Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wist je dat? Update 30-1-2016 blz. 3

<<

Anoniem315

Bericht 10 Jan 2016 21:11

Re: Wist je dat? Update 09-01-2016 blz. 1

Dit vind ik een heel leuke Fjell! Wat cool, helemaal voor die tijd.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 11 Jan 2016 10:43

Re: Wist je dat? Update 09-01-2016 blz. 1

Bedankt alledrie! Ik keek op Wikipedia om te kijken wat er allemaal gebeurd was die dag. Hierover was er ook 1 regel geschreven en ik dacht van daar wil ik meer over weten!

Vind het inderdaad ook echt grappig dat zoiets in die tijd ook al kom gebeuren, en dan door de radio.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem168

Bericht 12 Jan 2016 00:43

Re: Wist je dat? Update 10-01-2016 blz. 1

Wat een leuk stukje Fjell! Grappig dat dit met de radio (en zonder Facebookevenement, haha) bereikt werd.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 12 Jan 2016 13:48

Re: Wist je dat? Update 12-01-2016 pag 2

Wist je dat…
12 januari
Laten we lang lang geleden beginnen namelijk bij 12 januari 1807. Toen vond namelijk de Leidse buskruitramp plaats.
Het verhaal gaat als volgt:
Een schip dat van Haarlem naar Delft ging had 37.000 Hollandse ponden (dat wil zeggen 17.760 kg) aan buskruit aan boord. Het ontplofte midden in Leiden in hetSteenschuur, een gracht in het verlengde van het Rapenburg.
Bij de ramp vielen 151 doden en ruim 2.000 gewonden. Circa 220 woningen werden compleet verwoest of werden onbewoonbaar verklaard. Zelfs in de verste wijken in Leiden waren ramen kapot of werden dakpannen van het dak afgeblazen. De knal werd in Den Haag gehoord, en volgens sommige onbetrouwbare bronnen zelfs in Friesland.
De oorzaak van de ramp is onbekend. Er wordt beweerd dat een en ander te wijten was aan onvoorzichtigheid van een bemanningslid bij het koken; een passant zag kort voor de ontploffing dat er aardappelschillen overboord werden gegooid.

Afbeelding
Dit gedenkteken staat op de Joodse begraafplaats in Katwijk. Het is de rustplaats van de Joodse slachtoffers van deze ramp.
Bron: wikipedia


Op 12 januari 1979 werd de Kindertelefoon opgericht. En wist je dat de kindertelefoon ieder jaar ruim 400.000 kinderen te woord staat?
Afbeelding
We hebben nu al een warme winter maar op 12 januari 1994 was het zelfs ruim 12 graden. Helemaal tijd om je zomerjas erbij te pakken dus!
Maar ook op wetenschappelijk gebied gebeurde er iets. Er werd namelijk voor het eerst een ruimtetuig gecontroleerd neergestort op een komeet. Het ruimtetuig was beter bekend als Deep Impact. De lancering vond plaats vanaf Cape Canaveral.


Ook nog een bijzonder weetje.. 19 Europese landen stemmen in om het klonen van mensen te verbieden. Dit vond plaats in 1998.
Groot feest bij Johnny de Mol, die is jarig vandaag!
We sluiten af met nog meer Nederlands nieuws. Op 12 januari 2008 bereikt de eerste Nederlandse vrouw de Zuidpool. Die stoere dame heet Bernice Nootenboom. Ze was echter niet de eerste Nederlander die op de Zuidpool kwam. In 1964 ging namelijk Piet Verschoor haar al voor.

Het is maar dat je het weet!
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 12 Jan 2016 17:55

Re: Wist je dat? Update 10-01-2016 blz. 1

Bedankt Maeve, leuk en divers stuk is het geworden.
Hoorde toevallig vanmorgen op de radio over de kindertelefoon. Bestaat al lang dan.

Iemand in het verleden weleens gebeld met de kindertelefoon?
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 12 Jan 2016 21:12

Re: Wist je dat? Update 12-1-2016 blz. 2

Leuk Maeve. Dat van die buskruitramp: ik vind dat gedenkteken wel speciaal. Die ramp is al zo lang geleden.

En nee, ik heb nog nooit met de kindertelefoon gebeld. Ik ben ook wel benieuwd of er forummers gebeld hebben en wat ze er van vonden.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem168

Bericht 12 Jan 2016 22:45

Re: Wist je dat? Update 12-1-2016 blz. 2

Nee ik heb ook nooit gebeld. Gelukkig nooit reden of behoefte gehad.
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 28 Aug 2016 21:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Burgemeester Kaat

Bericht 13 Jan 2016 17:12

Re: Wist je dat? Update 12-1-2016 blz. 2

13 januari

Afbeelding

Wist je dat:

* Jaap Eden 124 jaar geleden, in 1882, de eerste wereldkampioen werd in de schaatsgeschiedenis? De wedstrijd werd verreden op de plaats waar nu het Museumplein in Amsterdam ligt. De Amsterdamse kunstijsbaan is naar Jaap Eden vernoemd: De Jaap Eden baan.

* In 1910 de eerste rechtstreekse radio-uitzending plaatsvond? De uitvinder, Lee De Forest, zendt een optreden uit van Enrico Caruso vanuit de Metropolitan Opera.

* De Mickey Mousestrip en de Smurfenstrip, respectievelijk in 1930 en 1958, voor het eerst werden uitgebracht op deze dag?
<<

Burgemeester Johanna

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 384

Geregistreerd: 01 Feb 2014 09:40

Bericht 14 Jan 2016 14:05

Re: Wist je dat? Update 13-1-2016 blz. 2

Vandaag alweer 14 januari..
Nog 352 dagen tot het einde van het jaar.

Historisch gezien in 1903 een belangrijke dag: De spoorwegstakingen van 1903 waren stakingen in Nederland van onder andere het spoorwegpersoneel, over het recht van werknemers om zich te organiseren in een vakbond en onderhandelingen te voeren en het stakingsrecht.

Aan het begin van de 20e eeuw verboden sommige werkgevers het vakbondslidmaatschap van hun arbeiders, terwijl in sommige bedrijven het verplicht vakbondslidmaatschap gold. Dit leidde in januari 1903 tot een arbeidsconflict in de Amsterdamse haven, dat zich al snel over het land uitbreidde. Uiteindelijk weer drie jaar later de CNV opgericht.

Afbeelding

In 1948 werd Ans van Dijk geëxecuteerd. Zij is de enige Nederlandse vrouw die dit na de Tweede Wereldoorlog overkomt. Ze werd veroordeeld voor het verraden van verschillende onderduikers waaronder haar eigen familie aan de Duitsers.

In 1992 werd op 14 januari de eerste baby na ISCI geboren!
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 14 Jan 2016 22:28

Re: Wist je dat? Update 14-1-2016 blz. 2

Interessant over die executie. Ik heb eigenlijk geen idee tot wanneer wij de doodstraf hadden, ik ga maar eens googelen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 15 Jan 2016 00:36

Re: Wist je dat? Update 12-01-2016 pag 2

Maeve schreef:Wist je dat…
12 januari
Laten we lang lang geleden beginnen namelijk bij 12 januari 1807. Toen vond namelijk de Leidse buskruitramp plaats.
Het verhaal gaat als volgt:
Een schip dat van Haarlem naar Delft ging had 37.000 Hollandse ponden (dat wil zeggen 17.760 kg) aan buskruit aan boord. Het ontplofte midden in Leiden in hetSteenschuur, een gracht in het verlengde van het Rapenburg.
Bij de ramp vielen 151 doden en ruim 2.000 gewonden. Circa 220 woningen werden compleet verwoest of werden onbewoonbaar verklaard. Zelfs in de verste wijken in Leiden waren ramen kapot of werden dakpannen van het dak afgeblazen. De knal werd in Den Haag gehoord, en volgens sommige onbetrouwbare bronnen zelfs in Friesland.
De oorzaak van de ramp is onbekend. Er wordt beweerd dat een en ander te wijten was aan onvoorzichtigheid van een bemanningslid bij het koken; een passant zag kort voor de ontploffing dat er aardappelschillen overboord werden gegooid.


Hier had ik nog nooit wat over gehoord.. maar dat was echt een enorme explosie dan :wtf: grappig detail over die aardappelschillen!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Tante Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:41

Bericht 15 Jan 2016 12:17

Re: Wist je dat? Update 15-1-2016 blz. 2

15 januari
7 jaar geleden, in 2009, steeg om 15.26 uur passagiersvlucht 1549 op van vliegveld LaGuardia, New York. Eindbestemming voor de 150 passagiers en 5 bemanningsleden was Seattle, maar helaas liep dit anders.

Het vliegtuig, van maatschappij US Airways, raakte na het opstijgen al vrij snel een zwerm ganzen waardoor beide motoren uitvielen. Chesley Sullenberg was tijdens deze vlucht de gezagvoerder en hij besprak met de verkeersleiding de mogelijkheden om terug te kregen naar LaGuardia of een tussenlanding te maken in New Jersey. Snel was duidelijk dat beide opties niet haalbaar waren en toen bleef er 1 optie over: landen in rivier de Hudson.

Dankzij de ervaring van Sullenberg, hij was vroeger gevechtspiloot geweest bij de US Air Force, wist hij de inzittenden allemaal veilig aan land te krijgen. De passagiers zijn achteraf allemaal vol lof over de gezagsvoerder omdat hij zelf zo kalm bleef en dit overbracht naar alle passagiers en bemanningsleden.

Ongeveer 6 minuten na het opstijgen, raakte het toestel het water van de rivier in Manhattan. Omdat het -7 graden was, was het belangrijk om iedereen zo snel mogelijk op het droge te krijgen. Alle (veer)boten uit de omgeving waren snel ter plekke om iedereen uit het vliegtuig te helpen. Dankzij de inspanningen van Sullenberg hebben alle passagiers en bemanninsleden deze spectaculaire noodlanding overleeft!

Afbeelding
09-07-2018
11-07-2021
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 15 Jan 2016 13:43

Re: Wist je dat? Update 14-1-2016 blz. 2

Indrukwekkend Lelie. In dit geval een weetje waar ik indertijd wel iets over gehoord heb maar toch interessant om dan deze gegevens en die foto's nog weer te zien.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 15 Jan 2016 20:35

Re: Wist je dat? Update 14-1-2016 blz. 2

Erg indrukwekkend en eigenlijk ongelooflijk dat alle passagiers het overleefd hebben! Heel knap van die piloot, die passagiers hebben echt geluk gehad dat hij het vliegtuig bestuurde. Heb er wel een keer hele reportage over gezien bij 'air crash investigation.' Was erg interessant!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 15 Jan 2016 20:39

Re: Wist je dat? Update 14-1-2016 blz. 2

Bedankt voor je 'wist je dat' Lelie!
Dit blijf ik een heel bijzonder verhaal vinden en zo ontzettend knap dat het de piloot is gelukt om iedereen veilig te 'laten landen' op de Hudson.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 16 Jan 2016 15:00

Re: Wist je dat? Update 15-1-2016 blz. 2

16-01-2016 is de Nationale Tulpendag

Afbeelding

Op de Dam in Amsterdam wordt de officiële aftrap van het tulpenseizoen gegeven. De opening van het tulpenseizoen wordt georganiseerd door Nederlandse tulpenkwekers. In een speciaal aangelegde pluktuin op de Dam kan iedereen gratis tulpen plukken. Met deze feestelijke actie barst het tulpenseizoen los want naar verwachting zullen wereldwijd meer dan 1,7 miljard Hollandse tulpen het voorjaarsgevoel in huis brengen.

Afbeelding

Met Nationale Tulpendag wordt het officiële tulpenseizoen ingeluid. Tulpentijd markeert de periode van januari tot eind april waarin de meeste tulpensoorten verkrijgbaar zijn bij bloemist, supermarkt of bloemenkraam. Er zijn meer dan duizend tulpen in alle kleuren van de regenboog die vanuit Nederlandse veilingen wereldwijd de weg naar de vaas vinden. De tulp is daarom een echt visitekaartje van Holland.

Afbeelding Afbeelding

Wat ik wel fascinerend vind is de tulpenmanie: Het was in de zeventiende eeuw, in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, dat de inwoners van de lage landen in de ban waren van de tulp. De herkomst van de bloem ligt in het gebied waar tegenwoordig de staten Turkije en Iran gelegen zijn. De oorsprong lijkt in Iran te liggen, alwaar sultans de bloem in hun tulband droegen. Daar ligt ook de oorsprong van de naam. Want tulp is afgeleid van het Perzische woord ‘tulipan’, dat tulband betekent.
De tulp kwam Europa binnen via Antwerpen (1562) en in Nederland verschenen de eerste exemplaren rond 1593. De tulpenmanie of tulpengekte woedde tussen 1630 en 1637. Tulpenbollen werden beleggingsgoederen waarbij de prijzen tot extreme hoogte opgevoerd werden. De bol was met recht zijn gewicht in goud waard. Op het hoogtepunt van de tulpengekte vertegenwoordigde de bol een waarde gelijk aan dat van een Amsterdams grachtenpand. De tulpomanie, zoals de gekte ook wel genoemd werd, bereikte haar hoogtepunt eind 1636 begin 1637. In januari van 1637 veranderden tulpenbollen van eigenaar voor bedragen die gelijk waren aan twintig jaarsalarissen van een vakman.

Afbeelding Afbeelding

De tulp was ook een geliefd onderwerp voor kunstschilders. Op tal van doeken is de bloem vereeuwigd. Vaak hadden tulpen prachtige strepen. Echter deze waren niet genetisch bepaald, maar het resultaat van een virusinfectie.

AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 16 Jan 2016 15:11

Re: Wist je dat? Update 15-1-2016 blz. 2

Leuk stuk, rapa nui! Als jij, of iemand anders, zich niet had opgegeven voor deze dag dan hadden wij ook een stuk gewijd aan de tulpendag.

Ik hou van tulpen! Ze zijn mooi en staan voor mij echt voor het voorjaar.

De tulpenmania vind ik ook echt bizar zeg. Wat een gekte.
<<

Anoniem168

Bericht 16 Jan 2016 16:58

Re: Wist je dat? Update 16-1-2016 blz. 2

Leuk stukje! Ik ben dol op tulpen, lekker uitkijken naar de lente inderdaad, haha.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 16 Jan 2016 17:22

Re: Wist je dat? Update 16-1-2016 blz. 2

Ik heb afgelopen zaterdag zelf ook al 2 bosjes tulpen gehaald. En ga er ook volop van genieten nu ze er weer zijn. Ik heb in oktober ook bloembollen in de tuin geplant. Ik kan ze straks wel uit de grond kijken en dan hopelijk volop kleur in de voortuin.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 17 Jan 2016 11:31

Re: Wist je dat? Update 16-1-2016 blz. 2

Op 17 januari 1991 begon Operatie Desert Storm.

"Operatie Desert Storm": Amerika en geallieerde landen, waaronder Nederland, beginnen de Eerste Golfoorlog met het grootste lucht- en grondoffensief sinds de Tweede Wereldoorlog om "de afvallige Iraakse provincie Koeweit" (cq de oliebronnen) te bevrijden van Irak. Irak was aanvankelijk Koeweit binnengetrokken maar later door het offensief van de VS (met mandaat van de UN) er weer uit verdreven. Het was de bedoeling om Irak in een korte maar krachtige oorlog te verslaan.

Afbeelding Afbeelding

Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat de eerste bommen op Bagdad neerdaalden. Vier weken later was die oorlog, die later de Eerste Golfoorlog zou worden genoemd, afgelopen. Een oorlog vol precisiebombardementen en mooie plaatjes van exploderende gebouwen zonder dat er ook maar één mens te zien was. Een schone oorlog. Kortom, een video-game. Zo lijkt het in elk geval. Wereldwijd zitten miljoenen mensen gekluisterd aan hun scherm. Er wordt op alle continenten gehamsterd. De wereld lijkt in staat van oorlog te zijn en CNN wordt een fenomeen. Als kijkers worden we dag en nacht overspoeld met beelden en nieuwsfeiten. De zwarte beelden met groene stippen en de speeches van president Bush zijn historisch geworden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik vond het zelf een eng en spannend iets. Ik kan me herinneren dat ik mijn vader me riep en dat we samen voor de TV zaten om naar de beelden te kijken. En dat je inderdaad alleen maar nachtbeelden met flitsen zag. Wat herinneren jullie hier nog van?

https://tiogatours.nl/amerika/geschiedenis/1990--de-golfoorlog

Het is wat lastig om hier in het kort iets neer te zetten: dit filmpje geeft het wat beter weer:

https://vimeo.com/84374014

http://reportersonline.nl/desert-storm-is-nog-altijd-videospelletje/

Iets heel anders:

1929: Popeye verschijnt voor het eerst in stripvorm. Het personage is vorm gegeven door Elzie Segar en groeide nadien uit tot een populaire strip- en tekenfilmfiguur. Hij is de zeeman die supersterk wordt na het eten van een blik spinazie en steevast zijn vriendinnetje Live moest zien te redden uit de klauwen van de meedogenloze slechterik Brutus. Tijdens WO II werd de figuur Popeye ingezet voor de promotie van spinazie. Vlees was immers schaars en de groente kon als vleesvervanger dienen. Afbeelding Afbeelding
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 18 Jan 2016 19:25

Re: Wist je dat? Update 16-1-2016 blz. 2

Interessant stuk, rapa nui.
Ik was te jong om überhaupt iets van de Golfoorlog mee te krijgen. Dus dit is helemaal langs me heen gegaan.

Dat Popeye al zo lang bestaat joh, dat wist ik ook niet. Grappig detail ook dat het gebruikt werd ter promotie van groente tijdens de tweede wereld oorlog.
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 19 Jan 2016 23:05

Re: Wist je dat? Update 19-1-2016 blz. 2

Het weerbericht van 19 januari door de jaren heen:

In 1940 werd de laagste minimumtemperatuur gemeten: -15,2 °C. Brrr!

Afbeelding

Tien jaar eerder werd nog de hoogste minimumtemperatuur gemeten: 12,2 °C.
In 1955 was de zon op 19 januari 6,6 uur aanwezig en in 2004 heeft het bijna de hele dag geregend, wel 22,8 uur! Er viel die dag dan ook extreem veel neerslag: 29,9 mm.

Afbeelding

Tot slot nog een waarschuwing voor de medemens die vannacht of morgen de weg op gaat. Er trekken enkele winterse buien over het land. In het westen van het land valt de neerslag in de vorm van regen. Op een bevroren ondergrond kan dit aanleiding geven tot verraderlijke gladheid. Verder landinwaarts valt wat lichte sneeuw.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 20 Jan 2016 18:47

Re: Wist je dat? Update 19-1-2016 blz. 2

Wist je dat??

- Alleen vrouwelijke muggen steken
- De sterkste spier van het menselijk lichaam je tong is
- De kolibrie achteruit kan vliegen
- Je gemiddeld 6000 scheten per jaar laat
- Een vrouw gemiddeld twee jaar van haar leven in de badkamer doorbrengt
- Er gemiddeld 100 mensen per jaar stikken in hun balpen
- Het niet mogelijk is om je ellebogen te likken Oke, biecht maar op, wie heeft dit ook geprobeerd?
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 20 Jan 2016 21:40

Re: Wist je dat? Update 20-1-2016 blz. 2

Dat stikken in die balpen vind ik wel wat beangstigend. Is nog best wel een flink aantal. Ik werd door een collega altijd wel gewaarschuwd ivm de balpenmoord.

En dat aantal scheten is ook wel indrukwekkend. Niet in te houden dus.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem215

Bericht 20 Jan 2016 22:55

Re: Wist je dat? Update 20-1-2016 blz. 2

Stikken in je balpen. Ik kan me daar niks bij voorstellen. Maar 100 per jaar is veel.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers