Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Knoflook-amandelsoep van Jamie

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 23 Dec 2015 12:00

Knoflook-amandelsoep van Jamie

Wie heeft dit gerecht weleens gemaakt volgens recept van Jamie? Wij willen dit vrijdag als voorgerecht maken maar vinden het nogal onduidelijk of je de boel nou moet pureren of dat je alleen de amandelen fijnhakt en deze door de knoflooksoep met stukjes brood roert.

Toen ik mijn vraag googelde kwam ik toevallig op ons forumpje terecht en zag ik dat Harri en Azi hier een paar jaar geleden ook een discussie hierover hadden :).

Dit is het recept:

Rooster de knoflook in een op 180 voorverwarmde oven +/- een 1/2 uur tot de teentjes zacht aanvoelen. Fruit intussen in een grote koekenpan in 4 el olijfolie de witte ui op laag vuur +/- 10 minuten of tot hij heel zacht en glazig is. Roer de room en bouillon erdoor, breng alles aan de kook en laat het 10 minuutjes zachtjes doorkoken terwijl je op de knoflook wacht. Neem de knoflook uit de oven, laat de teentjes enigszins afkoelen en druk er dan alle zachte, gouden pulp uit. Roer die door de soep en gooi de knoflookschilletjes weg.

Snijd de korsten van het ciabattabrood, scheur het brood in kleine stukjes en gooi die in de soep. Voeg de sherryazijn toe en laat de soep nog 5 minuten pruttelen. Hak de geroosterde amandelen fijn met een staafmixer of foodprocessor. Breng de soep met zout en peper, serveer hem in grote kommen, leg er partjes sinaasappel, gescheurde koriander- en muntblaadjes op en bedruppel alles met een flinke scheut extra vergine olijfolie.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

anoniem213

Bericht 23 Dec 2015 12:03

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Waar komen de amandelen ineens vandaan? Zitten die al in de soep of zijn die nog los? Het deel dat je ze (moet) toevoegen ontbreekt namelijk. Zoals ik het nu lees, zou ik alleen de amandelen malen en dan gewoon toevoegen. Ook al zegt hij daar nu niks over.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 23 Dec 2015 12:05

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Ik heb ooit eens knoflooksoep gemaakt en die was echt verschrikkelijk smerig....
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 23 Dec 2015 12:09

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Ja precies, er mist echt wat info he? Het staat ook letterlijk zo in z'n kookboek. Het lijkt erop dat je ze inderdaad gewoon moet toevoegen, maar hij maakt daarna in zijn boek nog een vergelijking met de Spaanse amandelsoep met knoflook die je ook koud kunt eten, en in alle recepten die we daarvan vonden stond dat alles moest worden gepureerd.

Geen wereldprobleem, maar ik vraag me af of de amandelsmaak genoeg in de soep trekt als je er alleen maar wat schaafsel bijdoet op het laatst. Gelukkig is het een diner voor twee dus als het mislukt hebben we alleen onszelf ermee :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

anoniem213

Bericht 23 Dec 2015 12:14

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Teun schreef:Ja precies, er mist echt wat info he? Het staat ook letterlijk zo in z'n kookboek. Het lijkt erop dat je ze inderdaad gewoon moet toevoegen, maar hij maakt daarna in zijn boek nog een vergelijking met de Spaanse amandelsoep met knoflook die je ook koud kunt eten, en in alle recepten die we daarvan vonden stond dat alles moest worden gepureerd.

Geen wereldprobleem, maar ik vraag me af of de amandelsmaak genoeg in de soep trekt als je er alleen maar wat schaafsel bijdoet op het laatst. Gelukkig is het een diner voor twee dus als het mislukt hebben we alleen onszelf ermee :)

Ja, het is echt een beetje gek. Je kunt het recept ook twee keer maken. Dan maak je een pan waarin je alles pureert en een pan waarin je het later toevoegt :angel:.
<<

anoniem213

Bericht 23 Dec 2015 12:15

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Teun! Ik heb gezocht in het Engels. Hier staat dat je de soep samen met de amandelen in je keukenmachine moet doen: http://www.jamieoliver.com/recipes/brea ... P707MsW.97
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 23 Dec 2015 12:22

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Yay, thanks dear! Gewoon slecht vertaald dus, wij hebben het kookboek in het Nederlands in de kast staan. He nou kan ik weer rustig slapen vannacht :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

anoniem213

Bericht 23 Dec 2015 12:23

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Teun schreef:Yay, thanks dear! Gewoon slecht vertaald dus, wij hebben het kookboek in het Nederlands in de kast staan. He nou kan ik weer rustig slapen vannacht :)

Slaap is belangrijk, daar doe ik dit natuurlijk voor ;). Ik bedacht inderdaad ineens dat kookboeken van Jamie wel vaker hier en daar rare vertalingen bevatten. Geluk dat het recept dus gewoon op zijn website staat in het Engels!
<<

Anoniem273

Bericht 23 Dec 2015 14:32

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Ik pureer het nooit inderdaad, gewoon lekkere dikke soep :) Ik gebruik amandelschaafsel en dat rooster ik kort en voeg ik o toe. De ciabatta roer ik erdoor maar ik pureer niks.

Deze soep is alles behalve smerig, echt zooooo lekker!
<<

Anoniem273

Bericht 27 Dec 2015 10:34

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Teun, hoe vond je de soep? :)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 27 Dec 2015 11:20

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

HEEL erg lekker! Die komt zeker vaker op het menu. Er was alleen een teentje knoflook ontploft in de oven tijdens het poffen, dus van de geur kunnen we ook nog een tijdje genieten ;-)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem273

Bericht 27 Dec 2015 11:35

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Hahaha :D Gelukkig ruikt gepofte knoflook lekkerder dan gewoon rauw, maar kan me voorstellen dat 't nog wel even blijft hangen!
<<

Anoniem273

Bericht 27 Dec 2015 11:36

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

P.s. Ik ga 'm van de week ook weer maken! Al een hele poos niet meer gegeten en m'n man vraagt er wel eens om. Fijn dat het in de smaak viel!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Dec 2015 12:11

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Het zag er op je FB ook echt yummie uit Teun, misschien toch maar eens maken! Het klinkt alleen zo gek he, knoflooksoep :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem273

Bericht 27 Dec 2015 12:13

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Ik zie de foto niet op je FB!
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 27 Dec 2015 12:32

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Hij staat op instagram :). Credits voor het mooie opmaken van het bord zijn voor mijn man!

Afbeelding
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem273

Bericht 27 Dec 2015 12:34

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Gave foto, inderdaad mooi opgemaakt!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Dec 2015 13:16

Re: Knoflook-amandelsoep van Jamie

Ah potato potaato :smile: :angel:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers