Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vino!

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 15 Feb 2016 21:37

Re: Vino!

@Marin, ik ben er wel mee bekend mede natuurlijk door m'n tijd in Argentinië. Maar ben zelf geen fan ervan. Geef mij maar een syrah :ja:
<<

anoniem213

Bericht 15 Feb 2016 21:59

Re: Vino!

Guattari schreef:June, ik heb dat ook (snel hoofdpijn van rode wijn). Wat bij echt het verschil maakt is 1-op-1 drinken: wijn en glas water. Ik heb het niet altijd, maar omdat ik er niet op wil gokken (weet niet bij welke wijn wel/geen hoofdpijn), probeer ik wel altijd 1-op-1 te drinken.

Bij witte wijn heb ik dit niet.

Maar heb je het ook tijdens het drinken? Zelfs met heel veel water heb ik het namelijk met sommige rode wijnen.
<<

Anoniem282

Bericht 16 Feb 2016 13:46

Re: Vino!

June schreef:
Guattari schreef:June, ik heb dat ook (snel hoofdpijn van rode wijn). Wat bij echt het verschil maakt is 1-op-1 drinken: wijn en glas water. Ik heb het niet altijd, maar omdat ik er niet op wil gokken (weet niet bij welke wijn wel/geen hoofdpijn), probeer ik wel altijd 1-op-1 te drinken.

Bij witte wijn heb ik dit niet.

Maar heb je het ook tijdens het drinken? Zelfs met heel veel water heb ik het namelijk met sommige rode wijnen.


Als ik maar lang genoeg blijf zitten en drinken, dan wel. ;-) Ff serieus: rode wijn drink ik nooit meer dan 3 en max 4. En dan het liefst 's avonds met een bodempje (of tijdens etentje). Als ik dit doe bij 's middags borrelen, heb ik gegarandeerd 's avonds al hoofdpijn. Wel vervelend zeg dat het met water zelfs niet altijd werkt. Ik voel dat wel meteen aankomen (heb ik heel soms gehad) en dan stap ik meteen over op iets anders.
<<

anoniem213

Bericht 16 Feb 2016 13:48

Re: Vino!

Ik heb het dan dus vaak al meteen. Al na een half glas en overstappen heeft dan geen zin. Die hoofdpijn gaat dan niet meer weg.
<<

Anoniem282

Bericht 16 Feb 2016 13:55

Re: Vino!

Ah da's wel echt jammer. :( Rode wijn kan zo lekker zijn. Hm, ik heb verder ook geen tips, vrees ik.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 17 Feb 2016 20:35

Re: Vino!

Zijn jullie ook bekend met wijnen uit Uruguay?
Heb veel rondgevaren in zuid amerika en was verbaasd over de goede wijnen in dat land. Heb er verder weinig verstand van verder..
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 17 Feb 2016 21:42

Re: Vino!

Ik krijg dorst van dit topic en wil meer proeven.
De laatste tijd koop ik standaard de biologische rode huiswijn van de Deen.
Bio vind ik fijn, maar daardoor is de keuze wel erg beperkt. Ik hou ook van de wat vollere wijnen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Feb 2016 22:45

Re: Vino!

Banana schreef:Zijn jullie ook bekend met wijnen uit Uruguay?
Heb veel rondgevaren in zuid amerika en was verbaasd over de goede wijnen in dat land. Heb er verder weinig verstand van verder..


Nee ken ik niet! Zou niet weten waar je dat hier kunt krijgen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem244

Bericht 18 Feb 2016 13:38

Re: Vino!

Gister een wijnproeverij gehad bij het wijnhuis in Zwolle
Was echt super leuk en leerzaam en ook gezellig.

De wijnen die we te proeven kregen waren

Wit
1.
Apostelhoeve 2013
muller thurgau Nederlandse wijn

Lekker licht fris slobber wijntje

2.
Schloss goebelssburg 2014
Gruner veltliner kamptal Oostenrijk

Meest geschonken wijn van vorig jaar

3.
Gunter leitzgen 2014
Roesling moezel Duitsland

Erg lekker

4.
Leitzgen elbling, brut
Deze vond ik echt heel erg lekker

Rode wijn
Monteje Rosso 2013
Barbera montefferato Italië

Lekker

Vigneti massa sentineri 2013
Barbera piemonte Italië

Deze vond ik minder lekker dan de vorige rode wijn

En een hele lekkere stroperige sherry
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Feb 2016 14:04

Re: Vino!

Wat leuk, Radler! Zijn bijna allemaal wel wijnen uit regio's die ik ken of ben geweest. Leuk ook een Nederlandse wijn. Daar kreeg ik laatst ook eentje van cadeau. Ben benieuwd!
Let's discover the world together.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 19 Feb 2016 12:11

Re: Vino!

Wij waren laatst in de Librije en wat ik toch elke keer weer bijzonder vind is hoe een wijn en eten elkaar kunnen complementeren. Hoe eten ook een totaal andere dimensie kan krijgen met een bepaalde wijn ernaast maar ook andersom.
Het meest duidelijke is dat natuurlijk bij dessertwijn, los meestal veel te zoet maar in combinatie met het dessert vaak een mooie balans.
Ik heb ook een keer een port gehad die zó lekker was in combinatie met chocolade.

Helaas onthoud ik nooit wat ik drink en ook de verhalen die er bij horen niet. Ik vind het leuk om te horen maar ik denk dat de benevelde toestand van mijn hoofd de informatie niet meer kan opslaan.

Waar ik overigens erg van houd zijn hele stevige rode wijnen, ik zeg altijd dat je lepel bijna rechtop in t glas moet blijven staan. Helaas weet ik niet zo goed welke wijnen dat zijn. Hoewel ik wel van pommerol houd.
Dus als iemand nog tips heeft...!

Verder houd ik van niet te zoete witte wijn, Chardonnay ook lekker. Rose vind ik ook lekker, moet ook niet te zoet zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jun 2016 21:06

Re: Vino!

Hoi wijnliefhebbers :)

Ik up dit topic even met een tip.

Wij hebben laatst deze documentaire/film gekeken op Netflix:

Somm: Een film over een groep sommeliers die studeren voor het Master Sommelier examen, wat heel intensief is. Heel interessant! Echt zo knap, die jongens kunnen gewoon door te ruiken en proeven echt exact analyseren uit welke regio de wijn komt, vaak van welk wijnhuis, welke vintage. Echt super knap.

En daar is net een vervolg op uitgekomen:

Somm, into the bottle met een aantal achtergrondverhalen over wijnhuizen over de hele wereld, vol geschiedenis en tips en verhalen. Erg leuk!


dus twee aanraders voor de wijnliefhebbers onder ons. Uiteraard dronken we er een goede fles wijn bij ter ondersteuning. We hebben, ook omdat het morgen onze trouwdag is en we elkaar weer de hele week niet zien, een fles van de huwelijksreiscollectie open gemaakt, de eerste fles die we kochten op huwelijksreis bij dit wijnhuis:

Afbeelding

Hij was wel een beetje scherp, maar wel een mooie wijn met lekker Sangiovese smaak!

Iemand anders nog lekkere wijntjes gedronken de laatste tijd?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem175

Bericht 19 Okt 2016 16:43

Re: Vino!

.
Laatst gewijzigd door Anoniem175 op 09 Nov 2016 11:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Okt 2016 16:57

Re: Vino!

Wat leuk dat je reageert Roos!

Leuk dat je beide docu's hebt gezien. Ik vond het zeer indrukwekkend en leerzaam.

Ik heb wel Vivino maar ben zelf niet zo actief. M'n man is er actiever op en omdat we negen van de tien keer dezelfde wijntjes drinken, laat ik hem dat sociale medium gebruiken.

Ik mag zelf nu natuurlijk geen wijn drinken (boehoe) maar m'n man is laatst naar een wijnproeverij geweest en heeft 25 nieuwe flessen gekocht. Allemaal Italiaans! We zijn net weer op zoek gegaan naar een zesde wijnrek, intussen hebben we al zo'n 125 flessen in de kelder liggen! Ik ben nog steeds op zoek naar een hele mooie wijn die ik hem wil schenken (als cadeau, maar leuke woordspeling) voor als de baby geboren is.

Ken jij trouwens Catawiki? Dat is een soort veilingswebsite, soort Marktplaats maar dan serieuzer, met ook hele mooie wijnen! Daar kijken we wel eens op en hoop ik een mooie vondst te vinden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem175

Bericht 19 Okt 2016 17:02

Re: Vino!

.
Laatst gewijzigd door Anoniem175 op 09 Nov 2016 11:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Okt 2016 12:25

Re: Vino!

Ik ben 30 maart uitgerekend, Roos :) En dan nog tijdje borstvoeding hopelijk hoewel je op een gegeven moment wel weer een glaasje kan nemen als er langer tussen de voeding zit geloof ik.
Alcoholvrije wijn heb ik twee keer gehad. Eentje gekregen van ons wijnabonnement, want we hebben het inderdaad even het abonnement teruggeschroefd van eens per twee weken naar eens per maand. Met als reden zwangerschap, en dus kregen we de eerstvolgende keer een fles 'gewone' wijn voor m'n man en alcoholvrije voor mij. Super lief!
Die was nog best lekker ook. En een keertje op een feestje maar die was niet te zuipen, word alweer misselijk als ik er aan denk. De meeste alcoholvrije wijnen hebben overigens nog 0.5 procent er in zitten, dus dat durf ik ook niet heel goed aan.

Wat leuk dat je een cursus gaat doen! Waar doe je dat?
Let's discover the world together.
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers