Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag ivm werk. Graag snel advies!

<<

caribbeanlover

Bericht 06 Jan 2016 13:11

Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Deze week ben ik begonnen bij een nieuw bedrijf. Voordat ik mailde werd er gevraagd hoeveel uren ik wilde werken en ik zei 25 (volgens mij tot 30, maar dat weet ik even niet zeker). Ik heb eind dec. een aantal uren ingewerkt. Na afloop kreeg ik te horen dat ik aangenomen was en of 5 dgn oke waren waarop ik ja zei.

Eenmaal thuis heb ik gemaild of het ook 4 kon waarop ik kreeg te horen dat de vacature voor 5 is. Overigens stond dat niet in de vactureomschrijving. Toen ik van een paar dames hoorde dat zij 4 en 3 werken vond ik dat best vreemd. Mijn man zei dat dat misschien is omdat zij er al een tijd werken en dat men toen wel minder dan 5 kon.
Gister hoorde ik van weer een andere vrouw die ook afgelopen maandag begonnen is dat zij een 0 uren contract heeft en dat zij aan de leidinggevende gaat vragen op hoeveel dagen hij haar heeft ingezet. Ook gaat ze vragen of ze minder kan werken.

Ik neem aan dat zij hetzelfde contract heeft, maar in die van mij staat niks over 0 uren. Ik wil niet als een zeikerd overkomen en op aanraden van mijn man kan ik het beter volgende week vragen. Aangezien vrijdag de laatste dag is zou ik het best die dag kunnen vragen. Ik wil graag werken, maar het moet niet ten koste zijn van mezelf. Nu werk ik meer uren dan afgesproken. Zolang ik dat niet zeker weet lever ik het contract wat hier naast me ligt ook niet in.

Ik had begrepen dat het werk om 17.00 begint en eindigt om 23.00. Het start dus om 17.30 wat ik niet wist waardoor ik maandag dus ruim op tijd was wat verder niet erg is. We waren om 1.10 klaar en ik vind het raar dat er niet gevraagd wordt of men langer dan 23.00 kan. Gister waren we ook rond die tijd klaar, vandaag ook, morgen en vrijdag ook dat weet ik nu al.

Ik had al gehoord dat het druk zou worden omdat ze veel nieuwe klanten hebben. Bijna iedereen werkt totdat het klaar is en dus voel ik me aan de ene kant een beetje schuldig om dan om 23.00 weg te gaan terwijl zijn nog blijven. Aan de andere kant moet ik ook voor mezelf kiezen.

Zulke dagen als nu zou ik dan kunnen blijven doen, maar dan 4 dgn ipv 5 of ik werk 5 en dan van 17.00 tot 23.00 wat ik dacht. Oke 17.30 is het dan.

Ook heb ik maar 15 min. pauze van een dag van 17.30 tot ruim 1.00.

Wat kan ik nou het beste doen en vragen? Ik wil het zo vragen dat ik natuurlijk niet overkom alsof ik niet wil en al helemaal niet dat er dan gezegd wordt dat ze mij dan niet willen. Tenslotte zoeken zij mensen en zouden ze tevreden moeten zijn dat er weer nieuwe mensen bij zijn wat dus betekend dat het werk sneller klaar is.

Overigens zie ik nu op de site wel staan dat het om 5 dgn gaat en dan van 17.30 tot 2.00.

Ik zit natuurlijk nog in mijn proefmaand, maar ik mag/kan dat toch best vragen?
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jan 2016 16:16

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Doordat je andere collega's erbij haalt, wordt het nogal een veelomvattend verhaal. Je bent al aan het werk, maar hebt nog geen contract getekend? Dat zou ik niet hebben gedaan. En zoals ik het nu lees heb je niet hetzelfde contract als je collega die 0 uren heeft, want dan stond dat er bij jou ook in. Wat voor contract heb jij precies? Op basis daarvan kun je pas iets vragen/aangeven. In mijn contract staat bijv. ook hoeveel uren ik per dag werk en alles omtrent overwerken.

Als het iedere dag veel meer is dan wat er aan jou is verteld, snap ik dat je ervan afschrikt. Dat zou op basis van 5 dagen dus dagelijks 2/3 uur overwerken zijn. Lijkt me niet de bedoeling, maar je gaf aan dat het nu ook anders op de website (als ik me niet vergis) staat qua werktijden. Uitgangspunt is het contract dat jij thuis hebt liggen. In een maand proeftijd kunnen ze trouwens wel zo van je af, ook met getekend contract. Dus in die zin vrees ik dat als je al wel had aangegeven in eerste instantie 5 dagen te willen werken, maar nu toch liever 4 dagen werkt; dat je hiermee aan het kortste eind trekt. Als deze werkgever wel kandidaten heeft die wel die 5 dagen willen pakken, gaat daar de voorkeur naar uit.
<<

Anoniem185

Bericht 06 Jan 2016 16:20

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Ja, een beetje stom dat je eerst zegt 5 dagen te willen werken en er daarna op terugkomt. Daar zou ik als werkgever ook niet van gediend zijn.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 06 Jan 2016 16:26

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Eens met Guatarri.

Ik ga er even vanuit dat het om productiewerk gaat? Dit heb ik ook een tijdje gedaan (al wel ruim 12 jaar geleden hoor) en daar was inderdaad de ongeschreven regel dat je pas naar huis mocht als het werk af was. Dat was vaak veel later dan de aangegeven diensttijd. Ik kreeg die overuren wel uitbetaald maar werkte dus standaard meer dan mijn contracturen. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik een andere baan gevonden had (voor mij was het een tijdelijke baan totdat mijn studie van start ging) waarbij ik niet structureel over hoefde te werken. Het is vaak bij dat soort bedrijven toch een beetje bedrijfscultuur dat iedereen doorwerkt totdat het werk af is en mensen die eerder stoppen (ookal is dat je goed recht) worden toch een beetje met de nek aangekeken is mijn ervaring.
<<

caribbeanlover

Bericht 06 Jan 2016 16:29

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Guattari schreef:Doordat je andere collega's erbij haalt, wordt het nogal een veelomvattend verhaal. Je bent al aan het werk, maar hebt nog geen contract getekend? Dat zou ik niet hebben gedaan. En zoals ik het nu lees heb je niet hetzelfde contract als je collega die 0 uren heeft, want dan stond dat er bij jou ook in. Wat voor contract heb jij precies? Op basis daarvan kun je pas iets vragen/aangeven. In mijn contract staat bijv. ook hoeveel uren ik per dag werk en alles omtrent overwerken.

Als het iedere dag veel meer is dan wat er aan jou is verteld, snap ik dat je ervan afschrikt. Dat zou op basis van 5 dagen dus dagelijks 2/3 uur overwerken zijn. Lijkt me niet de bedoeling, maar je gaf aan dat het nu ook anders op de website (als ik me niet vergis) staat qua werktijden. Uitgangspunt is het contract dat jij thuis hebt liggen. In een maand proeftijd kunnen ze trouwens wel zo van je af, ook met getekend contract. Dus in die zin vrees ik dat als je al wel had aangegeven in eerste instantie 5 dagen te willen werken, maar nu toch liever 4 dagen werkt; dat je hiermee aan het kortste eind trekt. Als deze werkgever wel kandidaten heeft die wel die 5 dagen willen pakken, gaat daar de voorkeur naar uit.


Die collega zegt dat ze een 0 uren contract heeft, maar wellicht heeft ze verkeerd gekeken of het nog niet door gelezen en gaat daarvan uit.

Er staat dat ik een wekelijkse arbeidsduur van minimaal 3 uur heb en max. 40 uur, maar dat is mijn vooraf dus niet verteld. Ook staat er dat de werktijden van 7.15 tot 23.00 zijn. Er staat wel dat de werknemer na daartoe door werkgever opgeroepen zijn op de door werkgever aangegeven tijden te verrichten. Dat de werkgever recht heeft om de tijden te wijzigen in de werktijden c.q. overzicht.

Vind het ook niet echt de bedoeling, want ik ging uit van 5 dgn van 17.00 (oke is dus 17.30) tot 23.00.
Er staat idd totale andere info, dan wanneer ik er keek voordat ik ging solliciteren. Maar ja dat kan ik niet bewijzen dus hoe zit dat dan?

Dat ik het contract nog niet heb getekend is omdat ik het mijn man ook eerst wilde laten lezen. Zodra ik teken zit ik dus vast aan die tijden, maar dacht dat je dat wel begreep.

Het is toch raar dat hij zegt dat het voor 5 dgn is en dat ik dat toen nergens had gezien op de site? Ook dat er mensen zijn die minder dan die 5 werken?!

Ze zeggen mensen nodig te hebben, maar zoveel nieuwe zijn er niet aangezien hij ze opnoemde die maandag. Beter iets, dan niet voor de baas toch? Dus dat ik tot 23.00 wil en niet langer.

Hoe kan ik dat het beste zeggen? Wilde het vrijdag doen of maandag, maar wil het eigenlijk straks doen.
<<

caribbeanlover

Bericht 06 Jan 2016 16:32

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Isabel_ schreef:Eens met Guatarri.

Ik ga er even vanuit dat het om productiewerk gaat? Dit heb ik ook een tijdje gedaan (al wel ruim 12 jaar geleden hoor) en daar was inderdaad de ongeschreven regel dat je pas naar huis mocht als het werk af was. Dat was vaak veel later dan de aangegeven diensttijd. Ik kreeg die overuren wel uitbetaald maar werkte dus standaard meer dan mijn contracturen. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik een andere baan gevonden had (voor mij was het een tijdelijke baan totdat mijn studie van start ging) waarbij ik niet structureel over hoefde te werken. Het is vaak bij dat soort bedrijven toch een beetje bedrijfscultuur dat iedereen doorwerkt totdat het werk af is en mensen die eerder stoppen (ookal is dat je goed recht) worden toch een beetje met de nek aangekeken is mijn ervaring.


Het is idd productiewerk. Maar maakt dat uit dan? Ik krijg ook uitbetaald anders is dat niet oke natuurlijk en dan zou ik het geen eens doen. Moet je kijken wat je anders misloopt.
Vind het gewoon erg raar er geen eens gevraag wordt of men langer dan 23.00 kan. Iemand zei gister dat je gewoon kan vragen of je weg mag, maar dat durf ik niet zo goed. Vraag het liever in 1x hoe het zit.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 06 Jan 2016 16:38

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Nee dat maakt niet uit hoor. Het is meer dat ik jouw verhaal herken van toen ik zelf productiewerk deed en ik ben dat op andere werkplekken nog niet tegen gekomen. Ik herken het wel dat je niet goed durft te vragen of je eerder weg mag. Ik vond dat toen ook erg lastig. Stom is dat he als er gewoon vanuit gegaan wordt dat iedereen wel langer blijft? Je voelt je dan zo ongemakkelijk als je dat eigenlijk helemaal niet wil.
<<

caribbeanlover

Bericht 06 Jan 2016 16:46

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Hoe heb jij het dan aangepakt door het te vragen?

Guattari, het is een beetje dubbel om eerder weg te gaan, maar ja er zijn nu ook mensen die dat doen dus kan ik ook denken wij doen jouw werk. Aan de andere kant je mag toch voor jezelf kiezen, anderen vinden zo laat werken niet erg dus dan stoot ik niemand voor het hoofd zeg maar.

Qua wachten met contract inleveren en teken vind ik best logisch. Ze moeten toch ook begrijpen dat je het aan een ander wil laten lezen. Als ik het al had ingeleverd, dan zit toch vast aan die tijden? Nu valt er nog over te praten hoop ik.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 06 Jan 2016 16:51

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Of je het contract nou hebt getekend of niet: je bent met werken begonnen, dus in die zin heb je al aangegeven in te stemmen met het contract.

Jouw voordeel van het flexibele contract is dat je wel - na een paar maanden - aanspraak kunt maken op die uren, ook als ze je niet meer willen oproepen. Met een flexibel aantal uren kun je stellen dat het aantal uren dat je in een blok van 3 maanden hebt gewerkt het aantal uren is dat is overeengekomen.

De eindtijd is blijkbaar contractueel vastgelegd op 23:00 uur, dus buiten die uren mogen ze je niet inplannen tenzij je zelf instemt. En de pauze van een kwartier: als je meer dan 5,5 uur werkt heb je recht op een half uur pauze op grond van de Arbeidstijdenwet, en jij komt met wat ik reken op meer dan die 5,5 uur uit.

Maar ja, je zegt zelf al terecht: je zit in je proeftijd. Die kerel kan je er ook zo weer uitknikkeren. Daar moet je even over nadenken. Red je het nog drie weken op deze manier :)
<<

caribbeanlover

Bericht 06 Jan 2016 17:05

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

kerel schreef:Of je het contract nou hebt getekend of niet: je bent met werken begonnen, dus in die zin heb je al aangegeven in te stemmen met het contract.

Jouw voordeel van het flexibele contract is dat je wel - na een paar maanden - aanspraak kunt maken op die uren, ook als ze je niet meer willen oproepen. Met een flexibel aantal uren kun je stellen dat het aantal uren dat je in een blok van 3 maanden hebt gewerkt het aantal uren is dat is overeengekomen.

De eindtijd is blijkbaar contractueel vastgelegd op 23:00 uur, dus buiten die uren mogen ze je niet inplannen tenzij je zelf instemt. En de pauze van een kwartier: als je meer dan 5,5 uur werkt heb je recht op een half uur pauze op grond van de Arbeidstijdenwet, en jij komt met wat ik reken op meer dan die 5,5 uur uit.

Maar ja, je zegt zelf al terecht: je zit in je proeftijd. Die kerel kan je er ook zo weer uitknikkeren. Daar moet je even over nadenken. Red je het nog drie weken op deze manier :)


Ik wist toch niet dat er totale andere dingen in zouden staan dan wat mij verteld is?! Heb ik dan géén rechten? Het is geen oproepwerk. Waarom kan ik het daar pas over een paar maanden over gaan hebben?
Ze hebben niks gevraagd om na 23.00 te werken en dat vind ik niet zo netjes. Ik heb gister gevraagd hoe het zit met die pauze of het 15 min. is of 30 min. De leidinggevende zei 15 min. , maar ik vond dat toen al zo raar.
Een collega zei dat ik 30 min. had, maar ja daar moet ik niet zomaar klakkeloos naar luisteren, iedereen kan wat anders zeggen.

Ik wilde er volgende week wat van zeggen op aanraden van mijn man. Maar wilde het vrijdag doen en het liefste vandaag. Ja ik weet dat ik er uit kan liggen,maar ik kan gewoon rustig uitleggen dat hij deze tijden niet heeft verteld. Ik kan en niet minder dan 5 dgn werken en ook niet tot 23.00. Het is geven en nemen hoor en niet alléén nemen van hun kant af.

Of ik het red op deze manier dat weet ik niet daar zal ik achter moeten zien te komen. Het is wel zwaar ook omdat het staand werk is. Overigens heb ik dat vrijwel altijd gedaan, vind het ook niet erg alleen dan moeten de uren wel normaal zijn en iig pauzes zoals het hoort.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 06 Jan 2016 17:33

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Hoe ik het nu lees heb je ook een soort van 0-urencontract (daarin staat vaak ook een minimum van 3 uur als ik me niet vergis), dus de uren dat je werk krijg je uitbetaald en de uren dat je niet werkt niet. Het is ook een flexibel aantal uren: als er geen werk is, werk je dus minder.

Ik neem aan dat er daardoor veel gewerkt wordt met planningen en rooster? Dus je zou eventueel aan kunnen geven dat je maar 4 dagen ingeroosterd wil worden, omdat het toch langere dagen zijn dan je dacht.

Verder zou ik het al erg raar hebben gevonden dat je maar van 17 tot 23 dacht een werkdag te hebben. Dan (als we even de wettelijke pauze meetellen van een half uur (niet dat je die overal hebt hoor)) maar 5,5 uur te werken per dag. Ja dan is 5x5,5 = 27,5 uur per week.

Als jij in de mail nog heb staan dat jij hebt overlegd/heb gezegd/afgesproken maximaal 25 tot 30 uur te werken. Dan zouden ze je niet meer dan die uren in moeten plannen. Jij hebt echter wel zelf gezegd dat 5 dagen prima was. Dus ik zou gewoon even om de tafel gaan zitten met de leidinggevende.

En mocht je er dan uitliggen.. je wil het toch sowieso niet op deze manier? Dus dan kan je beter op zoek naar iets anders lijkt me.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Jan 2016 12:15

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Tabbie schreef:Hoe ik het nu lees heb je ook een soort van 0-urencontract (daarin staat vaak ook een minimum van 3 uur als ik me niet vergis), dus de uren dat je werk krijg je uitbetaald en de uren dat je niet werkt niet. Het is ook een flexibel aantal uren: als er geen werk is, werk je dus minder.

Ik neem aan dat er daardoor veel gewerkt wordt met planningen en rooster? Dus je zou eventueel aan kunnen geven dat je maar 4 dagen ingeroosterd wil worden, omdat het toch langere dagen zijn dan je dacht.

Verder zou ik het al erg raar hebben gevonden dat je maar van 17 tot 23 dacht een werkdag te hebben. Dan (als we even de wettelijke pauze meetellen van een half uur (niet dat je die overal hebt hoor)) maar 5,5 uur te werken per dag. Ja dan is 5x5,5 = 27,5 uur per week.

Als jij in de mail nog heb staan dat jij hebt overlegd/heb gezegd/afgesproken maximaal 25 tot 30 uur te werken. Dan zouden ze je niet meer dan die uren in moeten plannen. Jij hebt echter wel zelf gezegd dat 5 dagen prima was. Dus ik zou gewoon even om de tafel gaan zitten met de leidinggevende.


En mocht je er dan uitliggen.. je wil het toch sowieso niet op deze manier? Dus dan kan je beter op zoek naar iets anders lijkt me.


Het is een contract voor 7 mnd en er staat voor zover ik kan zien niks over het aantal uren. Het is toch logisch dat als ik niet werk ik niet krijg uitbetaald aangezien ik dan thuis ben? Er wordt niet gewerkt met een planning oid. De meeste beginnen om dezelfde tijd zoals ik en eindigen op dezelfde tijd.

Waarom is het raar dat ik dacht dat er van 17.00 - 23.00 gewerkt zou worden? Dat is mij ook verteld. Die mail heb ik niet meer. Ik was zolang op zoek en werd steeds afgewezen. Eindelijk iemand die mij wel wil dus mocht ik eruit liggen, dan is het zeer moeilijk om weer wat te vinden en zal dat heel lang kunnen duren.

Ik heb het gister gezegd en het was geen probleem. Krijg vanaf volgende week 4 dgn en dan van 17.30 tot laat dus 5 dgn van 17.30 - 23.00 komt bijna op hetzelfde neer.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 07 Jan 2016 13:22

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

caribbeanlover schreef:
Er staat dat ik een wekelijkse arbeidsduur van minimaal 3 uur heb en max. 40 uur


Je zegt dan wel dat je niets zie over het aantal uren, maar hier zeg je iets anders :wink: Maar maakt niet uit. Misschien ben je gewoon er iets minder in thuis. Kan toch. En 7 maanden is ook standaard. Met een maand proeftijd moet je wettelijk gezien zelfs minimaal 7 maanden een contracttijd hebben.

Planning kan ook: welke dagen zijn (niet enkel welke uren op een dag). En dat lijkt mij wel logisch. Ook nu je maar 4 dagen werk. Anders weet je toch niet welke dagen, of ben ik nu zo dom :eyes:

Dat ik dat raar vond, is omdat ik geen enkel werk ken uit persoonlijke ervaring dat je niet gewoon 8 uur moet werken op een dag. Als in: werkdagen van 8 uur zijn normaal voor mij. Een werkdag van 5,5 uur is abnormaal voor mij.

Fijn dat het in elk geval besproken is en je nu 4 ipv 5 werkt.

Ik wil je wel 1 grote tip meegeven: bewaar voortaan de mailtjes goed! Want dan sta je veel sterker en kan je ook aantonen dat anders is afgesproken.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Jan 2016 14:09

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Tabbie schreef:
caribbeanlover schreef:
Er staat dat ik een wekelijkse arbeidsduur van minimaal 3 uur heb en max. 40 uur


Je zegt dan wel dat je niets zie over het aantal uren, maar hier zeg je iets anders :wink: Maar maakt niet uit. Misschien ben je gewoon er iets minder in thuis. Kan toch. En 7 maanden is ook standaard. Met een maand proeftijd moet je wettelijk gezien zelfs minimaal 7 maanden een contracttijd hebben.

Planning kan ook: welke dagen zijn (niet enkel welke uren op een dag). En dat lijkt mij wel logisch. Ook nu je maar 4 dagen werk. Anders weet je toch niet welke dagen, of ben ik nu zo dom :eyes:

Dat ik dat raar vond, is omdat ik geen enkel werk ken uit persoonlijke ervaring dat je niet gewoon 8 uur moet werken op een dag. Als in: werkdagen van 8 uur zijn normaal voor mij. Een werkdag van 5,5 uur is abnormaal voor mij.

Fijn dat het in elk geval besproken is en je nu 4 ipv 5 werkt.

Ik wil je wel 1 grote tip meegeven: bewaar voortaan de mailtjes goed! Want dan sta je veel sterker en kan je ook aantonen dat anders is afgesproken.


Je hebt gelijk ik had de uren idd genoemd, maar die zijn heel divers aangezien alles wat ertussen zit ook kan. Klopt ik heb er niet veel verstand van vandaar dat ik hier advies vraag. Zo wist ik niet dat 7 mnd standaard is, want toen ik nog werkte was het anders volgens mij maar 3 mnd.

Planning, de dagen staan nu vast. Dat jij het raar vind qua uren is omdat ik parttime wil werken, dat ook heb gezegd en nu meer uren werk dan ik wilde. Het ietsje meer dus opzich vind ik het niet erg. Het is best zwaar werk en ook nog eens zo koud als buiten omdat de deuren continu open staan. Ondanks extra lagen is het vrij koud.
Je hebt helemaal gelijk mbt mails bewaren dat ga ik doen en eventueel een print screen uitdraaien.
<<

Anoniem282

Bericht 07 Jan 2016 14:13

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Het ligt er niet aan dat ik je niet verder wil helpen/adviseren, maar ik raak telkens de draad kwijt in dit topic. Vind het teveel info/te verwarrend, maar dat kan goed aan mij liggen. :)

Voor snel en betrouwbaar advies zou ik trouwens, met je contract voor je, de Jurofoon bellen (heet dat zo? Die lijn voor gratis advies). Succes!
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Jan 2016 14:30

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Guattari schreef:Het ligt er niet aan dat ik je niet verder wil helpen/adviseren, maar ik raak telkens de draad kwijt in dit topic. Vind het teveel info/te verwarrend, maar dat kan goed aan mij liggen. :)

Voor snel en betrouwbaar advies zou ik trouwens, met je contract voor je, de Jurofoon bellen (heet dat zo? Die lijn voor gratis advies). Succes!


Ik ben niet zo goed om alles in normale volgorde te zeggen en zeg wat er op dat moment in mij opkomt. Dank je voor de tip. Weet alleen niet of het slim is om volgende week te vragen hoe het zit met de pauzes omdat ik nog in mijn proeftijd zit en als lastig kan worden gezien omdat ik dat soort dingen vraag. Aan de andere kant heb ik recht op het te vragen/weten en is het een normale vraag.
Ik ga natuurlijk niet iets zeggen als ''wettelijk gezien met het aantal uren wat ik werk hoor ik sowieso 30 min. pauze te krijgen''. Nee ik vraag het ongeveer zo ''volgens mij/ik dacht dat je bij het aantal uren wat ik werk 30 min. pauze mag hebben''. Of is dat een stomme manier om te vragen?
Het is dubbel, want als anderen na 15 min. weer beginne blijf ik het dubbele zitten en dat voelt ook raar.
Gister had iemand Mc Donals gehaald, maar dat lukt nooit in 15 min. Dus vraag ik me af hoe dat zit.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 07 Jan 2016 14:33

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

CBL, je kan toch gewoon vragen aan je leidinggevende dat je je afvroeg hoe het zit met de pauzes? Gewoon uit interesse kan dat toch ook? Hetzelfde toch met hoe laat aanwezig zijn? Of andere vragen over hoe het werk werkt :) Nou ik vind het in elk geval geen lastige of stomme vraag.
<<

Anoniem167

Bericht 07 Jan 2016 14:42

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Je bent nieuw, dus logisch als je nog vragen hebt toch? Ik zou gewoon even vragen hoe het precies zit met pauzes, dan zal je leidinggevende dat gewoon uitleggen aan je. Fijn dat je het verder besproken hebt en vier dagen kan werken.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Jan 2016 14:48

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Guattari schreef:Doordat je andere collega's erbij haalt, wordt het nogal een veelomvattend verhaal. Je bent al aan het werk, maar hebt nog geen contract getekend? Dat zou ik niet hebben gedaan. En zoals ik het nu lees heb je niet hetzelfde contract als je collega die 0 uren heeft, want dan stond dat er bij jou ook in. Wat voor contract heb jij precies? Op basis daarvan kun je pas iets vragen/aangeven. In mijn contract staat bijv. ook hoeveel uren ik per dag werk en alles omtrent overwerken.

Als het iedere dag veel meer is dan wat er aan jou is verteld, snap ik dat je ervan afschrikt. Dat zou op basis van 5 dagen dus dagelijks 2/3 uur overwerken zijn. Lijkt me niet de bedoeling, maar je gaf aan dat het nu ook anders op de website (als ik me niet vergis) staat qua werktijden. Uitgangspunt is het contract dat jij thuis hebt liggen. In een maand proeftijd kunnen ze trouwens wel zo van je af, ook met getekend contract. Dus in die zin vrees ik dat als je al wel had aangegeven in eerste instantie 5 dagen te willen werken, maar nu toch liever 4 dagen werkt; dat je hiermee aan het kortste eind trekt. Als deze werkgever wel kandidaten heeft die wel die 5 dagen willen pakken, gaat daar de voorkeur naar uit.


Die collega zegt dat ze een 0 uren contract heeft, maar ik geloof het niet aangezien ze zei dat ze 5 dgn werkt zoals de uren die ik noemde. Ik had al gezegd wat voor een ik heb, maar wil het best nog eens zeggen. Een wekelijkse arbeidsduur van 3 uur en max. 40 uur. Dat terwijl ik het in de mail over 25 had. Er staat nu idd andere info op de site, dan toen ik keek en dat heb ik ook gezegd. De werkgever zei ook dat dat klopte. Ja ik weet dat ze van me af kunnen binnen die maand. Maar ik had eerder ook gemaild dat ik liever 4 dgn wilde en toen zei hij dat het voor 5 is wat niet toen niet op de site stond. Dus toen ik hoorde dat anderen minder dan 5 werken en ook soms anderen uren vond ik best dat ik dat kon vragen.

Ik hoorde een tijd geleden steeds niks op mijn mails. Toen ik een reactie kreeg werd er gezegd ''we hebben nu alle cv's verzameld en gaan mensen uitnodigen in een groepsgesprek''. Ik dacht dat ze er 6 nodig hadden, maar het werd zo omschreven alsof er een deadline was om te solliciteren terwijl die er toen al een tijd opstond en nu nog.

Hij deed niet moeilijk dat ik minder wil. Als ik er dan uiteindelijk uit lig en ze zeggen geen reden vraag ik wel waarom. Mijn man zei ook dat ik dan ook weer weet hoe zij zijn. Het blijft raar dat dat dan de reden zou zijn aangezien anderen ook minder dan 5 werken. Dan hoor ik liever zoals wel vaker ondanks dat een enkeling het ooit heeft gezegd dat ik te langzaam ben. Ze hebben mensen nodig dus zouden ze blij moeten zijn met diegene die ze nieuw hebben.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Jan 2016 14:49

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Tabbie schreef:CBL, je kan toch gewoon vragen aan je leidinggevende dat je je afvroeg hoe het zit met de pauzes? Gewoon uit interesse kan dat toch ook? Hetzelfde toch met hoe laat aanwezig zijn? Of andere vragen over hoe het werk werkt :) Nou ik vind het in elk geval geen lastige of stomme vraag.


Je hebt gelijk, maar ik ben bang dat ik als zeikerd wordt gezien en er daardoor uit kan liggen ondanks dat ze dat denk ik niet zullen toegeven. Ben blij dat ik eindelijk weer werk heb na zo'n lange tijd. Kan ik mijn man ook eens wat geven ipv altijd andersom.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 07 Jan 2016 14:51

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Of ze zien je juist als geintresseerd :wink:
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Jan 2016 14:59

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Of ze denken die wil niet werken en alleen maar pauze hebben.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 07 Jan 2016 15:09

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

*Kuch* glas altijd half-leeg *kuch*
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Jan 2016 15:10

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

Huh?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 12 Jan 2016 16:37

Re: Vraag ivm werk. Graag snel advies!

caribbeanlover schreef:Huh?


Nee het is heel goed je bewust te zijn van hoe je over kunt komen. Aan de andere kant moet jij ook gewoon weten waar je aan toe bent dus is het jouw goed rechten de vragen te stellen die jij nog hebt. Als jouw leidinggevende dat irritant vindt is dat zijn probleem. Als je maar vriendelijk blijft kunnen ze je weinig verwijten lijkt me.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers