Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De tegenprestatie

<<

Anoniem173

Bericht 14 Jan 2016 16:04

De tegenprestatie

Ik zit momenteel deze documentaire te kijken:

Sinds de verzorgingsstaat plaats heeft moeten maken voor de participatiesamenleving wordt van burgers meer eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid gevraagd. Een bijstandsuitkering is niet zomaar een recht, maar een voorziening waarvoor je iets terug moet doen. Rotterdam loopt al langer vooruit op deze ontwikkelingen en staat bekend als een van de strengste gemeentes van Nederland met een vaak spraakmakende aanpak. Zo stuurde een Rotterdamse wethouder enkele jaren geleden werklozen met bussen naar het Westland om te gaan werken in de kassen. En waar andere steden inmiddels experimenteren met een basisinkomen voor bijstandsgerechtigden, houdt 'werkstad' Rotterdam vast aan het principe dat iedereen iets terug moet doen voor zijn uitkering. Ze werken er met een verplichte tegenprestatie en met het programma 'Werk Loont', waarbij iedereen, ongeacht opleiding of werkervaring een dag per week papier moet prikken.

http://www.npo.nl/2doc-de-tegenprestati ... ON_1223413


Verschillende mensen die een bijstandsuitkering hebben aangevraagd worden gevolgd bij hun traject van 'werk loont'. Ik vind het heel interessant om te zien mensen reageren zo verschillend. Sommigen beginnen gelijk te steigeren bij een dag papier prikken in de week, terwijl andere juist heel goed begrijpen waarom dit nodig is. Het programma wat de gemeente Rotterdam samen heeft gesteld ziet er in mijn ogen heel nuttig uit. Allerlei onderdelen die juist gericht zijn op mensen te stimuleren om weer deel te nemen aan het arbeidsproces.
Ook zo'n enorm verschil: een student die nog aan het afstuderen is en het maar onzin vind dat hij met zijn HBO diploma straks ook papier moet prikken, een kapster die onwijs boos wordt dat ze na al die tientallen sollicitaties alsnog te werk wordt gesteld. Een man die graag vrijwilligerswerk bij de voedselbank wil doen, want dan kan hij iets betekenen voor de arme mensen.

Maar wat vinden jullie ervan? Is het nuttig om mensen verplichten een dag in de week ter arbeid te stellen of mag je dit niet van hen verwachten? Wat is nou de tricker om mensen de arbeidsmarkt weer op te krijgen? Als mensen niet meewerken worden ze gekort op hun uitkering, 30% of 100%.
<<

Anoniem185

Bericht 16 Jan 2016 03:33

Re: De tegenprestatie

Omdat ik zie dat dit topic een beetje wegzakt terwijl ik het wel een goede discussie vind, wil ik hier toch kort op antwoorden (want eigenlijk heb ik een hele stellige mening).

Ik vind het goed dat die mensen gedwongen worden om één dag per week te werken. Het maakt me niet uit wat, al is het maar mensen met de rolstoel van hun ene activiteit naar de volgende rijden of papier prikken of stoepen vegen. In mijn ogen is het logisch dat geld niet zomaar uit de lucht komt vallen en dat je daar iets voor moet doen.
<<

Anoniem184

Bericht 16 Jan 2016 08:57

Re: De tegenprestatie

Ik vind het een goed initiatief. Nog beter zou ik het vinden als bijv vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis oid ook tot de opties zou behoren. Al was het alleen maar om een praatje te maken met de bewoners.
<<

Anoniem313

Bericht 16 Jan 2016 09:26

Re: De tegenprestatie

Om te kunnen beoordelen of dit een nuttig programma is zou ik iets willen zien van wat er gebeurt met deze mensen. Hoeveel van hen stroomt uit de bijstand door naar betaald werk, en hoeveel is dat in vergelijking met andere steden die deze verplichting niet hebben ingesteld? Als het echt leidt tot meer mensen aan een betaalde baan, dan is dat mooi. Als dat niet het geval is, fungeert zo'n programma alleen om het rechtvaardigheidsgevoel van mensen tegemoet te komen en dat lijkt me zonde van belastinggeld.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Jan 2016 09:36

Re: De tegenprestatie

Of het nut heeft zal misschien nog moeten blijken. Maar opzich staat het idee van een tegenprestatie mij wel aan. Dan is het gevoelsmatig minder "gratis geld". Er zijn denk ik best wat mensen die zo wat kunnen betekenen voor de maatschappij.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 16 Jan 2016 09:40

Re: De tegenprestatie

Ik ga de docu zeker even kijken. In het algemeen vind ik het goed dat er een tegenprestatie geleverd moet worden. Ben benieuwd naar deze docu.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 16 Jan 2016 09:40

Re: De tegenprestatie

***
Laatst gewijzigd door Rebecca op 18 Jan 2016 21:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Jan 2016 10:27

Re: De tegenprestatie

Jeetje Rebecca wat erg zeg! Ook erg dat je vader jou zo aanspreekt.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem304

Bericht 16 Jan 2016 10:31

Re: De tegenprestatie

Maple schreef:Ik vind het een goed initiatief. Nog beter zou ik het vinden als bijv vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis oid ook tot de opties zou behoren. Al was het alleen maar om een praatje te maken met de bewoners.

Dat is in onze gemeente verplicht. Werk of vrijwilligerswerk doen voor je bijstandsuitkering. Mijn moeder helpt ook bij oudjes :)
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 16 Jan 2016 10:43

Re: De tegenprestatie

Ik vind het een goed iets, hier in de gemeente is dat ook verplicht. Toen wij bijstand hadden moesten we dat ook doen. Ik moest het zelfs naast mijn werk doen. Alleen was hier het aanbod niet heel groot en veel in een dorp 15 km verder. Ook moesten wij beide een verplichte werk zoek cursus volgen. Terwijl ik een vaste baan had, dat vond ik wel stom overigens. We moesten 3x in de week naar de gemeentehuis voor die cursus

Wij hebben uiteindelijk maar 3 maanden bijstand gehad.

Rebecca jemig dat is ook wel wat zeg. Helaas zijn er veel mensen die zo denken, ik ken ze ook wel en tien wij bijstand hadden verklaarden die ons voor gek dat wij naar die cursussen gingen
Afbeelding
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 16 Jan 2016 10:46

Re: De tegenprestatie

Vanuit mijn werk komt ik hier veel mee in aanraking. Ik vind het ook heel goed, los dat iemand iets doet voor zijn uitkering zorg je ook dat mensen "arbeidsritme" hebben. Daardoor is de stap naar betaald werk kleiner. Naar mijn idee is het hoe langer iemand echt helemaal thuis op de bank alleen maar lastiger om terug in het arbeidsproces te komen.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 16 Jan 2016 10:55

Re: De tegenprestatie

Ik vind het wel terecht dat mensen vrijwilligers werken of andere werkzaamheden moeten verrichten voor de bijstand. Mits het lichamelijk toelaatbaar is. Ik vind wel dat er gekeken mag worden naar de duur dat iemand bijstand heeft.

Zo heb ik twee, net afgestudeerde, vriendinnen gehad die geen baan hadden na het afstuderen en daardoor in de bijstand kwamen. Zij hebben 3-4 maanden gekregen om een baan te zoeken op eigen kracht. Ik zou het niet eerlijk vinden als dit soort situatie verplicht worden om gelijk werkzaamheden te verrichten. Ik zou het wel een goed plan vinden als ze het na 6 maanden bijvoorbeeld gaan verplichten.
Sommige mensen hebben te weinig WW-rechten opgebouwd in hun verleden en zullen daardoor snel in de bijstand terecht komen. Deze mensen verdienen het in mijn ogen wel om eerst zelf, indien met hulp, te zoeken naar een geschikte en passende baan. Daar tegen over staan ook weer de mensen die volledig aantal jaren WW hebben ontvangen en daarna de bijstand in gaan, die zouden dan van mij wel sneller werkzaamheden mogen verrichten voor de bijstand. Dit omdat ze al 2-3 jaar de kans hebben gehad om zelfstandig een baan te vinden.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem304

Bericht 16 Jan 2016 11:00

Re: De tegenprestatie

Maar zo gaat het toch ook S-O? Als je hier in de bijstand komt moet je gewoon verplicht solliciteren en daarnaast bepalen ze dan of je direct vrijwilligerswerk moet doen of niet.
Ze bekijken dit per persoon. Mijn moeder had bijvoorbeeld eerst een periode van rouw en daarna had ze moeten solliciteren. In verband met haar gezondheid en leeftijd hoeft dit nu niet, maar ze moet wel 1 dagdeel vrijwilligers werk doen. Normaliter zou dit twee volle dagen zijn, maar omdat ze nog 3 dagdelen mantelzorg verricht, wordt dat verrekend.
Zo bekijken ze echt ieder geval apart, maar de regels zijn hier best streng.
<<

Anoniem288

Bericht 16 Jan 2016 11:57

Re: De tegenprestatie

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 16:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem173

Bericht 16 Jan 2016 12:47

Re: De tegenprestatie

Ik vraag me ook wel af of papier prikken nou echt een goede taak is voor mensen die thuis zitten. Ik denk dat de groep die echt graag wil werken uiteindelijk ook wel gemotiveerd zijn om hun best te doen. Maar de groep die langer dan vijf jaar in de bijstand ziet die ze lieten zien, ik vraag het me af..
<<

Anoniem288

Bericht 16 Jan 2016 13:15

Re: De tegenprestatie

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 16:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Jan 2016 13:34

Re: De tegenprestatie

Maar als je bijvoorbeeld 20 uur per week zou moeten werken om je uitkering te behouden dan werk je gewoon voor je geld en dan mag dat ook zo benoemd worden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 16 Jan 2016 15:07

Re: De tegenprestatie

Voor de bijstand vind ik het een heel goed iets, maar dan vind ik wel dat bijv een alleenstaande moeder wel een vergoeding voor opvang zou moeten ontvangen, mocht zij niet zomaar over oppas beschikken. Mocht ik er nu alleen voor komen te staan heb ik namelijk wel een oppas probleem. Verder vind ik het ook afhangen van de reden van werkloosheid. Als je in staat bent om te werken (dus niet afgekeurd oid) vind ik dat je ook elke vorm van vrijwilligerswerk moet doen. Het geld hoeft je niet zo in de schoot toegeworpen worden.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem288

Bericht 16 Jan 2016 19:46

Re: De tegenprestatie

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 16:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 16 Jan 2016 20:59

Re: De tegenprestatie

Maddie schreef:Jeetje Rebecca wat erg zeg! Ook erg dat je vader jou zo aanspreekt.


Ja, mijn vader houdt haar erg een hand boven het hoofd, overal is een excuus voor. Het gesprek erover aangaan werkt ook niet. Best wel eens zuur, ik snap dat ze het niet makkelijk zal hebben, maar ze had op bepaalde momenten best verantwoordelijkheid kunnen nemen, dat moet ik ook. Maar goed, ik zit zelf gewoon heel anders in elkaar.

Sarah1985, erg eigenlijk, dat mensen het dan raar vinden dat je naar zo'n cursussen gaat.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 16 Jan 2016 22:58

Re: De tegenprestatie

Caulfield schreef:Om te kunnen beoordelen of dit een nuttig programma is zou ik iets willen zien van wat er gebeurt met deze mensen. Hoeveel van hen stroomt uit de bijstand door naar betaald werk, en hoeveel is dat in vergelijking met andere steden die deze verplichting niet hebben ingesteld? Als het echt leidt tot meer mensen aan een betaalde baan, dan is dat mooi. Als dat niet het geval is, fungeert zo'n programma alleen om het rechtvaardigheidsgevoel van mensen tegemoet te komen en dat lijkt me zonde van belastinggeld.


Ik heb geen cijfers voor je, maar kan wel zeggen dat het bij een aantal van deze projecten zeker de bedoeling is dat mensen bij het bedrijf betaald in dienst komen. Ik zie heb op mijn werk vaak voorbij komen en er is bijvoorbeeld een dergelijk project in de tuinbouw o.i.d. Andere projecten zijn niet zozeer in een bedrijf, maar omvatten bijvoorbeeld het volgen van sollicitatiecursussen. En in weer andere projecten geven geen kans op betaald werk, maar hebben als doel dat mensen in een ritme blijven. Wat ik ervan zie duren de meeste projecten van enkele weken tot een paar maanden.

Ik vind het in elk geval een goede zaak.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 16 Jan 2016 23:47

Re: De tegenprestatie

Rebecca die mensen die dat zeiden vinden de bijstand prima zijn ze van huis uit al gewend nog nooit gewerkt. Wij hadden destijds gewoon de domme pech dat man zelfstandige was geweest en geen recht had op ww. Uiteindelijk heeft die via de gemeente werk gekregen
Afbeelding
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:18

Bericht 17 Jan 2016 01:36

Re: De tegenprestatie

Ik vind het geen goede zaak. Werk zoeken is mentaal ook een fulltime job en er zou veel meer aandacht mogen zijn voor netwerken en echte baankansen. Wat hier al een paar keer genoemd is, als je nog weinig werkervaring opgedaan hebt en daarom snel in de bijstand belandt, dan wordt je aan alle kanten gestraft.

Uiteraard staat die los van mensen dis misbruik maken van de bijstand, daar heb ik het niet over. Maar die verpesten wel het algemene beeld dat iedereen in de bijstand maar te lui is om te werken.
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 19 Jan 2016 12:01

Re: De tegenprestatie

nijntje4 schreef:Ik vind het geen goede zaak. Werk zoeken is mentaal ook een fulltime job en er zou veel meer aandacht mogen zijn voor netwerken en echte baankansen. Wat hier al een paar keer genoemd is, als je nog weinig werkervaring opgedaan hebt en daarom snel in de bijstand belandt, dan wordt je aan alle kanten gestraft.

Uiteraard staat die los van mensen dis misbruik maken van de bijstand, daar heb ik het niet over. Maar die verpesten wel het algemene beeld dat iedereen in de bijstand maar te lui is om te werken.


Ik denk inderdaad dat er meer serieuze aandacht voor netwerken e.d. zou moeten zijn. Maar ook als een gemeente bijv. wil dat iemand voor 16 uur een tegenprestatie doet om 100% van de uitkering te mogen ontvangen, zie je dat dan ook al als teveel en een straf? Ik heb nooit zelf gebruiken hoeven maken van bijstand, wel van ww, en vond het hele proces rondom solliciteren ook erg intensief (ook mentaal). Toch denk ik dan, een week heeft 7 dagen, en bijv. 2 dagen werken als tegenprestatie voor een uitkering lijkt me best te doen. Ik denk helaas wel dat er nu in de praktijk door sommige gemeenten geen goede invulling wordt gegeven hieraan (qua aantal uren, qua inhoud van de tegenprestatie, etc.). Maar het concept an sich vind ik wel goed.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers