Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Op tenen lopen.

<<

jenjoeny

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 13 Apr 2014 20:12

Bericht 29 Dec 2015 21:28

Op tenen lopen.

Vorige week ben ik met mijn zoon van 6 naar de huisarts geweest omdat hij veel op zijn tenen loopt. Omdat wij zijn 'loopje' zo gewend zijn viel het ons in eerste instantie niet zo op maar de laatste tijd zijn we er toch wat meer op gaan letten en hij kan dus ook echt niet op twee platte voeten staan. Hij houd dan 1 voet op zijn tenen. De huisarts zei dat ze het aan zijn spieren inderdaad kon zien en hij kan zijn voeten dus ook niet in een hoek van 90 graden krijgen. We zijn nu doorgestuurd naar de orthopeed. Ik heb natuurlijk even gegoogeld en kom verschillende oplossingen tegen. Van fysiotherapie, soort steunen aan zijn voeten snachts, tot voeten 6 weken ingipsen :omg: ! Heeft er hier iemand ervaring met kinderen die ook op de tenen lopen of misschien iemand die op die afdeling werkt?
<<

Anoniem185

Bericht 29 Dec 2015 21:37

Re: Op tenen lopen.

Mijn kleine zusje heeft dat ook gedaan. Zij heeft maaaaanden spalkjes in bed gehad om te zorgen dat haar achillespezen konden groeien, want die waren dus bij haar te kort. Zij kon ook gewoon bijna niet meer plat lopen. Ze heeft echt héél lang op haar tenen gelopen en doet het nog steeds wel eens (ze is nu 17). Nu is zij een meisje dus is op de tenen lopen iets schattiger en minder opvallend dan bij een jongen, maar toen ze ouder werd vond ze het zelf ook vervelend worden. Ze doet haar best, maar loopt nu ook wel graag op hakken.

Wij hebben járen geroepen 'PLATTE VOETEN!!'. Het echoot nog in mijn hoofd.
Nu kan ik haar er eigenlijk niet meer op betrappen, maar ik zie haar ook niet meer zo extreem veel en ze loopt dus veel op hakken. Naar mijn weten heeft ze er fysiek geen problemen meer mee. Ze heeft haar spalkjes ongeveer een half jaar 's nachts gedragen (even gecheckt bij mijn moeder). Er is bij haar ook gedreigd met een operatie, dus niet alleen ingipsen, maar echt een ingreep, maar dat is dus uiteindelijk niet nodig geweest. Zij was toen ongeveer een jaar of 5.
Laatst gewijzigd door Anoniem185 op 29 Dec 2015 21:43, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 29 Dec 2015 21:39

Re: Op tenen lopen.

De zoon van een vriendin liep ook vrijwel altijd op zijn tenen. Een half jaar geleden zijn ze hiermee naar een fysiotherapeut gegaan (hij was toen ook 6 jaar) en bij hem kon/kan fysio hier nog bij helpen. Hij kon wel zijn voeten net in een hoek van 90 graden krijgen, maar niet verder. Hij heeft oefeningen mee gekregen zoals tegen een glijbaan op omhoog lopen en wat oefeningen op de trap. Het gaat nu steeds een klein beetje beter, maar hij loopt (en rent) nog steeds veel op zijn tenen, dat is ook een groot deel gewoonte.
Wanneer kunnen jullie terecht bij de orthopeed?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 29 Dec 2015 21:45

Re: Op tenen lopen.

Mijn broertje heeft ook een spalk en gips gehad. Hij was wel een stuk jonger en weet ook de diagnose niet meer. Het is bij hem helemaal weggegaan.
L2014 & H2017
<<

jenjoeny

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 13 Apr 2014 20:12

Bericht 29 Dec 2015 21:49

Re: Op tenen lopen.

Bedankt voor je reactie bob. Dat is best lang zeg, 2 jaar spalkjes. Maar gelukkig is dat snachts, dat scheelt al wel weer.
Fijn dat het bij je zusje weer goed is gekomen en hakken dragen is voor vrouwen inderdaad ook nog een optie ;)
Had ze er ook fysio bij?

mzcharlotte, je weet dus niet zeker of het om het tenen lopen ging? Dat gips is wel echt iets waar ik niet op hoop. Lijkt me zo sneu met twee benen in het gips. Hoe lang moest je broertje dat hebben?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 29 Dec 2015 21:50

Re: Op tenen lopen.

Ja, hij liep wel op zijn tenen, maar ik weet niet meer waar dat precies aan lag. Ik denk dat hij toch ook wel een jaar met een spalk heeft gezeten. Volgens mij ook alleen 's nachts.
L2014 & H2017
<<

jenjoeny

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 13 Apr 2014 20:12

Bericht 29 Dec 2015 21:55

Re: Op tenen lopen.

Liadan, bij hem dus alleen fysio. De behandeling verschilt dus denk ik echt heel erg per kind en misschien per orthopeed? Ik heb alleen het gevoel dat we het met alleen fysio niet gaan redden. Het doet hem echt pijn als hij plat probeert te staan. Die oefeningen op de trap of glijbaan kunnen we nu misschien alvast gaan doen.
Over twee weken hebben we de afspraak.
<<

Anoniem185

Bericht 29 Dec 2015 22:38

Re: Op tenen lopen.

jenjoeny schreef:Bedankt voor je reactie bob. Dat is best lang zeg, 2 jaar spalkjes. Maar gelukkig is dat snachts, dat scheelt al wel weer.
Fijn dat het bij je zusje weer goed is gekomen en hakken dragen is voor vrouwen inderdaad ook nog een optie ;)
Had ze er ook fysio bij?

Heb het aangepast. Ik dacht dat het langer was, maar het is 'maar' dik een half jaar geweest. Ze is ook bij de fysio geweest, maar dat was niet zo heel lang, maar een paar keer voor wat tips en trucs.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 29 Dec 2015 22:54

Re: Op tenen lopen.

De zoon van een vriendin van liep ook op zijn tenen. Hij heeft spalken voor snachts. Een jaar lang. Hij is trouwens 9
2014 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 29 Dec 2015 23:58

Re: Op tenen lopen.

Mijn stiefzoontje -nu ook zes- loop ook nog steeds veel op zijn tenen, van jongs af aan gedaan. Wij corrigeren hem hier ook vaak in maar hij kan gelukkig wel gewoon op platte voet lopen.

Goed dat jullie actie hebben ondernomen, hoe eerder hoe beter lijkt mij.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 30 Dec 2015 00:10

Re: Op tenen lopen.

Mijn oudste heeft die ook gedaan. Ook naar de orthopeed en fysio geweest, maar kon nog net zijn voeten op 90 graden krijgen dus deden ze niks behalve oefeningen. Nu doet hij het niet meer.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 30 Dec 2015 11:55

Re: Op tenen lopen.

Een kleuter uit mijn klas deed het ook heel erg. Zij is toen geopereerd omdat ze te korte spieren had waardoor ze ook haast niet anders kon lopen. Daarna moest ze inderdaad een hele tijd in het gips en fysio.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 30 Dec 2015 12:00

Re: Op tenen lopen.

Ik ben 31 en ik doe het nog steeds. Ik kan echt wel normaal lopen maar op mijn tenen lopen voelt gewoon veel lekkerder en natuurlijker. Het ziet er misschien een beetje raar uit als ik geen schoenen draag, haha. Ik heb er verder geen last van eigenlijk.
<<

jenjoeny

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 13 Apr 2014 20:12

Bericht 30 Dec 2015 14:02

Re: Op tenen lopen.

Het hangt er dus denk ik echt vanaf hoever hij zijn voet nog kan bewegen en hoe kort zijn spieren zijn. Hopelijk valt het nog wat mee. We zullen het over twee weken wel horen. Bedankt voor de reacties!
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 04 Feb 2016 21:11

Re: Op tenen lopen.

Even uppen, want mn dochtertje van 3 doet dit ook veel.
We zijn begonnen er iets van te zeggen alleen gaat ze t daarom dan weer expres doen.. Lastig. Vooral mn vriend is er allerter op, mij viel t minder op (totdat hij t zei natuurlijk, maar hij is nog steeds degene die t als eerste ziet)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 04 Feb 2016 22:31

Re: Op tenen lopen.

Elsa schreef:Even uppen, want mn dochtertje van 3 doet dit ook veel.
We zijn begonnen er iets van te zeggen alleen gaat ze t daarom dan weer expres doen.. Lastig. Vooral mn vriend is er allerter op, mij viel t minder op (totdat hij t zei natuurlijk, maar hij is nog steeds degene die t als eerste ziet)


Mijn dochtertje is even oud en loopt ook veel op haar teentjes. Toen ik dit topic gelezen had, ging ik er bij mijn dochtertje ook meer op letten en zei dan tegen haar dat ze op platte voeten moet lopen.
Verder heb ik haar uitgelegd dat de spieren in haar beentje korter worden en ze daardoor straks niet meer goed kan rennen. (nav dit topic) Vorige maand nog eens nagevraagd op het CB die zeiden dat je er na het vierde jaar op moet gaan letten. Maar daar zijn we dus al mee begonnen.
Langzaam aan doet ze het steeds minder vaak, dus denk wel dat dit iets tijdelijks is!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 04 Feb 2016 22:52

Re: Op tenen lopen.

Dan hebben we nig een jaar!
Ze doet t hier met momenten, de ene dag veel meer dan andere. Met of zonder schoenen lijkt niet uit te maken.
We gaan er gewoon mee door om t te benoemen.

Ik schrok laatst wel een beetje op mn werk. Een bewoner loopt daar ook veel op zn tenen (was me ook nog niet erg oogevallen maar idd) en toen zei collega dat autisten vaker op zn tenen lopen. Gelukkig lees ik hier dat t ook een normale fase kan zijn ;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5688

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 04 Feb 2016 23:09

Re: Op tenen lopen.

Mijn nichtje van (sinds 2-2 4 jaar) doet dit ook nogsteeds. Wordt wel steeds minder. Het lijkt vooral een gewoonte die terug opkomt op het moment dat ze (ver)moe(id) is.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 04 Feb 2016 23:27

Re: Op tenen lopen.

Dora schreef:Mijn nichtje van (sinds 2-2 4 jaar) doet dit ook nogsteeds. Wordt wel steeds minder. Het lijkt vooral een gewoonte die terug opkomt op het moment dat ze (ver)moe(id) is.


Hier idd ook als ze vermoeid is, maar ook als ze hee; enthousiast is of aan het huppelen is geweest. Dan loopt ze weer even verder op haar teentjes. :love:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Feb 2016 07:59

Re: Op tenen lopen.

Er zijn heel veel habituele tenenlopers: ofwel zonder oorzaak. Deze kinderen kunnen wel plat, maar bij spanningen (zenuwen, enthousiasme, niet lekker zijn, etc) zie je deze kinderen omhoog wippen. Met deze categorie doen wij als kinderfysio niets. Tenzij het kind er zelf vanaf wil, maar dan nog volstaat vaak uitleg dat het passend is bij de leeftijd en vaak vanzelf over gaat als ze letterlijk zwaarder op de voeten komen te staan rond de pubertijd. Door hun eigen lichaamsgewicht zakken ze door. Bij deze categorie geldt dat ze wel plat moeten kunnen blijven staan en geen pijn ontwikkelen.

Dan heb je de tenenlopers die wel verkorting hebben aan pezen en/of spieren. Die ontwikkelen vaak pijn en kunnen niet meer plat op de voeten staan. Hierbij kan fysiotherapie helpen, maar...een spier gaat niet harder groeien door een paar keer per dag even te rekken. Een spier groeit op zijn eigen tempo. Het langer worden rekken gebeurt alleen door acht uur per dag spalken te dragen (dus gedurende de nacht) en dan is nog maar de vraag of dat afdoende is omdat spieren nu eenmaal in hun eigen tempo groeien. En dat laatste is lastig, omdat de botten net wat harder groeien en er dus echt serieuze verkortingen ontstaan. Die worden dan met een zigzagsnee langer gesneden. Zes weken gips en dan fysio om te zorgen dat de nieuwe lengte behouden blijft.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

jenjoeny

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 13 Apr 2014 20:12

Bericht 05 Feb 2016 09:58

Re: Op tenen lopen.

Jip, als ik jouw reactie zo lees heeft fysio dus weinig zin en komt het uiteindelijk toch neer op een operatie en daarna gips en fysio?
Wij zijn nu sinds 3/4 weken bezig met fysio en ik heb inderdaad ook wel wat mijn twijfels erbij. Als de fysio zijn enkels wat masseert is het vaak wel iets soepeler, maar dat is maar tijdelijk natuurlijk. We moeten 2 keer daags rekken en hebben nog wat andere oefeningen. De fysio zelf liet ook wel wat doorschemeren dat met fysio niet alles zomaar op te lossen is. Vanmiddag moeten we weer heen, ik ben benieuwd...
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Feb 2016 11:18

Re: Op tenen lopen.

Of er gegipst moet worden en geopereerd is aan de orthopeed. Maar elke week fysio voegt ws weinig toe. Ik zou wel tot de orthopeed de oefeningen blijven doen...en als massage verlichting geeft, dan kun je vragen of de fysio jou kan leren hoe je dat zelf kunt doen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 05 Feb 2016 11:34

Re: Op tenen lopen.

Jip, is het erg dat ik op mijn 31e dat nog altijd doe?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Feb 2016 11:54

Re: Op tenen lopen.

Zolang je geen pijnklachten hebt en nog plat op je voeten kunt staan niet!

jij valt dan in de categorie bijzonder ;-)
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 05 Feb 2016 12:01

Re: Op tenen lopen.

Jip schreef:Zolang je geen pijnklachten hebt en nog plat op je voeten kunt staan niet!

jij valt dan in de categorie bijzonder ;-)


Haha, nou fijn om te horen! :wink:

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers