Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


2 vragen, o.a. over slaaphouding

<<

Anoniem301

Bericht 04 Dec 2015 12:41

2 vragen, o.a. over slaaphouding

Hoi!

Het tegenstrijdige advies is begonnen, en dat was ook te verwachten natuurlijk. Onze kraamzorg vertelde dat I op haar zij moet liggen met een handdoekje in de rug, zodat ze niet terug naar haar rug kan draaien. Dit zodat ze niet stikt als ze moet spugen na een voeding. 's Nachts leg ik haar na een voeding graag meteen weer terug, ik kan/wil dus niet een uurtje wachten en haar dan op haar ruggetje leggen.

Vraag 1:
Gisteren was de mevrouw van het consultatiebureau er en zei dat ze vanaf nu niet meer op haar zij mag slapen maar op haar rug moet, omdat ze straks door kan rollen naar haar buik en dan kan stikken in de matras. Met haar hoofdje dan de ene keer naar links en de andere keer naar rechts gedraaid. Maar ze draait haar hoofdje zelf soms ook al gewoon naar haar achterhoofd. Dus ik vroeg of ze dan niet kon stikken in haar spuug waarop ze antwoordde dat als ze moet spugen ze zelf wel haar hoofd naar links of naar rechts draait. Maar er zijn ook wel eens volwassen mensen overleden omdat ze stikten in hun overgeefsel toch, waarom zou een baby dan wel draaien? Ze zei ook 'even heel cru gezegd: liever een plat achterhoofd dan een dode baby omdat ze op haar buik draait en stikt in de matras.'

Hoe doen/deden jullie dat? Is het een idee een handdoekje achter haar rug en voor haar buikje te leggen zodat ze niet doordraait naar haar buik en haar dus toch op haar zij laten blijven liggen? (gekke zin)

Vraag 2:
Wie heeft er goede bekkenbodemspier oefeningen voor mij? :smile:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 04 Dec 2015 12:50

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Hier ging het net zo. De kraamverzorgster zei op de zij tot hij 2 weken is. In het ziekenhuis moest hij gewoon op de rug omdat ze inderdaad zelf hun hoofd draaien.

Gezonde volwassenen draaien ook hun hoofd. Alleen met zware medicatie/drugs/alcohol kan dit anders zijn.
R. 2013
D. 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 04 Dec 2015 13:14

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Altijd lastig die tegenstrijdige adviezen. Maar die ga je hier waarschijnlijk ook krijgen. In mijn ziekenhuis slapen alle baby's op hun zij - D dus ook - en de kraamzorg wilde juist dat een baby op de rug slaapt. Ik heb mijn eigen plan getrokken en bij ons lag D dus altijd op zijn zij. Nooit wat mee gebeurd hoor.

Vraag twee: geen ervaring :angel: .
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 04 Dec 2015 13:15

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Als je haar onderste arm naar voren legt kan ze met geen mogelijkheid op haar buik draaien. Heb je een aerosleep? Dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Rolletje achter haar rug en ze kan ook niet naar haar rug rollen. Een baby " troost" zichzelf door de handjes langs het gezicht en de wangetjes te halen, dat kunnen ze niet als ze op hun rug liggen, wel als ze op hun zij liggen.

Maar, luister vooral naar jezelf. Vind jij het prettig als ze op haar zij ligt? Doe je dat. Vind je het prettig als ze op haar buik ligt want dan slaapt ze goed? Doe je dat. Wil je haar op haar rug hebben? Doe je dat. Het is jou kind, en jou keuze. Iemand kan je vertellen waarom ze iets wel of niet doen of aanraden maar jij moet kiezen.

Bekkenbodem kan je trainen door te doen alsof je je plas ophoud, en als je straks weer goed ter been bent lekker wandelen met de kleine.
<<

Anoniem137

Bericht 04 Dec 2015 13:28

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Ik zou zo'n ding kopen, dan kan ze theoretisch gezien niet door rollen naar haar buik:
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Dec 2015 13:33

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Ik weet niet beter dan dat het advies is om baby's op de rug te laten slapen. Dat deden ze hier ook in het ziekenhuis, de kraamverzorgster deed het en als wij het anders wilde bij de gastouder moesten we daar speciaal voor tekenen.
Spuugt I? Mijn zoontje spuugde namelijk nagenoeg nooit, alleen als we heel druk met hem deden na een voeding, maar als we hem rustig in bed legde niet, dus ik heb me daar ook nooit zorgen over gemaakt. En inderdaad, kindjes doen hun hoofdje opzij als ze spugen. Slaapt ze bij jullie op de kamer? Want mijn er ervaring is dat je het dan ook echt hoort als ze spuugt.
Je ziet al dat de adviezen verschillend zijn, alleen al tussen het ziekenhuis van Lady en waar ik gelegen heb. Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen dus.

Vraag twee, wij kregen op de nagym het advies om in stapjes 3 verdiepingen omhoog te gaan en de bovenste even vast te houden en dan in stapjes weer naar beneden. Tijdens de zwangerschap moesten we ook naar de "kelder" maar na de bevalling moet je dat juist niet meer doen. Ze adviseerde toen om het elke keer te oefenen als je aan het voeden bent, dan zit je toch even en op die manier vergeet je het ook niet en heb je best veel momenten per dag dat je het even traint.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 04 Dec 2015 13:34

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Nee maar kijk hoe die baby ligt met het onderste armpje, dan kunnen ze echt niet doorrollen naar hun buik hoor. Desnoods leg je ook een rolletje voor de buik als het geruststeld maar in principe is dat niet nodig.
<<

Anoniem137

Bericht 04 Dec 2015 13:35

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Armen kunnen bewegen, he :wink:
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 04 Dec 2015 13:36

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Dat doet zo'n jonge baby niet zo snel hoor.
<<

Anoniem137

Bericht 04 Dec 2015 13:41

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Nee zo'n jonge baby inderdaad niet. Maar jonge babietjes worden vanzelf wat ouder, dus ik snap het dilemma van Carrie wel. Ze draait ineens een keer op d'r buik, vaak op het moment dat jij het niet verwacht. Ik neem aan dat het niet is om een oplossing voor alleen komende week te vinden, maar ik denk dat ze gewoon een oplossing zoekt waar ze zich de komende tijd prettig bij voelt, ook als I ouder wordt en wel ineens zich -onbewust- op de buik draait.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 04 Dec 2015 13:44

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Ik liet ze op hun rug slapen, de eerste tijd wel op hun zij overdag. Mijn oudste had wel iets een afplatting vanwege een voorkeurshouding. De jongste had dat niet.

Zodra ze konden draaien sliepen beide op hun buik.

2de vraag, je plas ophouden in 3 etages. steeds iets hoger aanspannen.
M:21072011
J :08012014
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Dec 2015 13:58

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Als je zo gaat redeneren dat er ook volwassen mensen zijn die stikken in hun overgeefsel dan kan ze nooit op haar rug slapen, dan moet je haar tot ze het huis uit gaat in een bepaalde slaaphouding rollen en het liefst daarna ook nog. Daar zou ik dus helemaal niet aan denken, want als je dat doet dan word je helemaal gek.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem137

Bericht 04 Dec 2015 14:01

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Dat is helemaal niet wat ik bedoel, Susan. Maargoed, maakt niet uit.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Dec 2015 14:04

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Keet. schreef:Dat is helemaal niet wat ik bedoel, Susan. Maargoed, maakt niet uit.


Ik heb het ook helemaal niet tegen jou, ik heb het over de opmerking in de openingspost.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem137

Bericht 04 Dec 2015 14:04

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Oh, oke :) ik dacht dat je op mij doelde omdat ik het ook over ouder worden had enzo.
<<

Anoniem236

Bericht 04 Dec 2015 14:20

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

De verloskundige legde D. op zijn zij omdat hij misselijk was. Ik moest hiervoor van de Kraamzorg een handtekening zetten omdat het risicovol zou zijn, de vk vond het onzin. (Pasgeboren baby kan niet door rollen)
Het cb raadt op de zij ook sterk af, en de kinderarts adviseerde het juist i v m Reflux.

D. slaapt nog steeds met een rolletje handdoek in zijn rug, maar inmiddels is hij zo sterk dat hij terug rolt, ik leg het rolletje zo neer dat hij schuin ligt, dus niet op zijn zij.
Waarom we dit doen? Oudste heeft een afplatting gehad en een helmpje gehad om dit te corrigeren.

Dus als ze op haar rug ligt, zorg wel dat haar hoofd een kant op ligt en dit afwisselen, blijft ze recht naar boven liggen (Deed onze oudste dus) dan overleggen met een fysio. Want een afplatting wil je echt niet.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 04 Dec 2015 14:37

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Ik heb ze altijd op hun rug gelegd, ik heb ook nooit het advies gehad om ze op hun zij te leggen. Mijn zoontje kon met 6 weken op zijn buik draaien (en terug), die legde ik als hij heel onrustig was dan ook wel eens op zijn buik.
2010 2012
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Dec 2015 14:40

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

De kraamhulp legde N op haar rug. We moesten dan na elke voeding haar hoofdje de andere kant op draaien.
N. had een hele sterke voorkeurshouding en daardoor ook een flinke afplatting. Na 3 maanden hebben we op aanraden van de kinderfysio zo'n delta kussen (van het plaatje hier boven) gebruikt en haar op haar zij gelegd.

Doe vooral wat voor jullie het beste voelt.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 04 Dec 2015 15:01

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Voor die bekkenbodem echt naar de fysio gaan carrie niet zelf aanmodderen. Straks leer je jezelf het verkeerde aan en dat wil je echt niet. Overigens raadde mijn fysio het aan even een paar weken te wachten, omdat je lijf nog helemaal niet hersteld is na de bevalling. Hoe cliché ook ; 9 maanden op 9 maanden af.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 04 Dec 2015 15:11

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Overdag sliep ze op haar zij en 's nachts op haar rug met hoofd naar links of rechts, voorzover ze dat niet terug draaide. Toen ze op haar buik kon draaien, maar dat duurde wel eventjes, sliep ze op haar buik. Nu nog steeds trouwens.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem205

Bericht 04 Dec 2015 15:42

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Qua rug en zij: ziekenhuis en kraamzorg deden idd op dr zij. Maar toen we eenmaal in gingen bakeren werd dat de rug. Ze draaien hun hoofdje idd vanzelf opzij.

En zodra we stopten met inbakeren, hadden we een buikslaper.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 04 Dec 2015 15:43

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Voor je bekkenbodemspieren heb ik geen tips. Ikzelf heb dit ook hard nodig, merkte ik gister toen ik in iedere hand een zware boodschappentas droeg en ik ineens urine verloor.

Qua slapen hebben mijn kinderen altijd op hun rug gelegen en nog nooit het advies gehad dat ze de eerste 2 weken op hun zij moeten liggen.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem174

Bericht 04 Dec 2015 15:53

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

.
Laatst gewijzigd door Anoniem174 op 26 Jan 2016 13:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 04 Dec 2015 16:10

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Voor de bekkenbodem doen we bij de zwangerschapsbootcamp weleens een oefening waarbij je je moet voorstellen dat je een rits vanaf je bekkenbodem naar boven langzaam dichtritst en weer openritst :smile: haha dat klinkt nergens naar natuurlijk. Maar als je het probeert dan voel je dat je de spier langzaam van beneden naar boven aanspant en weer ontspant.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Geel

Bericht 04 Dec 2015 16:25

Re: 2 vragen, o.a. over slaaphouding

Ja, ik heb met zangoefeningen ook weleens zoiets gehad als Teun zegt. Ik moest dan stevig gaan staan en doen alsof ik twee zware boodschappentassen van de grond tilde en weer neerzette. En dan je bekkenbodem aanspannen. Misschien als je dat een paar keer per dag doet dat je ze ook weer traint. Maar misschien moet je daar nog wel een maandje mee wachten om 't daar nog wat rust te gunnen?
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers