Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Daltononderwijs

<<

Anoniem151

Bericht 05 Dec 2015 14:25

Daltononderwijs

Wie heeft er ervaring met het daltononderwijs?
Positieve punten? Negatieve punten? Zou je er zelf voor kiezen?

We hebben nog 3 jaar, maar vind het nu al moeilijk om te kiezen ;)
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 05 Dec 2015 14:39

Re: Daltononderwijs

Ik heb zelf de laatste twee jaar van de basisschool dalton gedaan. Voor mij was het heerlijk, veel zelfstandigheid, ruimte om anderen te helpen, op eigen niveau werken. Ik weet alleen niet of het ook gewerkt had als ik het al vanaf groep een had gehad. Ik liet me namelijk wel snel verleiden tot alleen maar anderen helpen en mijn eigen werk laten liggen. Verder hadden we een hele saaie rekenmethode, dus mijn rekenlessen waren nooit af. Nu had ik al een degelijke basis vanuit de eerste zes jaar.
Volgens mij ligt het wel echt aan het kind (kan het verantwoordelijkheid op eigen niveau aan) en aan de manier waarop de school dalton vormgeeft. Ik heb ook op een aantal daltonscholen stage gelopen en de verschillen zijn best groot.
Laatst gewijzigd door Char op 05 Dec 2015 15:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem148

Bericht 05 Dec 2015 14:49

Re: Daltononderwijs

Ik ben fan! Helaas geen dalton in dit dorp. Nu geen tijd om uitgebreider te reageren maar zal ik nog doen.
<<

Anoniem272

Bericht 06 Dec 2015 00:43

Re: Daltononderwijs

Wat typisch Char, heel herkenbaar voor mij! Ik was ook drukker met anderen helpen dan met mijn eigen werk. En de rekenmethode was op mijn Daltonschool ook heel saai! Op de middelbare school (gymnasium) hadden kinderen die van andere basisscholen kwamen veel meer geleerd dan ik.

We zijn nu twintig jaar verder natuurlijk. Mijn oude school schijnt enorm verbeterd te zijn.
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 06 Dec 2015 09:10

Re: Daltononderwijs

Ik heb zelf een aantal jaar lesgegeven op een Daltonschool, ik zie er vooral voordelen in (plannen, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, reflectie). Vooral ter voorbereiding op de middelbare school kan dat een enorme winst zijn!

Wel is het niet voor alle kinderen geschikt, het moet ook echt bij het kind passen.
2014 2016 2019
<<

Anoniem275

Bericht 06 Dec 2015 10:35

Re: Daltononderwijs

Onze oudste zit op een Daltonschool, maar we hebben niet voor die school gekozen omdat het Daltononderwijs geeft..
Zelf heb ik op een openbare school gezeten waar ze ook werkten met weektaken, dat heb ik zelf altijd heel fijn gevonden. Bij de andere school waar we zijn wezen kijken was het programma heel strak (bijv. 8.30u lezen, 9u rekenen, enz.) iedereen 'moet' op hetzelfde moment hetzelfde doen en dat gaf me de kriebels, haha..
<<

miss piggy

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 07 Dec 2015 10:18

Re: Daltononderwijs

onze dochter gaat vanaf mei ook naar het dalton onderwijs ik twijfelde ook heel erg omdat ik er niet zo bekend mee ben maar ik hoor eigenlijk alleen maar positieve reacties ook hier van mensen uit de buurt dat het zo'n fijne school is.
dus ik ben benieuwd hoe ze het daar gaat vinden.
gelukkig hebben jullie nog even de tijd om na te denken :wink:
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 07 Dec 2015 10:22

Re: Daltononderwijs

Mijn zoon zit op een daltonschool.
Ik vind het een voordeel hebben dat het eigenlijk wel voor alle kinderen geschikt is. Ik vind dat dus niet voor montessori en jenaplan gelden.
Hetzelfde wat bubble zegt, wij waren ook op een school geweest waar ze voor mijn gevoel maar wat deden. Beetje doelloos.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem255

Bericht 07 Dec 2015 12:37

Re: Daltononderwijs

Waarom zou jenaplan niet voor alle kinderen geschikt zijn?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 07 Dec 2015 19:21

Re: Daltononderwijs

Ik vraag me af waarom je vindt dat Dalton onderwijs voor alle kinderen geschikt zou zijn, Happydobby? Ik denk dat het vooral voor mijn zoon juist helemaal niet zo geschikt zou zijn. En voor mijn dochter misschien ook wel niet. Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat niet iedereen zich in Jenaplanonderwijs kan vinden.
<<

Anoniem255

Bericht 07 Dec 2015 20:36

Re: Daltononderwijs

Oh, ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen zich er niet in kunnen vinden hoor. Ik vond het in het begin (voor ik me er echt in had verdiept) allemaal nogal zweverig overkomen. Maar ik vind persoonlijk het jenaplan júíst geschikt voor allerlei kinderen. Als ik kijk hoe ze hier op school met al die verschillende kinderen om gaan... ADHD, Down, hoogbegaafd, minder begaafde, hoogsensitieve.... kinderen van verschillende vrienden en bekende zitten op diverse reguliere scholen en als ik hoor wat daar gebeurt. Als een kind daar ook maar enigszins iets "afwijkt" van het "normale" schieten ze in de stress en moeten ze naar speciaal onderwijs. Of ze staan überhaupt niet open voor een kindje dat net iets "anders" is.

Hier op school is het wel vaak druk en chaotisch maar ook daar worden kinderen in begeleid als ze dat niet zo fijn vinden of daar aan moeten wennen. Dan passen ze het aan op het kind.

Dus wat dat betreft vind ik (onze) jenaplan juist wel geschikt voor alle kinderen.
Laatst gewijzigd door Anoniem255 op 07 Dec 2015 20:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 07 Dec 2015 20:37

Re: Daltononderwijs

Hier is de jenaplan school 1 grote ruimte waar alle klassen zitten. Je zit dus door elkaar heen. Lijkt me niet fijn voor veel kindjes. Nou weet ik niet of alle jenaplanscholen zo ingericht zijn.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem255

Bericht 07 Dec 2015 20:40

Re: Daltononderwijs

Bij ons is dat niet zo. Ze hebben wel combinatie klassen maar ze zitten in een eigen ruimte. 1 grote ruimte lijkt me ook erg onrustig.

Maar dan gaat het niet zozeer om het jenaplan zelf maar meer om de uitvoering?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 07 Dec 2015 21:09

Re: Daltononderwijs

Kan iemand me een korte uitleg geven over het verschil?
R. 2013
D. 2016
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 07 Dec 2015 21:19

Re: Daltononderwijs

Spencer schreef:Kan iemand me een korte uitleg geven over het verschil?



De grote overeenkomst tussen deze 3: De zelfredzaamheid en zelf-te-leren behoefte. Dit is op het Montessori wel 'extreem', dat je echt je eigen weg mag en kan gaan als kind. Je krijgt de uitleg en je krijgt dan een 'planning' en die moet uiterlijk afzijn. Mijn Jenaplan werk je veel samen en leer je ook anderen te helpen met jouw kennis. Hier is het samenwerken en samen leren ook belangrijk.
Bij Dalton laten ze de kinderen nog wat meer 'vrij' en coachen ze meer.

Bij het jenaplan en montessori zitten er meerdere groepen bij elkaar.
M:21072011
J :08012014
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 07 Dec 2015 21:53

Re: Daltononderwijs

Bij mijn kinderen op school (jenaplan) zit ook niet iedereen in 1 ruimte, dat past ook niet bij Jenaplan. De kinderen zitten wel met meerdere leerjaren in 1 klas. Groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8. Dat heeft veel voordelen maar het heeft ook 1 nadeel vind ik en dat is dat ze als ze naar groep 3 gaan en als ze naar groep 6 gaan een bijna compleet nieuwe klas krijgen.

Ik denk zelf dat voor mijn zoon Dalton juist niet zo passend zou zijn omdat hij zelf niet laat zien wat hij kan op school, heel gevoelig is, onzeker is en heel verlegen. Dat hele vrije zou bij hem op dit moment juist averechts werken.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 07 Dec 2015 22:16

Re: Daltononderwijs

Onze kinderen gaan naar een Montessori school, maar ook zij werken veel samen en daar leer je ook anderen te helpen met je kennis. Het zijn (bij ons) idd combinatieklassen (1-2, 3-4-5, 6-7-8).
Wat ik vooral ook heel fijn vind is dat de kinderen juist een persoonlijke uitleg bij hun werkje krijgen ipv klassikaal waardoor elk kind eigenlijk de uitleg krijgt die het nodig heeft, wat voor elk kind anders kan zijn. Ik was zelf zo'n kind dat te bescheiden was om te vragen hoe het moest als de hele klas kon meeluisteren, na een klassikale uitleg.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 07 Dec 2015 22:36

Re: Daltononderwijs

Happydobby schreef:Hier is de jenaplan school 1 grote ruimte waar alle klassen zitten. Je zit dus door elkaar heen. Lijkt me niet fijn voor veel kindjes. Nou weet ik niet of alle jenaplanscholen zo ingericht zijn.



Dat is geen jenaplan. Jenaplan wordt georganiseerd in drie jarige stamgroepen. De " vrijheid" die een kind heeft binnen het jenaplan is idd niet voor iedereen geschikt maar dat wordt ook per school anders ingevuld.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 07 Dec 2015 23:42

Re: Daltononderwijs

Chaos schreef:Onze kinderen gaan naar een Montessori school, maar ook zij werken veel samen en daar leer je ook anderen te helpen met je kennis. Het zijn (bij ons) idd combinatieklassen (1-2, 3-4-5, 6-7-8).
Wat ik vooral ook heel fijn vind is dat de kinderen juist een persoonlijke uitleg bij hun werkje krijgen ipv klassikaal waardoor elk kind eigenlijk de uitleg krijgt die het nodig heeft, wat voor elk kind anders kan zijn. Ik was zelf zo'n kind dat te bescheiden was om te vragen hoe het moest als de hele klas kon meeluisteren, na een klassikale uitleg.


Ja precies dit inderdaad. En het is ook niet zo extreem dat ze gewoon maar mogen doen wat ze willen. Er wordt echt wel goed gelet op dat ze bijvoorbeeld niet alleen gaan rekenen of lezen. En naast de persoonlijke uitleg bij de werkjes doen ze ook nog genoeg lesjes samen in de kring. Dus het is echt niet alleen een planning en daarna zoek je het maar uit.
2010 2012
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 08 Jun 2021 11:39

Re: Daltononderwijs

Even een upje van dit oude topic. Zijn er inmiddels meer forummers met ervaring met Daltononderwijs?

Mijn dochter gaat sinds onze verhuizing naar een Daltonschool, groep 1. Heel bewust voor gekozen: de sfeer op de school vonden we heel goed, ze dagen kinderen uit hun nieuwsgierigheid achterna te gaan, hun talenten ontwikkelen en ze leren al vroeg zelfstandigheid en plannen.

Vorige week hadden we een gesprekje met de juf over hoe het gaat. En hoewel ze haar draai wel aardig vindt en met plezier gaat, vond de juf dat ze niet zo efficiënt was. Ze eet haar fruit en brood wat langzaam en als ze vervolgens moeten kiezen wat voor activiteit ze daarna gaan doen dan is ze wat afwachtend en dan is er soms geen plek meer bij de activiteit die ze het liefste wilde doen. Ik herken dat heel erg bij mezelf: ik krijg soms ook even kortsluiting als ik onder druk moet kiezen en denk er dan het liefst nog even over na. Maar ik vond het best wel heftig dat daar nu al zo naar wordt gekeken, naar effectiviteit. Ze is vijf! En nu heb ik dus een lichte twijfel of deze onderwijsvorm wel bij haar past.

Hoe is jullie ervaring daarin, met name in de kleuterklassen?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2390

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 08 Jun 2021 12:23

Re: Daltononderwijs

Hier ook Dalton, dochter is net begonnen en zoon zit in groep 2.

Ik herken het beeld wat je schetst totaal niet van onze school/juffen. De taakjes inplannen ligt hier de focus op.

Is de efficiëntie iets wat de school belangrijk vind, of is het alleen deze juf?

Ik vind zelf dat het eten een rustmomentje hoort te zijn
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 08 Jun 2021 13:39

Re: Daltononderwijs

Ja dat ben ik met je eens Blue Phone, ik heb ook liever dat ze rustig eet en die tijd benut om bij te komen. Volgens mij is het eten wel echt een stiltemomentje dus dat doen ze op zich wel goed, maar als ze vervolgens even wat tijd nodig heeft om te kiezen wat ze daarna gaat doen vind ik dat daar gewoon ruimte voor mag zijn.

Ik zag dat doelmatigheid/effectiviteit wel in de kernwaarden van de school staat. Niet letterlijk efficiëntie. Maar die kernwaarden zijn volgens de standaard daltonprincipes dus ik denk dat dat niet specifiek op deze school zo is.

Wat fijn dat ze bij je kinderen op school daar net wat anders mee omgaan. Volgend jaar krijgt ze een andere juf, misschien dat dat scheelt inderdaad. En de rest van haar klas heeft hier al het hele jaar mee kunnen oefenen. Ze komt van een school waar ze langer de tijd had om te eten (want geen continurooster) en waar er dus niet zo'n nadruk lag op effectiviteit bij de kleuters ;-).
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 19 Jun 2021 13:59

Re: Daltononderwijs

Onze oudste is in oktober gestart op een daltonschool. Doelmatigheid is ook 1 van de kernwaarden daar. M heeft ook veel moeite met kiezen, de juf begeleid hem daar heel goed in. Ik zie daarin inmiddels ook groei in. Hier hebben ze gericht aandacht voor individuele kinderen op welke manier ze beste tot het resultaat kunnen komen.

Klinkt alsof de juf de verkeerde aanpak/insteek voor E heeft. Wel rot zo, geef haar eerst de ruimte om wat te wennen ook zou ik denken.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 09:26

Bericht 21 Jun 2021 13:09

Re: Daltononderwijs

Onze kinderen zaten voor de verhuizing op Jenaplan onderwijs.
Daar moesten ze als kleuter zijnde al een dagplanning maken. Onze zoon (adhd, toen nog niet gediagnosticeerd) vond dat ook heel lastig. Maar hij werd daar wel bij geholpen.

Kan de juf dat niet bij je dochter? Bijvoorbeeld al met haar bespreken vóór het eten wat ze daarna wil doen. En haar bijvoorbeeld 3 of 4 opties aanbieden. Wellicht overziet ze het gewoon allemaal niet. Wat ik me bij een 5 jarige overigens heel goed kan voorstellen 😅.

Ik zou dat gewoon overleggen met de juf. (misschien dat het idee van de beertjes van meichenbaum haar ook kunnen helpen? Onze zoon gebruikt deze al sinds de kleuterklas en is nu 9 (al heeft zijn juf ze nu met de minions gemaakt 😉)
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2390

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 21 Jun 2021 13:20

Re: Daltononderwijs

Weilandjes schreef:misschien dat het idee van de beertjes van meichenbaum haar ook kunnen helpen?


Ik wist niet dat ze zo heten, maar die worden hier ook in de klas gebruikt. Werkt fijn voor mijn kleuter
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers