Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf welke leeftijd een telefoon?

<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 12:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 10 Jan 2016 14:04

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Onze oudste heeft een telefoon maar die mag ie alleen gebruiken als ie gaat fietsen. Hij heeft regelmatig een moment dat ie alleen wil gaan fietsen in het dorp maar hij weet niet overal de weg. Nu heeft mijn moeder een nieuwe telefoon gekocht en mocht hij die oude hebben (heel simpel ding). Dus als hij in zijn eentje gaat fietsen neemt hij de telefoon mee en kan hij bellen als hij de weg niet meer weer of iets dergelijks.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Jan 2016 14:21

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Ik vind het ook helemaal niet nodig zo jong. Zoals ik het nu zie is het bij de start van de middelbare school ruim op tijd.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

nillis

Kletskop

Berichten: 501

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 10 Jan 2016 14:27

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Misschien ben ik heel ouderwets of zo, maar ik vind niet eerder dan de middelbare school echt niet nodig. Misschien denk ik er straks heel anders over hoor!
Ik was vorige week op een verjaardag en daar had de 5 jarige dochter met haar verjaardag een mobiel gekregen. Vind ik echt overbodig. Mijn dochter mag amper mijn telefoon aanraken en als ze wil spelen mag ze bellen met mijn telefoon.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Vivianne

Bericht 10 Jan 2016 14:41

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Ik voel mij een oude trut. Maar ik vind het best schokkend dat veel kinderen van 8 jaar al met een telefoon op zak lopen. Sommigen zelfs met een arbomoment en de duurste smartphone. Why?!
Ik kreeg mijn eerste telefoon toen ik naar de middelbare school ging. Ik moest 17 km enkele reis fietsen. De telefoon was voor noodgevallen. Dit lijkt mij ook een prima reden om op jonge leeftijd een telefoon te krijgen.

Als je het wel eerder nodig vind vanwege veiligheid zodat je kind kan laten weten waar hij is, zou ik kiezen voor een simpele telefoon. Zeker na het lezen van sommige post hier. Smartphones met de meest luxe functies zijn niet heel geschikt voor kinderen. Komt veel ellende van.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Jan 2016 14:48

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Ik ga daar nu nog niet over nadenken of een mening over hebben, mijn dochter heeft op dit moment geen eigen telefoon nodig, maar mocht die behoefte er over een paar jaar wel zijn, dan kunnen we er rustig over nadenken en een afweging maken. Ik ga niet nu ze zes is al roepen dat ik twaalf vroeg genoeg vind, waarom zou ik mezelf daar zo op vastpinnen?

De wereld verandert steeds, ik zie het nut er niet van in om daar nu al zo stellig over te zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 10 Jan 2016 15:56

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Susan schreef:Ik ga daar nu nog niet over nadenken of een mening over hebben, mijn dochter heeft op dit moment geen eigen telefoon nodig, maar mocht die behoefte er over een paar jaar wel zijn, dan kunnen we er rustig over nadenken en een afweging maken. Ik ga niet nu ze zes is al roepen dat ik twaalf vroeg genoeg vind, waarom zou ik mezelf daar zo op vastpinnen?

De wereld verandert steeds, ik zie het nut er niet van in om daar nu al zo stellig over te zijn.


Nou dat dus. Ik was er ook best stellig in en ben er dus nu toch op teruggekomen. Of het nu een smartphone is maakt in mijn ogen niet uit. Wij hadden bijv de iPhones nog liggen en ja dan ga ik geen andere kopen. Internet hebben ze niet en thuis alleen WiFi. Maar dat hebben ze op de iPad ook dus filmpjes kijken en internetten doen ze toch wel.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 10 Jan 2016 15:58

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Mevrouw Cactus schreef:Ik voel mij een oude trut. Maar ik vind het best schokkend dat veel kinderen van 8 jaar al met een telefoon op zak lopen. Sommigen zelfs met een arbomoment en de duurste smartphone. Why?!
Ik kreeg mijn eerste telefoon toen ik naar de middelbare school ging. Ik moest 17 km enkele reis fietsen. De telefoon was voor noodgevallen. Dit lijkt mij ook een prima reden om op jonge leeftijd een telefoon te krijgen.

Als je het wel eerder nodig vind vanwege veiligheid zodat je kind kan laten weten waar hij is, zou ik kiezen voor een simpele telefoon. Zeker na het lezen van sommige post hier. Smartphones met de meest luxe functies zijn niet heel geschikt voor kinderen. Komt veel ellende van.


Op wat voor ellende doel je dan? Zoiets als die whatsapp ruzies die hiervoor genoemd werden?
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Jan 2016 16:15

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Mamsie schreef:
Mevrouw Cactus schreef:Ik voel mij een oude trut. Maar ik vind het best schokkend dat veel kinderen van 8 jaar al met een telefoon op zak lopen. Sommigen zelfs met een arbomoment en de duurste smartphone. Why?!
Ik kreeg mijn eerste telefoon toen ik naar de middelbare school ging. Ik moest 17 km enkele reis fietsen. De telefoon was voor noodgevallen. Dit lijkt mij ook een prima reden om op jonge leeftijd een telefoon te krijgen.

Als je het wel eerder nodig vind vanwege veiligheid zodat je kind kan laten weten waar hij is, zou ik kiezen voor een simpele telefoon. Zeker na het lezen van sommige post hier. Smartphones met de meest luxe functies zijn niet heel geschikt voor kinderen. Komt veel ellende van.


Op wat voor ellende doel je dan? Zoiets als die whatsapp ruzies die hiervoor genoemd werden?

En dan nog, dat heb je op de middelbare ook. En dat ging zonder telefoon ook wel. Wij hadden een groepje meiden in de klas die steeds schriften doorgaven. Daar schreven ze dan van alles in. Soms mocht iemand ineens 'zonder reden' niet meer meeschrijven en 3 dagen later weer wel. Er is toch altijd veel (meiden) drama op school denk ik dan maar. :eyes:
<<

Huismus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 612

Geregistreerd: 11 Jan 2016 16:06

Bericht 21 Mrt 2017 18:04

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Ik up dit topic , want ik riep altijd heel stellig zoon krijgt pas mobiel als hij naar de middelbare school gaat. Maar nu vraagt hij of hij alsjeblieftttttt met zn verjaardag een mobiel mag. Hij wordt van de zomer 11 en gaat volgend schooljaar naar groep 8. En ik twijfel want ik denk met dat buitenspelen is het toch wel makkelijk als ik weet waar hij uithangt en zo heb ik nog wat voorbeelden waarom ik het wel een goed idee vind.
Degene waarvan de kinderen een mobiel hebben, gebruiken ze hem vaak of valt het mee in de praktijk?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 21 Mrt 2017 18:17

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

De dochter van mijn ex heeft er al een jaar eentje. ( ze is 8). Vooral als ze naar haar moeder gaat (die is bekend met borderline) had ze hem bij. Dan kon ze haar vader altijd bellen als er iets was.
Verder kijkt ze er niet echt veel naar om. Soms zit ze er een spelletje op te spelen, of appt ze met familie ( opa, oma etc.)
Met buiten spelen had ze hem nooit bij en naar school ook niet ( mocht ook niet op school).

Ik zou eigenlijk gewoon wachten, want echt nodig heeft hij hem niet. Plus met buitenspelen kan je gewoon duidelijke afspraken maken met hem lijkt mij.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 21 Mrt 2017 18:31

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Ik vind dat allemaal zo jong... ik kreeg mijn eerste telefoon op mijn 17e, ik zat in de 5e klas van de middelbare school. Als je duidelijke afspraken maakt met je ouders over waar je heen gaat en hoe laat je thuis bent, heb je zo'n ding toch niet nodig op je 12e?

Ik werk op een middelbare school en vrijwel alle leerlingen hebben zo'n ding. Er is, vooral in de onderbouw, vaak gedoe en ruzie nav whatsapp groepen en andere sociale media dingen. Kinderen hebben echt geen idee hoe dat in elkaar zit. En ze gebruiken de telefoon meer daarvoor dan voor de bereikbaarheid is mijn ervaring... Mijn dochter is pas 3,5 maand, maar wat mij betreft krijgt ze pas een telefoon op haar 16e :angel:
december 2016
juli 2019
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 21 Mrt 2017 19:39

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Mijn dochter heeft met haar 11e verjaardag een mobiel gekregen.
En het valt me zo mee hoe vaak ze er mee in de weer is, zo goed als nooit..
Ik moet vaak zeggen dat ze 'm mee neemt of moet opladen.

Ze neemt haar mobiel alleen mee als ze buiten speelt of s'avonds naar de scouting gaat.
Ik heb een 'zoek vrienden' app er op gezet, ik kan dus precues zien waar ze uithangt.
In het begin deed ik dat regelmatig, we waren net verhuisd, maar nu al tijden niet meer naar geken.

Zoon heeft een gps-horloge. Ik kan zien waar hij is dmv een app en ik kan hem bellen.
Hij is bijna 6 en speelt graag buiten. Ik bel hem regelmatig op om te checken of alles goed gaat of als hij thuis moet komen. Wanneer hij een mobiel krijgt? Nog lang niet. Ook met 11 jaar denk ik zo.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Mrt 2017 19:50

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Niekske schreef:Ik vind dat allemaal zo jong... ik kreeg mijn eerste telefoon op mijn 17e, ik zat in de 5e klas van de middelbare school. Als je duidelijke afspraken maakt met je ouders over waar je heen gaat en hoe laat je thuis bent, heb je zo'n ding toch niet nodig op je 12e?


Maar was dat niet ook omdat het toen pas een beetje algemeen goed werd? Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik had inderdaad in de examenklas pas een eigen mobieltje, maar ook omdat het eerder gewoon nog niet echt bestond.

Ik kan het me in geval van Mamsie eigenlijk wel voorstellen. Heb daar ook niet zo'n problemen mee denk ik.
Let's discover the world together.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 21 Mrt 2017 20:33

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Hier een update. De oudste heeft nog steeds een telefoon en we hebben er nog geen vervelende dingen mee meegemaakt. De middelste had er ook een, maar die neemt hem toch niet mee naar buiten (of is hem kwijt) dus dat had weinig zin. Hij moet dus nog steeds melden waar hij uithangt, wat meestal betekent dat ik alsnog andere moeders kan appen.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem184

Bericht 21 Mrt 2017 20:51

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Marin schreef:
Niekske schreef:Ik vind dat allemaal zo jong... ik kreeg mijn eerste telefoon op mijn 17e, ik zat in de 5e klas van de middelbare school. Als je duidelijke afspraken maakt met je ouders over waar je heen gaat en hoe laat je thuis bent, heb je zo'n ding toch niet nodig op je 12e?


Maar was dat niet ook omdat het toen pas een beetje algemeen goed werd? Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik had inderdaad in de examenklas pas een eigen mobieltje, maar ook omdat het eerder gewoon nog niet echt bestond.

Ik kan het me in geval van Mamsie eigenlijk wel voorstellen. Heb daar ook niet zo'n problemen mee denk ik.

En misschien komt dat ook wel omdat de telefoons van nu veelal via wifi ook al veel kunnen. Los van de aankoop van te telefoon hoef je dus ook niet echt geld erin te steken.
Ik had ook na m'n examenklas pas m'n eerste mobiel maar dan hebben we het ook al over 17 jaar terug.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 21 Mrt 2017 21:52

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Er moet ook gewoon veel meer les komen over Social Media en dergelijke. Niet alleen om pesten te voorkomen maar ook juist het inzetten van deze middelen. Niet af en toe een lesje maar terugkerend in het onderwijsprogramma. In de groep 8 waar ik stage liep hadden ze een whatsapp groep met de klas maar ik vraag me af of iemand hier wel toezicht op hielt. En als je kind er dan niet bij zit, wat roept dat dan op bij klasgenoten? Is er dan ruimte om kinderen buiten te sluiten?
<<

Anoniem222

Bericht 21 Mrt 2017 22:17

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Nouu, Frankie! Dat vind ik nou echt iets voor jou. Gat in de markt en dan kun je voor jezelf beginnen in het onderwijs.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 21 Mrt 2017 22:24

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Echt he! Ik wil dat ook als afstudeeropdracht doen. Weet nog niet precies hoe, maar wel echt die richting. Ook niet alleen op de negatieve kant hameren maar juist ook laten zien en leren hoe je nieuwe media kunt inzetten in je klas of als kind zelf voor presentaties of als portfolio.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25126

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 21 Mrt 2017 22:26

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

In de groepen 6 waarin ik de laatste jaren werkte hadden veel kinderen al wel een mobiel. Nu waren dat ook best verwende kinderen, maar ik geloof dat dit ook wel redelijk normaal is inmiddels.

Ik was al 18 en van de middelbare school af toen ik mijn eerste mobiel kocht, voor die tijd waren ze er gewoon nog niet. Oud wijf ben ik!
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Mrt 2017 22:32

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Super goed Frankie, ik ben daar ook echt voor!
Ik ben helemaal pro technische ontwikkeling bij kinderen en sociale media hoort daar ook bij, vooral het sociale aspect natuurlijk. Ik zou je zo aanraden op een basisschool als onze zoon daar tegen die tijd naar toe zou gaan. Dus ga dat maar doen oké?
Let's discover the world together.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 21 Mrt 2017 22:58

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Frankie schreef:Echt he! Ik wil dat ook als afstudeeropdracht doen. Weet nog niet precies hoe, maar wel echt die richting. Ook niet alleen op de negatieve kant hameren maar juist ook laten zien en leren hoe je nieuwe media kunt inzetten in je klas of als kind zelf voor presentaties of als portfolio.


Leuk er zijn wel kleinschalige dingen door studenten uitgezocht maar een echte ontwikkeling die alle scholen in zetten /kunnen zetten ken ik ook niet
:heart: :heart: 2011
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 22 Mrt 2017 08:34

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Voor in huis hebben we hier een mobiel liggen omdat we geen huis telefoon hebben. Mijn oudste (9 jaar) gebruikt die veel maar mag niet in de klassenapp. En we hebben de afspraak dat ik de telefoon controleer.

Voor buiten spelen hebben ze allebei een kinderhorloge waar ze mee kunnen bellen. Want van de zomer hebben ze rokjes of jurken aan en waar laat je dan je telefoon.
Moet zeggen vind het ideaal en duidelijk ook de afspraak ga je bij een vriendin of vriendje binnen spelen bel je even.
Er gaat een prepaid kaart in dus dat is makkelijk bij te houden.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Mrt 2017 09:05

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Mijn stiefzoon van 7 heeft een iPhone 4 :wtf:. Man en ik staan daar echt totaal niet achter maar hij heeft hem van zijn moeder gekregen, ondanks dat ze wist dat mijn man hem daar nog te jong voor vindt. Ik moet er wel bij zeggen dat hij er niet mee kan bellen en internetten maar alleen kan sms'en, facetimen, foto's en video's en spelletjes.

Maar dan nog! Hij mag hem van ons dus ook niet meenemen naar buiten of naar school of iets dergelijks. Insteek van zijn moeder was dat hij haar dan vaker kon bellen/sms'en. In de praktijk vond hij het de eerste week reuzeleuk en kijkt hij er sindsdien amper nog naar om.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem278

Bericht 22 Mrt 2017 09:20

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Mijn nichtjes hebben samen de oude telefoon van mijn zus gekregen voor spelletjes. Ze zijn zeven en negen. De oudste is soms tien minuten tot een kwartier alleen thuis als ze jongste naar ballet gaat en dan kan de telefoon ook gebruikt worden om mijn zus te bellen, maar ze weet dat ze er verder niks mee mag doen. Mijn zus heeft er veel afgehaald zoals facetime etc en alleen haar nummer, mijn moeders nummer, het nummer van de vader van mijn nichtjes en mijn nummer staat in die telefoon.
Heel soms mogen ze appen als mijn zus erbij is, en dan krijg ik zevenhonderd emoticons. Verder talen ze er ook totaal niet naar. Maar als ze elke dag alleen naar school zouden moeten fietsen, mijn zus gaat nu altijd mee, of de vader van de kinderen, dan zou ik liever hebben dat ze allebei een telefoon hadden hoor. Dus tegen de tijd dat het middelbaar in zicht komt, kom maar op met die telefoon.
<<

Maxine

Noob

Berichten: 2

Geregistreerd: 02 Jan 2017 12:48

Bericht 22 Mrt 2017 10:04

Re: Vanaf welke leeftijd een telefoon?

Mijn nichtjes van 7 en 5 hebben al een eigen telefoon. Want mijn schoonzus kan ze vaak niet vinden dus kan ze ze bellen als ze naar huis moeten komen. Vooral de jongste loopt vaak weg. De oudste heeft al een eigen ipad, want ze moest leren lezen en weigerde consequent om dat via een boek te doen dus kreeg ze een ipad om het zo te leren, en sindsdien kijkt ze non stop youtube filmpjes. Dat vind ik dan dus wel echt belachelijk.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers