Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


The Green Happiness

<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 20 Sep 2016 16:53

Re: The Green Happiness

Caro schreef:

En uiteraard, alles met mate. Maar dat is ook wel typisch Nederlands: alles moeten we met mate doen. En deels klopt dat ook: vandaar dat er geen ''een ultiem voedingspatroon of dieet bestaat en je altijd zelf moet blijven nadenken.



Ik zeg ook niet dat alles slecht is. Maar juist dat zelf na blijven denken is vaak een probleem. Een groot deel van de mensen leest iets en neemt dit klakkeloos over zonder zelf kritisch na te denken of na te gaan of dit allemaal wel zo goed is als in het boek staat. Het wordt gepresenteerd als een levenswijze die je volgt en vervolgens verdwijnen al je problemen en daar heb ik altijd moeite mee dat het wordt gepresenteerd als een allesomvattend geheel waardoor mensen niet kritisch zijn.

Hetzelfde met crash-diëten zoals de shakes etc.. Prima als je weet dat dit geen gezonde manier is en wat deze dingen onder meer doen met je hypofyse zolang het een afgewogen beslissing is dan kan ik daar best in meegaan. Maar heel veel mensen hebben geen idee wat ze hun lijf aan doen ook al is het voor een korte periode.

Deze kritiek heb ik overigens niet alleen op de GH maar ook op veel van de andere foodbloggers zoals een Rens Kroes met haar klei-dieet er zijn zoveel mensen die zulke dingen klakkeloos overnemen zonder na te denken of dit voor hun lijf wel geschikt is.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 20 Sep 2016 17:40

Re: The Green Happiness

Ja maar dan kan je je vraagtekens bij alles zetten. Ook bij de nieuwe schijf van vijf. Kortom: er is niet één methode voor iedereen. Dat bestaat niet, dus als mensen het klakkeloos overnemen dan komt ook daar een stuk eigen verantwoording bij kijken. Immers zijn zij degene die de voeding in hun mond stoppen.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Sep 2016 19:11

Re: The Green Happiness

Caro schreef:Ja maar dan kan je je vraagtekens bij alles zetten. Ook bij de nieuwe schijf van vijf. Kortom: er is niet één methode voor iedereen. Dat bestaat niet, dus als mensen het klakkeloos overnemen dan komt ook daar een stuk eigen verantwoording bij kijken. Immers zijn zij degene die de voeding in hun mond stoppen.


Met dat verschil dat er instanties en personen zijn die zich baseren op geconsolideerde kennis en blogmeisjes die her en der wat informatie bij elkaar plukken (en soms ook gewoon boeken te verkopen hebben).
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 20 Sep 2016 19:47

Re: The Green Happiness

Helemaal eens met Caulfield. Natuurlijk leren we steeds meer over onze voeding en zijn bepaalde adviezen van vroeger achterhaald maar om tot deze conclusie te komen dien je gedegen wetenschappelijk onderzoek te doen en je niet te baseren op flarden informatie die elkaar vaak niet eens aanvullen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 20 Sep 2016 20:11

Re: The Green Happiness

Dat snap ik, maar wat bedoel je nu met 'deze conclusie'? Ik ben niet voor een bepaalde methode of tegen een andere. Het enige dat ik zeg hierover dat ik niet snap dat er over groente, fruit en goede koolhydraten moeilijk gedaan kan worden. Als je de essentie bekijkt, is dat mijn inziens waar het om draait.

Er was ook tal van kritiek op de nieuwe schijf van vijf, genoeg kritiek vanuit media, gezondheidsgoeroes, dokters en ja... Ook blogmeisjes. En ook daar zaten weer dingen in waar ik een eigen mening over had. Maar daar draait het mijn inziens ook de hele tijd om. En als je dan idd niet nadenkt en opvolgt wat een ander je opdraagt dan is dat ook een bepaald eigen risico dat je loopt.

Persoonlijk zie ik dan weer meer voordelen in wat een dag volgens TGH inhoudt en wat een dag eten volgens de schijf van vijf inhoudt. Dat is hetgeen ik probeer te zeggen. En dan kijk ik niet naar het verhaal erachter maar puur naar de output: dus wat ligt er op je bord uiteindelijk.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 20 Sep 2016 20:16

Re: The Green Happiness

Ik eet zelf ook veel groente, fruit en de juiste koolhydraten. Maar deze hypes neem ik altijd met een korreltje zout simpelweg omdat het mijn inziens niet leidt tot een uitgebalanceerd dieet en dat vind ik heel gevaarlijk doordat er heel veel mensen zijn die klakkeloos deze adviezen overnemen. En zodra er dan gefundeerde kritiek komt wordt dit altijd weggewuifd onder het mom van mensen hebben het niet eens gelezen terwijl er inhoudelijk kritiek wordt geleverd. En juist met dat wegzetten van gefundeerde kritiek heb ik veel moeite omdat dit niet leidt tot gezonder leven maar weer tot mensen die volgens een hype gaan leven en hiermee hun lijf tekort doen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 20 Sep 2016 20:22

Re: The Green Happiness

Maar, en dat vraag ik me oprecht even af: volgens mij kunnen we al dagen sicussieren over wat een uitgebalanceerd dieet is. Want ook dat verschilt, en dat ligt compleet aan welke invalshoek je ervoor kiest. Of aanhangt. Of wat dan ook: mijn punt is dus meer dat je mensen bewust zou moeten maken dat niemand nog de absolute waarheid in pacht heeft en dat dat ook een illusie is dat te gaan bereiken.

Een uitgelanceeerd dieet is een heel relatief begrip, en er zijn richtlijnen maar ook daarin liggen tal van nuances.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 20 Sep 2016 23:40

Re: The Green Happiness

Maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben Siem is wat er dan mis zou zijn met wat je eet?

Want je geeft aan dat klakkeloos overnemen niet goed is en daar ben ik het mee eens, dat is nooit goed. Maar wat is er los van de manier waarop ze communiceren en de dingen die ze claimen, dan mis met het eten?
<<

Anoniem250

Bericht 20 Sep 2016 23:42

Re: The Green Happiness

Ik volgde green hapiness op Facebook, omdat ik de foto's leuk vind. Ik heb nooit een boek gelezen. Na het lezen van het artikel in het NRC meteen het volgen stopgezet. Het artikel uit de krant gehaald en aan mijn zusjes en een vriendin laten lezen. Zo idioot vond ik het. Later merkte ik dat ik dus niet de enige ben. Als je een ei eet dan eet je de menstruatie cyclus van een kip en als je advocado eet dan moet je ook niet nog eens noten eten. Teveel vet. En een veganistisch kinderdagverblijf. Oh en dan spoelen met kokosolie?

Prima om af en toe een recept te maken en bewust met jezelf bezig te zijn. Maar dit soort 'wijsheden' klakkeloos voor waarheid aannemen. Ik hoop dat lezers van de dames van green hapiness ook nog zelf na kunnen denken en inzien dat dit geen wetenschap is.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 21 Sep 2016 00:21

Re: The Green Happiness

Wen schreef:Maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben Siem is wat er dan mis zou zijn met wat je eet?

Want je geeft aan dat klakkeloos overnemen niet goed is en daar ben ik het mee eens, dat is nooit goed. Maar wat is er los van de manier waarop ze communiceren en de dingen die ze claimen, dan mis met het eten?


Met de basis is helemaal niets mis immers groente, fruit, koolhydraten, noten etc. zijn niet ongezond het tegendeel is juist waar. Echter net als bij zoveel van dit soort diëten ontbreekt het bijvoorbeeld aan vitamines die je simpelweg nodig hebt. Het is niets nieuws dat een b12 tekort op de loer ligt bij veganisten en vegetariërs indien je dit niet uit je voeding haalt zul je supplementen moeten slikken. En dat is hier ook het geval. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden op te noemen van vitamines e.d. die je uit je voeding kunt halen die je nu moet gaan bijvullen met supplementen.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 21 Sep 2016 06:59

Re: The Green Happiness

Wen, als je het artikel leest wat ik noemde zie je inhoudelijk commentaar. Te weinig vitamine B en D, te weinig calcium en te weinig proteïne. Bij dit laatste is je behoefte sowieso verhoogd als je vegetarisch/veganistisch eet maar zelfs voor de normale dagelijkse behoefte adviseren ze te weinig. Daarnaast kloppen er berekeningen over voedingswaarde en energiebehoeften niet. En persoonlijk vind ik hun suggestieve opmerkingen over kanker verschrikkelijk.

Natuurlijk is het altijd goed om zelf over je voeding na te denken om te kijken wat bij jou lichaam en levensstijl past maar je zou er toch van uit moeten gaan dat als je hun de richtlijnen uit hun boek volgt je volwaardige voeding binnen krijgt.
<<

Anoniem336

Bericht 21 Sep 2016 10:55

Re: The Green Happiness

Ik heb de pdf versie van het vorige winterboek, maar heb m nog niet heel goed doorgenomen.
Inhoudelijk kan ik dus nog niet zozeer een mening vormen. Maar als ik de uitspraak voorbij hoor komen, dat een ei eigenlijk de menstruatie van een kip is.... :wtf:

Wel kan ik mij enigszins vinden in de term "marketingbimbo's". Deze meiden verkopen, door hun uiterlijk en mooie foto's. Kijk eens naar hun foto's op de site/FBpagina/Instagram. Het zijn m.i. allemaal té perfecte foto's.
Ik snap dat dit beter verkoopt, maar sta niet achter de manier waarop. Vind de meiden ook weinig sympathiek overkomen.
<<

Anoniem193

Bericht 21 Sep 2016 11:10

Re: The Green Happiness

Ik vind het gehamer op tekorten echt zo'n onzin. Weet ik hoeveel Nederlanders leven echt ongezond. Leven op crossaintjes, patat, frikandellen en cola. Volgens mij kan al die zendtijd beter daar aan gespendeerd worden. Om die mensen te helpen gezonder te gaan leven. Om te zorgen dat die mensen geen tekorten hebben.
Diegenen die TGH serieus volgen zijn zich bewust van eventuele tekorten, dat wordt in het boek allemaal uitgelegd en ook wat je moet doen om dit te voorkomen.

Ook begrijp ik niet, wanneer je een boek hebt van >200 pagina's, dat er op een paar dingen ontzettend gemuggenzift wordt, terwijl over al die andere goede adviezen, tips etc niks gezegd wordt.

Verder eens met Caro.
<<

Anoniem336

Bericht 21 Sep 2016 11:52

Re: The Green Happiness

Wanneer je zoveel volgers hebt, dan heb je m.i. een bepaalde verantwoordelijkheid.
Ik `kan` inhoudelijk niet reageren, maar hoop van harte dat de adviezen wel degelijk goed onderbouwd zijn, en niet louter op basis van een dergelijke "ei is de menstruatie van de kip" theorie.
Zelf ben ik overigens ook voornemens om deels hun recepten te gaan volgen, maar met mijn eigen draai eraan.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 21 Sep 2016 13:28

Re: The Green Happiness

De uitspraken die ze doen lijken misschien volledig uit de lucht gegrepen en niet onderbouwd, maar er is wel degelijk heel veel onderzoek gedaan naar een Whole Food Plant Based Diet. Want dat is wat The Green Happiness is, het is niet iets wat zij volledig zelf hebben bedacht.

Voor mensen die het interessant vinden raad ik de volgende documentaires aan; waarin wel degelijk veel wetenschappelijk onderzoek wordt gebruikt. Forks over Knives, Food Matters, Food Inc., Milk Inc., Earthlings en Fat, Sick and Nearly Dead!

Ik vind het vervelend dat iedereen die bewust voor deze methode van leven kiest door de media wordt afgedaan als dom, onnadenkend en volgend. Ik heb me wel degelijk ingelezen en neem niets zomaar aan, net als de meeste mensen die actief zijn op de Facebook groepen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 21 Sep 2016 13:38

Re: The Green Happiness

Ik heb de woorden dom, onnadenkend en volgend niet in de mond genomen en dat is ook niet mijn mening. Ik blijf er alleen bij dat het wel gevaarlijk kan zijn door dingen zo stellig te onderbouwen zonder onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing waardoor mensen die niet zelf kritisch nadenken tekorten op gaan lopen.

Maar ik zie niet in waarom je bepaalde voedingsstoffen uit supplementen e.d. moet gaan halen als het gaat om een gezonde levenswijze die je alles biedt wat je nodig hebt want dat is niet het geval. En juist door de uitspraken die ze doen bijvoorbeeld door te impliceren dat hun moeders kanker hebben gekregen als gevolg van het eten van vlees, eieren etc. verliezen ze voor mij geloofwaardigheid want hiermee geef je aan dat hetgeen je beweert niet puur gebaseerd is op feiten maar dat het gaat om een gevoelskwestie.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 21 Sep 2016 14:06

Re: The Green Happiness

Siem schreef:Ik heb de woorden dom, onnadenkend en volgend niet in de mond genomen en dat is ook niet mijn mening. Ik blijf er alleen bij dat het wel gevaarlijk kan zijn door dingen zo stellig te onderbouwen zonder onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing waardoor mensen die niet zelf kritisch nadenken tekorten op gaan lopen.

Maar ik zie niet in waarom je bepaalde voedingsstoffen uit supplementen e.d. moet gaan halen als het gaat om een gezonde levenswijze die je alles biedt wat je nodig hebt want dat is niet het geval. En juist door de uitspraken die ze doen bijvoorbeeld door te impliceren dat hun moeders kanker hebben gekregen als gevolg van het eten van vlees, eieren etc. verliezen ze voor mij geloofwaardigheid want hiermee geef je aan dat hetgeen je beweert niet puur gebaseerd is op feiten maar dat het gaat om een gevoelskwestie.


Ik zei ook niet dat jij de woorden dom, onnadenkend en volgend hebt geuit maar dat is hoe ze in de media nu worden weggezet.
Ik heb voornamelijk het idee dat veel uitspraken volledig uit verband worden getrokken en dat is zonde. Want er zijn wel degelijk heel veel onderzoeken geweest waaruit is gebleken dat er wel degelijk een verband is tussen dierlijk proteïne en kankergroei. Niet dat je daardoor kunt zeggen dat je van eieren kanker krijgt, dus die uitspraken zijn inderdaad onhandig.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 21 Sep 2016 14:33

Re: The Green Happiness

Wen schreef:
Ik heb voornamelijk het idee dat veel uitspraken volledig uit verband worden getrokken en dat is zonde. Want er zijn wel degelijk heel veel onderzoeken geweest waaruit is gebleken dat er wel degelijk een verband is tussen dierlijk proteïne en kankergroei. Niet dat je daardoor kunt zeggen dat je van eieren kanker krijgt, dus die uitspraken zijn inderdaad onhandig.


En hier verschillen wij van mening jij vindt het onhandig ik vind het gevaarlijk om zulke uitspraken te doen zonder onderbouwing. Je maakt mensen bang waardoor zij bepaalde voedingsmiddelen niet meer gebruiken en niet iedereen leest zich voldoende in om een volwaardige vervanger te vinden.

Even een half jaar terug (of iets langer) kinderartsen hebben toen niet voor niets aan de bel getrokken door in de pers aan te geven dat er steeds vaker sprake is van ondervoeding bij kinderen door de voedselhypes en dat vind ik niet onhandig maar gevaarlijk. Een kind kiest er niet voor om geen eieren, vlees etc. meer te eten maar zit wel straks met de gevolgen.

Met betrekking tot het verband van kanker en voeding. Ja daar zijn aanwijzingen voor maar het harde bewijs wat de daadwerkelijke oorzaak is die is er nog niet dus door kanker expliciet te linken aan bepaalde voedingsmiddelen daar gaan ze wat mij betreft te ver in.
<<

Anoniem193

Bericht 21 Sep 2016 16:09

Re: The Green Happiness

Siem schreef:
Wen schreef:
Ik heb voornamelijk het idee dat veel uitspraken volledig uit verband worden getrokken en dat is zonde. Want er zijn wel degelijk heel veel onderzoeken geweest waaruit is gebleken dat er wel degelijk een verband is tussen dierlijk proteïne en kankergroei. Niet dat je daardoor kunt zeggen dat je van eieren kanker krijgt, dus die uitspraken zijn inderdaad onhandig.


En hier verschillen wij van mening jij vindt het onhandig ik vind het gevaarlijk om zulke uitspraken te doen zonder onderbouwing. Je maakt mensen bang waardoor zij bepaalde voedingsmiddelen niet meer gebruiken en niet iedereen leest zich voldoende in om een volwaardige vervanger te vinden.

Even een half jaar terug (of iets langer) kinderartsen hebben toen niet voor niets aan de bel getrokken door in de pers aan te geven dat er steeds vaker sprake is van ondervoeding bij kinderen door de voedselhypes en dat vind ik niet onhandig maar gevaarlijk. Een kind kiest er niet voor om geen eieren, vlees etc. meer te eten maar zit wel straks met de gevolgen.

Met betrekking tot het verband van kanker en voeding. Ja daar zijn aanwijzingen voor maar het harde bewijs wat de daadwerkelijke oorzaak is die is er nog niet dus door kanker expliciet te linken aan bepaalde voedingsmiddelen daar gaan ze wat mij betreft te ver in.


Wel dus. Nog voor ik gestopt was met eieren en vlees (10 maanden geleden at ik het volop), at mijn dochter het al zeer minimaal. Maximaal 1x per week ei/vlees. Vaker wilde ze zelf niet. En er is niemand van wie ze dat heeft afgekeken, of die het haar influisterde, dus dat heeft niks met een hype te maken.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 21 Sep 2016 16:52

Re: The Green Happiness

Maar een kind houdt instinctief van dieren, en als ze de waarheid wisten, zou denk ik elk kind geen vlees meer willen. Maarja zolang het 'bacon' heet en niet gewoon 'varken' en kinderen niet de waarheid te zien/horen krijgen..
AfbeeldingAfbeelding
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Sep 2016 17:00

Re: The Green Happiness

Briggy schreef:Maar een kind houdt instinctief van dieren, en als ze de waarheid wisten, zou denk ik elk kind geen vlees meer willen. Maarja zolang het 'bacon' heet en niet gewoon 'varken' en kinderen niet de waarheid te zien/horen krijgen..


Dit inderdaad. En ze willen ook vaak geen groenten eten maar dat vinden we ook geen goede keuze. Ik denk niet dat jonge kinderen zelf in staat zijn afgewogen keuzes te maken over hun voeding en ik vind het jammer dat sommige ouders het ook niet kunnen voor een kind in de groei (ik beschuldig hier niemand!).
<<

Anoniem282

Bericht 21 Sep 2016 17:05

Re: The Green Happiness

Alibi schreef:De meeste discussie wordt gevoerd door mensen die het boek niet eens gelezen hebben. Dus een discussie wil ik het niet eens noemen als je niet op de hoogte bent en alleen maar wat hoog van de toren aan het blazen bent.
Gisteren RTL Late Night gekeken. Ik ben trots op Merel en Tessa, hoe ze spraken, ondanks de ongezouten, ongefundeerde kritiek, waren ze totaal niet verwijtend of belerend, iedereen in zijn waarde latend. Netjes gedaan.


Wat een verschil in hoe wij hiernaar hebben gekeken. Vond het belabberd slecht hoe diegene met het langste haar (weet niet of zij Merel of Tessa is), meteen al niet een vraag kon beantwoorden en bijval kreeg van haar collega. Ik vond het verre van een sterke onderbouwing c.q. goede verdediging. Ze hebben al een aanklacht aan hun broek hangen, toch? Ik keek met een schuin oog naar RTL Boulevard en daar hoorde ik dat.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 21 Sep 2016 17:08

Re: The Green Happiness

Dat zijn niet hun, maar Rens Kroes toch? Vanwege de klei detox die ze aanbood? Denk ik.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 21 Sep 2016 17:12

Re: The Green Happiness

Ik voed trouwens mijn zoon niet veganistisch op. Zij hebben toch een aantal calorieën en voedingsstoffen nodig en ze moeten behoorlijk veel groenten eten om dat binnen te krijgen. Iets wat mijn 2 jarige nooit zou lukken. Ik probeer nog steeds zoveel mogelijk natuurlijk voedsel te geven maar ik vind het belangrijk dat hij genoeg binnen krijgt.

Verder ben ik het wel eens met Guattari vond de onderbouwing in the late night show niet denderend al vond ik het jammer dat andere dame de vraag over gezond eten beantwoordde en deze vraag niet ook aan Merel en Tessa werd gesteld. Daardoor werd het niet echt een gesprek waarin ze de ruimte kregen en ook echt iets konden onderbouwen!
<<

Anoniem282

Bericht 21 Sep 2016 17:52

Re: The Green Happiness

Briggy schreef:Dat zijn niet hun, maar Rens Kroes toch? Vanwege de klei detox die ze aanbood? Denk ik.


Nee, ik dacht echt dat het om deze twee dames ging en een claim/uitspraak die zij hebben gedaan over de ziekte van Crohn.

Wen: je zag wat er gebeurde, bij het vragen stellen kwam er niet bijster veel (intelligents) uit. Een praatprogramma waar de gasten stilvallen of zichzelf blijven herhalen is niet leuk om naar te kijken. Persoonlijk denk ik dat als Tessa en Merel écht een goed onderbouwd verhaal hadden met tot de verbeelding sprekende voorbeelden(!), dat ze dan zelf wel meer ruimte hadden gepakt in dit tafelgesprek. Dit was hét moment ervoor geweest en toch kwam er niet zoveel uit.
VorigeVolgende

Terug naar Beauty & mode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers