Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geloof jij?

<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 06 Jan 2016 15:00

Re: Geloof jij?

Ik geloof wel, en moet zeggen dat ik er ook wel kracht aan ontleen. En ja ik kom ook in de kerk.
<<

Puuc

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 24 Feb 2015 13:09

Bericht 06 Jan 2016 15:01

Re: Geloof jij?

Nee ik geloof niet. Ik vind heel eerlijk gezegd dat de verschillende godsdiensten meer kwaad doen dan goed in de wereld :-(
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 06 Jan 2016 15:21

Re: Geloof jij?

Ik geloof niet in een god, maar ik geloof wel dat er meer is dan ons leven hier op aarde. Ik vind de theorie van Carl heel mooi!
Toen ik nog als als onderzoeker werkte, had ik een collega die erg gelovig was. Ik kon haar gedachtegang niet altijd helemaal plaatsen. Ze werkte ook als wetenschapper, op zoek naar manieren om ziektes snel aan te kunnen tonen met een paar druppels bloed van de patiënt, maar ze was heel fel tegen donororganen enzo. Want als God vond dat het jouw tijd was, dan was dat goed.Terwijl zij voor haar werk juist onderzocht hoe je kon ingrijpen bij (mogelijk levensbedreigende) ziektes! En als wetenschapper geloofde ze in evolutietheorie, maar ze geloofde ook in het scheppingsverhaal. Dat ging ook niet helemaal samen...
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem193

Bericht 06 Jan 2016 15:26

Re: Geloof jij?

Ik geloof ook niet. Ben wel naar de kerk geweest vroeger, ging ook naar christelijke scholen.
En toen geloofde ik er ook wel in, maar nu ik volwassen ben en zelf beter er over nadenk vind ik heel veel nogal raar en gek en kan ik daar niet in geloven. Dit is wel iets waar ik de laatste 2 jaar pas echt over ben gaan nadenken.
De kinderen zitten wel op christelijke scholen, maar als ik nu weer zou moeten kiezen weet ik niet of ik dat wel weer zou doen.
Vind het wel goed dat ze weten dat er mensen zijn die in een god geloven, maar vooral dochter is er nu heel erg mee bezig en gelooft momenteel dus alles wat in de bijbel staat en wat de juf vertelt. Momenteel vind ik dat moeilijk en lastig om er eerlijk op te reageren.
<<

Geel

Bericht 06 Jan 2016 15:47

Re: Geloof jij?

Rex, komt goed over hoor! Ik snap je nu beter en komt ook dichter in de buurt bij hoe ik erover denk (niet dat dat hoeft, maar goed). Je komt helemaal niet over als een zwaargelovige hoor. Sowieso vind ik dat een idiote term, over streng en niet streng. Iedereen heeft z'n overtuigingen en daar mag 'ie naar leven.

Forumster, ja dat denk ik ook. Natuurlijk is ergens in geloven spiritualiteit, maar dat sluit voor mij nuchterheid niet uit. Er zijn zat mensen die juist op basis van hun ratio geloven.

Puuc, ik snap dat je dat zo voelt, maar ik krijg wel altijd de kriebels van deze opmerking. Hoe weet je dit nu? Heb je cijfers van het aantal religieus gemotiveerde slachtoffers (of hoe zeg ik dit?) en het aantal mensen dat juist gered, verzorgd of geliefd wordt vanuit religieuze motieven? Dit kun je toch helemaal niet zo meten?
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 06 Jan 2016 15:57

Re: Geloof jij?

Geel: thanks! Fijn :) Ik vind het ook een gekke term hoor.

Puuc: ik snap dat dit wel eens door je heen gaat, omdat religies en oorlogen vaak met elkaar in verband gebracht worden. Ik zou ook graag willen dat er juíst door (verschillende) gelovigen meer respect zou zijn voor elkaar, omdat ik denk dat respect voor de medemens toch in veel religies wel een grote rol speelt. Verkeerde interpretatie van een geloof, dát kan mijns inziens wel een hoop kwaad doen.
<<

Anoniem185

Bericht 06 Jan 2016 16:22

Re: Geloof jij?

"God will never give you more than you can handle"
Als god je nooit meer geeft dan je aankunt, waarom plegen er dan mensen zelfmoord omdat ze het niet meer aan kunnen?
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 06 Jan 2016 16:27

Re: Geloof jij?

Bob schreef:"God will never give you more than you can handle"
Als god je nooit meer geeft dan je aankunt, waarom plegen er dan mensen zelfmoord omdat ze het niet meer aan kunnen?


Tsja, zo kun je die uitspraak met zoveel voorbeelden weerleggen. Maar zelfmoord blijft een actie van de mens, niet iets wat God je aandoet door je zoveel mogelijk uitdagingen te geven in je leven dat je dat nog als enige uitweg ziet.
Deze uitspraak is voor mij heel persoonlijk, ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo in staat. En misschien heb ik nog niet zulke heftige dingen meegemaakt als andere mensen (gelukkig) waardoor ik er nu nog zo naar kan kijken. En uit die tekst kan ik kracht putten, zo van: ik geloof dat ik de situaties die God op mijn pad breng, aan kan.
<<

Anoniem185

Bericht 06 Jan 2016 16:39

Re: Geloof jij?

Dan hoop ik oprecht voor jou dat je daar in mag blijven geloven, Rex. Ik vind het mooi dat je zo kunt denken.
<<

Puuc

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 24 Feb 2015 13:09

Bericht 06 Jan 2016 19:20

Re: Geloof jij?

Rex schreef:Geel: thanks! Fijn :) Ik vind het ook een gekke term hoor.

Puuc: ik snap dat dit wel eens door je heen gaat, omdat religies en oorlogen vaak met elkaar in verband gebracht worden. Ik zou ook graag willen dat er juíst door (verschillende) gelovigen meer respect zou zijn voor elkaar, omdat ik denk dat respect voor de medemens toch in veel religies wel een grote rol speelt. Verkeerde interpretatie van een geloof, dát kan mijns inziens wel een hoop kwaad doen.


Nouja, dat dus, de mensen die een bepaalde religie aanhangen vind ik vaak geen respect hebben voor andere religies. Met in het ergste geval dus oorlogen tot gevolg. Als gelovige mensen al geen respect voor elkaar hebben.... Dat is toch juist iets wat je "leert" in een religie.. En laten we wel wezen, het is een feit dat de meeste oorlogen een religieuze achtergrond hebben.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 06 Jan 2016 20:48

Re: Geloof jij?

Ik geloof niet, ik kan het gewoon echt niet met hoe ik over het "leven" denk. Ben wel Christelijk opgevoed en heb daar goede herinneringen aan. De boodschappen uit de bijbel vind ik vaak erg mooi. Niet alles trouwens. Maar geloven in een God, dat totaal niet.
<<

Anoniem318

Bericht 06 Jan 2016 21:03

Re: Geloof jij?

Ik ben geen geschiedkundige, maar zo op basis van algemene kennis en from the top of my head, ligt aan het meerendeel van de grote oorlogen wel religie of ideologieën ten grondslag. Ik weet dat die twee niet hetzelfde zijn, maar wat ze gemeenschappelijk hebben, is dat ze elementen bevatten die een aantrekkings-(of overtuigings-)kracht hebben, die hele volkeren op de been kunnen brengen. Soms komt daar iets goeds en moois uit en soms iets verschrikkelijks en gewelddadigs. Ik ben zelf overigens niet gelovig.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 06 Jan 2016 21:13

Re: Geloof jij?

Nee.
<<

Anoniem273

Bericht 06 Jan 2016 21:37

Re: Geloof jij?

Nee.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 06 Jan 2016 21:44

Re: Geloof jij?

Nee, ik vind het heel mooi als mensen zo'n rotsvast vertrouwen in God kunnen hebben. Als kind wel naar zondagsschool geweest, ook later op christelijke scholen gezeten. Dus redelijk wat meegekregen over het geloof. Ik heb me er nooit mee kunnen identificeren.
<<

Anoniem237

Bericht 09 Jan 2016 15:58

Re: Geloof jij?

Ik vind het juist heel bijzonder als mensen heel stellig nergens in geloven. Het universum is oneindig groot...
<<

Anoniem278

Bericht 09 Jan 2016 16:01

Re: Geloof jij?

Ik geloof niet niet. Ik kan geen 'ja' zeggen omdat ik het gewoon oprecht niet weet. Ik kan me niet voorstellen dat er niets is, maar ik kan ook niet alles 'ophangen' aan een enkele God.
Mijn antwoord moet dan zoiets zijn als 'ik weet het niet' of 'misschien' .
<<

Anoniem273

Bericht 09 Jan 2016 19:49

Re: Geloof jij?

Forumster schreef:Ik vind het juist heel bijzonder als mensen heel stellig nergens in geloven. Het universum is oneindig groot...


Wat versta je dan onder geloven? Een godsdienst aanhangen versta ik daaronder. En dan kan het universum nog zo groot zijn, ik hang geen van de huidige godsdiensten aan die er momenteel zijn. In energieën geloof ik ook niet. Dus dan kan ik heel 'stellig' jouw vraag met nee beantwoorden.
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 09 Jan 2016 21:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 718

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:37

Bericht 09 Jan 2016 20:41

Re: Geloof jij?

Ik geloof niet in god of een godsdienst, maar ben wel christelijk opgevoed waardoor ik geloof dat er iets is. De bijbel vind ik echter meer een mooi verhaal dan dat ik geloof dat alkes echt zo is gebeurd. Ik geloof onder andere in reïncarnatie, ongeveer wat Carl beschrijft, maar dan meer met doelen. Ieder leven/ziel heeft een doel op aarde en zal pas overlijden als dat doel vervuld is om in een volgend leven weer een ander doel te hebben. Dit doel kan heel abstract zijn, heb ik nog geen duidelijk beeld van.
Wat ook nog niet klopt bij mij is dat ik ook geloof in energieen zoals Teun omschrijft, maar wanneer iemand dan reïncarneerd, weet ik niet.

Aziraphale, geloof je dan ook niet dat er iets is? Geloof is naar mijn idee meer dan enkel een godsdienst aanhangen.
<<

Anoniem273

Bericht 09 Jan 2016 21:19

Re: Geloof jij?

Serena, ik geloof niet echt in 'iets' omdat ik niet weet welk iets dat dan zou zijn. Ik geloof bijvoorbeeld niet in meer tussen hemel en aarde. Ik geloof wel dat er buitenaards leven ergens is, die kans acht ik vrij groot omdat we maar een fractie van het heelal in kaart hebben. Maar dat soort theorieën vind ik niet onder geloven vallen. Geloven, ergens hoop uit putten? Een geloof aanhangen. Dat vind ik geloven.
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 09 Jan 2016 23:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 09 Jan 2016 23:53

Re: Geloof jij?

Ik geloof niet in God. Wel geloof ik in engelen. Dat je intuïtie ergens een soort beschermengelen zijn die je sturen. Of zo... als ik het zo letterlijk benoem vind ik het super zweverig klinken terwijl ik daar helemaal niet van houd
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 10 Jan 2016 13:35

Re: Geloof jij?

Ik geloof niet. Heb wel respect voor iedereen die gelooft en vind het mooi om te zien hoeveel kracht sommige mensen eruit halen.

Wel vind ik dat sommige mensen zichzelf soms te kort doen door bij alles wat ze bereiken zeggen dat het door God komt. Dan denk ik altijd van je hebt er zelf ook echt wel wat voor gedaan.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 10 Jan 2016 14:38

Re: Geloof jij?

Ja ik geloof in het universum. En universele wetmatigheden. Geen God of iets anders. Ik geloof erin dat je gedachte kan sturen op een positieve maar ook negatieve manier. Hetzelfde principe als bidden. Je neemt een paar minuten voor jezelf om te vragen aan "God". Maar eigenlijk is dat de noemer het universum. Bidden is hetzelfde principe. Maar het ligt er maar aan wat voor een kaartje mensen er aan hangen. Ik geloof ook in reïncarnatie en dat ieder ziel zijn eigen pad heeft. Ik neig naar paganisme of wicca. Heb ook van allerlei ritueeltjes (soort van moderne heks). Ik leg ook tarot kaarten, rune en ik pendel.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 22:05

Bericht 10 Jan 2016 15:15

Re: Geloof jij?

Nee ik geloof niet.
Laatst gewijzigd door Roodkapje op 12 Jan 2016 03:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 10 Jan 2016 15:18

Re: Geloof jij?

Lady starstruck schreef:Ja ik geloof in het universum. En universele wetmatigheden. Geen God of iets anders. Ik geloof erin dat je gedachte kan sturen op een positieve maar ook negatieve manier. Hetzelfde principe als bidden. Je neemt een paar minuten voor jezelf om te vragen aan "God". Maar eigenlijk is dat de noemer het universum. Bidden is hetzelfde principe. Maar het ligt er maar aan wat voor een kaartje mensen er aan hangen. Ik geloof ook in reïncarnatie en dat ieder ziel zijn eigen pad heeft. Ik neig naar paganisme of wicca. Heb ook van allerlei ritueeltjes (soort van moderne heks). Ik leg ook tarot kaarten, rune en ik pendel.


Wat leuk om te lezen. :)
10-08-2017 ♥
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: sarah1985