Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moeite met slapen/gebroken nachten

<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 07 Dec 2015 09:58

Moeite met slapen/gebroken nachten

Helaas slapen onze dochters nog niet altijd goed door. Regelmatig worden ze 's nachts wakker en eerder was dan altijd een speentje teruggeven voldoende en sliepen ze weer verder. De laatste weken/maanden verloopt het allemaal helaas wat moeizamer. Ze gaan niet meteen weer slapen als ze hun speentje krijgen en hebben heel erg behoefte om bij ons te zijn. Om zelf niet constant overdag als twee zombies rond te lopen nemen we ze dan uiteindelijk maar bij ons in bed en dan is het goed, maar daar willen we nu echt wel een keer mee stoppen, bij ons in bed leggen. Maar ik vind het allemaal lastig en moeizaam verlopen, met als dieptepunt afgelopen nacht waarin één van onze dochters van 11 tot 2 heeft lopen huilen en uiteindelijk paniekerig werd (we gingen wel regelmatig naar haar toe om te troosten, maar wilden eigenlijk graag volhouden met terug in eigen bedje leggen, maar na een paar uur gehuil hebben we haar toch maar weer bij ons genomen). Eenmaal bij ons was het goed en begon ze zelfs lekker te brabbelen en te kraaien, zucht. Uiteindelijk hebben we haar dus volgens mij beloond. Ik vind het heel lastig omdat ik het heel moeilijk vindt om ze te horen huilen, maar er moet wel iets veranderen. Door het gedoe met slapen, slapen ze overdag in plaats van meer eigenlijk maar minder, wat het cirkeltje volgens mij in stand houdt. Door al die gebroken nachten raak ik echt veel sneller geïrriteerd en dat vind ik helemaal vervelend. Ik ben dus heel benieuwd naar tips van jullie! En misschien kunnen jullie me ook een beetje gerust stellen (misschien hoort het erbij?) want ik begin soms aan mezelf te twijfelen :(
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 07 Dec 2015 10:11

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Herkenbaar, alleen heb ik er maar eentje..

Hier is het precies hetzelfde gegaan en uiteindelijk ligt ze nu elke nacht bij ons in bed, dan slapen we alledrie het beste. Ik lees dus graag mee en ben op zoek naar tips. Snap je onzekerheid, heb dat zelf ook als ik lees over kinderen die de hele nacht in hun eigen bedje slapen..
2014 2016 2019
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 07 Dec 2015 10:28

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Ik zou voor de makkelijke oplossing kiezen en ze gewoon bij je in bed nemen. Dan slaapt iedereen het snelst weer verder. Dit hebben wij ook altijd gedaan bij de oudste, vanaf dat ze zes maanden oud was (daarvoor sliep ze prima). Het ging altijd in periodes dat ze 's nachts wakker werd, afgewisseld met periodes waarin ze elke nacht doorsliep. Hoe ouder ze werd hoe minder vaak ze bij ons wilde liggen. Inmiddels is ze 4 en nu komt ze maar heel sporadisch naar ons toe 's nachts, eigenlijk alleen als ze zich niet zo lekker voelt of als er iets spannends is zoals haar verjaardag of zo. Dit is het laatste half jaar 1 of misschien 2 keer gebeurd.

Ik weet niet hoe oud je kindjes zijn maar ik denk nog klein. Dan zou ik puur kijken naar wat ze zelf aangeven en dat is dat ze graag bij jullie zijn 's nachts. Door ze te geven wat ze willen verwen je ze niet maar geef je ze juist een geborgen gevoel en niets slaapt beter dan dat :)
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 07 Dec 2015 10:42

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Trouwens, je moet niet denken dat je iets verkeerd doet. Elk kind is weer anders en heeft een ander slaappatroon. We hebben het bij beide meiden hetzelfde aangepakt. De oudste wilde dus graag bij ons en sliep dan meteen weer verder. Elke andere aanpak hielp niet. Dus toen de jongste regelmatig wakker werd probeerden we dat ook maar bij haar werkte dat totaal niet. Zij wilde juist even naar beneden voor een kort verhaaltje van Jip en Janneke, een knuffel en dan weer alleen in haar eigen bed. Bij haar hebben we het ook wel geprobeerd om bij ons in bed te nemen maar dat was voor haar één groot feest inclusief op het bed springen. Dan was ik uren bezig haar in slaap te krijgen terwijl als ik met haar naar beneden ging we beiden na een kwartiertje weer warm in ons eigen bed lagen. Het is voor elke ouder zoeken naar wat de juiste oplossing is.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 07 Dec 2015 10:49

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

R slaapt altijd al slecht. Wij zijn tegen laten huilen maar ook dat geprobeerd. Inmiddels valt hij in zijn eigen bed in slaap en als hij wakker wordt komt hij tussen ons in liggen.

We hebben van alles geprobeerd maar ik kan op mijn hoofd gaan staan en nog slaapt hij niet door. Nu worden we zelden wakker van hem en slapen we eindelijk weer goed.
R. 2013
D. 2016
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 07 Dec 2015 11:37

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Fijn jullie geruststelling :) Ze zijn 1 jaar oud, dus nog niet zo oud inderdaad. Iedereen om mij heen zegt steeds dat het echt beter is en tijd is om ze in hun eigen bedje te laten slapen, dus vandaar dat ik erg onzeker werd. Wat ik alleen nog wel lastig vind, is dat ik zelf ook niet heel goed slaap als ze bij ons in bed liggen. Ze draaien nogal en soms gaan ze aan mijn haren trekken, dus dat slaapt ook wat onrustig. Dus ik ben blij dat het echt niet gek is om ze misschien toch nog een tijdje bij ons te laten slapen, maar ben ook benieuwd of er wellicht toch nog anderen zijn met tips voor het leren slapen in hun eigen bedje, ten bate van ons eigen nachtrust? :angel:
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 07 Dec 2015 11:48

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Het enige wat misschien helpt is dat je ze overdag wakker maakt na bijv. 1,5 uur slaap (2 slaapjes van 1.5 uur) zodat ze misschien 's nachts vermoeider zijn? Verder lijkt het me heel lastig en zou ik proberen me niet te veel vast te houden aan het idee dat het 'moet', dat belemmert jezelf te veel denk ik. Als het een keer lukt dan is het al winst toch? Gewoon elke dag weer proberen, slaapritueel maken en s' nachts eerst proberen te troosten, aai over de bol. Ga maar lekker slapen, misschien kan je jezelf daar een tijdslimiet voor geven, bijv. ik probeer het 30 min. als het kindje nou hysterisch wordt dan neem je het wel gewoon lekker bij je. En anders vallen ze misschien wel weer in slaap. Ik zou het gewoon per nacht aankijken.
<<

Anoniem236

Bericht 07 Dec 2015 12:03

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

En de bedjes bij jullie op de kamer zetten? Zodat ze toch dichtbij zijn maar jullie je eigen bed hebben?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 07 Dec 2015 12:38

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Ik wil mijn zoon echt niet bij ons in bed hebben. Ik ben bang dat als ik er uit ga om te gaan werken, hij er uit kruipt zonder dat mijn man het door heeft en van het bed af dondert. Of ik wordt wakker dat hij met zijn vingers tegen mijn oog zit te prikken, aan mijn haar aan het trekken is of iets dergelijks.

Maar ik begrijp wel dat als je moe bent en dat het beste werkt, je daar wel voor kiest. Hier is de oplossing een nachtlampje, meerdere spenen in zijn bed en consequent zijn. Over het algemeen huilt hij niet, maar jammert hij weleens, dan gaan we om de beurt om de 5 minuten naar hem toe, geven we zijn speen en een aai over zijn bol, praten we niet tegen hem en doen we geen lamp aan en gaan we de kamer weer uit. Het eerste weekend moesten we er de eerste nacht 5 keer uit, de tweede nacht 3, de derde nacht ook 3 en daarna steeds minder.
Zo ook met hoe vroeg hij wakker wordt, voor 7uur beginnen we niet aan onze dag en doen we dus dit ritueel, voor ons heeft het gewerkt en hij wordt nu meestal ergens tussen 07:30 en 08:30 wakker en slaap normaal gesproken gewoon door (uitzondering als hij ziek is of zichzelf wakker hoest bijvoorbeeld).

Ik begrijp dat dit niet voor ieder kind werkt hoor en dat het met twee kindjes die elkaar wellicht ook nog eens wakker maken helemaal lastig is. Maar als je liever niet wil dat ze in je bed slapen zou je het kunnen proberen, maar als jullie het geen probleem vinden dat ze bij jullie liggen zou ik me vooral niks aantrekken van wat andere zeggen en ze gewoon bij jullie nemen!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 07 Dec 2015 14:26

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Bedankt voor jullie tips!
Lot, overdag slapen ze meestal maar 1,5 uur helaas. 's Middags lukt het vaak niet meer ze te laten slapen, ze vertikken het gewoon en zijn dan rond 18 uur doodop en gaan dan naar bed. Dus ze slapen overdag al erg weinig.

Lotus, ze hebben de eerste maanden bij ons op de kamer geslapen en dat vond ik toen ook fijn en prima. Nu slapen ze sinds een halfjaar op hun eigen kamer en denk dat we dat zo gaan houden :)

Minoessepoes, inderdaad eng het idee dat ze uit bed kunnen vallen. 's Ochtends geven we hun eerste fles bij ons in bed en als één van ons er daarna uit gaat, gaan de meiden ook naar beneden, dus ze liggen nooit met maar één van ons in bed. Dat vind ik inderdaad ook niet veilig.

Ik denk dat we inderdaad maar gewoon moeten proberen vol te houden, maar niet tot het uiterste. Zoveel mogelijk ritme en schema, zoveel mogelijk proberen terug te leggen en troosten, maar als het echt niet gaat mogen ze bij ons liggen. Het voelt namelijk ook echt niet goed om een hysterisch huilend kindje maar alleen te laten liggen.

Ik ben nog wel benieuwd of jullie het irritatiegevoel herkennen? Overdag kan ik heel rustig blijven en raak ik bijna niet geirriteerd, maar 's nachts voel ik me dan zo opgejaagd als ze weer beginnen te huilen. Probeer dat uiteraard niet aan hen te laten merken, maar ik kan daardoor ook veel minder goed in slaap vallen als ze eindelijk zelf slapen en ik reageer de laatste tijd ook vrij vaak geïrriteerd richting vriend.
<<

Pitty

Bericht 07 Dec 2015 14:35

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Sucre schreef:Fijn jullie geruststelling :) Ze zijn 1 jaar oud, dus nog niet zo oud inderdaad. Iedereen om mij heen zegt steeds dat het echt beter is en tijd is om ze in hun eigen bedje te laten slapen, dus vandaar dat ik erg onzeker werd.


Dit. Laat me raden: ouders of schoonouders?

Jullie kinderen, jullie keuze. Die van ons liggen wel bij ons in bed, en ze kijken ook wel eens midden in de nacht Bumba. Doe wat jij wil!

In vredesnaam: waarom is het beter dat ze in hun eigen bed slapen?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 07 Dec 2015 15:41

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Sucre schreef:
Ik ben nog wel benieuwd of jullie het irritatiegevoel herkennen? Overdag kan ik heel rustig blijven en raak ik bijna niet geirriteerd, maar 's nachts voel ik me dan zo opgejaagd als ze weer beginnen te huilen. Probeer dat uiteraard niet aan hen te laten merken, maar ik kan daardoor ook veel minder goed in slaap vallen als ze eindelijk zelf slapen en ik reageer de laatste tijd ook vrij vaak geïrriteerd richting vriend.


Ooh ja echt wel! Overdags kan ik prima omgaan met al het gezeur rondom het slapen maar 's nachts vind ik het verschrikkelijk irritant. Ik ben voor een slaapknopje op kinderen. Gewoon 1 die je 's avonds uit kunt zetten en 's ochtends weer aan.
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 07 Dec 2015 15:52

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Pitty, je hebt helemaal gelijk, maar ik doe het ook maar voor het eerst :smile: dus ben wel wat onzeker hier en daar wat goed is voor mijn kinderen. En klopt dat met name de oudere garde van de familie dat zegt haha!

Zenna, fijn die herkenning, ik ben ook voor een slaapknop, heeeeeeerlijk lijkt me dat!
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 15:52

Bericht 07 Dec 2015 20:32

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Herkenbaar Sucre, hier twee jongens van 15 maanden en zij slapen ook niet consequent door, maar wel altijd in hun eigen bed. Ik herken wel de irritatie iig ;). Gelukkig weet ik van mijn dochter dat het zo rond 3/4 jaar beter ging, dus ik heb goede hoop. Er zijn al veel dingen gezegd,maar ik vroeg me nog af of ze nog 2 keer slapen? Hier zijn we nu naar 1 middagdutje gegaan en zijn de nachten veel rustiger.
<<

Anoniem168

Bericht 07 Dec 2015 21:39

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

minoessepoes schreef:Ik wil mijn zoon echt niet bij ons in bed hebben. Ik ben bang dat als ik er uit ga om te gaan werken, hij er uit kruipt zonder dat mijn man het door heeft en van het bed af dondert. Of ik wordt wakker dat hij met zijn vingers tegen mijn oog zit te prikken, aan mijn haar aan het trekken is of iets dergelijks.

Maar ik begrijp wel dat als je moe bent en dat het beste werkt, je daar wel voor kiest. Hier is de oplossing een nachtlampje, meerdere spenen in zijn bed en consequent zijn. Over het algemeen huilt hij niet, maar jammert hij weleens, dan gaan we om de beurt om de 5 minuten naar hem toe, geven we zijn speen en een aai over zijn bol, praten we niet tegen hem en doen we geen lamp aan en gaan we de kamer weer uit. Het eerste weekend moesten we er de eerste nacht 5 keer uit, de tweede nacht 3, de derde nacht ook 3 en daarna steeds minder.
Zo ook met hoe vroeg hij wakker wordt, voor 7uur beginnen we niet aan onze dag en doen we dus dit ritueel, voor ons heeft het gewerkt en hij wordt nu meestal ergens tussen 07:30 en 08:30 wakker en slaap normaal gesproken gewoon door (uitzondering als hij ziek is of zichzelf wakker hoest bijvoorbeeld).

Ik begrijp dat dit niet voor ieder kind werkt hoor en dat het met twee kindjes die elkaar wellicht ook nog eens wakker maken helemaal lastig is. Maar als je liever niet wil dat ze in je bed slapen zou je het kunnen proberen, maar als jullie het geen probleem vinden dat ze bij jullie liggen zou ik me vooral niks aantrekken van wat andere zeggen en ze gewoon bij jullie nemen!


Hier hetzelfde. Ik wilde (en wil) hem gewoon absoluut niet in mijn bed hebben. Ook al vind ik hem heel lief hoor, haha. Dus ook wij hebben nachten gehad waarbij we er elk uur uit konden om een speen terug te geven. Of drie uur achter elkaar elke vijf minuten heen en weer. Maar dit waren vaak fases die maximaal een week of twee duurden dus dan is dat wel vol te houden. Ik begrijp dat dat niet bij iedereen de oplossing is. Dus ook ik zou vooral je gevoel volgen en zorgen dat je er in ieder geval zelf niet aan onder door gaat. Wij deden ook wel eens nachten afwisselen; de ene nacht ik oordoppen in, de andere nacht mijn man die door mocht slapen.

edit 1; ik heb 's nachts ook een verschrikkelijk kort lontje. Met als gevolg dat mijn man dat ook het meeste opgepakt heeft. Hij kan ook beter tegen minder slaap. Maar nog steeds raak ik ontzettend geïrriteerd als er weer een keer een slechte nacht tussen zit.

edit 2; volgens mij zorgt overdag slechter/korter slapen ook voor 's nachts slechter/korter slapen. Dat hoor ik veel en dat gaat hier ook op. Zou ze dus niet wakker maken overdag als ze eens langer of vaker slapen, dan kan hier juist de cirkel doorbreken. Om goed te kunnen slapen heb je namelijk energie nodig. Hoe gek dat ook klinkt.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 07 Dec 2015 21:46

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Wij kiezen ook snel voor de makkelijkste weg, dan maar in ons bed. Ik moet de volgend dag ook weer werken en een hele dag bezig zijn. Nu kan ik goed tegen weinig slaap maar zo een paar keer per nacht wakker worden vind ik wel echt een ramp.

Wij zeggen dam ook altijd " later nemen wij wraak". Dan kan ik niet meer in mijn eigen bed slapen omdatmijn benen pijn doen in mijn eigen bed. Ik dan de kinderen niet kan ruiken, ik hoofdpijn krijg van slapen onder een dino dekbed.... Zomaar wat smoesjes die wij horen ;)
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 07 Dec 2015 21:49

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Wij zitten ook alweer een tijd in deze fase met de jongste. Nu sinds een paar dagen is het niet alleen midden in de nacht bal, maar ook al met naar bed gaan. Op dit moment ligt hij ook te schreeuwen in zijn bed, ik kan het gewoon even niet meer opbrengen om lief en gezellig met hem te doen. Even vijf minuten voor mezelf.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

anoniem203

Bericht 07 Dec 2015 22:28

Re: Moeite met slapen/gebroken nachten

Hier inmiddels een moeder die al 20 maanden leeft met gebroken nachten. Ik heb een kind van 20 maanden en een kind van ruim 5. De jongste is 1-2 keer per nacht wakker en de oudste 2-3 keer per nacht en bijna altijd los van elkaar. Ik ben per nacht dus zo'n 3 tot 5 keer wakker en ja dat maakt je een compleet ander mens. Erg kort lontje, nergens geen puf meer voor, last van mijn lijf en noem maar op. De jongste wil absoluut niet tussen ons in en is tevreden met een flesje melk of een speentje wat gevallen is en de oudste doet er juist alles aan om tussen ons in te komen. Vaak laten we het niet toe maar na 5 zware korte nachten wel omdat we dan zo wel wat meer kunnen slapen en even kunnen opladen. Ik geloof dat dit echt de zwaarste 20 maanden in mijn leven zijn. Alles kost gewoon 3x zoveel energie en als er dan nog eens een griepje overheen gaat dan is mijn batterij helemaal leeg. Normaal kan ik er wel tegen. Paracetamol en gaan met die banaan maar nu heeft al 2 keer mijn moeder hier in huis moeten zitten omdat ik gewoon niet in staat was om voor de kinderen te zorgen. Ik was gewoon dood en dood ziek. Mijn weerstand is ook gewoon een stuk langer en je hebt gewoon geen kans om s'nachts op te laden dus duurt het herstel gewoon ook langer. Nee ik ben blij als ze 16 zijn en ik ze zowat om 11.00 in de ochtend uit bed moet schoppen nadat ik zelf heerlijk 9 uur achter elkaar heb kunnen slapen :laughcry:

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers