Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toelaten

<<

Anoniem148

Bericht 27 Dec 2015 15:17

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Als er een medisch probleem is niet maar anders wel. Is anders niet te doen.

Heb een kindje in de klas gehad met down. Haar moeder kwam haar iedere keer verschonen dus die moesten we bellen. Maar de enkele keer dat moeder weg was, deed ik dat zelf. Je bent dan wel even bezig want je hebt daar geen praktische plek voor. Al die tijd zijn de kinderen eigenlijk alleen.

Gaat dus teveel tijd inzitten en je hebt wel andere dingen te doen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 27 Dec 2015 15:36

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Leerplichtige kinderen kunnen voor zover ik weet op basis daarvan niet geweigerd worden op regulier onderwijs.
#teammaple🍁
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 27 Dec 2015 15:43

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

anoniem213

Bericht 27 Dec 2015 15:47

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Urban Naked schreef:Leerplichtige kinderen kunnen voor zover ik weet op basis daarvan niet geweigerd worden op regulier onderwijs.

Maar kinderen van vier zijn niet leerplichtig en worden meestal wel naar school gestuurd.
<<

Anoniem193

Bericht 27 Dec 2015 16:37

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Maar er zijn ook kinderen van 5 die dus wel leerplichtig zijn, maar nog niet zindelijk.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 27 Dec 2015 17:36

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Ja die van 4 kunnen dus geweigerd worden, maar die van 5 volgens mij niet. Dat bedoel ik. Vandaar 'leerplichtig'.
#teammaple🍁
<<

Anoniem286

Bericht 27 Dec 2015 18:08

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Je kunt een kind, naar mijn mening, geen onderwijs ontzeggen omdat het niet zindelijk is. Het is wel een streven en ik kan me ook voorstellen dat het heel onhandig is als een kind niet zindelijk is, maar dan zullen de ouders samen met school naar een oplossing moeten zoeken.
<<

Anoniem142

Bericht 27 Dec 2015 20:46

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Iets met passend onderwijs?

Alle kinderen hebben recht op onderwijs en scholen zijn verplicht om rekening te houden met beperkingen van kinderen.
<<

zaager

Noob

Berichten: 2

Geregistreerd: 27 Dec 2015 21:07

Bericht 27 Dec 2015 21:29

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

misschien een kinder tv show houden in de kleuter klasjes, waar ze uitleggen hoe het moet
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Dec 2015 22:58

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Praktisch gezien zeg ik als juf ja, officieel hebben wij ook als regel op school dat we kinderen die niet zindelijk zijn niet toelaten. Je komt er als juf met 28 kleuters gewoon niet toe om continue kinderen te verschonen. Natuurlijk gebeuren ongelukjes maar wanneer kinderen nog niet zindelijk zijn mogen ze officieel niet komen.

Onofficieel probeer je natuurlijk samen met ouders naar oplossingen te zoeken maar '' gewoon'' maar een paar keer per dag verschonen gaat gewoon niet. En dit heeft echt totaal maar dan ook totaal niets te maken met passend onderwijs. Wanneer er iets medisch aan de hand is bekijk je dit natuurlijk ook heel anders als wanneer een kind '' gewoon''' nog niet zindelijk is.

Praktijk leert overigens ook wel dat kinderen vaak toch wel grotendeels zindelijk worden voor ze echt naar school komen omdat ze zich groot voelen en graag naar school gaan.
Ik stuur mijn jongste kinderen en kinderen die vaak ongelukjes hebben vaak naar de toilet. Dat voorkomt gelukkig een hoop ongelukjes maar het is iedere week toch wel raak.

Denk dat het ook niet te snappen is als je geen (kleuter) juf bent, het is niet '' zomaar'' even verschonen wanneer je nog 28 andere kleuters in een klas hebt zitten.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem142

Bericht 27 Dec 2015 23:05

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Hoeveel kinderen zijn er ieder jaar dan precies niet echt zindelijk in een klas met 28 kinderen (ongelukjes daargelaten, 't blijven kleuters)? En bij hoeveel kinderen ligt hieraan niets ter grondslag?
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Dec 2015 23:09

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Ik heb gemiddeld 1-2 kinderen die echt nog niet zindelijk zijn op het moment dat ze 4 jaar geworden zijn. Bij 1 daarvan lag het, en dat zei moeder ook, voornamelijk aan laksheid om ermee aan de slag te gaan. Bij de ander ligt het wat lastiger, dat kind heeft wel meer een geschiedenis maar volgens zijn kinderarts zou zindelijkheid hier los van staan. Ik denk dat het bij kind 2 dan ook meer een vorm van aandacht vragen is als het daadwerkelijk niet zindelijk zijn.

Maar los van die 2 hebben ook andere kinderen nog wel eens ongelukjes natuurlijk.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 27 Dec 2015 23:18

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Ik snap wel dat het lastig is voor scholen en als het echt laksheid is vind ik ook dat ouders daar wel mee aan de slag moeten en de school ze daar ook op aan mag spreken. Als het medisch is of als kinderen echt hun best doen maar het gewoon nog vaak fout gaat dan heeft school het maar te accepteren. Ouders zullen er dan net zo goed niet blij mee zijn maar ik vind niet dat je een kind daarom moet weigeren op school.

In de klas van mijn zoon hebben ze als regel dat als ze in de kring zitten ze niet naar de wc mogen. Toen hij in groep 1 zat kon hij zijn plas nog niet echt ophouden, hij was wel zindelijk maar hij kon niet tot het einde van de kring wachten. Soms ging hij ook nog wel 10 keer per dag plassen. Hij plaste tijdens de kring ook steeds in zijn broek. De juf heeft dit een paar keer tegen me gezegd maar ja ik kan ook niet toveren dat hij z'n plas langer op kon houden. Uiteindelijk is de regel aangepast en mocht niemand tijdens de kring naar de wc behalve mijn zoon.

Ongelukjes verschonen ze hier trouwens zelf als ze geplast hebben, eventueel met behulp van een ander kindje. Als ze poepen weet ik niet.
2010 2012
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Dec 2015 23:24

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Bij mij mogen ze ook niet naar de wc wanneer we in de kring zitten. Sommige kinderen stuur ik voordat de activiteit start naar de wc en een enkeling mag wel naar de wc omdat dat het anders idd mis gaat. Maar de andere kinderen snappen dat prima.

Wanneer een kind echt zijn best doet is het voor mij ook een ander verhaal maar een ouder die toegeeft er '' geen zin in te hebben'' en een juf kan dat toch ook..euh nou dat valt nou eigenlijk niet in mijn takenpakket ( kinderen zindelijk maken)
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 27 Dec 2015 23:37

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Maeve schreef:Bij mij mogen ze ook niet naar de wc wanneer we in de kring zitten. Sommige kinderen stuur ik voordat de activiteit start naar de wc en een enkeling mag wel naar de wc omdat dat het anders idd mis gaat. Maar de andere kinderen snappen dat prima.

Wanneer een kind echt zijn best doet is het voor mij ook een ander verhaal maar een ouder die toegeeft er '' geen zin in te hebben'' en een juf kan dat toch ook..euh nou dat valt nou eigenlijk niet in mijn takenpakket ( kinderen zindelijk maken)


Ja ben ik met je eens. Ik snap ook niet dat ouders geen zin hebben om hun kind zindelijk te maken, is toch ook alleen maar makkelijker voor jezelf.

Mijn dochter is bijna vier en heeft ook nog veel ongelukjes (mijn kinderen hebben allebei eenzelfde medische oorzaak hiervoor trouwens) maar ik probeer wel echt om haar zo goed mogelijk zindelijk te hebben voordat ze over twee maanden naar school gaat. Dan zal ik ook wel aangeven bij de juf dat zij waarschijnlijk ook niet zolang kan wachten in de kring maar dat ze dat maar even moeten uitproberen en ze krijgt elke dag schone kleertjes mee zodat ze zich om kan kleden.
Laatst gewijzigd door Lexi op 27 Dec 2015 23:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
2010 2012
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Dec 2015 23:41

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Kijk als ouders en kind er moeite voor doen ben ik de laatste die er iets van gaat zeggen. Wanneer er gewoon thuis ook geoefend wordt, kindje zelf ook kleren meekrijgt etc dan is het allemaal oke. Maar helaas zijn er ook andere gevallen;)
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 30 Dec 2015 09:25

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Ik snap het wel hoor. En een basisschool heeft zelfs wettelijk het recht een niet zindelijk kind te weigeren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d-weigeren

Als het kind leerplichtig is en nog niet zindelijk zal er met de leerplichtambtenaar gekeken moeten worden hoe het dan aan te pakken, als school een noet zindelijk kind weigert aan te nemen.

Ik moet even kijken hoe ze hier op school omgaan met plassen tijdens de kring trouwens. Want Jason is ruim een jaar zindelijk, maar moet ivm zijn syndroom vaak plassen en kan het dan ook niet lang ophouden.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Jan 2016 13:32

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Nee, ik vind het echt te ver gaan om een kind onderwijs te ontnemen omdat hij/zij toevallig nog niet zindelijk is. Ik zie dat als een soort straffen, terwijl zindelijk worden een natuurlijk proces is waarin het ene kind nou eenmaal sneller is dan het andere kind. Daarnaast zijn er ook een heleboel niet medische oorzaken van nog niet zindelijk zijn, zoals angst, onzekerheid, slechte thuissituatie, stress, etc. Het lijkt me erg slecht voor het zelfvertrouwen van een kind als het niet naar school mag omdat het nog in zijn of haar broek plast. En ik denk dat naar schoolgaan en contact hebben met zindelijke kindjes ook een heel positief effect kan hebben op het zindelijk worden. Goed voorbeeld doet goed volgen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem147

Bericht 05 Jan 2016 16:55

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Toevallig stond er een paar weken geleden een artikel in de krant dat ouders tegenwoordig later beginnen met het zindelijk 'maken' van hun kinderen. Volgens onderzoekers/artsen is het lichaam van een 2/2,5 jarige klaar om zindelijk te worden en beginnen in Nederland steeds meer ouders pas rond de 3 jaar aan het hele 'zindelijkheidsproces'. Mede daardoor zouden er meer kinderen problemen krijgen op het basisonderwijs omdat ze nog niet volledig zindelijk zijn.

Los gezien van kinderen die door stress problemen hebben met zindelijkheid.

(Edit: het was een ander artikel dan die hierboven staan qua link. Want er werd echt gesproken over momenten om zindelijkheid te stimuleren.)
<<

Anoniem166

Bericht 05 Jan 2016 19:31

Re: Stelling #44: Alleen zindelijke kinderen op scholen toel

Het recht op onderwijs is een grondrecht. Een kind dat weigeren omdat hij niet zindelijk is, vind ik veel te ver gaan, ook als het kind 4 is en volgens de wet nog niet leerplichtig is. Ik vind ook dat er tegenwoordig veel te makkelijk wordt gedacht dat de kinderen vroeger sneller zindelijk waren en dat het met de laksheid van ouders van nu te maken heeft. Er is ook nog zoiets als verbeterd inzicht, dat je beter kunt starten met zindelijkheidstraining als je kind daar aan toe is en dat je dan in het belang van en het welzijn van je kind denkt. Het ene kind geeft het al heel vroeg aan (het kindje van Lilou meen ik in het zwangerschapstopic) en de ander is er wat later mee. Ik ben veel meer voor de lijn volgen van het kind dan pressie uitoefenen, omdat dat vroeger ook gebeurde.

Tja, dan zijn nu iets meer kinderen nog niet volledig zindelijk als ze naar school gaan. De meesten zijn het nog altijd wel, en de kinderen waarvan de ouders echt laks zijn, pik die er dan maar uit. Maar met de kinderen weigeren pak je het kind en dat vind ik echt onrechtmatig,

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers