Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

<<

Anoniem315

Bericht 13 Dec 2015 20:03

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Nee, vind ik niet. Kerst staat voor mij voor de geboorte van Jezus. Ik heb van huis uit meegekregen dat je gezellig samen bent en dat je samen eet. Cadeaus zijn een leuke toevoeging, ben er niet tegen, maar bij mijn ouders komt het er niet in.
<<

Anoniem280

Bericht 13 Dec 2015 23:28

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Kerst gaat hier wel samen met cadeau's.
Maar het gaat vooral om het samen zijn.

Voordat ik mijn vriend kende, deed ik niets aan kerst. Was zelfs weg met kerst, vrijwilligerswerk.
Mijn vriend weet gewoon niet beter dan dat eerste kerstdag een verplichte dag is om bij zijn ouders te zijn.
En dat begint bij kerstavond in de kerk.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Dec 2015 00:01

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Susan schreef:Het valt mij tegenwoordig vaak op dat als je ergens je best op doet (traktatie op school, kinderpartijtje, in dit geval dus kerstdiner) dat wordt afgedaan als uitsloven. Waarom? Mensen kunnen het toch ook gewoon leuk vinden ergens iets moois of lekkers van te maken zonder dat ze anderen willen aftroeven. Ik vind dat zo'n negatieve manier van denken.

Cadeaus vind ik niet per se hoeven bij Kerst, maar ik vind het wel leuk.


Hier sluit ik me bij aan. Ik vind het wat zuur overkomen als een ander daarover struikelt. Als je normaal gesproken gedurende alle resterende dagen in het jaar niet gourmet en met Kerst wel, waarom is dat dan niet uitsloven en als je dan een diner van een aantal gangen maakt is het opeens wel uitsloven? De logica ontgaat mij even.
<<

Anoniem168

Bericht 14 Dec 2015 00:14

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

.
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 28 Aug 2016 15:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem318

Bericht 14 Dec 2015 00:55

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Dat het diner zo'n prominente plaats inneemt bij Kerst voor veel mensen vind ik juist heel logisch. Ongeacht het geloof zijn maaltijden in nagenoeg alle culturen en zowat al zolang de mensheid bestaat, van hier tot in Azie, momenten van "bonding", om mensen (vooral familie, maar ook vrienden) samen te brengen. Het delen van eten en het samenwerken om eten te vergaren, zijn belangrijke elementen die ons tot een sociaal "dier" maken. Als Kerst staat voor het samenbrengen van jou en je geliefden, dan is het niet meer dan logisch dat eten daar een belangrijke rol in speelt. Dat uit zich dan, op zulke momenten, in het meer aandacht besteden aan wat je eet en hoeveel tijd je daarin investeert. En het gevolg is dat men langer aan tafel zit en dus langer samenzit. Ik vind dat helemaal niet jammer, ik vind dat juist super. Ik zou het vaker willen doen, maar het kost veel tijd en buiten de kerstvakantie, komt het niet vaak voor dat ik een hele dag in de keuken kan staan.

(Sorry, heeft niks met de stelling te maken, maar is een reactie op dineren met veel gangen)
<<

anoniem213

Bericht 14 Dec 2015 02:57

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Susan schreef:Het valt mij tegenwoordig vaak op dat als je ergens je best op doet (traktatie op school, kinderpartijtje, in dit geval dus kerstdiner) dat wordt afgedaan als uitsloven. Waarom? Mensen kunnen het toch ook gewoon leuk vinden ergens iets moois of lekkers van te maken zonder dat ze anderen willen aftroeven. Ik vind dat zo'n negatieve manier van denken.

Cadeaus vind ik niet per se hoeven bij Kerst, maar ik vind het wel leuk.

Amen!
<<

Anoniem148

Bericht 14 Dec 2015 06:29

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Wij eten met kerst altijd uitgebreid bij mijn schoonouders. Dat doen ze altijd met feestdagen. Daarnaast is het zo dat als we op zondag mee eten, dan krijgen we ook het goede (duurdere) vlees en geen pannen op tafel maar alles in schalen. Andere dagen staan de pannen op tafel. Maar altijd 3 gangen.
Schoonouders zijn van de oude stempel en ik vind het leuk zo.
<<

Anoniem281

Bericht 14 Dec 2015 08:16

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Voor mij horen cadeautjes er wel bij. Ik weet heus wel dat kerst niet draait om cadeaus en eten en blabla politiek correct geblaat.

Maar voor mij, iemand die geen SInterklaas-fan is en dat hele gebeuren liever overslaat, is kerst een feest met lekker eten en cadeautjes. Al weken van te voren samen cadeautjes gaan kopen voor 't gezin, in de mooiste kleuren inpakken en onder de boom leggen. Dan dagen van te voren zitten peinzen wat er in zit, want je ziet ze élke dag! (en ik vind 't er zo gezellig uitzien, cadeautjes onder de boom!)

De kerstboom hangt vol met candycanes en andere lekkernijen en ik oefen al weken van te voren op m'n kerstgerechten. 't Huis ruikt lekker, overal lichtjes en opwinding omdat 't biiijna kerst is. Ik vind dat gewoon heerlijk en hoort er voor mij helemaal bij.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 14 Dec 2015 08:39

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Nee, voor mijn gevoel horen er geen cadeautjes bij kerst. Wij vieren wel Sinterklaas en twee keer zo kort achter elkaar cadeaus geven hoeft wat mij betreft ook niet. Ik vind het leuk om zowel Sinterklaas als kerst te vieren omdat het twee keer een gezellig samen zijn is, met een andere invulling.

Met kerst wordt er bij zowel mijn ouders als schoonouders uitgebreid gekookt en we vieren het ook met meer familie, zo is mijn mans oma er altijd bij en vieren wij kerst altijd met mijn oom en tante, neefje en nichtje en aanhang, het is dus meer een gezellig familie samen zijn met lekker lang tafelen. Sinterklaas vieren wij alleen met de gezinnen en draait echt om de cadeautjes en warme chocolade melk en pepernoten en ander Sinterklaas snoepgoed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Geel

Bericht 14 Dec 2015 09:35

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Mooi gezegd, Madame Butterfly, zo zie ik het ook.

Met elkaar eten hoort voor mij juist bij Kerst, net als de cadeautjes trouwens. Ik ben wat dat betreft wel anders gaan denken. Ik denk dat ik vroeger Kerst meer vanuit mijn/onze calvinistische cultuur vierde: sober en feitelijk. Tegenwoordig ben ik wat inclusiever en heb ik meer oog voor de symbolen. Ik heb zelfs cadeaus met Kerst in onze familie geïntroduceerd, juist om genade en vrijgevigheid te vieren, na te doen, te oefenen - een eigenschap die voor mij zo hoort bij Jezus.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 14 Dec 2015 10:35

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Voor mij horen cadeautjes er wel bij. Ik ben niet anders gewend dan dat we cadeautjes geven aan elkaar met Kerst. Vind het zelf ook erg leuk en gezellig.
2012 & 2016
<<

Anoniem313

Bericht 14 Dec 2015 11:58

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Madame Butterfly schreef:Dat het diner zo'n prominente plaats inneemt bij Kerst voor veel mensen vind ik juist heel logisch. Ongeacht het geloof zijn maaltijden in nagenoeg alle culturen en zowat al zolang de mensheid bestaat, van hier tot in Azie, momenten van "bonding", om mensen (vooral familie, maar ook vrienden) samen te brengen. Het delen van eten en het samenwerken om eten te vergaren, zijn belangrijke elementen die ons tot een sociaal "dier" maken. Als Kerst staat voor het samenbrengen van jou en je geliefden, dan is het niet meer dan logisch dat eten daar een belangrijke rol in speelt. Dat uit zich dan, op zulke momenten, in het meer aandacht besteden aan wat je eet en hoeveel tijd je daarin investeert. En het gevolg is dat men langer aan tafel zit en dus langer samenzit. Ik vind dat helemaal niet jammer, ik vind dat juist super. Ik zou het vaker willen doen, maar het kost veel tijd en buiten de kerstvakantie, komt het niet vaak voor dat ik een hele dag in de keuken kan staan.

(Sorry, heeft niks met de stelling te maken, maar is een reactie op dineren met veel gangen)


Zo ervaar ik het ook; ik vind het fijn om voor de mensen om mij heen, die ik liefheb, te zorgen. En dat doe ik graag door met liefde en aandacht een fijne maaltijd te bereiden die we dan samen delen. Het negatief framen daarvan in termen van 'uitsloven' en 'kerst draait niet om eten' begrijp ik niet zo goed. Ik sluit me dus ook aan bij Susan, June en Guattari.
Dat van jou vind ik mooi, Geel, dat je op die manier cadeaus en geloof kunt verbinden!
<<

Geel

Bericht 14 Dec 2015 12:58

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Thanks. :)
<<

Anoniem282

Bericht 14 Dec 2015 14:22

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Wat is dan trouwens het verschil met Pasen? Dan staan veel tafels in NL toch ook vol met uitgebreid ontbijt/brunch? Ik vind het wel leuk van de feestdagen dat ik mezelf dan de tijd gun om uitgebreid te koken. Ik regel meestal het hoofdgerecht en kan me er wel op verheugen op dan een recept te zoeken en de boodschappen te doen. :) Ondanks de drukte, vind ik het wel sfeervol in winkels met een wat uitgebreider/luxer assortiment. Maar het 1 sluit bij mij het ander niet uit: kan ook genieten van gourmetten, alleen hoef ik daar niet lang voor in de keuken te staan wat ik juist leuk vind. Uiteindelijk gaat het erom dat je met de mensen bent om wie je geeft. Voor m'n familie hoef ik me niet 'uit te sloven', zo zie ik meer aandacht besteden aan wat ik maak ook niet eigenlijk.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 14 Dec 2015 14:38

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Exogenesis schreef:Nee, vind ik niet. Kerst staat voor mij voor de geboorte van Jezus. Ik heb van huis uit meegekregen dat je gezellig samen bent en dat je samen eet. Cadeaus zijn een leuke toevoeging, ben er niet tegen, maar bij mijn ouders komt het er niet in.


Hier sluit ik me bij aan. Bij mijn vriends familie geven we elkaar wel iets maar dat is eigenlijk meer met nieuwjaar (dan komen we samen). Mijn familie doet niet aan cadeaus met kerst, vroeger kregen we wel een boek trouwens maar volgens mij was dat ook van school uit maar dat weet ik niet meer precies.
Dit jaar doen mijn vriend en ik wel cadeautjes (ook omdat mijn vriend een bepaald boek graag wilt hebben) en tweede kerstdag komt er een vriendin van mij en zij kwam ook met het idee om elkaar iets te geven maar verder doen we eigenlijk niet aan cadeautjes met kerst.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 14 Dec 2015 14:51

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Voor mij horen cadeaus wel bij kerst. Ik zou prima zonder kunnen (het is dan niet minder kerst) maar het is bij mijn ouders thuis traditie om cadeaus voor elkaar te kopen en de hele middag onder het genot van kerstmuziek, lekkere hapjes en een drankje cadeaus uit te pakken. Ik vind het ook bijna jammer dat ik niet meer thuis woon want het was zo leuk dat in de weken voor kerst er steeds meer pakjes onder de boom kwamen te liggen en dan te raden wat voor wie was en wat erin zou zitten. Ik vind het al heel jammer dat we sinds een paar jaar niet meer voor iedereen een cadeautje kopen maar dat we nu lootjes trekken. Ik snap wel dat door alle partners en kleinkinderen de familie wel erg groot werd en dat het te duur werd om voor iedereen een cadeau te kopen. Maar stiekem vond ik dat wel leuker dan nu.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 14 Dec 2015 17:42

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Wij zijn ook opgevoed met Sinterklaas (nou ja, versie ervan) en nu ik in Sydney woon vier ik met m'n leerlingen ook Sinterklaas. Maar verder doen ze hier aan kerst en cadeautjes. En mijn aanstaande is opgegroeid met Eid etc. Dus dat wordt nog leuk met onze multi cultuur kids. Ze gaan het allemaal doen maar leren dat het om geven aan een ander gaat en dat Sint en de kerstman zulke gezegende kinderen niet 3 keer per jaar enorme cadeaus komen geven maar kleinigheidjes. Op hun verjaardag mogen ze dan wel iets groters.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 15 Dec 2015 17:11

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Ik ben thuis opgegroeid zonder cadeautjes onder de boom. Bij opa en oma kregen we altijd een iets groter geldbedrag met kerst dan normaal bij vertrek, maar we wisten ook heel goed dat het van opa en oma afkwam.
In de tijd van de verbouwing bij mijn ouders hebben we wel de cadeautjes van sinterklaas naar Kerst verplaatst. Dit was praktische en is een tijdje zo gebleven, maar nu er kleinkinderen zijn hebben we weer Sinterklaas. Ik moet ook zeggen dat heeft wel wat, al die gespannen toetjes om je heen.

Kerst is voor mij wel een moment van samenkomen en samenzijn. We koken thuis altijd wel uitgebreid, maar het hoeft niet heel luxe en de laatste jaren proberen we juist weer te minderen in hoeveelheid. Gezellig een avond samen zijn, p de 24ste naar de nachtmis, in de middag naar de kindervoorstelling in de kerk. Zo heb ik graag kerst en zo vier ik het ook graag.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 15 Dec 2015 22:08

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Gijs. schreef:Nou moet ik zeggen dat ik dit jaar wel een beetje baal dat Luuk ook heilig in de kerstman geloofd door Zack en Quack en hij er dus vanuit gaat dat hij cadeaus gaat krijgen. Ik vind en en wel een beetje te gek.


Ik heb mijn kinderen wijsgemaakt dat de kerstman alleen in Amerika komt. Dat sinterklaas in Nederland en België komt voor alle kindjes en de kerstman in Amerika omdat de wereld zo groot is. Ze weten dus dat als ze cadeautjes krijgen ze van ons of de oma's en opa zijn.
2010 2012
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Dec 2015 12:55

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Hier horen de cadeaus bij kerst. Gedichten ook en oh surprises ook. Vanaf jongs af aan vierde wij thuis geen Sinterklaas en ik vind de kersttijd ook veel en veel leuker! Alle lichtjes, samen eten, samen zijn en dan voor iedereen cadeautjes kopen en lekker verwennen. Ja, hier horen de cadeaus bij kerst. Maar we hebben ook een kerststal en ik ga ook naar de nachtmis. Jezus kreeg toch ook cadeaus (oke misschien moeten we dan wachten tot driekoningen wanneer ze cadeaus doen in veel spaanstalige landen)? Dus ik vind het argument dat het gaat om het kerstverhaal en de geboorte van jezus, dus geen cadeaus.. nou dan doe je het 6 januari de cadeaus. Kinderen krijgen toch ook cadeaus op de verjaardag, jezus ook, dus ook icm het kerstverhaal horen cadeaus bij kerst :ja: :dance:

Oh enne de kerstman is gewoon sinterklaas. En sinterklaasavond is ook een commerciële uitvinding omdat ook ouderen sinterklaas wilde vieren als de kindjes naar bed waren in spanning voor wat ze zouden vinden in de schoen 6 december in de ochtend. Plus Sinterklaas is toch ook eigenlijk enkel voor kleine kinderen en kerst ook voor volwassenen. Nouja, dat denk ik dan.

Wel grappig dat het lijkt dat ofwel aan Sinterklaas word gedaan en geen cadeaus met kerst, ofwel niet aan Sinterklaas en cadeaus met kerst.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 17 Dec 2015 13:01

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Dat idee heb ik ook, Tabbie, maar dat is ook wel logisch. Voor mij horen er geen cadeautjes bij Kerst, want we hebben toch net Sinterklaas gevierd? Ik vind het een beetje te veel om dat twee keer te doen in dezelfde maand. Voor mij gaat Kerst om samenzijn met familie, het is 'plechtiger' dan Sinterklaas, terwijl Sinterklaas echt gewoon voor de leuk is, en met zowel familie als vrienden. Gedichten die een beetje op het randje zijn, plagerige cadeautjes, ja :)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Dec 2015 13:11

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

SuperGrover schreef:Voor mij gaat Kerst om samenzijn met familie


Maar draait Sinterklaas dan alleen om cadeaus? Voor mij draait Kerst ook om samenzijn met familie en zelfs ook met vrienden. Maar daar liggen ook gewoon cadeaus onder de boom. Dat je aan cadeaus doet, wilt toch niet zeggen dat het dan niet meer om het samenzijn kan gaan of om het kerstverhaal.

Ik snap trouwens prima hoor dat je niet aan Sinterklaas en aan Kerst doe. Maar ik krijg al zo'n 25 jaar geen cadeaus met Sinterklaas, ik vind dat ook echt iets voor kleine kinderen die erin geloven. Maar verder, nee, zie ik het punt niet zo van Sinterklaas en waarom dat dan wel gevierd wordt met cadeaus en Kerst niet.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 17 Dec 2015 13:20

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Nee, Sinterklaas draait niet alleen om cadeaus, maar ik vind Kerst wel iets voor alleen familie. Sinterklaas vind ik meer ook iets voor vrienden, zo bedoel ik het meer. En aangezien ik Kerst wat plechtiger vind, zou ik het gek vinden om een gedicht met Kerst te hebben die toch best wel scherp is. Maar dit is deels natuurlijk een verklaring die ik achteraf verzin, ik vind Sinterklaas gewoon te leuk om niet te hebben :p
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Dec 2015 13:24

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

En dan verhuis je naar Zweden :p
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 17 Dec 2015 13:52

Re: Stelling #40: Bij Kerst horen cadeautjes

Om hier Sinterklaas te introduceren, natuurlijk! :p Ik had hier zes héle enthousiaste Zweden, haha! Alleen het dichten in het Zweeds is wel beduidend moeilijker dan in het Nederlands.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron