Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

<<

Anoniem44

Bericht 01 Sep 2013 16:46

Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Ik zie dat hier alweer veel topics geopend zijn over verre reizen. Zelf ben ik inmiddels ook geen groentje meer op dit gebied, dit jaar heb ik gevierd dat ik al 10 jaar alleen op reis ga en heb ik (met mezelf) geproost op nog tien van zulke jaren. Als ik terugkijk heb ik zoveel geleerd van al mijn reizen, allerlei zaken die ik nooit was tegengekomen wanneer ik thuis was gebleven. Mijn leven is erdoor verrijkt en mijn blik is ruimer geworden. Ik merk dit - om een voorbeeld te noemen - doordat mijn mening regelmatig afwijkt van de mening van mensen die in hun vertrouwde omgeving zijn gebleven. Ik heb minder angst voor 'het vreemde', ben zelfstandiger, heb minder vooroordelen en sta open voor afwijkende opinies.

Hoe zit dit bij jullie? Hoe heeft het reizen jou veranderd? Hoe uit die persoonlijke ontwikkeling zich in je dagelijks leven? Bemerk je verschil met vrienden/bekenden/familie die nooit verder zijn gekomen dan het all-inclusive resort, of de camping in Duitsland?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
<<

Anoniem119

Bericht 01 Sep 2013 17:01

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Leuk topic!
Ik moet even over m'n antwoord nadenken..

Het standaard antwoord van 'andere culturen leren kennen' gaat natuurlijk ook op, maar vind ik niet eens zozeer interessant voor mij. Dat zal niet de strekking van mijn antwoord nu zijn.

Ik denk dat ik door mijn vele reizen in m'n eentje een stuk zelfstandiger ben geworden. Wat ik net al schreef in het in je eentje reizen topic, in het begin was ik nog wel bang om raar gevonden te worden als ik ergens ging eten. Nu komt dat niet eens meer in me op. Ik vind het heel fijn dat ik zelf een soort rust kan creëren door op reis te gaan. Ik voel me zo zelfstandig doordat ik veel in m'n eentje op reis ben geweest, en weet dat ik me gewoon goed in m'n eentje kan redden. Dat is fijn.

Uiteraard heeft het vele reizen mij ook geholpen met het ontwikkelen van m'n fotografie. Zonder vele reizen was ik nooit zo goed in fotografie geworden, want dan had ik minder ervaring op gedaan. Dan had ik nooit daar m'n tweede baan van kunnen maken als fotografe, want dan had ik nooit die passie ontdekt.

Ook heb ik geleerd heel snel ergens te wennen. Nou heb ik niet alleen gereisd op vakanties maar heb ook in meerdere landen gewoond dus dat heeft misschien geholpen. Maar ook op vakanties, ik weet super snel ergens de weg. Ik vind het altijd enorm leuk om goed op straatnamen te letten en kan goed kaart lezen. Binnen no time maak ik een stad eigen. Dat helpt ook mee aan het zelfstandige, maar ik vind dit ook wel een goede ontwikkeling an sich. Steden zoals San Francisco en New York ken ik natuurlijk goed, maar ook zoals afgelopen zomer was ik in Hamburg met m'n vriend.. En ik was net een paar weken er voor er ook voor 't eerst geweest, maar ik leidde m'n vriend rond, alsof ik er woonde. Ik vind dat heel erg leuk, is voor mij echt een pleziertje in reizen: De leiding nemen. Dit past verder totaal niet bij m'n karakter (ik ben niet zo'n leidinggevend type), maar juist op reis ben ik hier heel sterk in ontwikkeld.

Wat ik ook wel een goede ontwikkeling vind is dat ik heel erg heb geleerd om mensen te helpen. Ik heb al talloze reisadviezen gegeven aan mensen hier op dit forum, op een ander forum, in het dagelijkse leven.. Ik vind dat echt ontzettend leuk. Ik leer snel op reis, wat ik al zei, ik maak snel een land en stad eigen, en ik vind het heerlijk om deze kennis aan anderen over te dragen. Het allerleukste is nu wel dat ik er m'n werk van heb gemaakt. Ik begin morgen in een nieuwe baan waarin ik precies dit zal doen: Reizigers helpen. Zo heb ik m'n eigen ontwikkeling gebruikt om anderen te helpen én er geld mee te gaan verdienen. Hoe leuk is dat?
<<

Anoniem321

Bericht 01 Sep 2013 17:14

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Ik ben door alleen te reizen zelfverzekerder geworden. Ik vind alleen reizen zo fijn omdat ik dan echt mezelf kan zijn. Ik heb namelijk de slechte eigenschap me vaak aan te passen aan de mensen om mij heen. Door alleen te reizen leer ik naar mezelf te luisteren en mijn hart te volgen.

Ik heb vriendinnen die er niet aan moeten denken alleen op reis te gaan en sommige durven zelfs niet naar het buitenland. Misschien zijn die wat reizen betreft wat hulpelozer maar in andere opzichten wel weer wereldwijs.

Ik merk wel dat ik een heel negatieve kijk heb op de standaard all inclusive vakantiegangers.. Zitten ze in een prachtig land (mexico of dominicaanse republiek) zijn ze hun resort niet uit geweest! Hun goed recht maar ik heb dan zoiets van : ik wil het land zíen! Beleven!
<<

Anoniem 63

Bericht 01 Sep 2013 17:24

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Ik heb 'maar' vier keer alleen gereisd, alle vier de keren in hetzelfde land: Spanje. Niet heel ver van huis dus en de cultuur leer je dan ook wel goed kennen. Maar toch heeft dit zeker veel opgeleverd qua ontwikkeling. Inderdaad ben ik er zelfstandiger door geworden en, belangrijker, ik vind dat je jezelf heel goed leert kennen als je alleen reist. Je kunt je echt even op jezelf focussen en dat is soms best belangrijk. Ik weet goed wie ik ben, waar ik sta, en wat mijn waarden zijn.

Ik ben ook heel erg anti-all inclusive. Wat de rest van de wereld doet moeten ze zelf weten, maar dat zou ik nooit doen. Zonde van je vakantie!
<<

Anoniem119

Bericht 01 Sep 2013 17:26

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Niet alleen met alleen reizen kun je jezelf ontwikkelen natuurlijk.
<<

Anoniem 63

Bericht 01 Sep 2013 17:33

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Eh, nee, dat klopt... (?)
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 01 Sep 2013 17:40

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Natuurlijk kun je je niet alleen met reizen ontwikkelen maar ik merk wel dat ik een bredere kijk op de wereld heb dan veel van mijn vrienden die amper buiten Nederland komen. Net als wat -ED- noemt in haar openingspost heb ik regelmatig een andere mening dan hun door die ervaringen die ik heb opgedaan tijdens reizen. Ik heb meer waardering voor andere culturen, kunst e.d. gewoon omdat ik er meer en met andere dingen in aanraking ben gekomen dan mijn vrienden. Ik ben er ook veel zelfstandiger door geworden.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem119

Bericht 01 Sep 2013 18:43

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Rapa Nui, ik bedoelde alleen reizen, in je eentje dus. Misschien stond het er wat onhandig.

Ik bedoelde: Ook als je met anderen reist kun je je ontwikkelen, niet alleen als je in je eentje reist.
<<

Anoniem198

Bericht 01 Sep 2013 18:48

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Reizen heeft mijn blik verruimt en mijn kijk op dingen veranderd in bepaalde opzichten.
Toen ik nog best jong ben ik vrij impulsief 2 maanden naar de andere kant van de wereld gegaan. Ik heb mijn eigen boontjes moeten doppen en kon niet even mijn ouders bellen.
Dit heeft mijn doen inzien dat ik zelfstandig ben en mezelf prima kan redden.

Mede door deze ervaring ben ik in een grote stad gaan studeren waar ik toen niemand kende.
Ik raad het iedereen aan om wat van de wereld te gaan zien!

Hoewel soms brengt het ook nadelen met zich mee want ik wil nog zoveel meer zien dat ik er soms van baal dat ik niet weg kan wanneer ik zou willen. (werk&koophuis)
<<

Anoniem 63

Bericht 01 Sep 2013 21:21

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Marin schreef:Rapa Nui, ik bedoelde alleen reizen, in je eentje dus. Misschien stond het er wat onhandig.

Ik bedoelde: Ook als je met anderen reist kun je je ontwikkelen, niet alleen als je in je eentje reist.


Maar niemand beweert toch het tegendeel?
<<

Anoniem119

Bericht 01 Sep 2013 21:33

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Nee, maar omdat er met name (ook door mijzelf hoor) werd gereageerd vanuit ervaringen met alleen reizen. Maar ook op reizen met anderen kun je je ontwikkelen. Dat wilde ik even aangeven, want dat realiseerde ik me.
<<

Anoniem17

Bericht 01 Sep 2013 21:37

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Sowieso kun je je natuurlijk ook prima ontwikkelen zonder te reizen. Ik heb nooit echt gereisd, ik had daar simpelweg geen geld voor, maar toch ben ik prima ontwikkeld en heb ik geen bekrompen kijk op de wereld ofzo.
<<

Anoniem1

Bericht 01 Sep 2013 21:38

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Het heeft me harder gemaakt, minder lief. Maar vooral veel zelfstandiger.
Ik heb een jaar in een zuid europees land gewoond/gewerkt en dat heeft me leren loslaten. Ik had daar een quote op mijn spiegel hangen: "happiness is taking things as they are" en dat is ook echt wat ik daar heb geleerd.
<<

Anoniem119

Bericht 01 Sep 2013 21:40

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Elliot schreef:Sowieso kun je je natuurlijk ook prima ontwikkelen zonder te reizen. Ik heb nooit echt gereisd, ik had daar simpelweg geen geld voor, maar toch ben ik prima ontwikkeld en heb ik geen bekrompen kijk op de wereld ofzo.

Nee ok, maar dat is de vraag niet.
<<

Anoniem17

Bericht 01 Sep 2013 21:45

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Marin schreef:
Elliot schreef:Sowieso kun je je natuurlijk ook prima ontwikkelen zonder te reizen. Ik heb nooit echt gereisd, ik had daar simpelweg geen geld voor, maar toch ben ik prima ontwikkeld en heb ik geen bekrompen kijk op de wereld ofzo.

Nee ok, maar dat is de vraag niet.

Maar die bijsmaak krijg ik wel uit de OP, vandaar dat ik het toch eventjes benoem :)
<<

Anoniem119

Bericht 01 Sep 2013 21:47

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Elliot schreef:
Marin schreef:
Elliot schreef:Sowieso kun je je natuurlijk ook prima ontwikkelen zonder te reizen. Ik heb nooit echt gereisd, ik had daar simpelweg geen geld voor, maar toch ben ik prima ontwikkeld en heb ik geen bekrompen kijk op de wereld ofzo.

Nee ok, maar dat is de vraag niet.

Maar die bijsmaak krijg ik wel uit de OP, vandaar dat ik het toch eventjes benoem :)


Tja, nu begin jij er zelf over, terwijl het niet in de OP staat. Ik zou dat lekker laten rusten als het niet benoemd wordt.
<<

Anoniem1

Bericht 01 Sep 2013 22:06

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Elliot schreef:
Marin schreef:
Elliot schreef:Sowieso kun je je natuurlijk ook prima ontwikkelen zonder te reizen. Ik heb nooit echt gereisd, ik had daar simpelweg geen geld voor, maar toch ben ik prima ontwikkeld en heb ik geen bekrompen kijk op de wereld ofzo.

Nee ok, maar dat is de vraag niet.

Maar die bijsmaak krijg ik wel uit de OP, vandaar dat ik het toch eventjes benoem :)


Helemaal van iemand die ik zelf behoorlijk bekrompen uit de hoek vind komen en waarvan ik sterk de indruk krijg dat ze het allemaal wat mooier laat lijken dan het is zou ik me niet zo'n gevoel aan laten praten ;)

Ik heb trouwens het grootste deel van mijn reizen gratis/goedkoop kunnen doen. En hoe meer ik reis hoe meer ik besef dat het eigenlijk heel erg over gewaardeerd wordt. Ik vind dat er geen fijner plekje op de wereld is dan Nederland.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 02 Sep 2013 03:18

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Ik zie de positieve en negatieve kanten van mijn eeuwige drang naar meer reizen en ontdekken.

De positieve kanten zijn natuurlijk dat ik heel wat van de wereld heb gezien, 5 talen vloeiend spreek, vele culturen ken en heel veel internationale vrienden heb. Ik ben op mijn 18e naar Zuid Afrika verhuisd en ben nu 31 en heb bijna niet in Nederland gewoond. Dit heeft me natuurlijk gemaakt tot de persoon die ik ben. Ik las laatst een leuk artikel over expats (nu ben ik natuurlijk geen expat maar herken me wel in de persoonlijkheidskenmerken) waar ze vaststelden dat deze mensen anders denken en veel open mindeder en sociaal zijn dan niet reizigers. Wij hebben ons leren aanpassen in heel veel situaties en zijn zelfstandiger. Maar mensen die roepen dat ze door reizen óók zelfstandig, open minded en sociaal zijn hebben niet minder gelijk. Maar het is een andere vorm die mensen die veel reizen herkennen. Het is niet zo dat als je weinig gereisd hebt dat je je dan minder ontwikkeld hebt, dat is gek om te zeggen, want een ieder ontwikkeld zich op zijn eigen manier. Het feit dat anderen van mijn leeftijd kinderen hebben en daar meer ervaring is, is ook ontwikkeling. Maar wereld reizigers zijn een apart volkje soms. Ik merk dat als ik op een verjaardag vertel waar ik ben geweest of gewoond heb, dat mensen dan altijd zuchten en zeggen: 'hád IK dat maar' of 'ik ben jaloers'. Rot op met je jaloers. Je bent gewoon een ander type, hebt het niet zo nodig, je hebt andere interesses. En als je écht had gewild, was je wel gegaan. Ook financiel kan ik me kwaad maken: 'ik had het geld niet'. Nee, ik kreeg het geld van mijn ouders... :?: Tuurlijk niet. Ik heb kei en de kei hard gewerkt, in kutkamers gewoond en zoveel gespaard tot ik ticket bij elkaar had en zorgde altijd dat ik een baantje had ik al ergens aankwam. Prioriteiten zijn het naar mijn mening. Niemand is beter of minder in de wereld. En ED, echt, daar moet je mee ophouden, je bent gewoon simpelweg niet beter of meer ontwikkeld omdat jij gereisd hebt. Dat heb jij in je hoofd gepland en het klinkt ook stoer, maar het is gewoon te bekrompen om zo te denken. Plus, die houding stoot ook mensen tegen het hoofd. Je hebt je ánders ontwikkeld en ervaringen opgedaan, maar andere mensen hebben weer andere ervaringen.

Maar ik zie ook de downside van mijn vele reizen. Ik ben onrustig, ik hou van mijn vrijheid en kan moeilijk settelen in een baan of stad. Gelukkig wel in een relatie. Hierdoor heb ik vele vrienden maar maar een handvol échte vrienden, ik ga immers steeds weer weg. Ik heb nooit spaargeld omdat ik, zodra ik weer voorgenomen heb te gaan sparen, iets geweldigs zie en dan dus weer ga. Ik heb een belachelijk CV omdat ik overal op de wereld gewerkt heb. Dit is zowel positief als negatief: werkgevers zijn er gek op dat ik veel ervaring heb en meerdere talen spreek. Maar ik krijg wel telkens de vraag: wie zegt dat jij over half jaar niet weer weggaat? Ik vind nadenken over kinderen moeilijk, ik wil ze heel graag, maar ga ik misschien dan eindelijk eens rustiger worden in mijn hoofd? Ik wil graag denken dat ik hier voor altijd blijf maar ik ken mezelf.. Plus, mijn vriend is precies zo; de wereld is ons thuis. Ik ken geen bezit, ik neem paar persoonlijke spullen overal mee naar toe, maar heb nooit een echt thuis met spullen die van mij zijn.

Misschien dat ik nu me eens beetje rustig hou, het komende jaar staat volgepland met leuke reizen (ik ga snowboarden in de snowy mountains over 2 weken, ga in februari naar Nederland, in maart naar Brazillie en in april naar Phuket/Thailand en mijn papa en zijn vriendin komen ons opzoeken in januari, dus dan zullen we ook wel veel doen) en maakt misschien dat ik thuis wel echt als thuis ga zien. Ik ben wel overal minimaal een jaar geweest (de gewone vakanties niet megerekend van een paar weken), dat zie ik wel als pré.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 02 Sep 2013 05:58

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Famke schreef:Helemaal van iemand die ik zelf behoorlijk bekrompen uit de hoek vind komen en waarvan ik sterk de indruk krijg dat ze het allemaal wat mooier laat lijken dan het is zou ik me niet zo'n gevoel aan laten praten ;)

Ik heb trouwens het grootste deel van mijn reizen gratis/goedkoop kunnen doen. En hoe meer ik reis hoe meer ik besef dat het eigenlijk heel erg over gewaardeerd wordt. Ik vind dat er geen fijner plekje op de wereld is dan Nederland.



Ja of je laat gewoon een topic wat goed gaat, goed gaan. Er hoeft niet altijd bij ED wat over gezegd worden.

Dat je een fijn plekje als thuis hebt, is ook een mooie realisatie lijkt me.
<<

Anoniem44

Bericht 02 Sep 2013 10:08

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Marsy: mooie post, ik ben het helemaal met je eens! Ik kan er ook slecht tegen wanneer mensen zeggen dat ze geen geld hadden, of andere excuses bedenken. Inderdaad het zijn ander type mensen en dat is ook prima, die jaloezie heb ik nooit iets mee gekund. Als je iets wilt dan ga je alles in het werk stellen om het te bereiken, als je het niet wilt dan blijf je waar je bent. Ik zeg ook nergens dat het een beter is dan het ander. Ik merk alleen dat ik me door mijn vele reizen op een andere manier ontwikkel. Zelf ben ik daar wel blij mee.

Voor mezelf ervaar ik het trouwens niet zozeer als onrust. Het is meer een bepaalde drang om naast mijn eigen vertrouwde stad en fijne huis, waar ik heerlijk tot rust kan komen óók nog iets anders van de wereld te zien.

Het is ook niet het één of het ander. Soms lijkt het wel alsof je een keuze moet maken, óf huisje boompje beestje, een relatie en een kind, óf single en reizen, maar dat hoeft helemaal niet. De afgelopen 6 jaar heb ik geleerd dat het prima te combineren is.
<<

Anoniem17

Bericht 02 Sep 2013 10:19

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Marsy, ik ben het grotendeels met jou post eens. Ik kan me voorstellen dat iemand die reist zich op een andere manier ontwikkeld dan iemand die niet heeft gereisd. Ik vind het ook leuk om die verschillen te zien. Maar over de geld-issue, ik vind het gek dat je je daar 'kwaad' over wordt. Je kunt niet in andermans portemonnee kijken. Ik heb ook keihard gewerkt tijdens mijn studie, maar ik moest mijn studie volledig zelf betalen (en alle andere vaste lasten). Natuurlijk had ik een broek/shirt/tas minder kunnen kopen, maar het was niet zo dat ik de hele dag op m'n kont zat en vervolgens liep te klagen dat ik geen geld had.

En ED, natuurlijk is het zonde als dit topic uitmondt in een discussie, maar ik wil je er toch even op wijzen dat je, als je écht niet vind dat jij beter bent dan anderen die niet gereisd hebben, het volgende wellicht wat anders moet formuleren:
Ik heb minder angst voor 'het vreemde', ben zelfstandiger, heb minder vooroordelen en sta open voor afwijkende opinies.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Sep 2013 10:23

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Nou ja, ik vraag me sowieso af waarom je er kwaad om zou worden, geld kan voor iemand anders meer een issue zijn dan voor jou, dat wil niet zeggen dat zij denken dat je alles toegestopt hebt gekregen. Als mensen zeggen dat ze jaloers zijn, kunnen ze ook jaloers zijn op je wilskracht en het feit dat je het voor elkaar hebt gekregen om met - in eerste instantie - zo weinig middelen, zoveel voor elkaar te krijgen. Sowieso is het toch leuker als mensen als reactie geven dat ze jaloers zijn en dat ook wel hadden gewild, dan dat ze roepen dat ze daar echt geen zin in hadden gehad en dat het ze vreselijk had geleken?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem44

Bericht 02 Sep 2013 10:38

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Mensen denken altijd dat ik duizenden euro's uitgeef wanneer ik op reis ga. In werkelijkheid verhuurde ik als student mijn kamer onder voor een maand, ving daar 300 euro voor. Betaalde 30 euro voor het ticket, retour en leefde in het land zelf niet luxer dan ik thuis gewend was. Dat is voor mij het grote verschil tussen reizen en vakantie vieren. Reizen is voor mij low-budget, ik sliep in hostels, in dorms, daar betaalde ik 10 euro per nacht x 30 nachten = 300 euro, hetzelfde bedrag als dat ik betaalde voor mijn kamer! Al met al speelde ik dus behoorlijk quiette.

Snap je? Het is geen kwestie van wel of geen geld hebben, maar inventief met de situatie omgaan waarin je zit.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Sep 2013 10:41

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Jawel, maar niet iedereen kan dat, dus dan kunnen ze daar nog wel jaloers op zijn. Sommige mensen zijn gewoon heel handig met geld, anderen helemaal niet. Dan kun je allebei hetzelfde budget hebben in eerste instantie, maar toch heeft de eerste categorie meer te besteden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem44

Bericht 02 Sep 2013 10:44

Re: Op reis: hoe heb jij jezelf ontwikkeld?

Daarnaast kun je niet ontkennen dat het reizen door een stuk of 30 landen, waarvan de meesten wat betreft cultuur totaal anders zijn en je daarin in je uppie te 'moeten' redden, iets doet met een mens. En ja, het krijgen van mijn dochter heeft me weer ontwikkeld op een heel ander vlak, net als het verantwoordelijk zijn voor een geregeld inkomen, het afronden van een universitaire studie en het onderhouden van één langdurige relatie. Allemaal ontwikkelingen en toch voel ik dat IK als mens, mijn persoonlijkheid, mijn karakter heel sterk ontwikkeld zijn door de reizen die ik alleen maakte. Dat wil ik mijn dochter ook graag meegeven als ze wat ouder is.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers