Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 21 Dec 2015 18:01

Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Door omstandigheden moet ik er grote rekening mee houden dat ons kindje geboren gaat worden d.m.v. een geplande keizersnede. Misschien hebben we nog een keuze om het via de natuurlijke weg te proberen, maar de kans dat dat niet lukt is erg groot volgens de gynaecoloog. Over vijf weken wordt de situatie opnieuw bekeken en maken we definitief de beslissing.

Ik weet dat hier veel meer moeders zijn die een geplande keizersnede ondergingen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie?
- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer?
- Hoe verliep het herstel?
- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang?
- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Geel

Bericht 21 Dec 2015 18:04

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Hé Teun, wat vervelend joh! Of vind je het juist wel fijn? Ik ben wel benieuwd naar de omstandigheden, wil je vertellen wat die zijn waardoor je misschien een gepland keizersnee moet ondergaan? Sterkte met het voorbereiden hierop en de beslissing die je moet nemen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 21 Dec 2015 18:13

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Er is een myoom ontdekt naast mijn baarmoedermond, van ruim 6 bij 9 cm. Dit is een grote ronde niet flexibele bal die er niet hoort te zitten en waardoor het kindje waarschijnlijk niet goed door het geboortekanaal kan komen. Het irritante is alleen dat niemand echt met zekerheid kan voorspellen wat het precies gaat doen tijdens een geboorte, maar de gynaecoloog was vandaag niet zo positief. Toch wilde hij de beslissing uitstellen omdat ze dus de ervaring missen en over een paar weken een gegronder advies kunnen geven.

Dat ding kan gelukkig voor mezelf niet heel veel kwaad en het kan ook weer krimpen na de zwangerschap. Het zit alleen op een verdomd onhandige plek. Ik vind het best wel even moeilijk, ik zou een natuurlijke geboorte graag mee willen maken. Maar aan de andere kant ben ik blij het het bij toeval is ontdekt, en dat we er nu op kunnen anticiperen. Ik hoopte alleen vandaag op duidelijkheid, nu moeten we nog een paar weken afwachten.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:07

Bericht 21 Dec 2015 18:17

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

He, wat rot Teun!
Ik heb persoonlijk geen ervaring met een keizersnee maar wel als zorgverlener regelmatig bij aanwezig geweest. Ik zou eens kijken naar een 'gentle caesarion', steeds meer ziekenhuizen bieden dat aan en het belangrijkste voordeel daarbij is (vind ik) dat moeder en kind niet meer worden gescheiden. Je kan dan ook je eerste borstvoeding zelfs geven op de operatiekamer of uitslaapkamer waardoor de kans op een succesvolle borstvoedingsstart ook groter is.
Afbeelding
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 21 Dec 2015 18:20

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Ik kan een paar vragen beantwoorden, ik had een spoed ks.

De ruggenprik zetten voelde alleen een beetje onprettig. De weeën deden echt heul veel meer pijn

Ik kreeg hem heel even bij me. Toen ging hij met papa buidelen en na een tijdje kwamen ze samen bij mij op de uit slaapkamer of waar ik ook maar lag, geen idee. Toen mocht hij drinken en het ging gelijk prima.

Ik was al Bijna 24 uur aan het bevallen dus lichamelijk was ik er niet zo goed aan toe. Ik beviel maandagavond en woensdag kon ik pas met Hulp naast bed staan. Vrijdags ging ik naar huis maar ik kon eigenlijk nog niet zo goed lopen. Na 2 weken slikte ik geen paracetamol meer en na mijn verlof voelde ik me pas weer een beetje mezelf.
R. 2013
D. 2016
<<

anoniem203

Bericht 21 Dec 2015 18:39

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie? De prik was vervelend maar de pijn was snel voorbij. Je voelt direct dat het werkt in je benen en dat voelt erg vreemd. Tijdens de operatie heb ik niets gevoeld behalve dat ze op het laatst de baby er met kracht uit moest halen en erg tegen mijn maag drukte. Toen alles was uitgewerkt had ik ook best hevige maagpijn die pas na 2 uur weg trok. Achteraf zat de baby nog erg hoog in mijn buik.
- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer? Ik zag hoe hij geboren werd en hij werd daarna gelijk mee genomen en na 5 minuten mocht ik hem aanraken met mijn gezicht. Ik zat namelijk nog met mijn armen vast en werd gehecht. Vrij snel daarna mocht ik hem lekker bij me houden.
- Hoe verliep het herstel? Ik herstelde goed en kon ook weer vrij snel lopen.
- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang? Ik had gelijk goede productie.
- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan? Bij de eerste wel. Ik heb bij de eerste namelijk een spoedkeizersnede gehad en ik heb wel even het gevoel van falen gehad. Dit heeft wel een paar maanden geduurd. Nu vind ik het nog steeds jammer maar ik heb het een plekje gegeven en het is nu eenmaal zo. Ik heb iig geen gevoel van falen meer. Als ik geen keizersnde had gehad hadden mijn zoon en ik niet meer geleefd.

Ik heb bij de eerste een spoed ks gehad. Daarvoor ben ik 24 uur bezig geweest met bevallen en er zijn veel traumatische dingen gebeurd toen. Bij de geplande keizersnede was ik dan ook nog steeds bang maar ik ben er heel goed doorheen gelootst door de verpleging en artsen om mij heen. Daardoor kan ik ook terug kijken op een goede dag.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 21 Dec 2015 19:56

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Ik heb bij de jongste een geplande keizersnede gehad.

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie?

Ik heb werkelijk waar niets gevoeld van het zetten van de ruggenprik. Voordat ik het wist zat hij er al in. Ik vond het wel een gekke gewaarwording en ben een tijdje bezig geweest met het proberen te bewegen van mijn tenen :smile: Ik was best bang dat ik iets zou voelen en zei dat tegen de gyn, die vervolgens zei dat ze net heel hard in mijn buik hadden staan prikken en als ik daar niets van gevoeld had, ik echt niets zou voelen. Ik heb ook echt geen seconde pijn gehad.

- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer?

Ik kreeg een gentle sectio. Hij werd uit mijn buik gehaald en ze showden hem boven de doek. Toen werd hij heel even meegenomen door de kinderarts voor de eerste controles. Binnen een minuut was hij bij me en werd hij op mijn borst gelegd en daar is hij niet meer vanaf geweest.

- Hoe ging het herstel?

Het herstel verliep goed. Wel de 1e dag erg veel last gehad van naweeën. Het is een flinke operatie en je moet echt jezelf in acht nemen, en de eerste 2 dagen zijn niet grappig maar daarna gaat het al snel beter. Ik mocht na 4 dagen naar huis (het ging zo goed dat ik eventueel met 3 dagen naar huis mocht, maar omdat ze bang waren dat ik thuis te snel teveel zou gaan doen ben ik na 4 dagen ontslagen). Ik heb 1,5 week heel rustig gedaan en daarna moest ik wel weer aan de bak, de oudste naar school brengen etc. Dat ging gewoon goed en ik bouwde alweer snel conditie op.

- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang?

Ja en het kwam totaal niet op gang. Na 4 dagen kolven, aanleggen, kolven, bijvoeden etc. kolfde ik 1 ml en ben ik ermee gestopt. Ik moet wel zeggen dat het bij de oudste 2 ook nooit gelukt is.

- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan?

Ik vond het achteraf gezien niet moeilijk. Ik ben bij de oudste bevallen met een spoed keizersnede onder narcose en bij de 2e natuurlijk. Dat was natuurlijk een wereld van verschil en ik wilde bij de 3e perse natuurlijk bevallen. Dit zat er uiteindelijk niet in en ik heb echt een heel zwaar weekend voor de keizersnede gehad. Ik wilde het niet, het voelde als falen, ik wilde het afzeggen. Totdat het moment daar was en hij werd geboren, dat moment, dat je je kindje voor het eerst ziet, voelde precies hetzelfde als bij de natuurlijke bevalling. En toen was het voor mij gewoon goed zo. Ik was blij dat hij er gezond uit was gekomen en de manier waarop kon me echt niets schelen.

Bij de oudste heb ik wel veel last gehad van hoe de bevallig was gegaan en voelde het alsof ik gefaald had. Dit trok na een paar maanden wel wat weg, met name door er veel over te praten. Ik kon het wel pas echt een plek geven toen de 2e geboren was en ik merkte dat ik voor mijn oudste hetzelfde voelde als voor de middelste, dat de soort bevalling er niet toe deed (achteraf gezien).
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Dec 2015 21:17

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Mouette schreef:He, wat rot Teun!
Ik heb persoonlijk geen ervaring met een keizersnee maar wel als zorgverlener regelmatig bij aanwezig geweest. Ik zou eens kijken naar een 'gentle caesarion', steeds meer ziekenhuizen bieden dat aan en het belangrijkste voordeel daarbij is (vind ik) dat moeder en kind niet meer worden gescheiden. Je kan dan ook je eerste borstvoeding zelfs geven op de operatiekamer of uitslaapkamer waardoor de kans op een succesvolle borstvoedingsstart ook groter is.


Ja, als ik een keizersnede zou moeten zou dat ook echt mijn grote voorkeur hebben.
Verder echt heel vervelend dat je waarschijnlijk niet gewoon natuurlijk kunt bevallen maar wel fijn dat het nu per toeval is ontdekt. Ik hoop natuurlijk dat het allemaal wel mee valt, daar zal ik voor duimen. En anders hoop ik dat je een mooie fijne keizersnedebevalling kunt hebben.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 21 Dec 2015 21:20

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Ik heb bij de oudste twee een geplande keizersnede gehad omdat ze allebei dwars lagen er dus geen andere optie was en ik vond het vooraf absoluut niet vervelend, was juist wel opgelucht. De keizersnede zelf ging helemaal prima en ik heb de prikken niet echt gevoeld.
Bij mij is het erna wel rot verlopen waardoor ik bij de jongste absoluut geen keizersnede wilde, maar dat was meer om de asociatie die ik erbij had dan dat hetzelfde nog eens zou gebeuren want ze verzekerden mij wel dat ze dat zeker niet zouden laten gebeuren. Bij de oudsten heb ik ze namelijk maar heel even een minuutje naast me gehad en moest ik van links naar rechts en weer van rechts naar links kijken waardoor ik nog niet echt een beeld heb gehad en een idee of het goed met ze was of niet. Daarna zijn ze onderzocht en met mijn man meegegaan en werd ik gehecht en naar de uitslaapkamer gebracht waar ze mij 3,5 uur hebben laten liggen en zowel mijn man als mij aan ons lot over lieten zonder enige informatie. Mijn man heeft toen toch maar zijn ouders en broertje naar boven laten komen want hij had nog nooit een baby vast gehouden en wist zich al helemaal geen raad met twee baby's die net op de wereld waren. Ik vond het vreselijk dat hun ze al vast hadden gehad terwijl ik uberhaupt niet wist hoe het met ze ging en ze nog niet vast had gehad.
Een tip die ik dus iedereen mee geef die een (geplande) keizersnede krijgt is om heel duidelijk aan te geven dat je zolang je kind niet in nood is het gewoon de hele tijd bij je wilt hebben zodra hij/zij is onderzocht en dat er ook bij de partner inpeperen dat die daar heel duidelijk in is.

Mijn herstel ging wel heel goed, ik liep na een week weer een halve dag te shoppen en borstvoeding heb ik 5 maanden bijna volledig gegeven aan twee ondanks dat ze mij pas aan het eind vd derde dag hebben laten kolven terwijl ik baby's met honger had! Ze konden live nog niet drinken.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 21 Dec 2015 21:33

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Teun schreef:Door omstandigheden moet ik er grote rekening mee houden dat ons kindje geboren gaat worden d.m.v. een geplande keizersnede. Misschien hebben we nog een keuze om het via de natuurlijke weg te proberen, maar de kans dat dat niet lukt is erg groot volgens de gynaecoloog. Over vijf weken wordt de situatie opnieuw bekeken en maken we definitief de beslissing.

Ik weet dat hier veel meer moeders zijn die een geplande keizersnede ondergingen en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie?
Ik kijk erg positief terug op mijn geplande keizersnee. De ruggenprik is me honderd procent meegevallen, ik heb eigenlijk niks gevoeld. Infuusprik vond ik veel pijnlijker. Ik ben wel even heel misselijk geworden door een bloeddrukdaling als gevolg van de analgesie maar daar kreeg ik gelijk medicatie voor. Het aller-allerfijnste en mooiste was dat ik D geboren zag worden en gelijk bij me heb gekregen (een gentle sectio) Dat heeft het verschil gemaakt. Ik zou zorgen dat je in een ziekenhuis bevalt waar ze dit ook doen.

- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer?
Gelijk dus :).

- Hoe verliep het herstel?
Ik had de tip gekregen om de eerste avond gelijk even op de rand van het bed te zitten. Dit was best pittig maar ik heb het wel gedaan. De volgende ochtend even op een stoel en toen kon ik langzaam uitbreiden naar lopen naar het toilet. De eerste dag en nacht heb ik best veel pijn gehad en ook een paar keer een injectie met morfine gekregen. De eerste dagen/weken kon de wond erg 'branden' maar ondanks dat ging het herstel vrij vlot. Na drie weken liep ik weer naar de supermarkt en terug.

- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang?
Mijn borstvoeding is gelijk goed op gang gekomen en heeft gelukkig niet geleden onder de keizersnee.

- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan?
Ja, ik heb het hier zowel vooral als achteraf wel moeilijk mee gehad. Het voelde alsof ik mijn kind zo cadeau had gekregen en ik er niks voor had hoeven doen. En ik vind het (nog steeds) heel jammer dat ik niet heb mogen ervaren hoe het is om weeën te hebben en het had me heel bijzonder geleken om ineens te merken dat je bevalling begonnen is. Ik weet niet hoe ik het een plekje heb gegeven, ik denk voornamelijk door het uit te spreken en op een gegeven moment gewoon te accepteren dat het is zoals het is. En nu ben ik best wel blij dat ik downunder ongeschonden uit de strijd ben gekomen :).
Laatst gewijzigd door Lady op 21 Dec 2015 21:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 21 Dec 2015 21:36

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Ik heb bij Nora een geplande keizersnede gehad. Mijn bekken zijn waarschijnlijk te smal. Luuk is wel natuurlijk geboren maar heeft bij de geboorte zijn sleutelbeen gebroken en een erbse parese opgelopen.

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie?
Ik was echt vreselijk zenuwachtig. Van het zetten van de ruggeprik heb ik echt niets gevoeld. Ook van de operatie verder heb ik niets gevoeld. Ik kreeg wel een sterke bloeddruk daling waardoor ik erg duizelig werd. Kreeg daar meteen medicatie voor en toen ging het snel beter.

- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer?
Nora zou eigenlijk meteen bij me gelegd worden en ook bij me mogen blijven in de uitslaapkamer. Maar helaas kreeg ze veel vruchtwater binnen tijdens de keizersnee waardoor ze een slechte start had. Ik heb haar een paar seconde mogen zien en toen moest ze meteen naar de neonatologie waar ik haar een uur of drie later weer zag.

- Hoe verliep het herstel?
Het herstel verliep eigenlijk wel goed. De eerste dagen wel veel pijn gehad maar met paracetamol en diclofenac was het goed te doen. Ik heb 1 keer een injectie met morfine gehad.

- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang?
Ja heb een week of twee borstvoeding gegeven maar om andere redenen gestopt. Ondanks dat Nora de eerste 24 op de neonatologie lag was de borstvoeding wel goed op gang gekomen.

- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan?
Nee heb het er niet moeilijk mee gehad dat ik niet natuurlijk mocht bevallen.
Waar ik het wel moeilijk mee heb gehad is dat mijn beide kinderen een moeilijk start hebben gehad ivm complicaties. Ik kreeg de keizersnede omdat de complicaties bij Luuk nog veel erger hadden kunnen zijn. Maar helaas is Nora dus ook met complicaties geboren.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 21 Dec 2015 23:27

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Beide per ks geboren omdat het natuurlijk niet lukte. Bij beide dus afgevoerd naar de ok met weeën.

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie?
Bij de oudste niks gemerkt, ik had meer dan een dag weeën gehad, was erg blij met de ruggeprik. Bij de jongste wel gemerkt dat ze aan je kindje moeten trekken. Ook bij allebei bloeddrukdaling gehad door de ruggeprik. hiervoor iets gekregen, ik heb er niks van gemerkt.
- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer? beide zijn eerst meegenomen voor onderzoek.
- Hoe verliep het herstel?Goed, bij de jongste zelfs beter dan bij de oudste, reed na een week alweer auto en fietsen was ook leuk
- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang? Ja is bij allebei op gang gekomen
- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan? bij de oudste had ik het gevoel van falen. dit heeft een jaar geduurd, bij de jongste had ik er vrede mee.
M:21072011
J :08012014
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 21 Dec 2015 23:28

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Ik heb 2 keer een ks gehad. Bij de oudste een spoedks en bij de jongste een geplande ks.

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie?

Ik vond het prikken van het infuus pijnlijker dan ruggenprik bij allebei de keren. Bij allebei de keren geen pijn gevoeld. Maar wel dat ze bezig zijn. Het trekken en duwen. Ik had wel extreem veel jeuk van de ruggenprik. En na de ks had ik het heel erg koud.

- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer?

De oudste werd meegenomen en kwam na 5 minuten terug. Daarna ging ze samen met mijn man naar de kinderarts terwijl ik gehecht werd. Daarna moest ik naar de uitslaapkamer. Ik was zo intens verdrietig. Net bevallen en helemaal alleen in een donkere kamer. Ben 23.11 uur bevallen.

Bij de jongste ging het heel anders. Ze is meegenomen door de kinderarts, na 5 minuten was dochter weer terug. Ze werd bij me gelegd en heeft ruim 2 uur bij me gelegen, toen moesten we terug naar de kraamafdeling.

- Hoe verliep het herstel?

Bij de oudste ging het moeizaam. Veel last gehad van het litteken. Een stukje wilde ook niet dichtgaan. De eerste week veel last gehad met opstaan. Ik slikte 4 x 2 pcm voor de pijnbestrijding.

Bij de jongste ging het herstel goed. Weinig last gehad van het litteken. Na de ks kreeg ik last van naweeen. Heb 2 keer morfinespuit ervoor gehad. Ook hier weer 4 x 2 pcm.

Bij allebei de keren moest ik de volgende dag mijn bed uit. Was erg pijnlijk, maar ging goed.

- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang?

Nee.

- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan?

Bij de oudste heb ik er veel moeite mee gehad. Ik moest al huilen als ik eraan dacht. Ik heb alle weeen doorstaan, maar dochter zat vast in het geboortekanaal. Ik vond het ergste deel dat ik daar helemaal alleen lag na mijn ks. Ik wilde bij dochter zijn. Gelukkig heb ik altijd erover kunnen praten met mijn man. Hij vond het ook erg heftig.

De jongste geen moeite mee gehad. Het was zo fijn, zo anders dan de eerste ks. Ik kan overigens heel moeilijk een natuurlijke bevalling zien. Dan komen er tranen en voelt het als een falen.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 22 Dec 2015 18:25

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Bij mij eigenlijk dezelfde ervaring als bij Lady, ik heb mij alleen geen moment moeilijk gevoeld bij het feit dat ik een geplande keizersnede heb gehad ipv een natuurlijke bevalling. Het zij zo, zeg maar.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Dec 2015 21:55

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Wow, bedankt voor jullie reacties! Fijn om me zo vast wat beter te kunnen voorbereiden. Van bloeddrukdalingen en morfine injecties wist ik bijv niks, klinkt niet zo chill! Ik vind zelf het idee van een ruggenprik een beetje eng, maar mooi om te lezen dat dat bijna iedereen is meegevallen.

Ons ziekenhuis biedt ook een gentle sectio aan, dat spreekt ons inderdaad erg aan! Gisteren hoorden we alleen dat ze uit veiligheidsoverwegingen het licht niet dimmen, maar de rest doen ze allemaal wel.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 22 Dec 2015 22:29

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Lynn, dat laatste heb ik ook. Dan voelt het echt als falen, laatste zat de vk te vertellen over een bevalling bij kennissen van ons. Thuis bevalling, gezellig alles ontspannen, echt een feestje zei ze. Nou, in de auto naar huis had ik het even zwaar. Dat had ik ook gewild!

Teun: wat rot dat je nu al hier over na moet denken. Ik heb wel een ks gehad, maar die was niet gepland.

- Hoe heb je de ingreep zelf ervaren? Was het zetten van de ruggenprik pijnlijk, heb je iets gevoeld tijdens de operatie?
Ik heb niets gevoeld behalve geduw en getrek en heb ook absoluut geen pijn gehad aan de ruggenprik. Maar na 13 uur (pers)weeën was het een opluchting.
- Werd je kindje bij je gelegd of zag je je kindje pas na de uitslaapkamer?
Hij werd eerst boven het kleedje gehouden, toen eventjes mee met de dokter, vriend mocht mee. En daarna gelijk huid op huid bij mij.
- Hoe verliep het herstel?
Ik had (volgens mij) alleen paracetamol, en heb wel pijn gehad, maar het was te doen. Ik heb wel echt de tijd genomen voor mijn herstel, had ook veel hulp en deze ook aangenomen.
- Koos je voor borstvoeding en kwam deze goed op gang?
Ik wilde perse borstvoeding geven en had hoge verwachtingen van mezelf. Deze moest ik even bijstellen want we hebben er voor moeten knokken. Na kolven, fingerfeeding, bijvoeding, maar het kwam uiteindelijk op gang en mijn zoontje leerde goed te drinken. Daarvoor wel de lactatiekundige uit het ziekenhuis nodig gehad en een paar zeer goede kraamhulpen.
- Vond je het van te voren of na afloop moeilijk dat je niet op een natuurlijke manier kon bevallen? Zo ja, hoe ben je hiermee omgegaan?
Zie hierboven. Ik vind het jammer, het voelt soms als falen en ik denk wel eens dat ik het 'op gaf'. Ik praat er dan over met mijn vriend of moeder en dan weet ik weer dat het gewoon niet anders kon.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 22 Dec 2015 23:10

Re: Ervaringen geplande keizersnede (vragenlijstje)

Teun schreef:Wow, bedankt voor jullie reacties! Fijn om me zo vast wat beter te kunnen voorbereiden. Van bloeddrukdalingen en morfine injecties wist ik bijv niks, klinkt niet zo chill! Ik vind zelf het idee van een ruggenprik een beetje eng, maar mooi om te lezen dat dat bijna iedereen is meegevallen.

Ons ziekenhuis biedt ook een gentle sectio aan, dat spreekt ons inderdaad erg aan! Gisteren hoorden we alleen dat ze uit veiligheidsoverwegingen het licht niet dimmen, maar de rest doen ze allemaal wel.


Zou dit het Antonius zijn Teun? Ben zelf in Nieuwegein bevallen. Bij de eerste bestond het nog niet, maar bij de 2e was het net die maand ingevoerd. Voor ons erg prettig. In de uitslaapkamer mocht mijn vriend er toen ook bijzijn en kreeg we een kraamhulp toegewezen die meteen hielp met J. aanleggen. Een flinke verbetering ten opzichte van ruim 8 jaar geleden. Toen lag ik in de uitslaapkamer te hopen dat ik zo snel mogelijk mijn voeten weer mocht bewegen, want dan mocht ik naar boven.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers