niet in staat om de spieren op de juiste manier aan te sturen en samen te laten werken. Hierdoor ontstaat er spasticiteit. Om de hersenbeschadiging CP te kunnen noemen moet het aangeboren zijn of in het eerste levensjaar opgelopen zijn.
Kort door de bocht zijn er drie verschillende typen CP. Je hebt spastisch, dyskinetisch en atactisch. Het spastische type komt het meeste voor, dit is het type dat S, mijn dochter, heeft. Hierbij is er veel spierstijfheid/spasticiteit. Bij het dyskinetische type maken kinderen bewegingen die ze niet willen maken en hebben hier geen invloed over. Bij het atactische type is er vooral sprake van problemen met coördinatie en evenwicht.
De CP kan zich op verschillende manieren uiten: halfzijdig (hemiplegie/hemiparese, dit heeft S), alleen de benen (diplegie/paraplegie) en bij zowel de armen als benen (tetraplegie).
Statistisch gezien wordt er elke dag wel een kindje met CP geboren in NL, 1 op de 500 kinderen heeft CP. Het komt dus vaak voor. Meestal is er bij de geboorte nog niks te zien en wordt pas in de eerste twee levensjaren duidelijk dat kinderen CP hebben. Bij hele lichte varianten kan het nog wel later pas aan het licht komen.
De mate waarin de CP aanwezig is verschilt dus ook nog enorm per kind. Er is een classificatiesysteem waarbij de zwaarte wordt berekend. Hier is een plaatje waarbij het kort wordt beschreven.
Afbeelding
S valt voor nu in klasse 1, dit kan evt later nog verzet worden naar 2. Echt een lichte variant dus.
Naast deze types en classificaties zie je bij CP ook nog andere veelvoorkomende problemen:
• stoornissen in gevoel gewaarwording
• stoornissen in communicatie
• stoornissen in gedrag
• gezichtsvermogen kan aangetast zijn
• spraakvermogen kan aangetast zijn
• er kunnen leermoeilijkheden zijn
• epilepsie komt voor
• achterstand in ontwikkeling
• chronische pijn
• slaapproblemen
Er is naast symptoombestrijding (bijvoorbeeld botox tegen spasticiteit in de spieren, spalkjes etc) niks te doen aan CP. Je moet ermee leren omgaan en mee leren leven.
De ziekte is niet progressief, de schade wordt doorgaans niet erger en dus blijft een lichte classificatie licht. Er zijn geen directe medicijnen tegen de CP, wel tegen bijkomende problemen zoals bijvoorbeeld epilepsie. Maar dit lijkt tot nu toe niet het geval bij S.



Ons verhaal
16 februari 2013 ben ik bevallen van een prachtige dochter. De bevalling was pittig en lang, dochter had wat moeite en ik mocht alleen nog maar liggen tijdens de weeën. Toen ik eenmaal 9 cm ontsluiting had bleek ineens dat dochter helemaal verkeerd lag (sterrenkijker en aangezichtsligging) en dat een normale geboorte bijna onmogelijk zou zijn. Op dat moment is er gekozen voor een keizersnede. Deze verliep goed en dochter had een mooie apgar. De weken na haar geboorte waren mooi, ze deed het goed. Borstvoeding liep minder goed, op een of andere manier snapte ze niet goed hoe ze moest drinken. De overgang op kunstvoeding verliep wel goed. Na een week of 4 deed ik S in bad. Ze verstijfde ineens, begon met haar ogen te draaien en ik haalde een witte stijve plank met nietszeggende ogen uit het badje. Ik heb als reactie mijn moeder gebeld (was een paar huizen verderop aan het oppassen op nichtje en neefje) en toen zij hierheen was gerend was S keihard aan het huilen. Ze was er weer en ik had een naakt klein wit babytje op mijn armen. We waren allemaal flink ontdaan. We konden meteen bij de huisarts terecht maar deze kon geen afwijkingen vinden. Een stuip dacht hij, mogelijk van teveel voeding (overgang bv naar kv) en we gingen weer naar huis. S had al vrij vlot weer kleur en was weer de vrolijke baby die we kenden.
Toen S een maand of 6/7 was begon ons op te vallen dat ze weinig beweeglijk was, eerder vonden we haar gewoon lui. Ze probeerde niet te rollen en 1 handje gebruikte ze niet zoveel. Haar linkerhandje zat bijna altijd in een stevige vuist, met de duim naar binnen en deze kwam er tussen haar middelvinger en wijsvinger weer uit. Haar benen lagen er meestal maar bij, ze had ze nooit in de lucht en ze pakte haar voetjes nooit. Het consultatiebureau verwees ons naar de kinderfysio. Na 1 afspraak te hebben gehad met S gaf zij aan dat de zowel het armpje als beentje van S een hoge spierspanning had. Wij maakten ons nog niet zoveel zorgen maar de kinderfysio en het cb stonden erop dat we naar de kinderarts gingen. Toen begonnen we ons wel druk te maken. Ik ben zelf verpleegkundige en begon al wat te googelen. Binnen no time dacht ik te weten wat S had. Ze voldeed aan veel van de symptomen: Cerebrale parese.
De kinderarts onderzocht haar en kwam ook met dezelfde verdenking, de klachten passend bij CP. Er zou een MRI plaatsvinden om te kijken waar de beschadiging zat. Dit heeft nog een tijd op de zich laten wachten. De eerste MRI mislukte ivm het wakker worden van S, de tweede MRI onder narcose hebben we een maand of 8 op moeten wachten. We moesten naar het WKZ. Omdat CP niet progressief is werd hier ook geen versnelde procedure opgezet. In tussentijd werden we begeleid door een revalidatiearts en de kinderfysio die er vanaf het eerste moment bij was. De uiteindelijke MRI toonde inderdaad hersenschade aan, het lijkt erop dat er meerdere infarctjes hebben plaatsgevonden. De daadwerkelijke schade is maar zo’n 2 cm groot, in de rechter hersenhelft maar zit op een rottige plek waardoor S dus halfzijdig spastisch is. Ik heb wat bloedtesten gehad, of een infectie mogelijk de oorzaak was van de hersenschade. Maar hier kwam niks uit. We zullen nooit weten of de schade met de geboorte, voor de geboorte of tijdens de stuip (infarct?) is ontstaan.
Met behulp van de fysio leerde S om bijvoorbeeld te rollen, we oefenden veel dat ze haar linkerhand ging inzetten. We probeerden dat het vuistje open bleef maar dat was best lastig. Voor het naar bed gaan pelde ik altijd vinger voor vinger het handje open, vaak vonden we dat nog wat brood oid dat ze uren eerder had gepakt. Uiteindelijk kon ze met een maand of 14 zelf beide kanten op rollen, kruipen heeft ze nooit echt gedaan. Met een maand of 15 begon ze met bilschuiven en met 18 maanden liep ze (hadden we echt niet verwacht!). Het heeft nog wel een tijd geduurd voordat ze zelf kon gaan zitten, zelf kon opstaan etc. Inmiddels is ze 2,5 en loopt ze best goed. Drempels en stoepranden zijn nog wel grote uitdagingen. Ze raakt snel uit evenwicht en snapt soms niet zo goed hoe ze iets aan moet pakken. Maar met oefenen komen we ver. Sinds dat ze 22 maanden is heeft ze semi orthopedische schoenen zodat ze steviger loopt en sinds enkele maanden heeft ze een klein spalkje om haar hand om haar duim wat beter in te kunnen zetten (zit teveel naar binnen door de spierspanning).
S met haar schoenen (ze heeft inmiddels roze, oude foto) en spalkje
Afbeelding
Afbeelding

Momenteel zien we vooral dat S minder handig is, minder sterk omdat ze links nog niet voldoende inzet. Het spalkje geeft haar meer grijpmogelijkheid met links en ze kan bijv beter een glas vasthouden nu. Ze is beperkt in het strekken van de arm, de inzet van de hand en heeft weinig kracht. Haar been heeft een minder hoge spierspanning dan haar arm. Wel staat ze veel op haar tenen aan de linkerkant en heeft ze regelmatig spierpijn. Haar spieren moeten echt een beetje losgemaakt worden als ze uit bed komt anders begint ze wat te mopperen en jammeren want ze is dan erg stijf. We blijven wekelijks naar de fysiotherapeut gaan om overal aan te werken.
Volgend jaar gaat ze waarschijnlijk deelnemen aan een therapiegroep waarbij er specifiek aandacht is voor het inzetten van haar linkerzijde (de Piratengroep/forced use groep, https://www.maartenskliniek.nl/behandel ... atengroep/). De kinderen met allemaal halfzijdige spasticiteit raken dan in het piratenspel ‘ gewond’ aan hun normale arm en deze gaat dan in mitella. Daarna gaan ze allerlei spellen doen waarbij ze hun aangedane arm moeten gebruiken. Deze methode gebruiken we ook al veel bij fysiotherapie en soms ook gewoon thuis om het gebruik van de arm te stimuleren.


Mogelijk gaan we de komende jaren nog wel tegen dingen aanlopen wat ze niet kan of minder goed kan dan anderen, hier moeten we dan maar foefjes voor verzinnen. Zelf krijgt S het inmiddels wel een beetje door dat ze niet alles kan/zo goed kan als anderen. Bij klimtoestellen probeert ze vaak niet eens meer erin te klimmen en staat ze lachend te klappen voor de andere kinderen die er wel in kunnen klimmen. Dat breekt dan wel echt je hart als je dat ziet.
Via facebook zit ik in een contactgroepje met allemaal ouders van kindjes met CP. Daar lees ik natuurlijk regelmatig hoe de oudere kindjes er op school mee omgaan. Vooral positieve verhalen gelukkig, ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat alles een plek krijgt en goed komt.
S is voor nu onder controle bij de revalidatiearts in een revalidatiecentrum. Daar wordt elke keer gekeken hoe ze zich ontwikkelt en waar aandachtspunten liggen. Wat ik soms moeilijk vind is dat je niet weet wat er nog komen gaat. S is erg pittig, slaapt heel erg slecht maar komt dit dan van de CP of is ze gewoon een peuterpuber? Maar dat gaan we allemaal nog zien. Vooralsnog doet ze het heel goed en we zijn natuurlijk ook heel trots op haar.
Afbeelding

------------------------------------------

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?
Deel 1: De lange levertijd
Deel 2: Studeren en kinderen
Deel 3: Kind & chromosoomafwijking
Deel 4: Het alleenstaande ouderschap
Deel 5: Thema kinderfeestjes
Deel 6: Verloskundige
Deel 7: Postpartum depressie
Deel 8: En dan ineens ben je ouders
Deel 9: Nefrotisch syndroom
<<

Anoniem214

Bericht 15 Jan 2016 08:34

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat bijzonder om te lezen Highway. Ik heb zelf CP en herken veel in wat je schrijft. Ik zit denk ik tussen type 2 en 3 in. En hoewel het af en toe zwaar is kan ik (bijna) alles wat ik wil. Mocht je ooit een oudere ervaringsdeskundige wat vragen willen stellen, kom maar op :) Succes met jullie kleine meid!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Jan 2016 09:45

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Ik heb wel vaker gelezen dat jullie dochter een cerebrale parese heeft, maar wist eigenlijk nooit wat het precies was. Een verhelderend stuk! Hopelijk gaat ze er in haar verdere leven niet al te veel last van krijgen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 15 Jan 2016 10:02

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een duidelijk verhaal zeg. Ik werk met een meisje die ook cp heeft, maar in heftigere mate dan jullie S. Ik denk dat zij minimaal op niveau 3 zit, als het niet nog zwaarder is. Bij haar is het bij de geboorte mis gegaan, door een zuurstofgebrek in de hersenen. Door de cp functioneert zij globaal op het niveau van een jonge kleuter, terwijl ze nu 12 is.
Wat fijn dat het met S gezien haar cp goed gaat en dat jullie er goed mee weten te leven. Hopelijk zal ze er in haar verdere leven niet veel hinder van ondervinden.
07.12.2011
11.12.2014
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 12:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 15 Jan 2016 13:11

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een leuke, vrolijke meid heb je. Fijn dat ze zich al zo goed red. Mijn buurmeisje heeft cp, is spastisch en dyskinetisch. Ze heeft zich zeg maar opgehangen bij de geboorte omdat de navelstreng 3x om haar nek zat (misschien ken je haar wel via de fbgroep). Zij kan dus heel erg weinig zelf maar het is een leuke vrolijke meid. Ze zit in en elektrische rolstoel, heeft een spraakcomputer en kan lopen met een loophulp maar daar heeft ze heel hard voor moeten knokken.
Ik heb haar van baby af aan zien knokken en ik vind het zo knap wat zij kan maar ook wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 15 Jan 2016 19:47

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een interessant verhaal om te lezen. Heftig dat jullie meisje dit heeft. Hopelijk zal ze er (relatief) weinig last van hebben in haar, zodat ze zich vrolijk door kan ontwikkelen. Het is een leuk meisje om te zien!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 15 Jan 2016 20:39

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Vind het erg mooi hoe je over je dochter schrijft! Sluit me bij Taede aan dat het een leuk meisje is! Verder erg duidelijk uitgelegd wat CP precies is. Vond het interessant om te lezen.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 15 Jan 2016 23:15

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een mooi meisje hebben jullie Highway!! Heb wel vaker gelezen over haar symptomen in je Posts maar wist niet dat dit haar diagnose was. Interessant om te lezen wat het allemaal doet met jullie leven. Ik sluit me ook aan bij Teada :)

Juliette, interessant om te lezen dat jij tussen 2 en 3 in zit zeg je, maar dat het toch ook wel weer 'mee valt'. Wat mooi dat je zegt dat je eigenlijk gewoon alles kunt doen wat je wilt :) dat gevoel heb je vast niet altijd zo gehad.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem286

Bericht 15 Jan 2016 23:58

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Bedankt voor alle lieve reacties! Ik kom net uit mijn werk dus heb ze even snel gescand, morgen zal ik wat beter lezen en nog even reageren :)
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Jan 2016 09:23

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een heftig verhaal zeg! Wel fijn dat S. een lichte vorm heeft en zich redelijk goed ontwikkeld! Wat een prachtig meisje!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 16 Jan 2016 12:52

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Interessant stuk! Heftig voor jullie, maar heel fijn dat het één lichte vorm is.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 16 Jan 2016 13:30

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen, Highway!
Ik wens jullie al het goeds toe.
<<

Anoniem214

Bericht 16 Jan 2016 13:54

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Zora schreef:
Juliette, interessant om te lezen dat jij tussen 2 en 3 in zit zeg je, maar dat het toch ook wel weer 'mee valt'. Wat mooi dat je zegt dat je eigenlijk gewoon alles kunt doen wat je wilt :) dat gevoel heb je vast niet altijd zo gehad.


Nee als puber had ik dat gevoel inderdaad niet, dan is anders zijn nooit zo leuk. Maar nu is het prima. Het enige wat echt lastig is is dat ik geen lange afstanden kan lopen, en m'n rechterhand amper kan gebruiken en mank loop, en dan moet worden geduwd in m'n rolstoel, dat maakt je gelijk "echt" gehandicapt ofzo. Maar ik prijs mezelf enorm gelukkig, ik heb een hbo studie afgerond, m'n rijbewijs gehaald (wel met aanpassingen) en ga dit jaar zelfs trouwen. Dus nee ik heb niks te klagen.

Maar goed dit topic gaat niet over mij maar of Highway haar prachtige dochter :)
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 16 Jan 2016 17:43

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een ontzettend mooi en vrolijk meisje hebben jullie om te zien. Ik hoop dat ze zich in de toekomst goed blijft ontwikkelen en er niet al teveel last van zal hebben!
⁠♡♡♡
<<

Anoniem151

Bericht 16 Jan 2016 19:14

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Interessant om te lezen! Ik ken ook een jongetje met cp, hij zit tussen 4 en 5. Ik wist niet dat er verschillende gradaties zijn.
Vind S zo'n leuk meisje, hopelijk blijft ze zich zo goed ontwikkelen!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 16 Jan 2016 22:34

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Juliette schreef:
Zora schreef:
Juliette, interessant om te lezen dat jij tussen 2 en 3 in zit zeg je, maar dat het toch ook wel weer 'mee valt'. Wat mooi dat je zegt dat je eigenlijk gewoon alles kunt doen wat je wilt :) dat gevoel heb je vast niet altijd zo gehad.


Nee als puber had ik dat gevoel inderdaad niet, dan is anders zijn nooit zo leuk. Maar nu is het prima. Het enige wat echt lastig is is dat ik geen lange afstanden kan lopen, en m'n rechterhand amper kan gebruiken en mank loop, en dan moet worden geduwd in m'n rolstoel, dat maakt je gelijk "echt" gehandicapt ofzo. Maar ik prijs mezelf enorm gelukkig, ik heb een hbo studie afgerond, m'n rijbewijs gehaald (wel met aanpassingen) en ga dit jaar zelfs trouwen. Dus nee ik heb niks te klagen.

Maar goed dit topic gaat niet over mij maar of Highway haar prachtige dochter :)


Ik denk zo maar dat Highway dit ook fijn en leuk vindt om te lezen :D wat goed dat het zo goed met je gaat! Dat zijn geen kleine dingen die je opnoemt. En dus gewoon ook straks walking down the isle....! :) :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem286

Bericht 17 Jan 2016 21:55

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Nee ik vind het inderdaad helemaal niet erg om te lezen, juist heel erg leuk! Het is voor ons natuurlijk allemaal nog gissen hoe het zal zijn en om dan te lezen hoe goed het met jou gaat Julliette, is gewoon heel leuk!
We zijn ook heel erg blij dat het allemaal ' meevalt', toen de diagnose gesteld werd wisten we niet of ze wel zou gaan lopen, welke categorie ze zal gaan vallen etc. Nu hebben we in ieder geval een wat duidelijker beeld waardoor ik het ook wel wat meer een plekje ben gaan geven. Ik merk dat ik het zelf heel lastig vind, ik vind het gewoon sneu dat het haar allemaal moeilijker afgaat dan een ander. Om dan te lezen over jou die al heel wat jaartjes meer erop heeft zitten en waarbij het heel goed gaat, stelt me dan ook weer gerust.
<<

Anoniem216

Bericht 17 Jan 2016 22:57

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 01 Okt 2017 10:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 21 Jan 2016 09:45

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een interessant stuk om te lezen. Heftig dat jullie meisje dit heeft, maar zo te lezen doet ze het dus wel erg goed!
Wat een mooie vrolijke meid!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem168

Bericht 22 Jan 2016 12:29

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Wat een mooi geschreven stuk! Fijn dat ze gaat deelnemen aan een therapiegroep, dat is voor jullie fijn, maar ook zeker voor jullie prachtige dochter. Denk dat ze veel steun kan halen als ze ook merkt dat ze niet de enige is in hetzelfde schuitje.

Verder herken ik heel veel uit je stuk, ook heel verhelderend. Mijn dochter heeft ook Cerebrale parese, maar helaas wel een zware vorm. Mijn dochter kan niet kruipen en niet zitten, niet zelfstandig eten naar d'r mond brengen en is nog volledig afhankelijk van ons. Wij volgen ook al een poos een revalidatietraject op het revalidatiecentrum.
Mocht je ooit vragen hebben, ergens tegen aan lopen of willen praten, dan mag je me altijd een bericht sturen.

Bedankt voor het delen van je verhaal en heel veel succes met jullie mooie meid!
<<

Vivianne

Bericht 28 Jan 2016 14:15

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Interessant om te lezen. Je hebt het heel mooi omschreven. En wat een prachtige meid hebben jullie.
Het lijkt mij heftig maar ik vind dat jullie er heel positief mee om gaan. Ik hoop dat jullie dochter zich zo verder mag ontwikkelen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12145

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 02 Feb 2016 23:52

Re: Zwangerschap & kinderenrubiek #10: Cerebrale parese

Interessant stukje, en wat vertel je het mooi en duidelijk.
Wat een mooie dochter heb je
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron