Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gourmetten: ideeën gezocht

<<

Geel

Bericht 07 Dec 2015 10:36

Gourmetten: ideeën gezocht

Met Kerst gaan wij, zoals velen, altijd gourmetten met mijn familie. Vooral omdat mijn jongste broer niet zoveel lust en we vinden het zelf ook wel makkelijk en we houden van tradities. Maar de rest van de familie houdt ook wel van een beetje culinair en koken (vooral ik en m'n moeder :smile:). Dus we willen wat variatie aanbrengen. Wat serveren jullie tijdens het gourmetten?

Normaal heeft iedereen een bordje met vlees: biefstuk, kipfilet, hamburger en vaak iets van varkensvlees. Verder staan er bakjes met groenten: paprika, courgette, champignons en ui. Vaak hebben we dan ook stokbrood met smeersels, bakjes met komkommer, iets van fruit en een salade.

Maar goed, ik wil dus iets exotischers. Vorig jaar heb ik vis (zalm) er al doorheen gekregen, maar voor nu kom ik niet verder dan marinades maken voor het vlees/vis. Mijn man kwam gisteren met worst, ananas en kaas erbij zodat je je hamburgers wat leuker kunt maken. Hebben jullie nog leuke ideeën?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 07 Dec 2015 10:41

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Bacon voor bij de burgers? Gamba's, (zelfgemaakte) groentenburgers, kwarteitjes, röstirondjes, pannenkoekenbeslag... Niet echt culinair, maar wel een beetje afwisseling.

Edit: misschien wat wild?
<<

miss piggy

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 07 Dec 2015 10:48

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

mini satetjes, varkenshaas met spek, lamscoteletje, wild, kalflever met spekje, mini corden bleu van gehakt, of kalfscorden bleu, gebakken aardappeltjes, geklopt ei met paprika ui champignons kaas, pannekoekjes
<<

Geel

Bericht 07 Dec 2015 10:52

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Lonely Goatherd, hm, wild is wel wat spannender ja. Bij Lidl is dat niet zo duur ook. Goed idee! Hé en wat zijn kwarteitjes?
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:19

Bericht 07 Dec 2015 10:57

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Garnalen, iets van aardappel (schijfjes of bolletjes), pannenkoekjes en geklopt ei om roer-ei te maken.
Oh en stokbrood met leuke dip of smeersels.

Misschien kun je ipv kommen met salades en fruit kleine glaasjes en prikkertjes maken.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Anoniem313

Bericht 07 Dec 2015 11:10

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Kwarteleitjes denk ik?
Het lijkt me vooral de truc om dingen zelf te maken. Kleine stukjes kipfilet bijvoorbeeld vullen met een stukje brie en daar een plakje ontbijtspek omheen. Aubergine voorgrillen en daar rolletjes van maken, bijvoorbeeld met gehakt en pijnboompitten en feta. Oh, halloumi kun je goed bakken! En gamba's (evt uit de vriezer) marineren in knoflook en chili en olie.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 07 Dec 2015 13:25

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Caulfield schreef:Kwarteleitjes denk ik?
Dat ja.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9787

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 07 Dec 2015 17:53

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Bij de jumbo hadden ze trouwens van die kleine hertenbiefstukjes en ander iets specialer gourmet vlees. Ik denk iig dat ik daar wat dingen ook ga halen.

Verder hebben we ook vaak de standaard dingen staan die je al opnoemt.
<<

anoniem213

Bericht 07 Dec 2015 18:01

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Bedankt voor dit topic, Geel. Dat komt mij ook goed uit :cheering:.
<<

Anoniem273

Bericht 07 Dec 2015 23:06

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Varkenshaas in medaillons snijden en marineren in honing/mosterd/knoflook/chilipoeder.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 11 Dec 2015 19:05

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Na een tip van Jans dit topic gevonden !

Al zoek ik juist de kindvriendelijk dingen, maar dan misschien wel een beetje bijzonder.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 12 Dec 2015 12:21

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Wij doen ook altijd van die mini kaassouffleetjes bij de gourmet. Simpel en niet zo gezond maar wel erg lekker!
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 13 Dec 2015 07:32

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

bananen in stukjes snijden van 4-5 cm, die weer halveren en inwikkelen in bacob. Die kan je zo eten of even bakken. Zeer verrassend qua combinatie en erg lekker.
Groe garnalen marineren in olie, knoflook en peterselie.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem156

Bericht 13 Dec 2015 09:54

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Ik ben zelf niet zo van het gourmetten, maar ik kwam dit artikel over Aziatisch gourmetten tegen en moest aan dit topic denken:
http://uitpaulineskeuken.nl/2015/12/azi ... etten.html
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 13 Dec 2015 11:45

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Ik vind het zelf altijd fijn als er veel groentedingetjes zijn om te bakken, want ik ben geen grote vleeseter.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3407

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 13 Dec 2015 12:49

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

http://issuu.com/keurslagers/docs/keurslager_proef_8-2015_high?e=14103227/31442442

Ik vind hier wel lekkere dingen in staan. Pagina 32 Pannetjes met lekkers. Die gebakken slakropjes met parmezaan lijken me ook wel lekker.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 14 Dec 2015 10:48

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Ik ben ook niet zo van het gourmetten maar als we het doen vind ik het wel lekker om er iets meer werk van te maken.
Dan marineer ik kip als saté, maak ik hamburgertjes met wat pesto er door en een mini bolletje mozzarella er in ( eventueel nog omwikkelen met bacon), of kip met giros kruiden, kabeljauw even door de bloem en met partjes citroen op het bord, gamba's in een marinade van chilivlokken, citroen, olijfolie en knoflook en vaak leggen we ook nog los ontbijtspek op een bordje. En dan lekker zelf tzatziki en ravigotte saus er bij maken, saté saus dat soort dingen. En vaak dan verschillende soorten brood, kruidenboter, fruitsalade en een "gewone" salade en schaaltjes kerstomaatjes, plakjes komkommer en olijven op tafel voor tijdens het wachten. En vaak ook nog wel omelet en pannenkoeken beslag en dan plakjes kaas, of brie of geitenkaas erbij om er op te smelten of voor op de hamburgers. Ow en ik vind gemarineerde groenten ook altijd wel lekker, courgette, kerstomaatjes, champignons e.d. heel fijn snijden en marineren in rozemarijn, knoflook en olijfolie zodat je dat ook lekker op kan bakken.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Geel

Bericht 14 Dec 2015 11:04

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Hé, dit topic leeft nog, wat leuk. Graag gedaan June!

Sophiee, moet je die niet frituren dan?

Goeie tip, Poubelle! Ik vind haar eten heel leuk, alleen haar niet. :palm: Jouw tips zien er ook goed uit zeg, Rapa nui!

Gisteren heb ik trouwens gekookt voor een deel van de familie en er is mij meerdere keren uitdrukkelijk verzocht om de champignonsaus te maken die erbij zat. Is een saus van Koken met Karin (diverse champignons, bospaddestoelenbouillon, slagroom, witte wijn en peterselie), helaas staat die nergens online.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 20 Dec 2015 16:33

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Nee, je kunt ze ook gewoon in de pan bakken!
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 21 Dec 2015 15:26

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

sophiee schreef:Wij doen ook altijd van die mini kaassouffleetjes bij de gourmet. Simpel en niet zo gezond maar wel erg lekker!
bak je deze dan in boter of doe je olie in het pannetje? Heb net een doosje gehaald en daar staat op dat het in plantaardige olie moet maar ik denk dat dat heel erg gaat spetteren?
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

Geel

Bericht 21 Dec 2015 17:58

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Het 'menu' is trouwens niet zo anders geworden als gehoopt, maar we hebben wel een paar kleine aanpassingen gedaan:

- een spiesje van kip, ananas en paprika, waarvan de kip gemarineerd.
- meer vis: zalm, gamba's en kabeljauw :cheering:
- een zelfgemaakte champignonsaus
- varkenshaas erbij i.p.v. die vieze standaard slavinken
- zelfgemaakte aioli

Ik ga me uitleven op die kerststol uit de Allerhande, zodat ik toch nog een culinair verzetje heb, hehe.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 22 Dec 2015 12:32

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Slavinken zijn vies.

Ik wil vaak alleen maar biefstuk, kip en varkenshaas qua vlees. De gambas etc klinken heerlijK! Anders.. zet er alvast een lekkere marinade bij voor de garnaaltjes van chilipepers, olie en knoflook! Jamm! Bak je ze in het pannetje lekker daarmee op :-).
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9787

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 22 Dec 2015 12:37

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Hier heb ik
- kalkoen medaillons met spek
- hertenbiefstuk
- varkenshaasjes
- champignons met spekjes gesneden

sausjes: wild, port en peper en champignons

Knoflooksaus, en mayo ook natuurlijk

En dan nog:

gesneden uitjes
gesneden paprika
krieltjes met kruiden
stokbrood
en andijviesalade met uitjes

Kijk er nu al naar uit!
<<

Geel

Bericht 22 Dec 2015 12:41

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Ja, goed idee Caro! Ik heb nog chilipepers liggen, dus dat komt goed uit. Hé, moet ik ze dan niet van tevoren daarin marineren?

Waauwie Tabster, dat is nog een gourmet naar mijn hart.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9787

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 22 Dec 2015 12:42

Re: Gourmetten: ideeën gezocht

Geel schreef:Ja, goed idee Caro! Ik heb nog chilipepers liggen, dus dat komt goed uit. Hé, moet ik ze dan niet van tevoren daarin marineren?

Waauwie Tabster, dat is nog een gourmet naar mijn hart.


Ook naar mijn hart :smile: alleen denk ik dat mijn vriend nog wel wat vis erbij wilt.. hmm.. maar ach, ik eet dat niet, dus ik heb enkel vlees gehaald :dance:
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers