Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

<<

anoniem196

Bericht 31 Dec 2015 09:14

Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

E. Is net 5 jaar.
We hebben heftige 3 weken achter de rug. Ziekenhuis opname, operaties, overlijden en crematie van mijn vader.
Ze heeft er natuurlijk veel van mee gekregen. Ik ben veel in het ziekenhuis geweest. Zoveel mogelijk onder schooltijd.
Maar toch heeft ze een stuk vaker als normaal bij vriendinnetjes moeten spelen, of dat papa haar uit school kwam halen.
Ze heeft opa zijn kist mooi gemaakt met stickers en mee geweest naar de crematie.

Ze is de laatste twee maanden heel anders. Al voor mijn vader met spoed het ziekenhuis inging.

Snel boos, zeuren, totaal niet luisteren, door drammen om haar zin te krijgen.

Wat nu? Op de trap zetten heeft geen zin. Ze komt meteen de kamer weer in. Naar haar kamer gaat ze niet.
Als ik zeg dat het genoeg is blijft ze maar door gaan.
Als ik moet huilen, begint ze meteen te zeuren dat ik niet mag huilen. Loop de hele dag mijn tranen tegen te houden.

Alles bij elkaar. Help!! Hoe pak ik haar aan. Zonder te streng te zijn. Want het is voor haar ook moeilijk.
Zelf hou ik me redelijk sterk. Maar kan niet veel mee hebben ( 35 weken zwanger, veel verdriet, relatie die niet lekker loopt)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 31 Dec 2015 09:26

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Misschieh kun je proberen om samen met haar een soort verdrietigmoment af te spreken, bijvoorbeeld om 16.00. Dat je dan eventjes samen over emotionele dingen praat en er na weer gewoon probeert te doen. Geen idee of dat wat is hoor, ik bedenk het hier ter plekke. Het lijkt me voor een jong kind namelijk wel veel om te kunnen verwerken.
En in het naaitopic zag ik iemand die een zorgenvriendje had gemaakt. Een knuffeltje waar je kind op een papiertje haar zorgen bij kwijt kan. Is dat iets?
#teammaple🍁
<<

dodo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 191

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:44

Bericht 31 Dec 2015 09:30

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Helaas kan ik je niet heel veel advies geven want zoals je zelf aangeeft heeft ze natuurlijk ook heel veel te verwerken.
Is het misschien een idee om haar wat vaker aan het "werk" te zetten. Daarmee bedoel ik dat je haar bijvoorbeeld even verplicht een half uurtje laat knutselen. Hierdoor denk ik dat je voor jezelf ook even een rust momentje in kan bouwen, want de hele dag vechten tegen een dwars kind en je tranen is mega zwaar. Misschien heeft de bibliotheek ook nog iets van boekjes over dit onderwerp die haar kunnen helpen om er samen over te praten?

Verder heeft de kleine bij ons ook een periode gehad dat hij niet meer op de trap wilde zitten. Dit heb ik opgelost door voor de deur die voor de hal zit (wel met glas) te gaan zitten net zolang totdat hij op de trap zat. Na 3 a 4 keer gaf hij het op en nu is op de trap zitten ook echt weer op de trap zitten. Gelukkig hebben we dit niet vaak nodig.

Tot slot wil ik je heel veel sterkte wensen, :hug: en hoop ik dat het allemaal een plekje krijgt zodat je zometeen van de baby kan gaan genieten!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 31 Dec 2015 09:35

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Dat negatieve gedrag is natuurlijk een gevolg van innerlijke onrust en verdriet bij je dochter, ik zou me daarom niet alleen op straffen richten (niet dat je dat nu doet hoor) maar meer nig op het verwerken en structureren van haar verdriet/onrust.
#teammaple🍁
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 31 Dec 2015 09:37

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Ik kan me in de reactie van UN vinden; je dochter voelt natuurlijk enorm veel spanning. Het weer is mild, kan ze niet met papa naar de kinderboerderij, speeltuin, indoor speeltuin, bioscoop (?), of iets anders leuks doen. Iets waar ze even haar energie in kwijt kan.

Verder zou ik haar vragen met woorden te vertellen wat ze wilt/voelt. Haar de ruimte geven waar mogelijk, of geef haar juist een knuffel. Leg haar uit dat mama's ook mogen huilen, leg haar uit dat je verdrietig bent (hoeft natuurlijk niet in detail waarom). Mijn zoontje heeft nog totaal niet van die buien hoor, maar soms is hij wel een beetje chagerijnig. Het is dan ook weleens dat we gewoon even tegen elkaar op de bank zitten, hij kijkt hier en daar dan een paar filmpjes op youtube.

Ik begrijp dat je zelf ook tijd nodig hebt en dat het je allemaal onwijs veel energie kost. Kan ze niet van de week bij (andere) oma logeren?

Heel veel sterkte! :hug:
L2014 & H2017
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 31 Dec 2015 09:42

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Ik heb nog iets bedacht net, misschien kun je een soort emotieklok maken. Een stuk karton met vlakken er op waar je gezichtjes op tekent (boos/bang/blij/bedroefd) en een wijzer (of twee, voor jullie allebei eentje want jij doet ook mee) en op een moment dat je er aan denkt vraag je haar om de wijzer op haar emotie te zetten.

Daar kun je dan over proberen te praten met haar. ('Boos, waar voel je dat in je lichaam?', 'wanneer voelde je dat nog meer vandaag?')

Moet je maar net leuk vinden hoor, zoiets. Voor mij zou het wel werken denk ik.
#teammaple🍁
<<

anoniem196

Bericht 31 Dec 2015 13:56

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Bedankt voor het mee denken.
Ik ga denk ik iets doen met op vaste momenten even praten.
Afgelopen dagen genoeg geprobeerd te doen met haar wat leuk vind.
Fietsen, knutselen, film kijken, eten met kaarsjes erbij. Veel geknuffeld.
Ze slaapt gelukkig wel goed. Daar ben ik al heel blij om.

Heb haar ook uitgelegd als mama niet af en toe even kan huilen, ik erg hoofdpijn krijg en dan geen gezellig mama ben.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 31 Dec 2015 19:12

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Ach meis, ook dat nog!!! :hug:

Ja weet je, dat meisje heeft ook wel heel veel op haar bordje gekregen de afgelopen maanden. Mama zwanger (al heel ingrijpend voor meisje wat altijd mama voor zichzelf heeft gehad en ineens tot haar rots in de branding en die er altijd was, nu soms ook gewoon niet lekker is, afwezig is, kort lontje heeft, even iets niet meer kan, etc. Tel daarbij op alles met je vader... Mama die heel verdrietig is (ik benoem ook altijd gewoon dat mama verdrietig is, mogen kinderen ook best zien. Verdriet mag er zijn, jij bent hun voorbeeld, wil je hen toch ook meegeven?) en opa die er ineens niet meer is. Jij en M die trouble hebben, dat voelt ze ook echt wel aan, gevoelig als ze is. Het is ook allemaal wel heeelll veel voor een kind...

Inderdaad maar even heel bewust aandacht aan haar geven. Haar laten merken dat ze er ook mag zijn, dat haar verdriet er ook mag zijn, dat zij ook nog heel belangrijk is. En nee, dat zal niet binnen een week over zijn, zal langere tijd vragen... Stukje basisveiligheid weer bevestigen. Succes meis! Je weet me te vinden he? :hug:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 31 Dec 2015 19:41

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

.
Laatst gewijzigd door Marie op 31 Dec 2015 19:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 31 Dec 2015 19:43

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Snoezel.

Het is ook veel allemaal. Het is voor jou al moeilijk, laat staan voor een vijfjarig meisje dat toch al behoorlijk gevoelig is.

Geef aan dat je het vervelend vindt dat ze zo doet, dat je snapt dat ze het de laatste tijd niet altijd niet altijd even leuk vindt, maar dat haar gedrag jou verdrietig maakt.

:hug:
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 01 Jan 2016 08:58

Re: Dochter van 5 jaar. boos/dwars. aaahhh help.

Ik zou er inderdaad goed met haar over proberen te praten. Dat jij ook verdrietig bent dat opa er niet meer is en daardoor ook moet huilen.
Het is voor jullie allebei heel moeilijk en zwaar.
En misschien als ze volgende week weer naar school gaat en jullie weer wat in het gewone ritme zitten, dat jullie dan allebei weer een beetje tot rust komen. :hug:
2012
2016
2020

Instagram

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron