Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

<<

Anoniem250

Bericht 27 Dec 2015 13:49

Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Dat hoor ik weleens. Is dat zo? Hoe groot is de stap van 2 naar 3? Vooral als de oudste 2 nog erg jong zijn? En hoe gaat het met borstvoeding? Dat lukt tussendoor? Mijn oudste twee slapen nog niet door. Dus ik stel me soms een beetje voor hoe het is om nachtvoedingen te geven, terwijl de andere twee ook nog wakker worden.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat straks. Ik kan me er nog geen voorstelling bij maken. Als ik hoor dat een derde er gewoon bij komt en meedraait in het ritme dan vind ik dat erg geruststellend. Ik ben vooral benieuwd of moeders dat echt zo ervaren en hoe dat dan gaat.
<<

Anoniem258

Bericht 27 Dec 2015 16:05

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Hier kwamen Nr 3 en 4 toen de oudste 3 was en de tweede net 2. Ik heb de tweeling 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Ik was wel blij dat de oudste dus ook nog niet naar school ging, ik kon dus nog rustig aan doen de hele dag.
Het werd voor mij pas pittiger toen de tweeling een jaar was geweest en de oudste dus naar school ging, en Nr 2 nogal ruzie kon maken met de tweeling. Het eerste jaar is me hard meegevallen. Al vraag ik me achteraf wel eens af hoe ik het heb gedaan, maar toen ik er middenin zat heb ik dat nooit zo ingezien.
Ik doe en deed veel alleen omdat mijn man heel vroeg weg is 's morgens, voor 5 uur meestal, en bijna altijd pas thuis als de kinderen al in bed liggen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 27 Dec 2015 17:52

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Hier 3 kinderen, toen de jongste geboren werd was de oudste ruim 4 en de middelste ruim 2,5. Ik heb geen ervaring met borstvoeding dus daar kan ik weinig over zeggen.

Aan de ene kant zeg ik ja, de 3e deed ik er "zo" bij. Hij draaide gewoon mee in het schoolritme dat we al hadden, hij moest ook wel. Hij was vrij makkelijk en dat scheelde een hoop, voedingen en slaapjes kon ik een beetje sturen. Je weet bij een 3e wel een beetje wat je kan verwachten en ik was daarom ook best relaxt.

Aan de andere kant is 3 kinderen best druk. Sinds de jongste er is ben ik veel meer moe, ondanks dat we 3 goede slapers hebben en gebroken nachten nauwelijks meer voorkomen. De middelste zit nu ook op school en soms bedenk ik me wel eens hoe makkelijk we het nu gehad zouden hebben als we maar 2 kinderen gehad hadden, hoeveel vrije tijd ik dan gehad zou hebben. Maar goed, die tijd breekt vanzelf aan als het goed is :)

Ik vind de dynamiek van een gezin met 3 kinderen erg leuk. De kinderen hebben een keuze met wie ze willen spelen. Ze zijn alle 3 gek op elkaar en de jongste doet echt niet voor ze onder. Hij is echt de benjamin en het is zó gezellig!

Dus, conclusie: ik vind het over het algemeen een eitje en soms rete vermoeiend, maar dat kan het met 1 kind ook zijn. Het is gewoon heel erg leuk! Wel is het trouwens zo dat de oudste 2 hele makkelijke kinderen zijn. De jongste daarentegen... Die kan zo driftig en eigenwijs doen, als ik er daar 3 van gehad zou hebben weet ik niet wat mijn antwoord was geweest :smile:
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 27 Dec 2015 20:37

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Ik heb geen idee maar mijn moeder zegt dat ook altijd :).
<<

Anoniem171

Bericht 28 Dec 2015 16:49

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Ik heb het meest moeten wennen aan van 0 naar 1 kind. Bij tweede en derde gingen zij in het ritme mee. Ik ben steeds meer gewend geraakt aan hele dag bezig zijn, opletten, zorgen voor etc.
Als er nu één kind minder is denk ik al jeetje wat ik het relaxt met maar 1 of 2 kinderen. Terwijl toen ik 'maar' 1 of 2 kinderen had vond ik mijzelf al echt druk. Dus wat dat betreft ben ik er langzaam in gegroeid zeg maar.

Tweede werd geboren toen eerste 19 maanden was en derde werd geboren toen tweede 27 maanden was.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 28 Dec 2015 17:24

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Zoals Nana het ervaart, ervaar ik het ook. Van 0 naar 1 vond ik absoluut het zwaarste. Ook ik vind het heerlijk rustig als er 1 kind niet is, ik vraag me ook nog wel eens af waar ik in hemelsnaam zo druk mee was met 1 kind. Je went er echt aan en groeit erin mee.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem250

Bericht 28 Dec 2015 19:49

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Dat zijn eigenlijk best geruststellende reacties. Ook leuk om te lezen dat de dynamiek van drie kinderen leuk is. De eerste twee zijn bij mij een tweeling, dus ik ben van 0 naar 2 gegaan. Qua zwangerschap merk ik veel verschil. Ik voel me nu veel beter. Ik vraag me af of het straks ook echt anders is. 1 Baby in plaats van twee. Ik heb vandaag besloten de kinderen niet naar kdv te brengen tijdens verlof, omdat ik dat zelf moet doen en geen zin heb drie kinderen in de ochtend aan te kleden en in te laden om er twee van weg te brengen. Hoop dat ik met alledrie snel in een ritme kom.

Hoeveel tijd zijn jullie s ochtends kwijt om iedereen klaar te maken voor kdv/school? En met werk is dat ook goed te combineren?

Bedankt alvast!
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 15:52

Bericht 28 Dec 2015 20:53

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Hier drie kinderen, waarvan nr 2 en 3 tegelijk kwamen. Hoe oud zijn jouw kinderen als de derde geboren wordt ? Het scheelt natuurlijk best qua zelfstandigheid of ze 2 of 3.5 zijn bijvoorbeeld. Met werk vind ik het niet anders te combineren dan met, toen in ons geval, 1. De opvang tijden zijn hetzelfde alleen heb je een (of 2) kind meer aan te kleden, eten, wassen,vervoeren. Hier gaat het allemaal nu op de automatische piloot en zijn we s ochtends binnen een uur klaar. Ik gok dat als je gewend bent twee tegelijk klaar te maken voor de opvang, een derde niet gek veel tijd meer gaat kosten.

Ojaa en qua nachten, die zijn hier consequent heel kort en onderbroken, maar dat went en gaat, ooit, ook wel weer voorbij. Ik weet ook niet hoever je zwanger bent, maar als dat nog eventjes duurt dan kan er veel gebeuren qua nachten van de andere 2.
<<

Anoniem250

Bericht 28 Dec 2015 21:20

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Trui dat is dezelfde situatie maar dan omgekeerd. Hoeveel leeftijdsverschil zit er bij jou tussen? Kon je aan het eind van de tweelingzwangerschap nog wel voor de oudste zorgen?

Ik ben nu 12 weken zwanger en ik hoop dat de tweeling kan lopen als de baby komt. In ieder geval dus drie onder de twee. En tja die nachten, die zijn inderdaad al gebroken. Fijn te lezen dat het qua werk en ochtenden niet veel verschil maakt.

Bedankt voor je reactie.
<<

Anoniem250

Bericht 28 Dec 2015 21:27

Re: Een derde kind. Die doe je er zomaar even bij?

Meggy ik vind het echt heel knap dat je zolang borstvoeding hebt gegeven aan een tweeling. Ik heb het 3,5 maand gedaan, maar ik vond het door het kolven echt niet fijn. Ik hoop nu op een andere ervaring. Ik wil in ieder geval niet dat kraamzorg zich ermee bemoeit.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers