Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

<<

Burgemeester Esmee

Bericht 31 Dec 2015 10:19

Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Dec 2015 10:25

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Mee eens. Ik neem altijd een tas mee ri winkel en heb er een hekel aan om van die dunne flutzakjes opgedrongen te krijgen; zijn niet stevig en snijden in je handen. Krijg in wel zakjes dan gaan ze is een grote zak en hergebruik ik ze als afvalzakje. Ik betaal niet voor plastic zakjes.
08/2018
05/2021
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 31 Dec 2015 10:29

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik heb een hekel aan verbieden, zeker vanuit de overheid.
#teammaple🍁
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 31 Dec 2015 10:30

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik shop niet zo uitgebreid normaal gezien. Dat je alles al in een tasje gepropt krijgt, terwijl je zelf een tas bij je hebt, vind ik irritant. Ik laat met regelmaat winkeliers de producten weer uit het tasje halen en er zijn ook dagen bij dat ik denk 'laat maar'. Ik ben wel blij dat je nu eigenlijk een keuze krijgt, want ze kunnen je natuurlijk niet zomaar een tasje opdringen. Ik denk dat veel consumenten nu wel 'leren' om een tas mee te nemen. Misschien is het wel ontzettend belerend van de overheid, maar ik vind het wel een goed initiatief.

Plastic tasjes gooi ik in de recyclebak trouwens.
L2014 & H2017
<<

Anoniem140

Bericht 31 Dec 2015 10:56

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Urban Naked schreef:Ik heb een hekel aan verbieden, zeker vanuit de overheid.


Eens, ik vind het ontzettend iritant want ik vergeet altijd tasjes. Ook winkeliers vinden het vervelend dat ze nu voor een extra service geld moeten gaan vragen.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Dec 2015 10:56

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Urban Naked schreef:Ik heb een hekel aan verbieden, zeker vanuit de overheid.


Ze verbieden het gratis aan te bieden, het kan jou keuze zijn om 10 cent voor een tasje te betalen!
08/2018
05/2021
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 31 Dec 2015 10:59

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

MissEnergy schreef:
Urban Naked schreef:Ik heb een hekel aan verbieden, zeker vanuit de overheid.


Ze verbieden het gratis aan te bieden, het kan jou keuze zijn om 10 cent voor een tasje te betalen!
Ik weet hoe het in elkaar steekt :)
Ik heb zelf geen probleem met tasjes, neem altijd een tas mee. Maar een verbod moet weer gehandhaafd worden, en daar moeten dan weer sancties aan hangen, en dat vind ik een hoop gedoe. Vandaar mijn aversie tegen officieel verbieden.
#teammaple🍁
<<

Anoniem154

Bericht 31 Dec 2015 11:01

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

inderdaad. Het is een verbod op gratis tasjes, niet op het uitgeven van tasjes.

Het is gemakzucht van de mens, een gratis tasje voor de boodschappen. En thuis belandt dat ding veelal in de kliko.
Echt zonde. Ik vind het een prima initiatief.

Miley, wat is er irritant aan? Je betaalt straks gewoon iets van 3 cent, en krijgt jouw tasje.
<<

Anoniem137

Bericht 31 Dec 2015 11:03

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik vind dat winkels sowieso al papieren tasjes of van die stoffen tasjes aan moeten bieden, ipv plastic. Daar ben ik best bereid wat voor te betalen. Ik vind zelf die stoffen tasjes van de Zeeman trouwens een uitkomst. Ik heb er meerdere van. Ooit aangeschaft voor een euro, je vouwt hem piepklein op en ik heb er altijd eentje in m'n tas. En is hij stuk dan lever ik hem weer in bij de Zeeman en krijg ik gratis een nieuwe.
<<

Anoniem154

Bericht 31 Dec 2015 11:05

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Maar wat is een hoop gedoe dan? Ik neem aan dat een ieder wel 5 cent extra kan pinnen of bijleggen.
Aversie jegens het opleggen van een verbod kan m.i. ook doorslaan. Je moet ook kijken naar het beoogde doel.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 31 Dec 2015 11:13

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Lol, nee niet dat bijleggen van die 5ct nee, dat maakt mij niet uit. Ik legde het hierboven ook uit toch, wat ik bedoel? Het handhaven van regels, dat bedoel ik. Vind je dat doorslaan? Het is hoe ik er over denk, maar daar heeft verder niemand last van want ik doe er niets mee, met dat idee.
Met het gevolg ben ik trouwens heel blij!
#teammaple🍁
<<

Anoniem173

Bericht 31 Dec 2015 11:22

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik vind het stom. Kijk bij het kruidvat en de hema koop ik spullen die gewoon bij mijn boodschappen in de tas kunnen. Maar koop ik kleding dan wil ik gewoon een schoon tasje zonder dat de boel smerig wordt.
<<

Anoniem170

Bericht 31 Dec 2015 11:26

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Voor mijzelf maakt niet zo uit, ik neem heel vaak ook geen tasje aan, doe dan bij andere spullen of ik neem zelf tas mee.
Vind ergens wel een beetje krom, komen er klanten die dan voor een paar honderd euro afrekenen, en dan moet je als winkelier nog 10 cent vragen voor een tasje. :palm:
Er zijn nu ook een heleboel winkels en die hebben papieren tasjes besteld, maar daar zit dan 3% nog plastic in, maar die zijn ook verboden.
<<

Anoniem154

Bericht 31 Dec 2015 11:36

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Urban Naked schreef:Lol, nee niet dat bijleggen van die 5ct nee, dat maakt mij niet uit. Ik legde het hierboven ook uit toch, wat ik bedoel? Het handhaven van regels, dat bedoel ik. Vind je dat doorslaan? Het is hoe ik er over denk, maar daar heeft verder niemand last van want ik doe er niets mee, met dat idee.
Met het gevolg ben ik trouwens heel blij!


Jouw eerste reactie doet blijken, dat je een aversie hebt tegen vrijwel alles dat de overheid oplegt. Als dat jouw enige reactie is, dan reageer ik daar op. Nergens noem je iets over het milieu en andere eventuele positieve gevolgen van dit 'verbod'. Dus dan reageer ik enkel op dat deel van jouw reactie.
Ik vind dat wanneer je een aversie hebt tegen iets, ook naar de gevolgen moet kijken, en niet louter naar het feit dat er een verbod wordt opgelegd.

Ik krijg ook de kriebels van allerlei wet- en regelgevingen hoor, maar bekijk wel per situatie wat mijn mening daaromtrent is. En in dit geval zeg ik, goed initiatief. Immers, ik vermoed dat veel winkeliers dit (zonder verbod) niet zelf zouden initiëren.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 31 Dec 2015 11:58

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik vind het idee achter dit verbod goed, namelijk bescherming van het milieu. Echter verwacht ik niet dat mensen nu bewuster worden. Als ik een broek ofzo voor €100,- afreken betaal ik ook zonder problemen €0,20 voor een tasje. Hetzelfde bij een shirtje voor €10,-. Drogisterij artikelen knikker ik meestal los in mijn tas. Ik heb nou eenmaal niet standaard een (plastic) tas in mijn handtas voor nieuwe aankopen of boodschappen. Als ik van tevoren weet dat ik naar de supermarkt ga, neem ik wel een tas voor de boodschappen mee. Niet als ik de stad in ga. Bij mij gaat dit echt niet veranderen door dit verbod. Ik ben daarom meer voorstander voor het gebruik van papieren tasjes. Zoals bij Zara bijvoorbeeld. Door deze papieren tasjes te stimuleren bereik je denk ik meer, maar misschien wordt dat ook wel gedaan.
Bij het trouwens ook met UN eens voor wat betreft de handhaving van dit verbod. Hoe gaat dit gebeuren? Komt er een mannetje controleren en boetes uitdelen ofzo? Dat gaat dus ook geld kosten.

Bij supermarkten betaal je trouwens toch al lang voor een plastic tasje?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Dec 2015 12:08

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

:wtf:

Oke, ik wist dat we moesten gaan betalen voor een tasje. Maar ik dacht meer bij de kruitvat enzo. Ook in winkel, winkels? Sorry hoor, maar ik heb geen papieren of stoffen tas die groot genoeg is voor die 3 paar laarzen die ik dan koop. En dan moet ik nog 10 cent betalen op een prijs van honderden euro's? Oke, dat vind ik toch echt stom!

Overigens wordt het aan mij eigenlijk altijd wel gevraagd of ik een tasje wil/nodig heb. Dus ik kom nooit thuis met een onnuttig tasje.

Hoe zit het trouwens bij de frietzaken? Moet ik dan ook 10 cent extra betalen voor mijn frietje met als ik het thuis wil opeten en met de fiets ben?
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Dec 2015 14:09

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik kan me bij kleding wel voorstellen dat een tasje erbij handig is, eveneens voor friet. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan handhaven. Maar in veel gevallen is een tasje - naar mijn idee - onnodig.

Net voor me bij de Etos stond een vrouw die graag een tasje wilde voor haar artikelen (paste in zo'n klein tasje). Vervolgens stopt ze het tasje in een andere plastic tas. Dat vond ik wel vreemd en ook wel materiaalverspilling.

Ik kreeg zojuist een compliment bij de Etos dat ik een tasje mee had :D
08/2018
05/2021
<<

Geel

Bericht 31 Dec 2015 14:14

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik vind die plastic soep erg genoeg om er een verbod voor in te stellen. Ik hoop dat dit kleine stapje helpt.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 31 Dec 2015 14:22

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik vind het goed dat het verbod er komt. Ik neem nu al vrijwel nooit meer een plastic tasje aan en zie ook niet zo het probleem met kleding. Koop een paar nieuwe tasjes bij de blokker/hema/zeeman en gebruik die alleen voor kleding en je hebt altijd een schoon tasje. Ik heb standaard twee tasjes in m'n tas zitten, thuis maak ik ze leeg en ze gaan weer in m'n tas.
2010 2012
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 31 Dec 2015 14:24

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik vind het op zich wel een goede zaak al zal ik in de praktijk nog wel regelmatig moeten betalen voor een plastic tasje. Drogisterij artikelen stop ik eigenlijk altijd al los in mijn tas en geef ik aan dat ik geen tasje wil hebben. Maar tijdens het shoppen van kleding/schoenen koop ik wat ik op dat moment tegenkom en dat is de ene keer een shirt die makkelijk in een stoffen tas past die ik altijd bij me heb. Maar de andere keer is dat drie paar laarzen/schoenen in van die grote dozen en dan red ik het natuurlijk niet met mijn stoffen tasje.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Dec 2015 14:28

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Wat ik ook best zonde vind is het verbod vanuit een marketing standpunt. Met zoveel tassen thuiskomen met alle merken erop.. ja dat was leuk, plus je maakt gelijk reclame voor de winkel.

En als ik echt ga shoppen dan red ik het inderdaad echt niet met een paar stoffen tasjes in mijn tas. Sorry. en dan is ook nog eens alles al flink gekreukt als ik thuiskom.. Gelukkig hebben veel winkels ook kartoenen tassen. Die mogen nog wel toch?
<<

Anoniem154

Bericht 31 Dec 2015 14:30

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Inderdaad.
Je kunt eenmalig een tas bij de Open32/H&M/... meenemen voor e.g. 10 cent, thuis de kleding in de kast leggen, en het tasje (wat m.i. nog schoon is) de volgende keer bij het winkelen meenemen.

Frietjes e.d. zullen waarschijnlijk nog wel verpakt worden in een plastic zakje, ivm hygiëne. Maar site van Rijksoverheid is daar niet duidelijk in.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Dec 2015 14:45

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

:angel:

Maar hoe krijg ik dit allemaal in 1 tasje van de h&m/open32/of wat dan ook?

Afbeelding
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 31 Dec 2015 14:47

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Ik denk dat een verbod een goede zaak is omdat ikzelf, en met me denk ik ook anderen, vaak uit gemakzucht toch een plastic tasje aannemen. Ik kan best wel 0,20 cent voor een tasje betalen maar vind dat dan wel weer zonde van mijn geld dus zal ik er nu wel meer om gaan denken om standaard een extra tasje in mijn werktas, boodschappentas, rugzak ed te doen voor spontane en extra aankopen. Heb ik deels ook al wel maar ik vind die Kruitvat tasjes juist zo handig om weer te gebruiken in het prullenbakjes in de badkamer dus nam ik die altijd nog wel aan. Maar veel andere tasjes gebruik ik toch niet weer ook al bewaar ik ze altijd wel. Ik heb een dichte mand thuis voor plastic zakken en die zit inderdaad belachelijk vol. Ik zal door dit verbod nu echt wel minder snel een tasje erbij kopen.

Bij friet weet ik niet of dat onder de hygiëne regels valt. Er zit toch al een verpakking om heen? Ik weet die regels eigenlijk niet. Mag een groentezaak ook nog wel tasjes gratis tasjes afgeven ivm de hygiëne? Ik kreeg gisteren bij een kaaszaak gratis een jute tasje mee voor hergebruik ivm het verbod.

Voor kleding zou ik het wel jammer vinden alhoewel je daar vaak al een papieren tas krijgt. Bij de schoenenzaak waar ik kom hebben ze altijd al een luxere soort tassen ipv plastic tassen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 31 Dec 2015 14:56

Re: Stelling #45: Verbieden gratis tasjes is een goede zaak

Tabbie schreef::angel:

Maar hoe krijg ik dit allemaal in 1 tasje van de h&m/open32/of wat dan ook?


Je kan er toch ook meer dan 1 meenemen?
2010 2012
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers